Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Πειραιάς - Μήλος - Ηράκλειο: 191 ναυτικά μίλια σε Αιγαίο και Κρητικό Πέλαγος
Ταξίδι από Πειραιά προς Μήλο και Ηράκλειο με το νέο δρομολόγιο της Minoan Lines
Πέμπτη βράδυ στο λιμάνι του Πειραιά. Πύλη Ε2. Η κίνηση γύρω από το μεγάλο πλοίο πυκνώνει. Οι νταλίκες και τα αυτοκίνητα περνούν από τους κεντρικούς καταπέλτες και κατευθύνονται στα γκαράζ του, ενώ από τον μικρότερο καταπέλτη επιβιβάζονται οι επιβάτες που με τις κυλιόμενες σκάλες ανεβαίνουν στα ανώτερα καταστρώματα. Στη γέφυρα του καραβιού, εκεί από όπου δίνονται όλες οι εντολές, τα φώτα σβήνουν. Αλλιώς τα μεγάλα τζάμια της θα γίνουν καθρέφτες. Οι αξιωματικοί βρίσκονται στις θέσεις τους με τα VHF ανά χείρας, οι ναύτες στην πρύμνη και στην πλώρη, ο τιμονιέρης στο πόστο του. Τα αντανακλαστικά οξυμένα. Η εγρήγορση πριν τον απόπλου. Από τη δεξιά βαρδιόλα ο πλοίαρχος δίνει εντολές. Οι κάβοι λύνουν. Μέσα σε λίγα λεπτά, το ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ θα περάσει τα φανάρια της μπούκας και θα βγει στον Σαρωνικό με πορεία 170°. Το ταξίδι για Μήλο και Ηράκλειο έχει ξεκινήσει.
Ένας πρίγκιπας στα φουγάρα
Το δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το Ηράκλειο της Κρήτης αποτελεί ένα από τα πλέον παραδοσιακά της ελληνικής ακτοπλοΐας. Στη γραμμή αυτή δρομολόγησαν το πρώτο τους καράβι οι Μινωικές Γραμμές το 1974. Ήταν το θρυλικό ΜΙΝΩΣ ένα τάνκερ που μετασκευάστηκε σε επιβατηγό-οχηματαγωγό. Ο «Πρίγκιπας των Κρίνων», η εμβληματική τοιχογραφία που ανακαλύφθηκε στο παλάτι της Κνωσού και σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, έγινε το σινιάλο της εταιρείας, κόσμησε το φουγάρο του πρώτου καραβιού και πλέον αποτελεί σήμα κατατεθέν όλων των πλοίων του στόλου. Ο οποίος, λίγο μετά την απόκτηση του ΜΙΝΩΣ, αρχίζει να μεγαλώνει καθώς η κρητική εταιρεία αποκτά μια σειρά επιβατηγών-οχηματαγωγών από τη δευτερογενή αγορά της Ευρώπης, της Σκανδιναβίας και της Ιαπωνίας. Πολλά από τα μέλη των πληρωμάτων σήμερα, ανάμεσά τους και ο πλοίαρχος του ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ, Μανώλης Γιακουμάκης, ξεκίνησαν την καριέρα τους από τα πλοία αυτά και τα θυμούνται με συγκίνηση. Η εταιρεία επεκτείνεται και σε άλλες γραμμές, ανοίγεται στην Αδριατική και στο Αιγαίο. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως το 2010 παραγγέλνει μια σειρά νεότευκτων πλοίων και εξαγοράζεται από τον ιταλικό κολοσσό Γκριμάλντι, που σήμερα διαχειρίζεται 140 πλοία και 25 λιμάνια. Δύο από τα νεότευκτα πλοία εκείνης της περιόδου, τα ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ και ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ, εξυπηρετούν σήμερα τη γραμμή Πειραιάς - Μήλος - Ηράκλειο.
Εν πλω στο Αιγαίο
Μετά τον Σαρωνικό η πορεία αλλάζει στις 149°. Οι άνεμοι πνέουν σχεδόν μέτριοι, έντασης τεσσάρων μποφόρ και το ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ ταξιδεύει το Αιγαίο με ταχύτητα 22.5 κόμβων. Στα εξωτερικά καταστρώματα και κάτω από το φουγάρο οι επιβάτες απολαμβάνουν την καλοκαιρινή νύχτα. Είναι Μάιος, μα θα μπορούσε και μέσα Ιουνίου. Στα εσωτερικά καταστρώματα τα πράγματα είναι πιο ζωηρά. Οι επιβάτες διαβάζουν, μιλούν, σκρολάρουν, βλέπουν τηλεόραση, παίζουν παιχνίδια, επισκέπτονται τα καταστήματα με αναμνηστικά, δώρα, αρώματα, ρούχα, ρολόγια – ένα σωστό εμπορικό κέντρο αναπτύσσεται στο πλοίο. Κάποιοι έχουν οδηγηθεί από τους θαλαμηπόλους στις καμπίνες τους, κάποιοι άλλοι βρήκαν τη θέση τους στα σαλόνια, κάποιοι ξεκουράζονται στα αναπαυτικά δερμάτινα VIP καθίσματα με τις οθόνες και τα υποπόδια.
Και σχεδόν όλοι, επισκέπτονται, ή έστω μπαίνουν στον πειρασμό να επισκεφθούν, τα εστιατόρια του πλοίου, self service και à la carte. Η διατροφή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε κουλτούρας και ένα γεύμα είναι ίσως το ομορφότερο μέσο για να μυηθεί κανείς σε μια νέα τοποθεσία. Στο à la carte εστιατόριο του ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ η κρητική γαστρονομία συστήνεται στους επιβάτες με τον καλύτερο τρόπο μέσω ενός μενού δώδεκα πιάτων με πρώτες ύλες από τους παραγωγούς του νησιού. Το μενού υπογράφει η μαγείρισσα Νεκταρία Κοκκινάκη, ενώ πιστοποιήθηκε με το σήμα ποιότητας «Κρητική Κουζίνα» της Περιφέρειας Κρήτης. Ακριβώς τέσσερις ώρες μετά τον απόπλου, το καράβι προσεγγίζει ένα από τα μεγαλύτερα φυσικά λιμάνια της Μεσογείου, τον Αδάμαντα. Χρειάστηκαν μόλις 12 λεπτά για να δέσει και να αποβιβάσει οχήματα και επιβάτες.
Προσεγγίζοντας τη Μήλο 365 ημέρες τον χρόνο
Η Μήλος αποτελεί μια νεότερη προσθήκη στο δρομολόγιο Πειραιάς - Ηράκλειο. Τα τελευταία χρόνια τα πλοία των Μινωικών Γραμμών προσέγγιζαν το νησί τα καλοκαίρια, πλέον όμως το εξυπηρετούν 365 μέρες τον χρόνο. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Μήλου, Μανώλη Μικέλη, το γεγονός αυτό έχει αναβαθμίσει τη Μήλο σε ακτοπλοϊκό κόμβο. Πέραν του ότι το νησί προσφέρεται ευκολότερα για αποδράσεις λίγων ημερών, οι επισκέπτες του από το εξωτερικό έχουν μια ακόμα επιλογή: να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου και στη συνέχεια να επιβιβάζονται στο πλοίο για τη Μήλο. Όμως και για τους κατοίκους του το δρομολόγιο αυτό είναι μια μεγάλη διευκόλυνση. Με τα πλοία των Μινωικών Γραμμών, που για χρόνια μετέφεραν τους γιατρούς του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ηρακλείου στο νησί των Δυτικών Κυκλάδων, οι κάτοικοι της Μήλου μπορούν να πραγματοποιήσουν μονοήμερα ταξίδια στην Αθήνα και να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους. Τα ιατρικά περιστατικά εξυπηρετούνται επίσης από τα πλοία αυτά. Ο χρόνος της διακομιδής στον Πειραιά ανέρχεται πλέον σε τέσσερις ώρες, τόσος όσος χρειάζεται για τη διακομιδή στο μεγαλύτερο νοσοκομείο των Κυκλάδων, αυτό της Σύρου. «Από την ίδρυσή μας (σ.σ. οι Μινωικές Γραμμές δημιουργήθηκαν ως εταιρεία λαϊκής βάσης), μας έχει ανατεθεί να είμαστε πολύ κοντά στις κοινωνίες και στις ανάγκες τους, ιδιαίτερα εκείνες που χρήζουν μεγαλύτερης βοήθειας» υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Λουκάς Σιγάλας.
Πορεία για Ηράκλειο
Σε λιγότερο από 15 λεπτά το ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ έχει ολοκληρώσει τη φόρτωση των επιβατών και τον οχημάτων από το λιμάνι της Μήλου και ετοιμάζεται για την αναχώρηση. Ως ώρα αναχώρησης θα γραφτεί στο ημερολόγιο γέφυρας «01.36». Το πλοίο με την ευκολία που του παρέχουν οι δυνατές μηχανές του και τις αυξημένες ικανότητες ελιγμών χάρη στα προπελάκια στην πλώρη και στην πρύμνη, αφήνει εύκολα πίσω του τον Αδάμαντα. Θα περάσει ανάμεσα από τη Μήλο και την Αντίμηλο και κάπου κοντά στο Παξιμάδι, την ακατοίκητη νησίδα που βρίσκεται Νοτιοδυτικά της Μήλου, θα βάλει πορεία 150° για Ηράκλειο. Οι άνεμοι πνέουν Ανατολικοί - Βορειοανατολικοί έντασης 5 μποφόρ. Έχει πια ξημερώσει όταν στον ορίζοντα διακρίνεται η Δία – η νησίδα βόρεια του Ηρακλείου. Η σιλουέτα του πλοίου φαίνεται από την πόλη που σιγά σιγά ξυπνάει. Στις 06.54, το ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ θα δέσει στο λιμάνι του Ηρακλείου. Άλλο ένα δρομολόγιο 191 ναυτικών μιλίων σε Αιγαίο και Κρητικό Πέλαγος ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Δύο νέα πλοία στη γραμμή Πειραιάς - Μήλος - Ηράκλειο
Στη ναυπήγηση νέων πλοίων για το δρομολόγιο Πειραιάς - Μήλος - Ηράκλειο αναμένεται να περάσουν το επόμενο χρονικό διάστημα οι Μινωικές Γραμμές. Μπορεί τα πλοία που εξυπηρετούν σήμερα τη γραμμή να βρίσκονται σε υποδειγματική κατάσταση και να είναι εναρμονισμένα με τα πλέον σύγχρονα πρότυπα –η εταιρεία άλλωστε επένδυσε μεγάλο ποσό για την προσθήκη scrubbers στα πλοία, ενός συστήματος που αφαιρεί σωματίδια και αέρια από τα καυσαέρια–, ωστόσο ο εκσυγχρονισμός δεν θα σταματήσει εκεί. «Στο πλαίσιο της ανάπτυξής μας θα παραγγείλουμε δύο νεότευκτα πλοία που θα δρομολογηθούν στη γραμμή όταν θα ολοκληρωθεί η ναυπήγησή τους» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών, Λουκάς Σιγάλας.
Τα νέα πλοία θα αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα. «Θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, ενώ σε σχέση με τα πλοία που βρίσκονται σήμερα στη γραμμή, θα μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες σε περισσότερες καμπίνες, όπως επίσης και περισσότερα οχήματα». Πέρα από αυτό όμως πρέπει να θεωρείται σίγουρη αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας καθώς στα νέα πλοία, που όπως όλα δείχνουν θα πάρουν τα ονόματα των προκατόχων τους, τα όρια ανάμεσα στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα θα είναι δυσδιάκριτα. «Η Μήλος εντάσσεται στον σχεδιασμό μας για το μέλλον», ξεκαθαρίζει ο κ. Σιγάλας προσθέτοντας πως η προσπάθεια για την καθιέρωση του δρομολογίου θα συνεχιστεί και όταν οι Μινωικές Γραμμές παραλάβουν τα δύο νεότευκτα. «Ένα μεγαλύτερο πλοίο θα βοηθήσει στην ανάπτυξη τόσο της Μήλου όσο και της Κρήτης, καθώς θα προσφέρει αναβαθμισμένες υπηρεσίες όχι μόνο στους κατοίκους, αλλά και στους επισκέπτες». Προς το παρόν δεν έχει γνωστοποιηθεί πού θα ναυπηγηθούν οι νέες μονάδες.
Cpt Μανώλης Γιακουµάκης - Πλοίαρχος όλης της Μεσογείου
Ο cpt Μανώλης Γιακουμάκης είναι ο πλοίαρχος του ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ. Αποφοίτησε το 1988 από την ΑΕΝ Κρήτης και πρωτομπάρκαρε, 16 μήνες, στο πρώτο ΦΑΙΣΤΟΣ των Μινωικών Γραμμών. Ακολούθησε η θητεία στο ΠΝ και στη συνέχεια ταξίδεψε ως στα κρουαζιερόπλοια της Ηπειρωτικής. Μετά το κλείσιμο της Ηπειρωτικής ναυτολογήθηκε ως ανθυποπλοίαρχος σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξίδευε στα λιμάνια της Β. Αφρικής. Επέστρεψε στις Μινωικές Γραμμές στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και παρέμεινε. «Η εταιρεία εξελισσόταν, είχε μέλλον» αναφέρει. Έχοντας θητεύσει δίπλα στην παλαιότερη γενιά πλοιάρχων, ανέλαβε το 2016 την πλοιαρχία του ΙΚΑΡΟΣ ΠΑΛΑΣ στις απαιτητικές γραμμές Ιταλίας - Ισπανίας - Μαρόκου, Ιταλίας - Ισπανίας και Ιταλίας - Τυνησίας. Το 2018 επέστρεψε στην Ελλάδα. «Ένας καλός πλοίαρχος είναι ένας καλός μαέστρος» μας λέει. Ο ίδιος προτρέπει τους νέους να μπουν στη θάλασσα «αρκεί να έχουν ξεκάθαρους στόχους» και δηλώνει αισιόδοξος. «Τα νέα παιδιά έχουν περισσότερα ερεθίσματα, είναι πιο καλλιεργημένα και παίζουν την τεχνολογία στα δάχτυλα».
Δειτε περισσοτερα
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Η θρυλική Blondie ξεκίνησε πρόσφατα μία συνεργασία με τη μάρκα ένδυσης Wildfang, η οποία εστιάζει στη δημιουργία ενδυμάτων χωρίς φύλο και με δυναμικό, ασυμβίβαστο ύφος
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Τα κοσμήματα με τα γράμματα και την περίτεχνη τέχνη της Charlotte Chesnais
Aγόρια ντυμένα γυναίκες, με εξαιρετικό μπρίο και αριστοτεχνική θηλυκότητα, προσέφεραν ένα εκρηκτικό show