Περιβαλλον

Νέοι κανόνες στην επισήμανση τροφίμων

Πώς μπορεί ένας καταναλωτής να είναι βέβαιος για την προέλευση του κρέατος που αγοράζει;

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πώς μπορεί κάποιος που είναι αλλεργικός στα φιστίκια να γνωρίζει τι μπορεί να φάει όταν βγαίνει έξω για φαγητό; Πώς μπορεί κάποιος άλλος που επιθυμεί να μειώσει το αλάτι που καταναλώνει να γνωρίζει την περιεκτικότητα αλατιού στα προϊόντα που αγοράζει; Πώς μπορεί ένας καταναλωτής να είναι βέβαιος για την προέλευση του κρέατος που αγοράζει; Με τους νέους κανόνες για πιο σαφείς και κατανοητές ετικέτες τροφίμων που θέσπισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι καταναλωτές στο εξής θα γνωρίζουν τις πληροφορίες που επιθυμούν έτσι ώστε να επιλέγουν με ασφάλεια τα τρόφιμα που καταναλώνουν.

Η ισχύουσα νομοθεσία για τη γενική επισήμανση των τροφίμων χρονολογείται από το 1978. Από τότε μέχρι σήμερα όμως έχουν αλλάξει πάρα πολλά. Οι καταναλωτές σήμερα θέλουν να γνωρίζουν τι ακριβώς αγοράζουν. Απαιτούν ετικέτες που να είναι κατανοητές, ακριβείς και όχι παραπλανητικές. Για παράδειγμα αν αγοράζεις κρέας να ξέρεις ότι αποτελεί ένα ενιαίο κομμάτι, ότι είναι δηλαδή «αυθεντικό» και όχι «απομίμηση», πολλά τεμάχια δηλαδή συγκολλημένα μεταξύ τους. Μέχρι σήμερα αυτό δεν μπορούσες να το γνωρίζεις. Στο εξής με τους νέους κανόνες, αυτού του τύπου κρέατος θα φέρει την επισήμανση «σχηματισμένο κρέας».

Η νέα νομοθεσία, μετά από παραπάνω από τρία χρόνια προπαρασκευής, θα βοηθήσει τους καταναλωτές να λαμβάνουν με επίγνωση τις αποφάσεις τους για τα τρόφιμα που αγοράζουν εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο και πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Με τη νέα νομοθεσία οι μικρές και δυσανάγνωστες πληροφορίες αποτελούν παρελθόν και ορίζεται ελάχιστο μέγεθος χαρακτήρων για την εκτύπωση των υποχρεωτικών πληροφοριών. Για παράδειγμα αν μια συσκευασία είναι μικρή θα πρέπει να μειωθεί το λογότυπο ή το διαφημιστικό σλόγκαν της εταιρείας και να δοθεί ο χώρος στην πραγματική πληροφορία για τα συστατικά του προϊόντος με ευανάγνωστα γράμματα και κατανοητά χαρακτηριστικά.

Επιπλέον θα παρέχονται περισσότερες πληροφορίες για τα θρεπτικά χαρακτηριστικά επεξεργασμένων τροφίμων, όπως για παράδειγμα η ενεργειακή αξία, τα λιπαρά, οι υδατάνθρακες, τα σάκχαρα, η πρωτεΐνη και το αλάτι. Με αυτό τον τρόπο οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τα τρόφιμα πριν τα αγοράσουν και να κάνουν την επιλογή τους με μεγαλύτερη επίγνωση. Όσοι πάλι πάσχουν από αλλεργίες θα μπορούν να προστατευθούν αφού ενισχύονται οι κανόνες στις ήδη αναγραφόμενες πληροφορίες για τις ουσίες που προκαλούν αλλεργίες ή δυσανεξίες.

Στο στόχαστρο της νέας νομοθεσίας μπαίνουν και οι αγορές τροφίμων εξ’ αποστάσεως ή μέσω διαδικτύου. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει να αναγράφονται στο μέσο που υποστηρίζει την εξ’ αποστάσεως πώληση, δηλαδή μια ιστοσελίδα ή ένα κατάλογο εστιατορίου ή super market.

Η νέα νομοθεσία βρίσκεται ήδη σε ισχύ αλλά υπάρχει μια ανοχή μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων. Ο νόμος θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τις 16 Δεκεμβρίου του 2016 αλλά από τους πρώτους μήνες του 2015 θα αρχίσουμε να βλέπουμε τις αλλαγές στις ετικέτες των προϊόντων.