Περιβαλλον

Το starter pack της βιωσιμότητας στην αυτοκινητοβιομηχανία όπως το εφαρμόζει η Toyota

Από το Prius, στην ηλεκτροκίνηση και πέρα
Μαρία-Ιωάννα Σιγαλού
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η αεικίνητη πορεία της TOYOTA προς ένα «καθαρό» μέλλον

Η βιωσιμότητα δεν είναι πια απλώς μια λέξη που ακούμε σε κάθε «πράσινη» καμπάνια. Είναι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, και όσο κι αν ορισμένοι το βλέπουν ως μια τάση της εποχής, για άλλους είναι μια άμεση ανάγκη. Είναι πια γεγονός ότι η κλιματική κρίση και οι ακραίες περιβαλλοντικές συνθήκες απαιτούν από όλες τις βιομηχανίες και ιδιαίτερα την αυτοκινητοβιομηχανία, να προσαρμοστούν και να επαναστατήσουν στον τρόπο που λειτουργούν. Μία εταιρία που φαίνεται να έχει κάνει τη βιωσιμότητα μέρος της ταυτότητάς της, είναι η Toyota.

Συνδεόμενη για πολλές δεκαετίες με την έννοια της καινοτομίας στον τομέα της αυτοκίνησης, δεν «αγκαλιάζει» την μόδα της ηλεκτροκίνησης επειδή είναι το θέμα της εποχής. Αντιθέτως, το βλέπει σαν την επόμενη μεγάλη πρόκληση – και φτιάχνει μια στρατηγική για το μέλλον που ίσως μας φανεί περισσότερο ρεαλιστική από ότι περιμέναμε.

Μπαίνουμε στη χρονομηχανή και πάμε στη μακρινή πλέον δεκαετία του 90’. Από το 1997, όταν παρουσίασε το Prius, το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής, η Toyota «έβαλε τον πήχη» ψηλά στην προσπάθεια να αλλάξει την εικόνα της αυτοκίνησης, προσφέροντας λύσεις χαμηλών ρύπων. Αν και η αρχή ήταν αργή, το Prius έγινε σύμβολο μιας νέας εποχής για τη βιομηχανία – και σήμερα, φαίνεται πως η εταιρεία συνεχίζει να ακολουθεί το ίδιο μοτίβο, εξελίσσοντας τις τεχνολογίες της και υιοθετώντας μία πολυδιάστατη και ευέλικτη στρατηγική χωρίς να επαναπαύεται στα «θετικά» σχόλια του επιχειρηματικού κόσμου και των καταναλωτών.

«Πράσινες» διαδρομές για ένα καθαρό μέλλον

Πίσω από την εικόνα του πράσινου αυτοκινήτου, η Toyota χτίζει μια στρατηγική που, αν και περιλαμβάνει αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, δεν περιορίζεται εκεί. Γιατί, όπως φαίνεται, η βιώσιμη κινητικότητα δεν είναι «μία και καλή». Η εταιρία έχει ενσωματώσει την έννοια της πολυδιάστατης προσέγγισης, όπου δεν υπάρχει μόνο ένας δρόμος για την «ανθρακική ουδετερότητα». Η στρατηγική της είναι γεμάτη διαδρομές: από τα υβριδικά μοντέλα και τα plug-in, μέχρι τα ηλεκτρικά οχήματα και τα υδρογονοκίνητα.

Αυτό είναι το κλειδί: δεν χρειάζεται όλοι να οδηγούμε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να κάνουμε τη διαφορά. Μπορούμε να κινηθούμε πιο καθαρά, αν έχουμε μια ποικιλία λύσεων «στο τραπέζι». Δεν είναι κάθε περιοχή ή αγορά έτοιμη για 100% ηλεκτρική μετάβαση και η Toyota το ξέρει αυτό. Το να παρέχεις λύσεις που καλύπτουν όλους τους «τύπους» και τις «ανάγκες», μας κάνει να σκεφτόμαστε ότι ίσως αυτή η ευέλικτη προσέγγιση είναι που χρειαζόμαστε.

Όραμα και δράση: Από το Παρίσι μέχρι την Ευρώπη

Η Toyota δε σταματά εκεί. Τα τελευταία χρόνια, η στρατηγική της έχει μια ξεκάθαρη πυξίδα: την πλήρη ουδετερότητα άνθρακα στην Ευρώπη έως το 2040 και παγκοσμίως έως το 2050. Αυτή η δέσμευση δεν είναι μόνο για τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της αλλά και για το σύνολο των λειτουργιών της στην Ευρώπη, από τις εγκαταστάσεις παραγωγής μέχρι τις υποδομές φόρτισης και τα logistics.

Για παράδειγμα, το εργοστάσιο της Toyota στο Deeside του Ηνωμένου Βασιλείου αναμένεται να είναι ουδέτερο ως προς τον άνθρακα ήδη από το 2025. Το πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι η στρατηγική της για τις εκπομπές Scope 3 (έμμεσες εκπομπές) – δηλαδή, τις εκπομπές που προκύπτουν από τη χρήση των οχημάτων αλλά και από τις διαδικασίες εφοδιασμού και μεταφοράς. Η Toyota «γράφει» ήδη χιλιόμετρα προς αυτή την κατεύθυνση με τη χρήση φορτηγών κυψελών καυσίμου υδρογόνου για την μεταφορά προϊόντων σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες. Δεν είναι απλώς θεωρίες και στατιστικά, είναι πράξεις.

Παρίσι 2024: Η Toyota δοκιμάζει το μέλλον της κινητικότητας

Αναμφισβήτητα, το Παρίσι 2024 ήταν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα της στρατηγικής της Toyota στην πράξη. Η συνεργασία της με τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες ήταν μια πραγματική δοκιμή για την εφαρμογή των βιώσιμων λύσεων κινητικότητας σε πραγματικές συνθήκες – στους δρόμους μιας μεγάλης ευρωπαϊκής πόλης.

Εκεί, είδαμε πάνω από 500 οχήματα Mirai, τα οποία κυκλοφόρησαν, δείχνοντας πώς η τεχνολογία υδρογόνου μπορεί να γίνει μέρος της καθημερινότητας, χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση ή στην πρακτικότητα. Συνολικά, η Toyota παρείχε στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι 2024, στόλο με περισσότερα από 2.650 εξηλεκτρισμένα οχήματα για τις ανάγκες της διοργάνωσης. Επιπλέον, προκειμένου να εγγυηθεί «κινητικότητα για όλους», η Toyota σχεδίασε επίσης 700 λύσεις κινητικότητας «last mile», συμπεριλαμβανομένων των C+walk S (έκδοση με κάθισμα), C+walk T (έκδοση για όρθιους), 250 APM (Accessible People Mover), καθώς και 150 Toyota Proace προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, στα οποία θα προστεθούν και άλλες λύσεις μετακίνησης.

Οι καινοτόμες λύσεις όπως τα μικροκινητικά οχήματα που χρησιμοποίησαν οι θεατές και οι αθλητές για να μετακινηθούν εύκολα και γρήγορα, σε μία περίοδο που η κίνηση στην πόλη είχε φτάσει στο πικ της, φανέρωσαν πώς η βιωσιμότητα μπορεί να συνδυαστεί με την ευκολία και την προσβασιμότητα.

Οι Ολυμπιακοί αγώνες του Παρισιού λοιπόν, δεν ήταν μόνο μια χορηγία. Ήταν μια πλατφόρμα καινοτομίας, στην οποία η Toyota επανέφερε το όραμά της για μια «κινητικότητα χωρίς αποκλεισμούς», έτοιμη να ενσωματώσει όλες τις τεχνολογίες που προοδεύουν προς το «μηδενικό» αποτύπωμα άνθρακα. Και αυτό δεν είναι απλώς μια επίδειξη τεχνολογίας – είναι ένα μήνυμα για την πόλη, για τη χώρα και για τον κόσμο.

Η στρατηγική της Toyota: Ένας δρόμος που δεν έχει τέλος

Η ιαπωνική αυτοβιομηχανία φαίνεται να έχει επιλέξει ένα πιο μακροπρόθεσμο, λιγότερο θεαματικό δρόμο για τη βιωσιμότητα. Δεν μιλάει πολύ για τις «μεγάλες αλλαγές» που θα συμβούν αύριο, αλλά δουλεύει αθόρυβα, επενδύοντας σε τεχνολογίες και υποδομές που θα διαρκέσουν. Οπότε, αν περιμένουμε «ένα όχημα για όλους», ίσως να χρειαστεί να περιμένουμε λίγο ακόμα. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι η Toyota έχει συνειδητοποιήσει πως η βιώσιμη κινητικότητα δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά το μέλλον του κλάδου. Και εκείνη έχει ήδη διανύσει την αφετηρία του δρόμου.