- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Πάρκο ή μετρό; Το λάθος δίλημμα
H νέα δημοτική αρχή στην Αθήνα και η συζήτηση για τα παρόντα και μέλλοντα έργα «αναπλάσεων» ή/και για τις παρεμβάσεις που είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα ΜΜΕ και τους πολίτες
Πάρκο Ριζάρη: Η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, η μείωση του πρασίνου και οι επιπτώσεις στην αστική θερμοκρασία και την γενικότερη Κλιματική Αλλαγή.
Η μείωση διαχρονικά του πρασίνου είναι κάτι που όλοι ομολογούν, πολλοί όμως απ’ αυτούς κάνουν τα στραβά μάτια όταν προκύπτουν παρεμβάσεις υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, με ή χωρίς εισαγωγικά, μόνιμες ή προσωρινές, αν και ουδέν μονιμότερον…
Στην πρωτεύουσα υπάρχει μια ευρύτερη ενότητα, στην οποία συγκαταλέγονται και τα πάρκα και οι ζώνες πρασίνου που διασώθηκαν στο «διοικητικό» κέντρο: από τον Εθνικό Κήπο, το Βυζαντινό Μουσείο και το Λύκειον, έως το ΕΙΕ και ακόμη παραπέρα ως το Άλσος Συγγρού, την Καισαριανή και εν τέλει τον Υμηττό. Δεν είναι τυχαίο που με αυτή τη «ζώνη» περιγράφω λίγο-πολύ και τη διαδρομή του Ιλισού, όταν αυτός ήταν ακόμη ποτάμι και όταν δεν είχαν ακόμη διαμορφωθεί οι αντιλήψεις που κυριαρχούν σήμερα για τις χρήσεις γης στα μεγάλα αστικά κέντρα, όλες αυτές δηλαδή που ροκάνισαν το πράσινο και μπάζωσαν τα ρέματα, διώχνοντας έτσι το ζωντανό» στοιχείο από την καρδιά των πόλεων, βάζοντας στη θέση του μια μηχανική καρδιά από τσιμέντο, άσφαλτο, σίδερο και κυλιόμενες σκάλες. Με τις γνωστές επιπτώσεις στη αστική θερμοκρασία και την γενικότερη Κλιματική Αλλαγή.
Καθώς όμως οι τιμές των ακινήτων ανεβαίνουν και το πράσινο γίνεται όλο και πιο σπάνιο, νέες ορέξεις ανοίγουν και νέες ανάγκες αναδύονται για τις λεγόμενες υποδομές: στην οδό Βασ. Κωνσταντίνου και απέναντι ακριβώς από το ΕΙΕ βρίσκεται το πάρκο Ριζάρη που με τα χίλια ζόρια σώθηκε μέχρι σήμερα, αλλά καλείται τώρα να θυσιαστεί λόγω των έργων για το νέο σταθμό του μετρό. Το εργοτάξιο του οποίου θα «απομακρύνει» την υπάρχουσα βλάστηση, μάλλον οριστικά, τουλάχιστον εκεί που θα αναπτυχθούν οι ανωδομές από συμπαγείς και καθόλου φιλικές προς τη χλωρίδα επιφάνειες. Ήδη ο απερχόμενος δήμαρχος συνέγραψε μνημόνιο με την Αττικό Μετρό, ενώ ο χορηγός/υπερασπιστής του πάρκου – εφοπλιστής Νικόλαος Πατέρας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Τον γνωρίζω τον αντίλογο: «Κάποιοι θέλουν να μας γυρίσουν στον πολιτισμό των ημιάγριων που ζούσαν στις σπηλιές», θα πουν! Όμως δεν είναι έτσι αγαπητοί αναγνώστες: ο νέος πολιτισμός μετριέται πλέον με το ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο και του ελεύθερου χώρου ως προς τον δομημένο.
Μα και οι νέες ανάγκες; Ο τουρισμός, οι συγκοινωνίες, θα αναρωτηθεί κανείς.
Υπάρχουν λύσεις θα απαντήσουμε, μόνο που στοιχίζουν συνήθως ακριβότερα. Ήδη, η εταιρεία-εργολάβος (J&P Avax) έχει υποδείξει κάποιες εξ αυτών, π.χ. την μεταφορά της εισόδου του μετρό, αλλά από την άλλη, οι αντιστάσεις είναι ισχυρές και θα φανούν ακόμα πιο ανάγλυφες όταν ο νέος δήμαρχος – ο Χάρης Δούκας – θα προσπαθήσει, αυτό το θεωρώ βέβαιο, να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά που άναψαν άλλοι.
Εκτιμώ ότι ο «αγώνας» δεν θα είναι εύκολος, όταν μάλιστα επίκεινται και άλλα μέτωπα, όπως αυτό για την απομάκρυνση ή όχι του αυθαίρετου (;) κολυμβητήριου κάτω από τη Βασιλίσσης Όλγας και η πρόταση αναβίωσης ενός ελαχίστου έστω και σχεδόν αναμνηστικού μέρους της κοίτης του Ιλισού, δίπλα από την εκκλησία της Αγίας Φωτεινής και δυο βήματα από το Ολυμπείον. Είναι προφανές ότι ο νέος δήμαρχος έχει πολλή δουλειά και απ’ ό,τι φαίνεται είναι αποφασισμένος, αλλά από μόνο του δεν φτάνει. Εδώ και τώρα πρέπει να βρεθούν οι συμμαχίες και να υπάρξει υποστήριξη: στο ΥΠΠΟ, στα πολιτικά κόμματα, στις οργανώσεις, στα πανεπιστήμια, στα ΜΜΕ και σε όλους όσοι νοιάζονται για το μέλλον της πόλης. Χωρίς πολλές αυταπάτες για το τελικό αποτέλεσμα, όπως έλεγε και μια πρώην δήμαρχος, η Ντόρα Μπακογιάννη. Με έναν ρεαλισμό που πολλοί τότε είχαν εκτιμήσει.
Δείτε περισσότερα άρθρα σχετικά με την κλιματική αλλαγή στο www.clima21.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
θα παρθεί κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της;
Τα βήματα προς τα μπροστά δε σταματούν για τη ΔΩΔΩΝΗ όσο ο κόσμος αλλάζει
Στρατηγικός στόχος να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030
Οι υψηλοί στόχοι της επόμενης τριετίας
Ένα σημαντικό έργο για όλη την Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί αναμφισβήτητα μια κορυφαία πρόκληση για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα
Ο πρωτοπόρος ενεργειακός Όμιλος φέρνει πιο κοντά το αύριο της έξυπνης ενέργειας
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Ισότητα, καινοτομία και ανάπτυξη, το τρίπτυχο της αειφορίας
Τι υποστηρίζεται σε νέα ανάλυση - Κάλεσμα για φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων
Από το Prius, στην ηλεκτροκίνηση και πέρα
Η Κλιματική Κρίση ξαναγράφει τον χάρτη των χιονοδρομικών κέντρων
Είναι τόσο μεγάλο που φαίνεται από το διάστημα
Ερευνά το περιστατικό η εισαγγελία Έδεσσας - Η ανακοίνωση της Καλλιστώ
Το μεγαλύτερο ταξίδι είναι γεγονός για έναν αυτοκρατορικό πιγκουίνο
Ανησυχητικά στοιχεία του Copernicus - Άνθρωποι και οικοσυστήματα στα όρια της επιβίωσης
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ είναι γνωστός σκεπτικιστής της δράσης για το περιβάλλον
Κάθε όγκος μαρμάρου που εξορύσσεται είναι ένα κομμάτι της κληρονομιάς μας που συνδέει το παρελθόν με ένα μέλλον βιώσιμο
Η Βόρεια Θάλασσα έχει αναδειχθεί σε hotspot πράσινης καινοτομίας και σε παγκόσμιο πρότυπο απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές χάρη σε μια σειρά από ποικίλα έργα καθαρής ενέργειας.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.