Ταξιδια

Γιατί η λειτουργία πτήσης είναι βασικός κανόνας των αεροπλάνων;

Πόσο επικίνδυνο είναι να παρακούσουμε τον κανονισμό;

Νικολέττα Σταμάτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πιλότοι και αεροσυνοδοί εξηγούν γιατί το κινητό πρέπει να είναι απενεργοποιημένο ή σε λειτουργία πτήσης όταν ταξιδεύουμε με αεροπλάνο

Είναι τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν την απογείωση και βολεύεσαι στη θέση σου. Ίσως παρατηρείς ότι ο διπλανός σου κοιτάει τα μηνύματα στο κινητό του, το οποίο ξεκάθαρα δεν έχει βάλει ακόμα σε λειτουργία πτήσης. Έτσι, ξεκινάει ο φόβος. Αυτός ο απερίσκεπτος άνθρωπος θα μπλέξει τα σήματα του αεροπλάνου και θα μας σκοτώσει όλους;

Μπορεί να είναι τρομαχτικό να βλέπεις έναν επιβάτη να σπάει τους κανόνες μέσα σε ένα αεροπλάνο, αφού η πτήση σχετίζεται τρομερά με τους κανόνες και την ασφάλεια. Ωστόσο στην εποχή μας, όταν όλοι έχουμε ένα smartphone στην τσέπη μας και πολλοί χρειάζεται να απαντάμε σε επαγγελματικά emails όλες τις ώρες, το να σπρώξουμε τα χρονικά όρια όσον αφορά τη λειτουργία πτήσης είναι ένας μεγάλος πειρασμός. Τι μπορεί να συμβεί εάν κάποιος ξεχάσει (ή, ακόμα χειρότερα, επιλέξει) να μην πατήσει αυτόν τον μικρό διακόπτη; Προσωπικό αεροπλάνων εξηγεί την βάση αυτού του βήματος ασφαλείας και κατά πόσο μπορεί να το καταλάβει όταν ένας επιβάτης παρακούει τους κανονισμούς.

Γιατί η λειτουργία πτήσης αποτελεί κανόνα;
Ίσως θυμάστε μία εποχή όταν οι αεροπορικές απαιτούσαν από τους επιβάτες να απενεργοποιήσουν πλήρως τα κινητά τους – δεν πρόκειται για μία μακρινή εποχή, αλλά για το 2012. Το 2013 – μετά από συσκέψεις με πιλότους, επιβάτες, κατασκευαστές αεροσκαφών και εκπροσώπους κινητής τεχνολογίας – η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας επισήμως ανακοίνωσε ότι οι επιβάτες θα μπορούν να κρατάνε τα κινητά τους στη διάρκεια της πτήσης, εφόσον αυτά είναι σε λειτουργία πτήσης.

«Η βιομηχανία είχε πολλαπλές αναφορές ανά τα χρόνια, που συνέδεαν τη χρήση κινητών τηλεφώνων με δυσλειτουργίες του συστήματος και, ενώ τα συστήματα έχουν βελτιωθεί, οι ρυθμιστές των κανόνων της βιομηχανίας έχουν μία πολύ προσεκτική οπτική, λόγω των ζητημάτων ασφαλείας», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της ομάδας Τεχνολογίας Πτήσης της British Airways. «Τα σήματα των κινητών τηλεφώνων μπορούν να μπλεχτούν με τα συστήματα πλοήγησης και προσγείωσης του αεροπλάνου».

Η σχέση μεταξύ των τηλεφωνικών σημάτων και των συστημάτων πλοήγησης δεν αποτελεί ακριβή επιστήμη και γι’ αυτό όλοι οι ειδικοί είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί σε όσα λένε. «Είναι σπάνιο, αλλά συμβαίνει να υπάρξει παρεμβολή με συγκεκριμένους τύπους κινητών ή με έναν συνδυασμό πολλών κινητών τηλεφώνων όταν είναι ακόμα ανοιχτά», λέει ο Bobby Laurie, παρουσιαστής της εκπομπής «The Jet Set» και πρώην αεροσυνοδός. «Ο καλύτερος τρόπος με τον οποίο μου το εξήγησε ένας πιλότος ήταν ότι εάν έχεις αφήσει ποτέ το κινητό σου δίπλα σε ένα ηχείο – ακριβώς πριν χτυπήσει, έχεις ακούσει έναν ήχο από το ηχείο», εξηγεί ο Laurie. «Κάτι τέτοιο ακούνε και στα ακουστικά τους και στο ηχητικό σύστημα του πιλοτηρίου όταν επικοινωνούν». Και όταν πιλοτάρεις ένα αεροπλάνο, το τελευταίο που θέλεις είναι ο οποιοσδήποτε επιπλέον ήχος, ενώ προσπαθείς να επικοινωνήσεις και να συγκεντρωθείς.

Καλύτερα να είσαι ασφαλής παρά να μετανιώνεις, λέει η βιομηχανία. «Πρακτικά, δεν υπάρχει κανένας αντίκτυπος στο αεροσκάφος, αλλά χωρίς κάποια πιστοποίηση ασφάλειας, η χρήση 3G/4G σύνδεσης δεν μπορεί να επιτραπεί», λέει ο Matti Keskinarkaus, συγκυβερνήτης στην Finnair.

Μπορεί το προσωπικό του αεροσκάφους να καταλάβει ότι δεν έχεις βάλει το κινητό σου σε λειτουργία πτήσης;
Στο περίπου. «Οι αεροσυνοδοί ή οι πιλότοι δεν θα λάβουν καμία ειδοποίηση ότι αυτός που κάθεται στη θέση 13A έχει ανοιχτό το κινητό του», λέει ο Laurie. «Ωστόσο, εάν υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι που το έχουν ακόμα ανοιχτό και έρχονται αντιμέτωποι με αυτή την παρεμβολή, τότε ναι».

Ίσως έχετε βρεθεί σε κάποια πτήση, όπου το προσωπικό αεροσκάφους είναι ειλικρινές για τα σήματα που λαμβάνει και προειδοποιεί ξανά τους επιβάτες να ακολουθήσουν τον κανόνα. «Έχω βρεθεί σε μερικές πτήσεις όπου το ζητήσαμε πολλαπλές φορές, λέγοντας ότι οι πιλότοι μάς ενημερώνουν πως δέχονται παρεμβολές», λέει ο Laurie. «Αλλά όπως είπα, είναι αρκετά σπάνιο».

Τι γίνεται αν σε πιάσουν να παραβαίνεις τον κανόνα;
Η επίσημη απάντηση των αεροπορικών είναι αρκετά απειλητική: «Αντιμετωπίζουμε αυτό το θέμα πολύ σοβαρά και οποιαδήποτε ανάρμοστη χρήση κινητής συσκευής θα αναφερθεί στις αρμόδιες αρχές», λέει η ομάδα της British Airways.

«Τεχνικά, θα είχες παρακούσει τις οδηγίες του πληρώματος και αυτό αποτελεί ομοσπονδιακό αδίκημα», λέει ο Laurie. Ανάλογα το αεροπλάνο, καθώς κάποια νεότερα έχουν φωτεινούς σηματοδότες απαγόρευσης των κινητών που αντικαθιστούν αυτούς της απαγόρευσης καπνίσματος, «παρακούς τις οδηγίες του πληρώματος και παρακούς τους φωτεινούς σηματοδότες και τις κολλημένες οδηγίες. Θα μπορούσες στην πραγματικότητα να κατηγορηθείς για δύο αδικήματα».

Φυσικά, αυτές οι συνέπειες αναφέρονται κυρίως σε επιβάτες που ηθελημένα αρνούνται να βάλουν τα κινητά τους σε λειτουργία πτήσης. Το πιο σύνηθες είναι τύποι που το ξέχασαν ή πίεσαν την κατάσταση, επειδή ήθελαν να στείλουν ένα τελευταίο email πριν την απογείωση.

«Και η ανησυχία για την ασφάλεια των επιβατών μάς έχει κάνει όλους ένα είδος φρουρών», λέει ο Laurie, βασισμένος στην εμπειρία του ως αεροσυνοδός. «Όλοι κρύβουν τα κινητά τους καθώς περνάς από δίπλα τους, αλλά μόλις βρεθείς τρεις σειρές μακριά ακούς ένα εισερχόμενο μήνυμα ή μία κλήση», αναφέρει. «Τότε έχει πλάκα να βλέπεις τους υπόλοιπους επιβάτες να καρφώνουν ο ένας τον άλλον. Όλοι δείχνουν ή σου κάνουν νόημα και κάνοντας με τα χέρια τους ότι μιλάνε στο τηλέφωνο σου δείχνουν τον ένοχο».  

Το κείμενο αρχικά είχε δημοσιευτεί στο CNTraveler.