Τεχνολογια - Επιστημη

Η ηλεκτροκίνηση είναι κινέζικη υπόθεση

Στην Κίνα το 2018 πουλήθηκαν περισσότερα από 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σχεδόν όσα σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο

Θανάσης Παναγόπουλος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ πιο αποδοτικά, πράγμα που σημαίνει ότι απαιτούν λιγότερη ενέργεια για να μετακινηθούν στην ίδια απόσταση από ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο και η ηλεκτρική ενέργεια είναι σχεδόν πάντα φθηνότερη από τη βενζίνη. Το 2018 πουλήθηκαν περισσότερα από 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, σχεδόν όσα σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο. To 2019 αναμένεται αυτός ο αριθμός να διπλασιαστεί. Αυτό δεν έγινε από μόνο του. Την τελευταία 10ετία η κινεζική κυβέρνηση έχει επενδύσει σχεδόν 60 δισεκατομμύρια δολάρια στη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα έχει μειώσει τον αριθμό των διαθέσιμων αδειών για βενζινο/πετρελαιο-κίνητα οχήματα για να αυξήσει τη ζήτηση για τα ηλεκτρικά. Οι Κινέζοι σχεδιάζουν να ξοδέψουν άλλα τόσα και την επόμενη 10ετία. Σε καμία άλλη χώρα στον κόσμο δεν έχουν γίνει τόσο μεγάλες επενδύσεις, ούτε έχουν θεσπιστεί αντίστοιχες νομοθεσίες. Και γιατί τα κάνουν αυτά οι Κινέζοι; Ελπίζουν σε καθαρότερο αέρα στις πολυπληθείς πόλεις τους και μικρότερη εξάρτηση από το εισαγόμενο πετρέλαιο και θέλουν να πάρουν τα ηνία σε μια νέα βιομηχανία αιχμής.

Όλα αυτά ξεκίνησαν με τα ηλεκτρικά δίκυκλα. Η Κίνα διαθέτει το 99% των 250 εκατομμυρίων ηλεκτρικών δικύκλων που υπάρχουν παγκοσμίως. Αυτός ο αριθμός είναι σχεδόν 100 φορές μεγαλύτερος από το συνολικό αριθμό των ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Ξεκινώντας το 1999, το Πεκίνο χαρακτήρισε «ποδήλατα» τα ηλεκτρικά δίκυκλα που δεν μπορούν να τρέξουν ταχύτερα από 20 χλμ/ώρα. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό και σήμαινε ότι μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν χωρίς άδεια και δίπλωμα οδήγησης αλλά και να μπουν σε ποδηλατόδρομους. Στη συνέχεια, μπήκαν περιορισμοί για τη χρήση των δικύκλων με βενζίνη στα κέντρα των πόλεων. Η χώρα τώρα απλά εφαρμόζει αυτό που έμαθε με τα δίκυκλα για να επιταχύνει την ηλεκτροκίνηση των τετράτροχων. Σήμερα, τα ηλεκτρικά δίκυκλα είναι τόσο συνηθισμένα στην Κίνα που αντιστοιχούν στο 80% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που γλιτώνουμε από τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η Κίνα έχει πλέον περισσότερους από 100 κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εκατοντάδες εταιρείες που προμηθεύουν αντίστοιχα εξαρτήματα. Το πιο κρίσιμο αλλά και ακριβό από αυτά τα εξαρτήματα είναι η μπαταρία και η Κίνα έχει το πάνω χέρι στην παγκόσμια προσφορά των συστατικών που απαιτούνται για την κατασκευή τους. Οι μπαταρίες αποτελούνται από 4 μέρη: άνοδο, κάθοδο, διαχωριστή και ηλεκτρολύτη. Σύμφωνα με το Yano Research Institute, η Κίνα ελέγχει σήμερα μεταξύ 50% και 77% της παγκόσμιας αγοράς πρώτων υλών που απαιτούνται στην υλοποίηση αυτών των μερών.

Το συνολικό κόστος αγοράς και χρήσης ενός ηλεκτρικού λεωφορείου είναι ήδη χαμηλότερο από αυτό των λεωφορείων που κινούνται με βενζίνη σε πολλές χώρες παγκοσμίως και θα είναι μικρότερο σε όλο τον κόσμο μέσα στα επόμενα 3 χρόνια, σύμφωνα με την Bloomberg New Energy Finance. Λόγω των πολλών χιλιομέτρων που διανύουν τα λεωφορεία και τα ταξί είναι οι πρώτοι υποψήφιοι για ηλεκτρικο-ποίηση. Η Κίνα κατασκευάζει σήμερα το 99% των ηλεκτρικών λεωφορείων παγκοσμίως και όλοι λένε ότι είναι σχεδόν απίθανο οι υπόλοιπες χώρες να την ανταγωνιστούν σύντομα.

Το 2018, η κινέζικη κυβέρνησης έθεσε ως στόχο μέχρι το τέλος του 2020 τα μισά νέα αυτοκίνητα στους δρόμους της χώρας να είναι μερικώς ή πλήρως αυτο-οδηγούμενα. Αυτός ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος και μέχρι σήμερα οι ΗΠΑ είναι ο ηγέτης των αυτόνομων οχημάτων.Αν όμως γίνει πραγματικότητα ο κινέζικος στόλος αυτο-οδηγούμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα γίνει ένα από τα πιο αποδοτικά (από πλευράς χρησιμοποίησης ανθρώπινων και φυσικών πόρων) συστήματα μεταφοράς που έχει δει ο κόσμος.

Με στοιχεία από https://qz.com/1517557/five-things-to-know-about-chinas-electric-car-boom/