Περιβαλλον

Generation Awake

Μια καμπάνια που ενημερώνει για τις επιπτώσεις των καταναλωτικών συνηθειών

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μπορούμε να φτιάξουμε μια κοινωνία όπου η τακτική του «πέταξε το» να είναι απομεινάρι του παρελθόντος και η σπατάλη ανύπαρκτη; Μια κοινωνία όπου όλα τα αντικείμενα έχουν αξία και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν ως νέα; Μπορούμε και πρέπει λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γιατί αν συνεχίσουμε να ακολουθούμε τον ίδιο δρόμο της σπατάλης, μέχρι το 2050 θα έχουμε εξορύξει πέντε φορές περισσότερους πόρους απ’ ότι σήμερα. Αυτό είναι μάλλον αδύνατο, αφού η υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων έχει ήδη περάσει το 60% και τα παγκόσμια αποθέματα απειλούνται επικίνδυνα.

Επειδή το μέλλον μας εξαρτάται από το πώς χρησιμοποιούμε τους πόρους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2011 ξεκίνησε τη καμπάνια Generation Awake για να ενημερώσει και να αφυπνίσει την κοινωνία για την αναγκαιότητα της βιώσιμης χρήσης των φυσικών πόρων. Χρησιμοποιώντας τη δύναμη των social media η καμπάνια της ΕΕ προσπάθησε και εξακολουθεί να προσπαθεί να ενημερώσει του πολίτες και ιδιαίτερα τη νέα γενιά για τις επιπτώσεις που έχουν στο περιβάλλον οι καταναλωτικές μας συνήθειες από τις αγορές μας μέχρι το νερό και την ενέργεια που καταναλώνουμε.

Έτσι το 2011 οι τσάντες που χρησιμοποιούμε για τα ψώνια μας και αντιπροσωπεύουν τις τυπικές καταναλωτικές μας επιλογές, προσωποποιήθηκαν στον Μηνά Ρουτίνα, τον Στράτο Στρογγυλό και στην Παρασκευή Παρορμητική, σε ένα video που προωθούσε τον περιορισμό της χρήσης πλαστικής ή χάρτινης σακούλας. Το 2012 η εκστρατεία επικεντρώθηκε στην κατανάλωση νερού. Ένας νέος ήρωας, ο Τρύφωνας ο Νεροφίδας, προστέθηκε στη παρέα και ένα νέο video προωθούσε τη βιώσιμη χρήση του νερού. Το 2013 η εκστρατεία στόχευσε να βοηθήσει το κοινό να πάρουν Πρωτοχτονιάτικες αποφάσεις φιλικές προς το περιβάλλον και να κοινοποιήσουν τις προτάσεις τους στους διαδικτυακούς φίλους τους.

Μια νέα φάση άρχισε το 2014 εστιασμένη στον καλύτερο τρόπο διαχείρισης των αποβλήτων, που είναι ένα από τα βασικά στοιχεία για την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την πράσινη οικονομία. Ένας νέος χαρακτήρας ο Πολύδωρος Σκουπιδάκης καταφτάνει με το μήνυμα «ότι τα αναπόφευκτα απόβλητα είναι πολύτιμος πόρος». Η ίδια καμπάνια πιθανόν να συνεχιστεί και το 2015 αφού η κυκλική οικονομία είναι από τις βασικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής ένωσης.

Η απήχηση της εκστρατείας ήταν εντυπωσιακή. Τα video έγιναν viral, ενώ η κοινότητα των aweakeners στο facebook μετράει σχεδόν 100.000 οπαδούς, γεγονός που υποδηλώνει την αύξηση της συνειδητοποίησης του κόσμου για το περιβάλλον.

Οι επιλογές μας είναι αυτές που καθορίζουν την ζωή μας. Μπορούμε να επιλέξουμε να γίνουμε ενημερωμένοι πολίτες που αποφασίζουν με γνώμονα το περιβάλλον. Μπορούμε να γίνουμε aweakeners.