Περιβαλλον

Καθαρή Μεσόγειος

Το Πρωτόκολλο του Κιότο

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι θαλάσσιες μεταφορές και η συμβολή τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, λόγω των καυσαερίων που εκπέμπουν τα πλοία, είναι κάτι που έχει απασχολήσει έντονα τη διεθνή κοινότητα ιδιαίτερα μετά την υπογραφή του Πρωτοκόλλου του Κιότο. Η νομοθεσία γίνεται αυστηρότερη για τις εκπομπές των ρύπων αλλά και η κρίση με τη σειρά της έχει δημιουργήσει την ανάγκη για πιο αποδοτικά πλοία. Στο πλαίσιο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) ως καυσίμου πλοίων για την Ανατολική Μεσόγειο. Η ελκυστική από οικονομικής πλευράς λύση του ΥΦΑ θα μπορούσε να συμβάλλει στη μείωση της περιεκτικότητας των καυσίμων των πλοίων σε θείο από 3.5% σε 0.5% και κατ’ επέκταση και στη μείωση των ρύπων.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις μεταφορές, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο ναυτιλιακό κλάδο πρέπει να μειωθούν κατά τουλάχιστον 40% μέχρι το 2050. Συνεπώς η χρήση καθαρότερων καυσίμων, όπως είναι το ΥΦΑ, συντελούν στην επίτευξη του στόχου. Μέσω του προγράμματος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΤΕΝ-Τ) η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συγχρηματοδοτήσει, με ποσό ύψους άνω των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, μελέτες για τη στήριξη της χρήσης του ΥΦΑ. Επιπλέον στο πρόγραμμα προβλέπεται και η δημιουργία δημόσιων εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο σε όλους τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια μέχρι το 2030.

Το έργο κατατάσσεται στα έργα προτεραιότητας και αποσκοπεί στο σχεδιασμό δικτύου και υποδομών για τη μεταφορά και την παροχή ΥΦΑ στην Ανατολική Μεσόγειο δηλαδή Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία καθώς και στον καθορισμό ενός πλαισίου για μια εύρυθμη και βιώσιμη αγορά. Εκτός από μια νέα βιώσιμη αγορά το έργο αποβλέπει και στην αναζωογόνηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας καθώς και στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας, της αποτελεσματικότητας και της βιωσιμότητας του στόλου.

Το Πρόγραμμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών θεσπίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να υποστηρίξει την κατασκευή νέων υποδομών αλλά και για την αναβάθμιση των ήδη υφισταμένων και πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015.