15 πράγματα που δεν ξέρεις για τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου
Η εθνική γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» λειτουργεί περισσότερα από 15 χρόνια
![42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg 42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg)
![3797213.jpg 3797213.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/10/16/3797213.jpg)
Η γέφυρα Ρίου-Αντίρριου «Χαρίλαος Τρικούπης» έκλεισε 19 χρόνια λειτουργίας. Διαβάστε μερικά χαρακτηριστικά που πιθανόν να μην ξέρατε.
Έχουν περάσει ήδη 19 χρόνια και όμως μοιάζει σαν χθες που διαβάζαμε εκστασιασμένοι τα νέα για τη λειτουργία της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, ένα έργο που χρειάστηκε περίπου 6 χρόνια. Στις 12 Αυγούστου 2004 η εντυπωσιακή καλωδιωτή γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» άνοιξε συνδέοντας την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα -κάτι που μέχρι τότε γινόταν μόνο με ferry boats. Ήταν ένα μεγαλεπίβολο σχέδιο με πολλές περιβαλλοντολογικές αντιξοότητες, επομένως ο σχεδιασμός και η τεχνική της γέφυρας την καθιστούν μοναδική στον κόσμο. Το 2019, με αφορμή τα 15 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης», η ATHENS VOICE βρέθηκε εκεί, επισκέφθηκε τον 1ο πυλώνα, μίλησε με τους ανθρώπους που έχουν αναλάβει τη διαχείρισή της, όπως ο Δρ.Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθυντής της Γέφυρας Α.Ε.. Σας γράφουμε 15 πράγματα που πιθανόν να μη γνωρίζατε γι' αυτήν.
![thumbnail_20190913_184944.jpg thumbnail_20190913_184944.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_184944.jpg)
1. Πήρε το όνομά της από τον πρώτο πρωθυπουργό της Ελλάδας που μίλησε για την ανάγκη δημιουργίας μιας γέφυρας που να συνδέει το Ρίο με το Αντίρριο. Ο Χαρίλαος Τρικούπης το ανακοίνωσε στο Κοινοβούλιο το 1889, αλλά δεν υπήρχαν οι πόροι για να γίνει ένα τέτοιο έργο τότε. Έναν αιώνα και κάτι αργότερα, το όραμά του έγινε πραγματικότητα.
2. Είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει τα 65μ., ενώ η διάμετρος των θεμελίων ανέρχεται σε 90μ. -αυτά είναι παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».
3. Κατέχει 9 διεθνή βραβεία για τη μελέτη και την κατασκευή της και είναι σχεδιασμένη ώστε να αντέχει φυσικά φαινόμενα, όπως σεισμούς (έως και 6,5 περίπου ρίχτερ), τεκτονικές μετακινήσεις και υψηλούς ανέμους που υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.
![thumbnail_20190913_173300.jpg thumbnail_20190913_173300.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_173300.jpg)
4. Το 2005 ένας κεραυνός χτύπησε τη γέφυρα και ένα από τα καλώδια έσπασε και έπεσε στην άσφαλτο. Παρ' όλο που η γέφυρα μπορεί να λειτουργήσει κανονικά με μείον δύο καλώδια, η κυκλοφορία έκλεισε για λίγες ώρες μέχρι να αποκατασταθεί η βλάβη. Έκτοτε δεν έχει αναφερθεί ποτέ κανένα συμβάν.
5. Ο μέσος όρος του κόστους συντήρησης ετησίως για τη γέφυρα ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ. Το προσωπικό που κάνει τη συντήρηση είναι εξειδικευμένο, ενώ συχνά εκπαιδεύονται εδώ και προσωπικά συντήρησης άλλων χωρών, χάρη στην υψηλή τεχνογνωσία των ανθρώπων που εργάζονται στη γέφυρα.
6. Οι αρμοί που έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή (και συντήρηση) της γέφυρας είναι από τους μεγαλύτερους στον κόσμο και χρησιμεύουν και στις τεκτονικές μετακινήσεις (τα στοιχεία λένε ότι η Πελοπόννησος θα έχει μετακινηθεί περίπου 1 μέτρο μέσα σε 120 χρόνια).
![thumbnail_20190913_193907.jpg thumbnail_20190913_193907.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_193907.jpg)
7. Χρησιμοποιεί ένα σύστημα αισθητήρων (WEASHM) το οποίο συλλέγει δεδομένα από 100 αισθητήρες και 300 κανάλια. Οι δυνάμεις και οι ταλαντώσεις των καλωδίων, οι ταλαντώσεις του καταστρώματος και των πυλώνων, οι μετατοπίσεις των αρμών διαστολής κ.ά. καταγράφονται, αναλύονται και αρχειοθετούνται σε μια βάση δεδομένων που ακολουθεί το έργο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Το πρόγραμμα αυτό είναι καινοτόμο και έχει επίσης βραβευτεί.
8. Συνολικά, περισσότερα από 5.700 δομικά στοιχεία ελέγχονται και επιθεωρούνται συνεχώς από το εξειδικευμένο προσωπικό της Τεχνικής Διεύθυνσης της Γέφυρας, αλλά και από εναερίτες (για τις εξωτερικές επιφάνειες των πυλώνων και τα καλώδια), δύτες (για τις βάσεις των βάθρων), ειδικά μηχανήματα.
9. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει δύο μεγάλες αναβαθμίσεις με συνολικό κόστος 12 εκατ. ευρώ, τα οποία πλήρωσε η διαχειρίστρια εταιρεία.
10. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει πάνω από 61 εκατ. διελεύσεις. Από αυτές, το 84% είναι Ι.Χ.
![thumbnail_20190913_191037.jpg thumbnail_20190913_191037.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_191037.jpg)
11. Εκτός από τις διελεύσεις με όχημα, ο καθένας μπορεί να επισκεφθεί τη γέφυρα και το εκθεσιακό κέντρο της. Από το 2004, έχουν περάσει 182.000 επισκέπτες στη «Στέγη Πολίτη & Πελάτη», όπου υπάρχουν φωτογραφικά εκθέματα, αίθουσα προβολής βίντεο με τα χρόνια της κατασκευής, δωρεάν χρήση υπολογιστών με πρόσβαση στο ίντερνετ και χώρος ξεκούρασης για τους οδηγούς. Το 2015, η Γέφυρα έλαβε το βραβείο «Καινοτομίας στην Εμπειρία του Πελάτη».
![thumbnail_20190913_190824.jpg thumbnail_20190913_190824.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_190824.jpg)
12. Το 2019 παρουσιάστηκε το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα που θα χρησιμοποιείται στις λειτουργίες και ελέγχους της γέφυρας, ενώ η εταιρεία δεσμεύτηκε μέσα από το στρατηγικό πλάνο «πράσινη γέφυρα» ότι σύντομα όλα τα οχήματα του στόλου θα γίνουν ηλεκτροκίνητα, ενώ στους στόχους τους βρίσκεται και η μείωση κατανάλωσης ρεύματος και ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
13. Το 2019, οι χώροι στάθμευσης στις δύο πλευρές των διοδίων της γέφυρας εξοπλίστηκαν με φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων.
![-rs.jpg -rs.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/-rs.jpg)
14. Η φωτογράφηση και η κινηματογράφηση της γέφυρας επιτρέπεται χωρίς να χρειάζεται κανείς ειδική άδεια, ενώ συχνά η διοίκηση της γέφυρας διοργανώνει εκδηλώσεις ώστε να την επισκεφθούν και να τη γνωρίσουν ακόμα περισσότεροι.
15. Το 2019 παρουσιάστηκε ο νέος γαλανόλευκος λογότυπος της Γέφυρας Α.Ε., ως επιστέγασμα της 15ετούς διαδρομής του σύγχρονου μνημείου.
![g-s-f-s-rs.jpg g-s-f-s-rs.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/g-s-f-s-rs.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αναψυχή και διασκέδαση με επιλογές για όλη την οικογένεια
Ο μουσικός και κιθαρίστας γράφει για το νησί που σου φρεσκάρει το μυαλό και την ψυχή
Η σχεδιάστρια κοσμημάτων σε ένα κείμενο για το νησί που ακόμα κι αν δεν επιστρέψεις ξανά θα είναι για πάντα στην καρδιά σου
Ο πρώην διεθνής ποδοσφαιριστής γράφει για την Ελούντα που γνώρισε μετά το Ντα Λουζ και αγάπησε για πάντα
Η ιστορικός τέχνης γράφει για το νησί με την ιδιαίτερη αύρα
Ένας Ισλανδός γράφει για τη Φολέγανδρο της ψυχής του και την άπιαστη ελληνική γλώσσα
Ένα από τα λιγότερο γνωστά κεφάλαια της ιστορίας του γκρουπ - Η απόπειρα εκμετάλλευσης από τη χούντα
18 στρέμματα, 80 τροχόσπιτα, 60 σκηνές, ντουζιέρες, τουαλέτες, κουζίνες, καφέ, ταβέρνα, beach bar και χώρο εκδηλώσεων
Μια διαφορετική εξόρμηση κι ένα ανθρώπινο όνειρο που έγινε πραγματικότητα
Ιδανική για όσους αναζητούν έναν ήρεμο προορισμό μακριά από την πολυκοσμία
Φεύγοντας, μια στάση στα τσιπουράδικα του Βόλου επιβάλλεται. Άλλωστε, είναι τα πιο γνωστά σε όλη την Ελλάδα!
Έχει πολύ καλό φαγητό, αρχαιολογικούς χώρους και μια έρημο, που μπορείς να την περπατήσεις
Το κλασικό κυκλαδίτικο νησί κρύβει απαράμιλλη ομορφιά και ενδείκνυται και για διακοπές μακράς διαρκείας
«Με το που την αντικρίζεις, παθαίνεις κόλλημα μαζί της»
Ο οικονομολόγος γράφει για την Πύλο, «το μέρος που μένει ανεξίτηλα χαραγμένο στο μυαλό κάθε ταξιδιώτη»
Βουτιές στα Φαλάσαρνα, το Ελαφονήσι, τον Μπάλο και το Μαράθι, αλλά και ραντεβού σε ωραία στέκια για φαγητό και ποτό
Δεν θα ξεχάσω το πρώτο βράδυ στο Φαλατάδο και εκείνη τη θάλασσα στα Καλύβια
Ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης γράφει για την παραλία που πάνε μόνο όσοι την επιλέγουν
Υπάρχει ένα νησί που μπορεί να σε κάνει να κρατήσεις από το χέρι το παιδί που υπήρξες κάποτε
Οι θύμισες του ηθοποιού από τον τόπο του παππού του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.