- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Τη στιγμή που σχεδόν ολόκληρη η Ευρώπη έχει λύσει το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, με αρκετά ευρωπαϊκά κράτη όπως η Γερμανία και η Ολλανδία να εκτρέπουν προς ταφή μηδενικές ποσότητες , για την Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί γόρδιο δεσμό.
Η ευρωπαϊκή οδηγία 98/2008, την οποία η Ελλάδα ενσωμάτωσε στο εθνικό της δίκαιο με το νόμο 4042/2012, υποχρεώνει όλα τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν εθνικά προγράμματα διαχείρισης αποβλήτων με κύριους άξονες την Πρόληψη-Επαναχρησιμοποίηση- Ανακύκλωση και Τελική Διάθεση. Γίνεται σαφές από την Οδηγία ότι ο πρώτος στόχος στην κατάρτιση των προγραμμάτων πρέπει να είναι η μείωση των αποβλήτων στο στάδιο της παραγωγής και στη συνέχεια στο στάδιο της κατανάλωσης. Δίνεται μεγάλη έμφαση στην αλλαγή στάσης και νοοτροπιών τόσο της πολιτείας όσο και των πολιτών για το πώς παράγουμε και πως καταναλώνουμε. Δεύτερη θέση στην ιεραρχία της ορθολογικής διαχείρισης καταλαμβάνει η επαναχρησιμοποίηση, μέθοδος που ήταν αρκετά διαδεδομένη στο παρελθόν, ενώ προτεραιότητα αποτελεί η ανάκτηση υλικών μέσω αύξησης των ρευμάτων της ανακύκλωσης. Τέλος ότι απομένει από όλη την προηγούμενη διαχείριση θα οδηγείται στην ταφή.
Σήμερα η Ελλάδα μετά από χρόνια αναποτελεσματικής διαχείρισης και αδράνειας καλείται σε σύντομο χρονικό διάστημα να προχωρήσει στην εφαρμογή της παραπάνω Οδηγίας, εφαρμόζοντας τις καλύτερες διαθέσιμες τεχνικές. Η Ελλάδα ενώ έχει μια εκπληκτική ευκαιρία να μετατρέψει το ελάττωμα σε πλεονέκτημα, αφού μπορεί να χρησιμοποιήσει την ευρωπαϊκή εμπειρία και να αποφύγει μεθόδους που φάνηκαν αναποτελεσματικοί στην Ευρώπη, όχι μόνο δεν το κάνει αλλά δεν λαμβάνει καν υπόψιν της την εφαρμογή της ιεράρχησης που θέτει η Ε.Ε.
Δρομολογεί τη δημιουργία δέκα μεγάλων μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με εγγυημένη ποσότητα μεγαλύτερη από αυτή που υπάρχει σήμερα και με δέσμευση για 27 χρόνια. Που σημαίνει ανεξαρτήτως εάν οι ποσότητες μειώνονται συνεχώς λόγω τις κρίσης το κράτος θα πληρώνει εγγυημένες ποσότητες μεγαλύτερες από αυτές που υπάρχουν σήμερα. Δηλαδή αυξημένα δημοτικά τέλη για τους πολίτες για τα επόμενα 27 χρόνια ασχέτως αν παράγουν σκουπίδια ή όχι. Δεν λαμβάνεται υπόψιν ούτε η μείωση των παραγόμενων απορριμμάτων λόγω της κρίσης αλλά ούτε και το ποσοστό μείωσης που θα πρέπει να επιτευχθεί μέσω των προγραμμάτων πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης με διαλογή στη πηγή και μέσω των συλλογικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης έως το 2020, με βάση τους στόχους που θέτει η ευρωπαϊκή Οδηγία. Πρακτικά δηλαδή καταργείται η ιεραρχία της ολοκληρωμένης διαχείρισης. Έτσι ενώ θεωρητικά η επίσημη πολιτική της Ελλάδας είναι η διαλογή στην πηγή και η ανακύκλωση, στην πράξη η ανακύκλωση ακυρώνεται.
Επιπλέον με δεδομένο ότι για την κατασκευή των μονάδων αυτών θα απαιτηθούν τουλάχιστον 3-4 χρόνια που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξασφαλιστούν και άμεσες λύσεις για το σήμερα αλλά και επειδή οι επενδύσεις των εργοστασίων δεν είναι βιώσιμες η Κυβέρνηση φέρνει από την πίσω πόρτα την καύση, παραγνωρίζοντας το γεγονός η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφεται κατά της καύσης αλλά και την νομοθεσία που λέει ότι δεν καίμε κάτι εάν δεν έχουμε τεκμηριώσει ότι μπορούμε να το ανακυκλώσουμε ή να το κομποστοποιήσουμε.
Η κυβέρνηση φαίνεται να μην έχει ολοκληρωμένο σχέδιο αλλά και εμπειρία πάνω στις «βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές» με αποτέλεσμα να παρασύρεται από τις όποιες προσφερόμενες τεχνολογίες, καθώς παραμένει ανοιχτή σε κάθε σχετική πρόταση. Το καράβι των σκουπιδιών όμως πάει λάθος και ήδη άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα ρήγματα. Στην Πελοπόννησο έχουν ξεκινήσει οι αντιδράσεις της κοινωνίας για την χωροθέτηση, ενώ από ότι συζητιέται πολλές εταιρείες κάνουν πίσω από τα έργα της Αττικής.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή κατά την οποία η Κλιματική Κρίση θα αμφισβητηθεί δεόντως
θα παρθεί κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της;
Τα βήματα προς τα μπροστά δε σταματούν για τη ΔΩΔΩΝΗ όσο ο κόσμος αλλάζει
Στρατηγικός στόχος να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030
Οι υψηλοί στόχοι της επόμενης τριετίας
Ένα σημαντικό έργο για όλη την Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί αναμφισβήτητα μια κορυφαία πρόκληση για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα
Ο πρωτοπόρος ενεργειακός Όμιλος φέρνει πιο κοντά το αύριο της έξυπνης ενέργειας
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Ισότητα, καινοτομία και ανάπτυξη, το τρίπτυχο της αειφορίας
Τι υποστηρίζεται σε νέα ανάλυση - Κάλεσμα για φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων
Από το Prius, στην ηλεκτροκίνηση και πέρα
Η Κλιματική Κρίση ξαναγράφει τον χάρτη των χιονοδρομικών κέντρων
Είναι τόσο μεγάλο που φαίνεται από το διάστημα
Ερευνά το περιστατικό η εισαγγελία Έδεσσας - Η ανακοίνωση της Καλλιστώ
Το μεγαλύτερο ταξίδι είναι γεγονός για έναν αυτοκρατορικό πιγκουίνο
Ανησυχητικά στοιχεία του Copernicus - Άνθρωποι και οικοσυστήματα στα όρια της επιβίωσης
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ είναι γνωστός σκεπτικιστής της δράσης για το περιβάλλον
Κάθε όγκος μαρμάρου που εξορύσσεται είναι ένα κομμάτι της κληρονομιάς μας που συνδέει το παρελθόν με ένα μέλλον βιώσιμο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.