- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Εγκλωβισμένοι σε σκάφος για 60 μέρες στα ανοιχτά του Λαυρίου
Η οδύσσεια της επιστροφής για σκάφος που κοιτάζει τη στεριά με το κιάλι
Η οδύσσεια των σκαφών αναψυχής που δεν μπορούν να δέσουν στη στεριά. Η χαρακτηριστική περίπτωση επιβατών που έχουν εγκλωβιστεί εδώ και 2 μήνες έξω από το Λαύριο.
Μπορεί φέτος λόγω κορωνοϊού πολλοί να συστήνουν τις διακοπές με ιστιοπλοϊκό σκάφος ή καταμαράν, ιδίως αν πρόκειται για οικογένεια, καθώς και την απομόνωσή σου θα έχεις και το κεφάλι σου ήσυχο ότι ό,τι μπαίνει στο σκάφος το έχεις απολυμάνει με τα χεράκια σου, ωστόσο πολλοί που είχαν την ατυχία να τους βρει η κήρυξη της καραντίνας εν πλω, εγκλωβίστηκαν στη θάλασσα.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η περίπτωση του σκάφους Diamond Seas του οποίου η διαχειρίστρια εταιρεία CV Yachts υπακούοντας στα περιοριστικά μέτρα που επέβαλε η πολιτεία προγραμμάτισε την επιστροφή του από το εξωτερικό για τις 4 Μαΐου. Σημειωτέον, ότι με βάση τις ανακοινώσεις και την εκδοθείσα μέχρι τότε ΚΥΑ, ο περιορισμός του κατάπλου πλοίων αναψυχής σε ελληνικό λιμάνι ίσχυε έως τις 4 Μαΐου. Ωστόσο, κι ενώ το Diamond Seas βρισκόταν λίγο πριν από τον κατάπλου στο λιμάνι του Λαυρίου, με νέα ΚΥΑ των υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας, Εσωτερικών και Πολιτικής Προστασίας, η απαγόρευση επεκτάθηκε έως τις 18 Μαΐου και μάλιστα με πιο αυστηρά μέτρα. Δηλαδή, όπως μας ενημερώνει ο εκπρόσωπος της εταιρείας Ιάσων Νιαγάσας, «στις 4 Μαΐου αιτηθήκαμε τον κατάπλου του σκάφους στην Ολύμπικ Μαρίνα Λαυρίου, όπως έχουν κάνει και αρκετά άλλα σκάφη αναψυχής προερχόμενα από το εξωτερικό, κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης κατάπλου, μετά από ενέργειες του ΣΙΤΕΣΑΠ (Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος). Το λιμεναρχείο Λαυρίου ακολουθώντας οδηγίες του Υπουργείου Ναυτιλίας μας ανέφερε ότι δεν δέχεται τον κατάπλου του σκάφους, καθώς η προηγούμενη διαδικασία που ακολουθήθηκε για τα σκάφη αναψυχής που κατέπλευσαν από το εξωτερικό, δήθεν, δεν ισχύει γιατί τα μέτρα αυτά πάρθηκαν με βάση προηγούμενο ΦΕΚ και όχι με το ισχύον».
Το αποτέλεσμα είναι οι επιβαίνοντες του σκάφους Diamond Seas κι άλλων σκαφών αναψυχής που έφτασαν στα ελληνικά λιμάνια την ώρα που δινόταν η παράταση της απαγόρευσης, να παραμένει εν πλω επί 60 συνολικά μέρες δεδομένης και της συνολικής διάρκειας του ταξιδιού. Όπως δε προσθέτει η εταιρεία, το σκάφος, από τις 13 Μαρτίου, ημερομηνία πριν επιβληθούν οι απαγορεύσεις και τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις λόγω κορωνοϊού, απέπλευσε με δύο αλλοδαπούς επιβαίνοντες από το λιμάνι Λα Ροσέλ στη Γαλλία με προορισμό την Ελλάδα. Στο μεταξύ, κατά τη διάρκεια του πλου και λαμβάνοντας πλέον υπόψη τις ισχύουσες απαγορεύσεις κατάπλου σε ελληνικά λιμάνια το πλοίο τροποποίησε το ταξίδι αρκετές φορές, καθυστερώντας την άφιξή του, ούτως ώστε να καταπλεύσει στην Ελλάδα μετά το πέρας της τότε ισχύουσας απαγόρευσης στις 4 Μαΐου, χωρίς εν τω μεταξύ να έχει κάνει στάση σε κανένα άλλο λιμάνι στο εξωτερικό ή στην Ελλάδα.
Ωστόσο, και παρά τις κρούσεις των υπευθύνων της εταιρείας και την έκκληση να εξεταστούν οι δύο επιβάτες από γιατρό, ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν είναι φορείς του ιού και να τους επιτραπεί επιτέλους ο κατάπλους έπειτα από σχεδόν δύο μήνες στη θάλασσα, το Λιμεναρχείο, υπακούοντας στη σχετική ΚΥΑ απαντά αρνητικά στο αίτημα της CV Yachts και σε παρόμοια αιτήματα άλλων εταιρειών εκμετάλλευσης κι ενοικίασης σκαφών αναψυχής.
Το ζητούμενο κατά τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον κλάδο του τουρισμού είναι να επιτραπεί ο εφοδιασμός του σκάφους με τρόφιμα, νερό και καύσιμα έως τις 18 Μαΐου που τους απαγορεύεται ο κατάπλους σε ελληνικό λιμάνι, καθώς κάτι τέτοιο προβλέπεται από την ΚΥΑ ΔΙα/ΓΠ.οικ. 27823/2020 (ΦΕΚ 1651/Β/3-5-2020). Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 2 του μοναδικού άρθρου του ΦΕΚ αναφέρεται πως «κατά το χρονικό διάστημα της παρ. 1, τα εν λόγω πλοία και σκάφη δύνανται να μετακινούνται στις ακόλουθες περιπτώσεις: […] γ) εφοδιασμού των πλοίων και σκαφών με καύσιμα, νερό και εφόδια».
Επιπλέον, ένα νέο ζήτημα που τίθεται σε περιπτώσεις σαν αυτή του Diamond Seas είναι πως ενώ το συγκεκριμένο καταμαράν έρχεται από ένα λιμάνι του εξωτερικού, χωρίς όμως να έχει πιάσει κανένα άλλο λιμάνι εδώ και δύο μήνες, οι επιβάτες του θα πρέπει μετά τις 18 Μαΐου που «θα δέσουν» στο Λαύριο να μπουν στην υποχρεωτική καραντίνα των 14 ημερών ή αυτό το διάστημα θα συμπεριληφθεί στους 2 μήνες που είναι εγκλωβισμένοι στο σκάφος; Η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη.
Διεθνείς οι διαστάσεις στο πρόβλημα
Κι αν νομίζετε ότι το πρόβλημα είναι μόνο ελληνικό, να σας πληροφορήσω ότι ίδιας φύσης ακριβώς δυσκολίες αντιμετωπίζουν όλοι οι ταξιδιώτες με σκάφη. Χαρακτηριστικό είναι το ρεπορτάζ της Σούζαν Σμάιλι στον βρετανικό Guardian. Η Σμάιλι παρουσιάζει στο άρθρο της με τίτλο «Το μακρύ ταξίδι της επιστροφής στο σπίτι: Τα απομονωμένα ιστιοπλοϊκά σε κούρσα να νικήσουν τους τυφώνες», την περίπτωση του 64χρονου Ιρλανδού Γκάρι Κρόδερς ο οποίος παραμένει εγκλωβισμένος επί δύο μήνες στην Καραϊβική και συγκεκριμένα στο Σεν Μάρτεν. Εκεί, κινδυνεύει να μείνει για πολύ περισσότερο, καθώς την 1η Ιουνίου ξεκινά η εποχή των τυφώνων στην περιοχή, κάτι που καθιστά άκρως επικίνδυνη την παλιννόστηση. Ο Κρόδερς υπνεθυμίζει στη δημοσιογράφο το καταστροφικό πέρασμα του τυφώνα Ντόριαν πέρυσι και της Ίρμας το 2017.
Με αφορμή την περίπτωση του Κρόδερς, η βρετανή δημοσιογράφος αναδεικνύει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν «τα σκάφη αναψυχής που απομονώθηκαν εν πλω με μικρές οικογένειες ή μόλις ένα άτομο πάνω σε αυτά». «Την ώρα που τα κράτη έκλειναν το ένα μετά το άλλο τα σύνορά τους, αναρίθμητα σκάφη αναψυχής πήραν αρνητική απάντηση στο αίτημα για κατάπλου. Ακόμα και σκάφη που με ασφάλεια είχαν σηκώσει άγκυρα πριν από την πανδημία, ξαφνικά θεωρήθηκαν ξένα. Έτσι, ναυτικοί σε Πορτογαλία και Ισπανία έλαβαν εντολή να επιστρέψουν σε ΗΠΑ ή Καναδά, ένα επικίνδυνο ταξίδι αν δεν το έχεις προγραμματίσει» προσθέτει η Σμάιλι κι επισημαίνει ότι «από όλο τον κόσμο είδαν το φως της δημοσιότητας ιστορίες τρόμου για οικογένειες εγκλωβισμένες πάνω στο σκάφος τους που παραμένει εν πλω» για δύο περίπου μήνες.