- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Πρέπει να μας τρομάζει το Fortnite;
Παιδιά σε κλινικές απεξάρτησης από τον εθισμό στα video games, εκατοντάδες διαζύγια. Μπορεί ένα online game να ευθύνεται για όλα αυτά;
Με 250 εκατομμύρια παίκτες το online game Fortnite είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο. Κρύβει κινδύνους για τους εφήβους ή όλα αυτά είναι στα όρια της υπερβολής;
Πριν λίγες μέρες μία μαύρη τρύπα «κατάπιε» τον εικονικό κόσμο του Fortnite και δημιούργησε πανικό σε πολλά εκατομμύρια παίκτες. Όχι απλά πανικό και ξάφνιασμα, πολλοί έφηβοι έφτασαν κοντά στα όρια της κατάθλιψης. Το αγαπημένο τους online παιχνίδι εξαφανίστηκε ξαφνικά, χωρίς καμία προειδοποίηση και κανείς δεν μπορούσε να κάνει κάτι. Το μόνο που έβλεπαν στην οθόνη τους ήταν το stream μίας μαύρης τρύπας. Ένα πραγματικό virtual μπλακ-άουτ.
Το όλο σκηνικό ήταν φυσικά στα πλαίσια μίας σειράς από event από την Epic Games, σήμανε το τέλος της σεζόν 10 και την προσμονή για την σεζόν 11. Σίγουρα, η μαύρη τρύπα, οι εξαφανισμένοι χάρτες και κόσμοι, δημιούργησαν ερωτήματα. Θα είναι η αρχή κάτι νέου για το Fortnite; Χάθηκαν τα πάντα από τις προηγούμενες σεζόν; Λέτε να σταμάτησε για πάντα;
Ευτυχώς όλα τα παραπάνω δεν κράτησαν παρά λίγες μέρες και το Fortnite επανήλθε με τo Chapter 2, νέο χάρτη και προσθήκες. Αυτές όμως οι λίγες μέρες αποχής από το παιχνίδι αρκούσαν για να έρθουν ακραίες αντιδράσεις, εφήβους στα όρια της κατάθλιψης, πράξεις βιαιοπραγίας και διάφορες άλλες διαταραχές, βάζοντας στην άκρη κάποια ξεκαρδιστικά βίντεο στο Youtube με αντιδράσεις κατά τη διάρκεια του μπλάκ-άουτ. Δεν ξέρουμε τι έγινε στο game spot της γειτονιάς σας εκείνες τις μέρες, δεν θα θέλαμε να είμαστε εκεί.
Ένα ανησυχητικό φαινόμενο
Για άλλη μία φορά έρχεται στο προσκήνιο το θέμα του εθισμού από τα multiplayer online games και τα e-sports, ένα θέμα που πολλές φορές το προσπερνάμε σαν ένα παροδικό φαινόμενο (ναι, είναι ένα παροδικό φαινόμενο για τους περισσότερους, «σου περνάει όσο μεγαλώνεις»), αλλά κάποιοι το βλέπουν πιο σοβαρά. Ειδικοί πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, καθηγητές και γονείς τονίζουν πως η «gaming διαταραχή» είναι υπαρκτή, όπως χαρακτηρίστηκε επίσημα και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (World Health Organization), με το παιχνίδι να γίνεται η απόλυτη προτεραιότητα εκατομμυρίων εφήβων (και μεγαλυτέρων σε ηλικία ανθρώπων) με συνέπεια να αφήνουν στην άκρη άλλες σημαντικότερες δραστηριότητες και ενδιαφέροντα. Αντίστοιχα, υπάρχουν και άλλα είδη «digital εθισμών», από την αλόγιστη χρήση των social media μέχρι τον ηλεκτρονικό τζόγο και τον εθισμό με τις ηλεκτρονικές αγορές.
Το πολύ ανησυχητικό συμπέρασμα που βγαίνει από επίσημα χείλη είναι ότι το παιχνίδι (δεν μιλάμε αποκλειστικά για το «Fortnite» ή πιο ειδικά το «Fortnite Battle Royale» που γίνεται ο μεγάλος ντόρος) είναι τόσο επικίνδυνο όσο η χρήση ηρωίνης ή κοκαΐνης, πολλά από αυτά τα παιχνίδια «εμποδίζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός νέου ανθρώπου». Οι χημικές αντιδράσεις που δημιουργούνται στον εγκέφαλο κάποιου εθισμένου με το gaming, δεν τον αφήνουν λεπτό χωρίς τη λαχτάρα να παίζει συνεχώς. Ένα παιδί, λέγεται πώς συνέχιζε να παίζει το «Fortnite» ενώ ένας τυφώνας πλησίαζε το σπίτι του…
Οι κλινικές απεξάρτησης από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν είναι καινούργια είδηση. Η είδηση είναι ότι όσο περνάει ο καιρός, θα έχουμε περισσότερες τέτοιες κλινικές αλλά ο εθισμός συνεχίζει να αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Μία τέτοια κλινική άνοιξε λίγες μέρες πριν τη «μαύρη τρύπα του Fortnite» στην Βρετανία, τραγική ειρωνεία θα λέγαμε. Αντίστοιχες συνεδρίες και κλινικές υπάρχουν σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, Κίνα (ίσως η πρώτη χώρα που προσπάθησε κλινικά να αντιμετωπίσει τον εθισμό),Ιαπωνία (εδώ και χρόνια πολλοί άνθρωποι κοιμούνται μέσα σε gaming stations της Ιαπωνίας, σε «ένα session που δεν τελειώνει ποτέ»…), Νότια Κορέα, Καναδάς, ενώ το Fortnite (και όχι μόνο αυτό) είναι υπεύθυνο και για εκατοντάδες … διαζύγια!
Τι είναι το Fortnite;
To Fortnite είναι ένα online video game που κυκλοφόρησε το 2017 από την αμερικάνικη Epic Games, με την τελευταία γνωστή για την κυκλοφορία franchise τίτλων όπως το «Gears of War» και «Unreal Tournament» αλλά και για το σχεδιασμό πρωτοποριακού software και engines που επιτρέπει στον κάθε ένα από εμάς να σχεδιάσει το δικό του game. Ο σχεδιασμός τέτοιου είδους software και engines λένε ότι είναι η πραγματική αξία της Epic Games και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς (αρχιτεκτονική, ιατρική, αυτοκινητοβιομηχανίες).
Κυκλοφορεί ταυτόχρονα σε τρεις εκδόσεις, αλλά πάνω κάτω το gameplay είναι το ίδιο και στις τρεις. Η πρώτη έκδοση ονομάζεται «Fortnite: Save the World», κυκλοφόρησε το 2017 και μπορούν να παίξουν μαζί μέχρι και τέσσερις παίκτες συνεργατικά και να ολοκληρώσουν διάφορες αποστολές. Η δεύτερη έκδοση ονομάζεται «Fortnite Battle Royale», κυκλοφόρησε σχεδόν ταυτόχρονα με την πρώτη και εδώ έχουμε μία αρένα μάχης όπου μπορούν να παίξουν μέχρι και 100 παίκτες και στo τέλος επιζεί o ένας. Η τρίτη έκδοση ήρθε στα τέλη του 2018 και ονομάζεται «Fortnite Creative», με τους παίκτες να έχουν την απόλυτη ελευθερία να δημιουργήσουν και να χτίσουν ότι θέλουν πάνω σε ένα νησί, από αρένες μάχης, στίβους αθλημάτων κ.α.
Tο «Fortnite» είναι ένα shooter-survival game με καρτουνίστικους αρκετούς από τους χαρακτήρες του (δεν είναι τόσο σκοτεινό) και μπορείς να το παίξεις δωρεάν σε όλες τις πλατφόρμες (PC, macOS, PlayStation 4, Xbox One, iOS, Android, Nintendo Switch). Το πώς βγάζει λεφτά η Epic Games μέσα από ένα δωρεάν παιχνίδι, θα αναρωτηθείτε. Αυτό γίνεται μεμικρο-συναλλαγές, αν θέλεις να προσθέσεις έξτρα χαρακτηριστικά στον χαρακτήρα σου (skins, costumes, χορούς) πρέπει να πληρώσεις κάποια ευρώ (όπως και να αγοράσεις battle passes κ.α.). Αν προσθέσεις λοιπόν τα εκατομμύρια παικτών επί κάποια ευρώ ο κάθε ένας, κάνε τα μαθηματικά. Συν τα εκατομμύρια κερδών από merchandise και licensing του τίτλου. Αυτό που κάνει το «Fortnite» να ξεχωρίζει σαν gameplay είναι πως μπορείς να επιτίθεσαι, να επιβιώνεις, να χτίζεις και να δημιουργείς την ίδια στιγμή.
Η τεράστια επιτυχία
Μάλλον ούτε οι ίδιοι οι σχεδιαστές του παιχνιδιού περίμεναν την τεράστια επιτυχία του Fortnite, το online game-φαινόμενο που κυκλοφόρησε μόλις πριν δύο χρόνια και ένα χρόνο αργότερα παρουσίασε κέρδη 3 δις δολαρίων και … 250 εκατομμύρια ενεργούς παίκτες σε όλο τον κόσμο μέσα στο 2019. Η ίδια η Epic Games, με αξία στα 15 δις δολάρια, έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο από πολλές μεγαλουπόλεις, ίσως και κράτη ολόκληρα. Οι αριθμοί ζαλίζουν πραγματικά.
Το Fortnite είναι εθιστικό για πολλούς λόγους. Είναι πολύ απλό προς το gameplay και παρέχεται δωρεάν, μπορείς να το παίξεις σε κάθε πλατφόρμα και στο κινητό σου. Αφού είναι δωρεάν και μπορείς να το παίξεις και στο κινητό σου, άρα μπορείς να παίξεις με κάθε φίλο σου. Μέσα από το παιχνίδι, «χτίζεις» το δικό σου χαρακτήρα που πολλές φορές «βγαίνει» και εκτός παιχνιδιού, με τις συζητήσεις (ή και πειράγματα) να συνεχίζονται στο σχολείο ή στις βόλτες των εφήβων. Φυσικά, και κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μπορείς να κάνεις chat με τους φίλους σου. Η δράση του παιχνιδιού είναι πραγματικά φοβερή, όπως και οι καρτουνίστικοι χαρακτήρες (που μπορείς να τους βάλεις κάθε λογής στολή και αξεσουάρ που επιθυμείς), ενώ αν χάσεις θα «απολαύσεις» τους φίλους σου σε διάφορους αστείους χορούς.
Ο χορός Fortnite
Μέσα από το παιχνίδι προέκυψαν και άλλα trends που ανέβασαν το Fortnite στην κορυφή της pop culture πυραμίδας και «τροφικής αλυσίδας». Ένα από αυτά τα trends είναι και ο «περίφημος» Fortnite χορός ή για την ακρίβεια μία σειρά από χορούς, με κάθε πιτσιρικά και σελέμπριτι να κινούνται στο ρυθμό και τις κινήσεις του και φυσικά να κυκλοφορούν εκατομμύρια videos και stories στα social media. Ακόμα και διάσημοι αθλητές, μετά από κάθε νίκη όπως και στο online παιχνίδι, βρέθηκαν να χορεύουν υπό τους ρυθμούς του! Τουλάχιστον αυτό δεν το λες και τόσο κακό.
Fortnite World Cup
Τα online games και e-sports παίζονται από εκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως, με τα δεύτερα πολλές φορές να επισκιάζουν μεγάλα αθλητικά γεγονότα ή και να τα ξεπερνάνε σε δημοφιλία γεμίζοντας τεράστια στάδια σε όλο τον κόσμο. Φυσικά, ένα παιχνίδι σαν το Fortnite δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω, δημιουργώντας το δικό του World Cup. To Fortnite World Cup 2019 πραγματοποιήθηκε φέτος τον Ιούλιο στο στάδιο Arthur Ashe της Νέας Υόρκης, χωρητικότητας 24 χιλιάδων θέσεων και μοίρασε 30 εκατομμύρια δολάρια στους νικητές. Ο 16χρονος Kyle Giersdorf μάλιστα έφυγε με 3 εκατομμύρια δολάρια στις τσέπες του. Αυτό είναι το μέλλον των sports, χωρίς καμία αμφιβολία.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Για τη Τεχνητή Νοημοσύνη γίνεται λόγος ήδη από το 1950
Το διαστημικό σκάφος απέχει περίπου 24 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη
Ευχάριστα τα νέα από την αμερικάνικη διαστημική υπηρεσία
Όλος ο χρόνος του σύμπαντος δεν αρκεί σε έναν χιμπατζή για να γράψει τυχαία έργο του Σαίξπηρ
Μια συζήτηση για τη σημασία του Τηλεσκοπίου Ορίζοντα Γεγονότων και το ποια θα μπορούσε να είναι η μελλοντική κατεύθυνση της Αστρονομίας
Πρωταγωνίστρια και πάλι η Momo
Πώς η τελευταία έκδοση συνέβαλε να χαθούν...όλα τα δεδομένα
Εντυπωσιακά ευρήματα - Πάνω από 6.500 κτίρια θαμμένα κάτω από τη βλάστηση
Ρωγμές και διαρροές συνιστούν κορυφαίο κίνδυνο ασφάλειας
Λίγο πριν λανσάρει το ιδιωτικό cloud τεχνητής νοημοσύνης
Πώς η τεχνητή νοημοσύνη επαναπροσδιορίζει τη συγγραφή βιβλίων;
Πάνω από 2.000 φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα θα κληθούν μέσα στο 2025 να συμμορφωθούν
Μία προσωπική εμπειρία και πολλά ερωτήματα
O Σουηδός πολιτικός επιστήμονας και συγγραφέας εξηγεί τι συμβαίνει με τα ψηφιακά ίχνη κάθε χρήστη του διαδικτύου όταν αυτός φύγει από τη ζωή
Από τα Robotaxi της Tesla στο διαστημόπλοιο Starship της SpaceX
Η AI θα πρέπει να υποβάλλεται σε περιορισμούς ορθής χρήσης, με τη διαφορά ότι αυτοί καλό είναι να τίθενται και να εφαρμόζονται εν είδει αυτορρύθμισης από τους ίδιους τους χρήστες
Έρευνα αποκάλυψε ότι το προσωπικό έκανε κατάχρηση του συστήματος δωρεάν σίτισης
Πόσο ασφαλές είναι το εγχείρημα;
Οι επιστήμονες συνειδητοποίησαν ότι η Ευρώπη μπορεί να υποστηρίζει ζωή από το 1970
Ο πύραυλος κατάφερε να προσγειωθεί πίσω στην εξέδρα εκτόξευσης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.