- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Ναυτιλία: «Ο ρυπαίνων πληρώνει» με απόφαση του ευρωκοινοβουλίου
Τι θα ισχύσει στο εξής για τις ναυτιλιακές εταιρείες
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Αποφάσισε την ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων - Οι εταιρίες θα πληρώνουν για τις εκπομπές αερίων.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα για το 100% των εκπομπών αερίων για ταξίδια των πλοίων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για το 50% των εκπομπών των πλοίων για ταξίδια προς ή από την ΕΕ, καθώς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε την ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων (ETS), σταδιακά από το 2024.
Το κείμενο που θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στη συνέχεια θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι εταιρείες, κάθε φορά θα πληρώνουν για τις αναφερόμενες εκπομπές του προηγούμενου έτους, δηλαδή θα πληρώνουν για τις εκπομπές του 2024 το 2025.
Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής κατά την οποία οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούν αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων για το 40% των εκπομπών το 2024, ενώ στη συνέχεια θα αυξηθεί σταδιακά στο 75% το 2025 και στο 100% το 2026.
Αρχικά οι εκπομπές αερίων θα καλύπτουν το διοξείδιο του άνθρακα αλλά στη συνέχεια και από το 2026 θα συμπεριληφθούν οι εκπομπές του μεθανίου και του οξειδίου του αζώτου.
Δημιουργία ταμείου
Το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο συμφώνησε επίσης να διαθέσει 20 εκατ. δικαιώματα ETS, αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων από σήμερα βάσει της τρέχουσας τιμής άνθρακα πίσω στον ναυτιλιακό τομέα, για να στηρίξει την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και να προωθήσουν την καινοτομία.
Σύμφωνα με το κείμενο της απόφασης, οι πλοιοκτήτες θα μπορούν επίσης να μετακυλίουν το κόστος στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης και τους ναυλωτές, όταν είναι υπεύθυνοι για λειτουργικές αποφάσεις που επηρεάζουν τις εκπομπές αερίων των πλοίων.
Το σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ θα αλλάξει επίσης εάν ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ συμφωνήσει το δικό του μέτρο που βασίζεται στην αγορά για να δώσει κίνητρα για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε μηδενικές εκπομπές.
Κόστος μεταξύ 6 με 7 δισ. ευρώ ετησίως
Το σύστημα εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία εκτιμάται ότι θα κοστίσει στις ναυτιλιακές εταιρείες μεταξύ 6 με 7 δισ. ευρώ ετησίως μόλις συμπεριληφθεί το 100% των εκπομπών από το 2026, σύμφωνα με υπολογισμούς που έγιναν με τα τρέχοντα επίπεδα εκπομπών και τις πρόσφατες τιμές.
“Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα δεν είναι ζήτημα του “αν” αλλά του “πώς”. Η διάθεση μέρους των εσόδων από το ΣΕΔΕ για τη ναυτιλία αποτελεί νίκη για την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Η ειδική στήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι πράγματι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών με τα καθαρά καύσιμα”, τόνισε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ενωση Πλοιοκτητών ECSA.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη διατήρηση της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει” μέσω των υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη μετακύλιση του κόστους του εμπορίας ρύπων της ΕΕ στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων.
Αναφέρει εξάλλου ότι η περίοδος σταδιακής εισαγωγής και η σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία σε μια τριετή περίοδο είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση μιας ομαλής μετάβασης για τον τομέα.
Ικανοποίηση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Την ικανοποίησή της για τις βασικές προτάσεις που είχε υποστηρίξει από το 2021 και περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο της ΕΕ εξέφρασε σε ανακοίνωσή της στο διαδίκτυο η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ειδικότερα αναφέρει ότι η επιβάλλεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθιστώντας τον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης, ενώ υπογραμμίζει ότι προβλέπεται δέσμευση μέρους των εσόδων του συστήματος εμπορίας ρύπων EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
“Επόμενο βήμα, τώρα, είναι να αναγνωριστεί στην πράξη η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειριστεί τα δεσμευμένα έσοδα. Το Ταμείο Καινοτομίας πρέπει κατά προτεραιότητα να στηρίξει την ανάπτυξη και διάθεση εναλλακτικών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων σε προσιτές τιμές” τονίζει η ΕΕΕ.
Επισημαίνει εξάλλου ότι είναι ανάγκη να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού και ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο για τις πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου.
Mελέτη για τη διαθεσιμότητα των ναυτιλιακών καυσίμων
Η μελέτη του ΙΜΟ σχετικά με την ετοιμότητα και τη διαθεσιμότητα της τεχνολογίας πλοίων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και θαλάσσιων καυσίμων υποβλήθηκε στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος
Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων, η μελέτη υποδεικνύει ότι η επίτευξη μιας πιο φιλόδοξης πορείας απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές σε σχέση με τη συνήθη δραστηριότητα είναι εφικτή, με ενισχυμένο επίπεδο φιλοδοξίας και εφαρμογή περαιτέρω μέτρων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η μελέτη ολοκληρώθηκε από την Ricardo-AEA Ltd και την DNV, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης.
Το έργο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022, για να υποστηρίξει τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
θα παρθεί κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της;
Τα βήματα προς τα μπροστά δε σταματούν για τη ΔΩΔΩΝΗ όσο ο κόσμος αλλάζει
Στρατηγικός στόχος να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030
Οι υψηλοί στόχοι της επόμενης τριετίας
Ένα σημαντικό έργο για όλη την Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί αναμφισβήτητα μια κορυφαία πρόκληση για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα
Ο πρωτοπόρος ενεργειακός Όμιλος φέρνει πιο κοντά το αύριο της έξυπνης ενέργειας
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Ισότητα, καινοτομία και ανάπτυξη, το τρίπτυχο της αειφορίας
Τι υποστηρίζεται σε νέα ανάλυση - Κάλεσμα για φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων
Από το Prius, στην ηλεκτροκίνηση και πέρα
Η Κλιματική Κρίση ξαναγράφει τον χάρτη των χιονοδρομικών κέντρων
Είναι τόσο μεγάλο που φαίνεται από το διάστημα
Ερευνά το περιστατικό η εισαγγελία Έδεσσας - Η ανακοίνωση της Καλλιστώ
Το μεγαλύτερο ταξίδι είναι γεγονός για έναν αυτοκρατορικό πιγκουίνο
Ανησυχητικά στοιχεία του Copernicus - Άνθρωποι και οικοσυστήματα στα όρια της επιβίωσης
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ είναι γνωστός σκεπτικιστής της δράσης για το περιβάλλον
Κάθε όγκος μαρμάρου που εξορύσσεται είναι ένα κομμάτι της κληρονομιάς μας που συνδέει το παρελθόν με ένα μέλλον βιώσιμο
Η Βόρεια Θάλασσα έχει αναδειχθεί σε hotspot πράσινης καινοτομίας και σε παγκόσμιο πρότυπο απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές χάρη σε μια σειρά από ποικίλα έργα καθαρής ενέργειας.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.