10 πράγματα για να τελειώσουν τα τροχαία στις πόλεις
Αν δεν επιλυθεί το πρόβλημα της οδικής ασφαλείας, δεν θα υπάρξει ποτέ βιώσιμη κινητικότητα στις ελληνικές πόλεις
![stavros-konstantinidis.jpg stavros-konstantinidis.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/stavros-konstantinidis_0.jpg)
![οδική ασφάλεια οδική ασφάλεια](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/03/29/img_0439.jpg)
Ο Συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης σχολιάζει τα κακώς κείμενα της Οδικής Ασφαλείας και προτείνει 10 παρεμβάσεις που μπορούν να ανατρέψουν το πρόβλημα
Η οδική ασφάλεια είναι προϋπόθεση της βιώσιμης κινητικότητας των πόλεων. Τα τροχαία που συμβαίνουν μέσα στις πόλεις είναι υπεύθυνα για τις μισές ανθρώπινες απώλειες και μάλιστα με υψηλό ποσοστό πεζών. Το πρόσφατο οδυνηρό ατύχημα έξω από τη Βουλή επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές. Ασχολούμενος 30 χρόνια με το θέμα και παρακολουθώντας τις προσπάθειες της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού να ανεβάσει το ζήτημα στην πολιτική ατζέντα, συνοψίζω 10 έξυπνες παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν αύριο:
1. Η τοπική αυτοδιοίκηση βρίσκεται παραδοσιακά σε απόσταση απο το πρόβλημα, γιατί καμία κυβέρνηση ποτέ δεν κατέστησε σαφές πως η οδική ασφάλεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη βιώσιμη κινητικότητα και τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό. Άρα πρώτη ενέργεια είναι η ενεργοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης με συγκεκριμένες τεχνικές και θεσμικές κατευθύνσεις
2. Από το 2011 η αναχρονιστική παρέμβαση κάθε συγκοινωνιακή παρέμβαση που σχεδιάζουν οι Δήμοι να εγκρίνεται από την Αποκεντρωμένη Περιφερειακή Διοίκηση έχει δημιουργήσει τεράστιες καθυστερήσεις, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η φορμαλιστική αξιολόγηση εκ μέρους των περιφερειακών υπηρεσιών εμποδίζουν την εφαρμογή των μοντέρνων τεχνικών που υπάρχουν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτή η διαδικασία πρέπει να καταργηθεί άμεσα. Πρέπει να εμπιστευτούμε τους Δήμους να σχεδιάζουν την περιοχή τους με τη βοήθεια ειδικών Συγκοινωνιολόγων.
3. Άμεση θεσμοθέτηση μελετών οδικής ασφάλειας σε κάθε Δήμο, ώστε να προκύψουν τα μελανά σημεία του οδικού δικτύου. Εκεί που σήμερα εμφανίζεται συγκέντρωση έστω μικροατυχημάτων, αύριο μπορεί να υπάρξουν θανατηφόρα ατυχήματα.
4. Επανασχεδιασμός των κόμβων και διασταυρώσεων, όπου και παρατηρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα. Απελευθέρωση της δυνατότητας οι επεμβάσεις να μπορούν να γίνονται με προσωρινά υλικά μέχρι το έργο να λάβει μόνιμα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά. Στους κόμβους πρέπει να γίνουν έξυπνες διαπλατύνσεις που θα μειώνουν το πλάτος των διαβάσεων πεζών, θα απομακρύνουν την ανεπιθύμητη στάθμευση και θα αποκαλύπτουν το οπτικό πεδίο ελέγχου.
![Ανυψωμένες διαβάσεις πεζών οδική ασφάλεια](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/img_0438_0.jpg)
5. Υποχρεωτική θεσμοθέτηση διαβάσεων πεζών σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο, ως ένας συνεχής διάδρομος που εξασφαλίζει την απρόσκοπτη κίνηση των ανθρώπων και των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Θεσμοθέτηση του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ/ ώρα για τις κατοικημένες και εμπορικές περιοχές.
6. Ενσωμάτωση των κυκλικών κόμβων σε χιλιάδες διασταυρώσεις σε όλη την επικράτεια. Οι κυκλικοί κόμβοι μειώνουν αυτόματα την πιθανότητα τροχαίου ατυχήματος κατά 70- 80%.
![Ειδικές διαμορφώσεις κόμβων οδική ασφάλεια](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/img_0440.jpg)
7. Θεσμοθέτηση του σχολικού δακτυλίου σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα της χώρας, με πρότυπες παρεμβάσεις ασφαλείας και μείωση του ορίου ταχύτητας.
![Ασφάλεια στις εισόδους των σχολείων οδική ασφάλεια](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/img_0439.jpg)
8. Θεσμοθέτηση της μεσαίας διαχωριστικής νησίδας σε κάθε δρόμο διπλής κυκλοφορίας σε όλες τις αστικές περιοχές. Ακόμη και μια μικρή νησίδα 50 εκατοστών αποθαρρύνει τις μετωπικές συγκρούσεις και δημιουργεί ένα καταφύγιο για τους πεζούς που δεν εγκλωβίζονται έτσι στο μέσο της οδού.
![Ενδιάμεση νησίδα για πεζούς οδική ασφάλεια](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/img_0437.jpg)
9. Θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής οριζόντιας σήμανσης σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο των πόλεων. Σήμερα ολόκληρες περιοχές δεν διαθέτουν ούτε μια άσπρη ή κίτρινη γραμμή στο οδόστρωμα.
10. Επίλυση του προβλήματος των αλληλοκαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων μεταξύ, ως προς την ευθύνη των δρόμων και των σηματοδοτών.
Δυστυχώς πολλά από τα παραπάνω σήμερα δυσχεραίνονται από το ίδιο το κράτος και τις κυβερνητικές δομές, είτε λόγω άγνοιας, είτε γιατί οι σύγχρονες εξελίξεις τους έχουν υπερβεί, είτε ακόμη λόγω συντεχνιακών συγκρούσεων. Αν δεν επιλυθεί το πρόβλημα της οδικής ασφαλείας, δεν θα υπάρξει ποτέ βιώσιμη κινητικότητα στις ελληνικές πόλεις, στην οποία κατά τα άλλα ομνύουν άπαντες.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βρίσκονται σχεδόν παντού στον κόσμο, επειδή εμείς τα φέραμε εκεί
Θα αλλάξει ο τρόπος που ταξιδεύουμε στον κόσμο και βρίσκουμε φτηνά καταλύματα μετά τη δραστική απόφαση της Βαρκελώνης εναντίον του AirBnB;
Μαγαζιά, φίλοι, γνωστοί, κουβέντες, και ίσως ένα σάντουιτς με σαλάμι και κασέρι, σε ζυμωτό ψωμάκι
Τέσσερις μέρες με συναυλίες εικαστικά, εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, αγώνες δρόμου, Yoga, φαγητό, παιχνίδια για παιδιά, πεζοπορία, αναρρίχηση
Γιατί αυτές οι δύο φωτογραφίες από την πόλη τους Φωτός, που είναι τραβηγμένες με απόσταση ενός και πλέον αιώνα, μάς εντυπωσιάζουν; Γιατί δεν έχει αλλάξει τίποτα σ’ αυτές
Το 2023 εκατό χιλιάδες κάτοικοι της πολιτείας της Νέας Υόρκης μετακόμισαν σε άλλες πολιτείες
Νέα έρευνα αναλύει τις μεταβλητές που διαμορφώνουν την ποιότητα διαβίωσης
Ονειρεύονται την πόλη τους ως έναν κατεξοχήν προορισμό για extreme sports και πόλο έλξης αθλητών από όλο τον κόσμο
Όταν βομβαρδιζόμαστε από εικόνες, δεν υπάρχει χώρος για ονειροπόληση
H Άρτα τόσα χρόνια για μένα ήταν πέρασμα και όχι στάση
Ένα εγχειρίδιο κατανόησης της βιώσιμης κινητικότητας που συνδέεται άρρηκτα με την κοινωνική συμπερίληψη και την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων
Όλες οι γειτονιές της πόλης δηλώνουν παρόν στο έθιμο που θέλει και την ενδυμασία του
Τα fun facts, τα νόστιμα spots, οι φετινές προετοιμασίες
Η «νύμφη του Βορρά» με τα στραβά αλλά και τα εκατό καλά της, η πόλη μέσα από αντιφάσεις, συνονθυλεύματα, γκρίνιες για τα χρωστούμενα και κατάλοιπα αιώνων
Μεγαλεπήβολο αρχιτεκτόνημα στην πόλη των καουμπόηδων
100 χιλιόμετρα νότια του Αρκτικού Κύκλου, με θερμοκρασίες στους -30°C
Ένας δρόμος γεμάτος έμπνευση και φαντασία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.