Περιβαλλον

Φρένο της ΕΕ στη ρύπανση των πλοίων

Η ναυτιλία οδεύει στην αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η ναυτιλία είναι ο μοναδικός κλάδος των μεταφορών και σχεδόν ο μοναδικός κλάδος της ευρωπαϊκής οικονομίας που δεν έχει ακόμη περιληφθεί στα μέτρα της Ε.Ε. για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σε παγκόσμιο επίπεδο ενώ όλοι οι κλάδοι της οικονομίας έχουν αρχίσει να παίρνουν μέτρα για τη μείωση των εκπομπών τους, η ναυτιλία είναι η μόνη οικονομική δραστηριότητα που όχι μόνο δεν έχει πάρει κανένα μέτρο αλλά οδεύει και για αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως 250% μέχρι το 2050, σύμφωνα με μελέτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυσιπλοΐας.

Φρένο σε αυτή την ανεξέλεγκτη κατάσταση έρχεται να βάλει ο νέος κανονισμός της Ε.Ε. που υπερψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και θα υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες πλοίων που χρησιμοποιούν τα ευρωπαϊκά λιμάνια να παρακολουθούν και να καταγράφουν σε ετήσια βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πλοίων τους. Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για κανονισμό και όχι για οδηγία που θα έδινε τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να επιλέξουν αν θα την ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο ή όχι.

Έτσι ο κανονισμός θα έχει άμεση ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015 με μία περίοδο χάριτος μέχρι το 2017, έτσι ώστε οι πλοιοκτήτες να έχουν ένα εύλογο χρονικό διάστημα  για να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα για την ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων τους και να υποβάλουν τα σχέδια για το πώς θα μετρούν τους ρύπους, ενώ το 2018 που θα έχει τεθεί σε πλήρη ισχύ ο κανονισμός και θα αρχίσουν οι μετρήσεις και οι δημοσιεύσεις των δεδομένων ανά πλοίο.

Όταν η αναφορά του ιδιοκτήτη για τις εκπομπές του πλοίου πληροί τις απαιτήσεις, ένας ανεξάρτητος ελεγκτής θα παραδίδει ειδικό έγγραφο που θα διαβεβαιώνει τη συμμόρφωση στους νέους κανόνες. Τα πλοία θα πρέπει να έχουν αυτά τα έγγραφα στο σκάφος και θα υπόκεινται σε έλεγχο από τα κράτη μέλη τα οποία θα καθορίζουν και τις κυρώσεις για τυχόν παραβάσεις.

Είναι πραγματικά τραγικό το αποτέλεσμα μελέτης της ΜΚΟ TRANSPORT & ENVIRONMENT που δημοσιεύτηκε πρόσφατα και έδειξε ότι τα πλοία που είχαμε το 2013 ήταν πολύ χειρότερα σχεδιασμένα στο θέμα της ενεργειακής αποδοτικότητας από τα πλοία που είχαμε τη δεκαετία του ’90. Σε συνομιλία που είχαμε στο περιθώριο της Συνόδου της Ολομέλειας στο Στρασβούργο με τον εκπρόσωπο της ΜΚΟ TRANSPORT & ENVIRONMENT Σωτήρη Ράπτη μας εξήγησε ότι πρόκειται για ένα πρώτο βήμα. Ωστόσο, αυτό που χρειαζόμαστε είναι στόχοι, καθώς οι παγκόσμιες μεταφορές μέσω θαλάσσης συνεχώς αυξάνονται που σημαίνει ότι αυξάνονται και οι ρύποι. «Εφαρμόζοντας μία νέα νομοθεσία πας απλώς πίσω στο 1990 και δεν βελτιώνεις κατά πολύ την κατάσταση» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ράπτης.

Ας ελπίσουμε τους επόμενους μήνες, που έρχεται η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους νέους στόχους της Ευρώπης 2030, να τεθούν στόχοι και για την μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυσιπλοΐας.