Περιβαλλον

Αναδιοργάνωση με ευρωπαϊκή σφραγίδα για το σιδηρόδρομο

Οι Οικολόγοι Πράσινοι παρουσίασαν τις προτάσεις τους στο τραίνο στο Ρούφ

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το τραίνο στο Ρούφ επέλεξαν οι Οικολόγοι Πράσινοι για να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους για το σιδηρόδρομο, θέλοντας μεταξύ των άλλων να υπογραμμίσουν και τη συμβολή του στον πολιτισμό.

Κατηγορηματικά αντίθετοι στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία που δεν συνηγορεί προς αυτή τη κατεύθυνση, αφού όπου έχει εφαρμοστεί έχει οδηγήσει σε υποβάθμιση των υπηρεσιών και σε αύξηση των ατυχημάτων, η κοινή πρόταση των Ο.Π με τους Φίλους του Σιδηροδρόμου και το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ εστιάζει στα παρακάτω σημεία.

Άμεση συνολική αναδιοργάνωση σε συνεργασία με δημόσιο σιδηρόδρομο άλλης ευρωπαϊκής χώρας που θα επιλεγεί με διαφανείς διαδικασίες. Τέτοια αναδιοργάνωση μόνο δημόσιοι σιδηροδρομικοί φορείς έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν, καθώς είναι οι μόνοι με εμπειρία λειτουργίας ολόκληρων εθνικών δικτύων και όχι μεμονωμένων λειτουργιών ή γραμμών. Επιπλέον για την αποφυγή εντάσεων με τους εργαζόμενους προτείνεται η λειτουργία ενός παρατηρητηρίου που θα αποτελείται από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές και από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Επιβατών που εκπροσωπεί σε υπερεθνικό επίπεδο τα συμφέροντα του επιβατικού κοινού.

Αποκατάσταση, ολοκλήρωση, αξιοποίηση και περιφρούρηση των υποδομών, κυρίως της ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης , όπου σήμερα βρίσκονται εκτός λειτουργίας ή υπολειτουργούν ενώ έχουν ξοδευτεί εκατομμύρια ευρώ.

Συνδυασμένες μεταφορές με κορμό τον σιδηρόδρομο. Συνολικά προγράμματα και στόχοι για ολοκλήρωση σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου. Η πρόταση αυτή αφήνει χώρο για σχήματα του κοινωνικού τομέα αλλά και για ιδιώτες όπως προβλέπεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Επαναλειτουργία κλειστών γραμμών και τριπλασιασμός των υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για μείωση του χάσματος με την υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι επειδή ο σιδηρόδρομος δίνει καθαρό όφελος στην οικονομία και στην κοινωνία λόγω της μικρής ενεργειακής κατανάλωσης, των λιγότερων ατυχημάτων, του λιγότερου θορύβου και της λιγότερης ρύπανσης αυτό το όφελος επιστρέφει στο σιδηρόδρομο μέσω των υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας. Για παράδειγμα η Δανία που έχει ένα αντίστοιχο δίκτυο με την Ελλάδα το 2010 έδινε 600 εκ. το χρόνο. Εμείς έχουμε βάλει όριο με τις μνημονιακές υποχρεώσεις στα 50 εκ. το χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές γραμμές να παραμένουν κλειστές. Η πρόταση είναι για άμεσο τριπλασιασμό ώστε να φτάσουμε το μέσο όρο της Ε.Ε. Επιπλέον για τις περιφερειακές αλλά και για τις κλειστές γραμμές προτείνουν να γίνει ανοικτή πρόσκληση στα ΚΤΕΛ ή στα σωματεία ΤΑΧΙ να επενδύσουν στις γραμμές που τους αφορούν όχι αγοράζοντας μετοχές της ΤΡΕΝΟΣΕ αλλά κάνοντας μια προγραμματική σύμβαση με μερίδιο από τις εισπράξεις.

Οι τρεις φορείς δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν τη πρωτοβουλία με σειρά επαφών και εκδηλώσεων, με πρώτο βήμα τη συνάντηση που θα ζητήσουν με τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών κ. Χρυσοχοϊδη.