Τεχνολογια - Επιστημη

Θεσ/νικη: Βοηθός ανάγνωσης για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες

Μαθητές του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης βοηθούν με μια εφαρμογή, όσους το χρειάζονται

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Θεσ/νικη: Βοηθός ανάγνωσης για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες
Θεσ/νικη: Βοηθός ανάγνωσης για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες

Μια εφαρμογή για Windows 10 που μετατρέπει οποιοδήποτε γραπτό κείμενο σε φωνή, διευκολύνοντας πολύ τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες

Τις γνώσεις τους στον προγραμματισμό αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν, πριν λίγο καιρό, τέσσερις μαθητές του τομέα πληροφορικής του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης Θεσσαλονίκης, έχοντας στο νου τους ότι πολλοί συμμαθητές τους από το δημοτικό με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετώπιζαν προβλήματα στην ανάγνωση. Με εργαλείο τη γλώσσα προγραμματισμού Python δημιούργησαν έναν «βοηθό ανάγνωσης», μια εφαρμογή για Windows 10 που μετατρέπει οποιοδήποτε γραπτό κείμενο σε φωνή, διευκολύνοντας πολύ τα παιδιά που δυσκολεύονται να διαβάσουν.

«Συνήθως τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, είτε δυσκολεύονται να κατανοήσουν ένα γραπτό κείμενο είτε, κατά την ανάγνωση, διαβάζουν λέξεις και γράμματα ανάποδα, παραλείπουν συλλαβές ή χάνουν τη σειρά» εξηγεί στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η εκπαιδευτικός του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης Μαρία Πόπη. Η ίδια σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «οι λέξεις φεύγουν μπροστά από τα μάτια τους σαν τα τρένα. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται κάποιον να τους βοηθήσει να διαβάσουν το κείμενο. Καθώς, όμως, πολλοί γονείς δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν, το εργαλείο που δημιούργησαν οι μαθητές του ΕΠΑΛ τα βοηθά να είναι πιο ανεξάρτητα και να μπορούν να ακούν το κείμενο ώστε να το κατανοήσουν καλύτερα».

Μέσω της εφαρμογής που παρουσιάζεται στο 13ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, το οποίο διοργανώνουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, το Ίδρυμα Νόησις - Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (ΚΔΕΜΤ), το σωματείο Φίλοι του Ιδρύματος ΚΔΕΜΤ και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου πληροφορικής, ο χρήστης κάνει την αντιγραφή και την επικόλληση του κειμένου σε ένα πλαίσιο και πατώντας, ένα κουμπί, το κείμενο μετατρέπεται σε ήχο. Μπορεί, στη συνέχεια, να το ακούσει, να το σταματήσει σε όποιο σημείο επιθυμεί, να το ξαναπαίξει ή να το σβήσει ώστε αργότερα να επικολλήσει ένα νέο κείμενο. Οι Γιώργος Αναστασιάδης, Βασίλης Σκαπέρδας, Κωνσταντίνος Ζενουλάρι και Κριστιάν Περντρέτσα χρησιμοποίησαν, επίσης, ειδικές βιβλιοθήκες για να δημιουργήσουν ένα γραφικό περιβάλλον ευχάριστο στο χρήστη που να μπορεί να διαχειριστεί τον ήχο ενώ στις προθέσεις τους είναι η δημιουργία έκδοσης της σχετικής εφαρμογής για χρήση σε κινητά τηλέφωνα. 


Ρομποτάκι καθοδηγεί άτομα με δυσκολίες στην όραση και στο φάσμα του αυτισμού

Ένα ρομπότ από lego που καθοδηγεί στο χώρο άτομα με δυσκολίες στην όραση και παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, παρουσιάζουν στο 13ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής οι μαθητές και οι μαθήτριες από το 5ο και 1ο ΓΕΛ Σερρών το 1ο ΕΠΑΛ Καβάλας και το ΕΕΕΕΚ Σερρών. Όπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός τους, Αθανάσιος Γρίψιος, το ρομπότ με την ονομασία «Παις» κινείται πάνω σε τέσσερις ρόδες, έχει αισθητήρες και προγραμματίστηκε για έναν χώρο στον οποίο μπορεί να κινηθεί και ένα παιδί ΑΜΕΑ.

«Το παιδί διευκολύνεται στην κίνησή του στο σπίτι καθώς παίρνει οδηγίες από το ρομπότ για να σηκωθεί από το κρεβάτι, να φορέσει τις παντόφλες, να πάει στο μπάνιο, να βάλει οδοντόκρεμα στην οδοντόβουρτσα, να πλύνει τα δόντια και να κατευθυνθεί στην κουζίνα μέσα από μια ασφαλή διαδρομή για να φάει πρωινό. Κάθε κίνηση του ρομπότ είναι προγραμματισμένη και διευκολύνει ένα άτομο να ακολουθήσει τη φωνή του ώστε να κινηθεί με ασφάλεια στο χώρο, βελτιώνοντας κατά πολύ την αυτονομία του» σημειώνει ο κ. Γρίψιος.

Παράλληλα αναφέρει ότι τα παιδιά δημιούργησαν και ένα δεύτερο ρομποτικό όχημα, με τεχνολογία Raspberry και Arduino, πλακέτα, ρόδες, κάμερες και αισθητήρες. Το ρομπότ αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξ αποστάσεως σε αποθήκες που παρακολουθούν εμπορεύματα, σε ένα απομακρυσμένο αγρόκτημα για να διαπιστώσει αν κάποια ασθένεια έχει προσβάλει τα φυτά ή αν είναι στα σωστά επίπεδα παράγοντες όπως η θερμοκρασία και η υγρασία. «Η όλη διαδικασία προάγει τη συνεργασία και δίνει στα παιδιά που ασχολούνται με το αντικείμενο τη δυνατότητα να υλοποιήσουν τις ιδέες τους, να επιλέξουν αντικείμενο σπουδών ή και να εντάξουν στην ρομποτική την ειδική αγωγή αλλά και επιχειρηματικότητα» προσθέτει. 

Ρομπότ αμφίδρομος μεταφραστής Braille

Ρομπότ που «μεταφράζει» αμφίδρομα τα γράμματα σε γραφή Braille για άτομα με δυσκολίες στην όραση δημιούργησαν από την πλευρά τους, και παρουσιάζουν στο συνέδριο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της έκτης τάξης του 13ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς. Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό τους Δημήτρη Στεργίου η κατασκευή «αποτελείται ουσιαστικά από δύο είδη ρομπότ, ένα ρομπότ ανάγνωσης (το οποίο με την πίεση κάποιων κουμπιών που αντιστοιχούν σε γράμματα, μετατρέπει τα γράμματα, σε γράμματα στη μορφή Braille πάνω σε μια φωτεινή οθόνη) και ένα  ρομπότ γραφής (που διαβάζοντας το σήμα ανάγνωσης το γράφει πάνω σε ένα χαρτί κρατώντας μια γραφίδα)». Μάλιστα, τη στιγμή που σχηματίζεται το γράμμα στο ρομπότ γραφής, το ρομποτάκι μπορεί να ακολουθεί το χέρι ενός μικρού παιδιού, ώστε εκείνο να σχηματίσει το γράμμα.

Η κατασκευή έγινε με μικρά ρομπότ τύπου Arduino με τσιπάκι και ενσωματωμένη οθόνη led ενώ στη διαδικασία βοήθησαν και τα παιδιά της περσινής έκτης δημοτικού του σχολείου που είχαν συναρμολογήσει τα ρομπότ γραφής. «Τα παιδιά διάλεξαν αυτή την κατασκευή ανάμεσα στις ιδέες που προτάθηκαν. Ελπίζουμε να εξελιχθεί σε ένα εργαλείο ελεύθερο για όλους όσοι έχουν τέτοια προβλήματα, κάτι σαν τη μετάφραση του google. Τα σχολεία, άλλωστε, δεν συνδέονται άμεσα με την πώληση ενός προϊόντος αλλά με την προώθηση της ιδέας της προσφοράς» τονίζει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ. Στεργίου.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τεχνητή νοημοσύνη: Αυτοματισμός χωρίς όρια;
Τεχνητή νοημοσύνη: Αυτοματισμός χωρίς όρια;

Η AI θα πρέπει να υποβάλλεται σε περιορισμούς ορθής χρήσης, με τη διαφορά ότι αυτοί καλό είναι να τίθενται και να εφαρμόζονται εν είδει αυτορρύθμισης από τους ίδιους τους χρήστες

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.