Άοπλοι μπροστά στα fake news οι νέοι, ελπίδα η εκπαίδευση
Πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις αξιόπιστες πληροφορίες από τα online σκουπίδια;
Πριν από περίπου 2 χρόνια δημοσιεύτηκε μια μελέτη από ερευνητές του διάσημου πανεπιστημίου Στάνφορντ στις ΗΠΑ. Σε αυτή τη μελέτη αξιολόγησαν την ικανότητα των αμερικάνων μαθητών και φοιτητών να ελέγχουν την εγκυρότητα των ειδήσεων που διαβάζουν και την αξιοπιστία των πηγών των πληροφοριών τους. Για να το πετύχουν αυτό, σχεδίασαν 56 διαφορετικά πειράματα για τα σχολεία και τα κολέγια σε 12 πολιτείες και συγκέντρωσαν 7.804 απαντήσεις.
Σε κάποιο από τα πειράματα της μελέτης έδειξαν σε 170 μαθητές του Γυμνασίου μια φωτογραφία που είχε αναρτηθεί στο πολύ δημοφιλές Imgur. Σε αυτήν υπήρχαν 3 μαργαρίτες, κακοσχηματισμένες και παραμορφωμένες. Κάτω από την φωτογραφία η λεζάντα έγραφε «Φουκουσίμα, πυρηνικά λουλούδια: δεν υπάρχουν πολλά που μπορεί να πει κανείς, αυτά συμβαίνουν όταν τα λουλούδια κληρονομούν τα πυρηνικά ελαττώματα». Στη συνέχεια, ρώτησαν τους μαθητές τις απλές ερωτήσεις: Η φωτογραφία έχει όλα τα στοιχεία που χρειάζονται για να αποδειχθεί ότι η λεζάντα λέει την αλήθεια; Αυτή η φωτογραφία αποτελεί απόδειξη ότι η πυρηνική καταστροφή προκάλεσε αυτές τις ανωμαλίες στα λουλούδια.
Μόνο το 20% των μαθητών αποφάνθηκε ότι η φωτογραφία δεν έδινε επαρκή στοιχεία για τον ισχυρισμό και ότι χρειαζόταν και άλλες πληροφορίες όπως το που τραβήχτηκε και ποιος ήταν αυτός που την ανήρτησε. Το 40% αμφέβαλλε για την εγκυρότητα του ισχυρισμού αλλά μόνο επειδή στη φωτογραφία δεν υπήρχαν και άλλα λουλούδια ή ζώα ενώ το υπόλοιπο 40% δέχτηκε «αμάσητα» ότι οι μαργαρίτες αλλοιώθηκαν από την πυρηνική καταστροφή. Το 80% δηλαδή δεν ζήτησε να μάθει από πού προήλθε η φωτογραφία, δεν ήθελε καμιά επιβεβαίωση, απλώς αποδέχτηκε την εικόνα ως γεγονός. Αντίστοιχα ήταν τα ευρήματα και στα άλλα πειράματα. Οι ερευνητές συνειδητοποίησαν ότι οι περισσότεροι νέοι δεν είχαν τη βασική ικανότητα να ξεχωρίζουν τις αξιόπιστες πληροφορίες από τα online σκουπίδια και το διαφημιστικό περιεχόμενο από τα ειδησεογραφικά άρθρα. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν περιγράφηκαν από τους επιστήμονες ως «απογοητευτικά», «ζοφερά» και «απειλή για τη δημοκρατία».
Η μελέτη απλά επιβεβαιώνει αυτό που οι δάσκαλοι και οι καθηγητές γνωρίζουν από πρώτο χέρι. Οι σημερινοί νέοι δεν είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν την πλημμύρα των πληροφοριών που τους κατακλύζει από παντού. Όπως είδαμε τα τελευταία χρόνια, οι ψεύτικες ειδήσεις έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν εκλογές και δημοψηφίσματα. Μπορεί να οδηγήσουν και σε τραγικές καταστάσεις όπως με τη θεωρία συνωμοσίας #Pizzagate και τους πυροβολισμούς σε μια πιτσαρία της Ουάσιγκτον από έναν άνθρωπο που ήταν πεπεισμένος ότι η Χίλαρι Κλίντον έκανε εκεί εμπορία παιδιών.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο τεχνολογικό. Δεν μπορεί να λυθεί μόνο με καλύτερα φίλτρα ψεύτικων ειδήσεων ή καλύτερους αλγόριθμους. Τα ψεύτικα νέα και οι φήμες φτάνουν σε περισσότερους ανθρώπους, διεισδύουν βαθύτερα στο κοινωνικά δίκτυα και εξαπλώνονται πολύ γρήγορα επειδή οι άνθρωποι έλκονται από τις έντονες συγκινήσεις, το φόβο και την έκπληξη. Οι συντάκτες μιας μεγάλης σχετικής μελέτης του MIT το 2018 έγραφαν ότι οι ψεύτικες ειδήσεις τα πάνε τόσο καλά στο διαδίκτυο επειδή τις διαδίδουν οι άνθρωποι, όχι τα ρομπότ.
Και τι κάνουμε λοιπόν; Οι ειδικοί λένε ότι τα σχολεία πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τις βασικές δεξιότητες του fact checking και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να το εντάξουν σε κάθε θέμα που διδάσκουν. Ο έλεγχος της πληροφορίας και των ειδήσεων δεν μπορεί να είναι μόνο ένα αυτόνομο μάθημα. Οι ψεύτικες ειδήσεις αφορούν όλους τους τομείς, από τα μαθηματικά μέχρι την ιστορία και τις φυσικές επιστήμες, και τα σχολεία πρέπει να καταλάβουν πώς το πρόβλημα επηρεάζει κάθε μέρος του προγράμματος σπουδών τους. Στα μαθηματικά αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι μαθητές διδάσκονται πώς να αναγνωρίζουν ένα ψεύτικο γράφημα. Στην ιστορία οι μαθητές θα μπορούσαν να δουν πως γίνεται η προπαγάνδα εν καιρώ πολέμου και πως χρησιμοποιείται η πληροφορία ως όπλο. Οι μαθητές πρέπει επίσης να διδαχθούν πώς οι αλγόριθμοι του Facebook και του Google διαμορφώνουν το περιεχόμενο που βλέπουν online και να μάθουν να αναγνωρίζουν γιατί ο ανθρώπινος εγκέφαλος τους είναι πιο ευάλωτος στα νέα που προκαλούν συναισθηματική διέγερση.
Με πληροφορίες από: qz.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στο στόχαστρο ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα
Έχει τις περισσότερες λήψεις στο App Store της Apple στις ΗΠΑ - Πώς λειτουργεί
Στόχος οι 30 εμφυτεύσεις σε ανθρώπους μέσα στο 2025
Νέα καθυστέρηση στην απόπειρα να ανταγωνιστεί την SpaceX του Έλον Μασκ
Παρατηρήθηκαν «ανωμαλίες» στη διάρκεια της αντίστροφης μέτρησης
Έκτακτη συνάντηση των Ελεγκτών μετά την ανακοίνωση κατάργησης των ελέγχων
Μια συζήτηση με την Professor Aynne Kokas, κορυφαία ειδικό στις σινοαμερικανικές σχέσεις στα μέσα και την τεχνολογία
Οι Financial Times σχολιάζουν την προσπάθεια του Μαρκ Ζάκερμπεργκ να στήσει γέφυρα επικοινωνίας με τον Τραμπ και το δεξί του χέρι
Το 41% των εταιρειών παγκοσμίως σχεδιάζει να μειώσει το εργατικό δυναμικό μέχρι το 2030
Τι απαντά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα όσα λέει ο ισχυρός άνδρας της Meta Platforms
Γιατί οι κινήσεις του Ζούκερμπεργκ είναι πιο επικίνδυνες από κάθε άλλου επικεφαλής τεχνολογικού κολοσσού
Γιατί ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ «παραδόθηκε» στον Ντόναλντ Τραμπ - Δριμεία κριτική στην απόφαση
Έδειξε τον δρόμο ο Ζούκεμπεργκ με το «κόψιμο» του fact checking
Τι έδειξε έρευνα για τον συνολικό κίνδυνο θνησιμότητας
Από τις 28 Απριλίου 2026, αυτό θα ισχύει και για τους φορητούς υπολογιστές
Η Meta θα ενσωματώσει τις λεγόμενες κοινοτικές σημειώσεις, όπως στην πλατφόρμα X του Ίλον Μασκ.
Aυτό υποστήριξε ο επικεφαλής της OPEN AI Σαμ Άλτμαν
Παρόμοια συστήματα θα μπορούσαν να δοκιμαστούν και σε άλλα ιατρικά περιβάλλοντα
Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Η Γραφειοκρατικοποίηση του Κόσμου στη Νεοφιλελεύθερη Εποχή» της Beatrice Hibou που κυκλοφορεί σε ελληνική μετάφραση από τις εκδόσεις Πλήθος (2024)
Τα γεγονότα που αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον σύμφωνα με το περιοδικό Nature
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.