Περιβαλλον

Οι πολίτες αξιολογούν τις δημόσιες συγκοινωνίες

Πρώτη φορά ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα αυτή στους πολίτες της Αττικής

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Για πρώτη φορά ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα έδωσε τη δυνατότητα στους πολίτες της Αττικής να αξιολογήσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες, να εκφράσουν τις απόψεις τους για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και να αναφέρουν ελλείψεις και ζημιές. Το πρόγραμμα ENERQI της Ε.Ε, έτρεξε από τον Φεβρουάριο του 2012 μέχρι και το τέλος του 2013, και για την υλοποίηση του συνεργάστηκαν το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ).

Οι επιβάτες όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, παρατηρούσαν τα πάντα κατά τη διάρκεια των καθημερινών τους μετακινήσεων και επικοινωνούσαν απευθείας με το ΚΑΠΕ για πληροφορίες, υποδείξεις, παράπονα ακόμη και για βοήθεια. Το ΚΑΠΕ με τη σειρά του ενημέρωνε τον ΟΑΣΑ για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και για τις προτάσεις των επιβατών για τη βελτίωση των υπηρεσιών. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εθελοντές παρατηρούσαν και ανέφεραν μέχρι και ζημιές σε στάσεις, σπασμένα παράθυρα σε λεωφορεία κ.λπ. Στη συνέχεια ο ΟΑΣΑ επικοινωνούσε με τις δύο θυγατρικές του εταιρείες, ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) επισημαίνοντας τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του έργου ENERQI η γνώμη των επιβατών για τη δημόσια συγκοινωνία κρίνεται ικανοποιητική και μάλλον αυτό οφείλεται στο μετρό, αφού οι επιβάτες δήλωσαν ότι προτιμούν να χρησιμοποιούν μετρό ή τραμ παρά λεωφορεία ή τρόλεϊ. Η σχέση «ποιότητας-κόστους» αναδείχτηκε ως το πιο σημαντικό κριτήριο για τους επιβάτες, ενώ ακολουθούν η αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών και η συχνότητα των δρομολογίων.

Αποτέλεσμα αυτού του προγράμματος ήταν αρχικά να επιτραπεί στους επιβάτες να μπαίνουν στο μετρό και στο τραμ με τα ποδήλατα τους και να ενημερώνονται συχνότερα οι ιστοσελίδες του Οργανισμού για τις αλλαγές των δρομολογίων σε έκτακτες περιπτώσεις και σε απεργίες. Παράλληλα επισκευάστηκαν ζημιές που είχαν αναφερθεί σε στάσεις, σταθμούς και οχήματα ενώ τροποποιήθηκαν δρομολόγια λεωφορείων ώστε να παρέχεται πιο τακτική σύνδεση ορισμένων περιοχών με τον πλησιέστερο σταθμό του μετρό.

Στις μελλοντικές ενέργειες βελτίωσης των δημόσιων συγκοινωνιών, ο ΟΑΣΑ μελετάει το σχεδιασμό ενός διαφορετικού τρόπου τιμολόγησης όπως για παράδειγμα η χρέωση ανά απόσταση και τη σταδιακή αντικατάσταση των εισιτηρίων με την «έξυπνη κάρτα». Συγχρόνως θα υπάρξουν και περαιτέρω βελτιώσεις σε γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ.

Το ευρωπαϊκό έργο ENERQI λειτούργησε ως ένα κανάλι επικοινωνίας μεταξύ των επιβατών και των φορέων όπου ο επιβάτης σε πραγματικό χρόνο εξέφραζε την άποψη του για τις γραμμές συγκοινωνίας που χρησιμοποιούσε, ενώ ο ΟΑΣΑ λάμβανε έγκαιρα την πληροφορία αυτή με αποτέλεσμα να μπορεί να την επεξεργαστεί και να δράσει αναλόγως.