- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Γιατί τόσοι άνθρωποι είναι κατά του αγωγού TAP;
Οι κίνδυνοι για την αγροτική παραγωγή, για την ασφάλεια των πολιτών και το περιβάλλον
Για αρκετό καιρό τώρα την επικαιρότητα απασχολεί το Συμβούλιο της Επικρατείας και οι συνεδριάσεις του σχετικά με το νόμο Παππά και τις τηλεοπτικές άδειες. Ωστόσο, υπάρχουν πολύ πιο σημαντικές συζητήσεις του ΣτΕ που αφορούν τη ζωή μας και το μέλλον της χώρας μας, χωρίς όμως κανείς να ασχολείται. Στις 2 Νοεμβρίου πρόκειται να συζητηθούν τέσσερις αιτήσεις ακύρωσης της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων για τον αγωγό TAP. Αιτήσεις που έχουν καταθέσει Δήμοι και πολίτες των περιοχών που διασχίζει ο TAP και συνεχώς αναβάλλονται. Οι εργασίες όμως του έργου προχωρούν παρότι εκκρεμούν οι δικαστικές αποφάσεις.
Το θέμα αναδεικνύει για μια ακόμη φορά η αυτοδιοικητική κίνηση «ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ- ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ», σπάζοντας τη σιωπή που επικρατεί, και επισημαίνοντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν τόσο για την αγροτική παραγωγή, όσο και για την ασφάλεια των πολιτών και το περιβάλλον. «Ο αγωγός φυσικού αερίου υποβαθμίζει σαφώς τις οικονομικές δραστηριότητες από τις περιοχές που περνάει. Η κατασκευή του όμως δεν προκαλεί πάντα ζημία που να μπορεί να μετρηθεί με χρήμα. Καταστρέφεται το περιβάλλον και όλες οι δραστηριότητες στις οποίες βασίζεται η ζωή και αποτελούν μέρος του τοπικού κοινωνικού και πολιτιστικού ιστού» θα πει ο πρώην ευρωβουλευτής, Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Η απαξίωση της υψηλής παραγωγικότητας αγροτικής γης από τις περιοχές διέλευσης του αγωγού και η ανυπολόγιστη οικονομική ζημιά που προκαλεί τόσο στις τοπικές σημερινές και αυριανές κοινωνίες είναι ένας από τους βασικούς λόγους αντίδρασης των κατοίκων. Το ΤΕΕ και το ΓΕΩΤΕΕ Αν. Μακεδονίας καθώς και αγροτικοί σύλλογοι, με μελέτες που έχουν πραγματοποιήσει σε συνεργασία με επιστήμονες διεθνούς κύρους, έχουν αναδείξει τα παραγωγικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που θα προκύψουν. Επιπλέον εκτός από την καταστροφή της καλλιεργήσιμης γης, θα υπάρξει και απαξίωση αρχαιολογικών τόπων αφού ο αγωγός περνά σε απόσταση 300 μέτρων από τον χώρο των Φιλίππων.
«Εκτός από την καταστροφή οικοσυστημάτων και φυσικών περιοχών, θα υπάρξει απαξίωση αρχαιολογικών τόπων, καθώς και κίνδυνος για την υγεία των κατοίκων από τη λειτουργία του σταθμού συμπίεσης του αγωγού, που βρίσκεται πολύ κοντά σε τέσσερα χωριά των Σερρών. Η διέλευση του αγωγού κατά 80% σε καλλιεργήσιμη γη υψηλής παραγωγικότητας σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη εξάρτηση και εισαγωγή τροφίμων, που έρχεται να προστεθεί στη μεγαλύτερη εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα» εξηγεί ο Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Ο αγωγός TAP θα διασχίσει επτά περιοχές του Ευρωπαϊκού Δικτύου NATURA 2000 και θα περάσει από οκτώ καταφύγια άγριας ζωής. Η συνολική απώλεια οικοτόπων εθνικής και ευρωπαϊκής σημασίας ανέρχεται σε περίπου 3.760 στρέμματα. Η καταστροφή που θα φέρει στις περιοχές που θα περάσει έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τις τοπικές κοινωνίες των χωρών διέλευσης, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα διεθνές κίνημα ενάντια στους αγωγούς. Ιδιαίτερα το κίνημα στην Ιταλία από το 2012 αντιστέκεται στο έργο καταγγέλλοντας την έλλειψη πληροφόρησης ενώ έχουν προσβάλλει την αδειοδότηση του έργου με προσφυγές στο ανώτερο δικαστήριο.
Οι Ιταλοί ακτιβιστές που συμμετέχουν στο κίνημα ΑΝΤΙ-TAP βρέθηκαν στην Ελλάδα και μαζί με την κίνηση ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ επισκέφτηκαν τις ελληνικές περιοχές που θα περάσει ο αγωγός TAP. «Το κίνημα ANTI-ΤΑP συνεχώς δυναμώνει καθώς έχουν διαπιστώσει ότι πρόκειται για ένα έργο που δεν θα ωφελήσει σε τίποτα τις τοπικές κοινωνίες, παρά μόνο θα τους δημιουργήσει προβλήματα. Πρόκειται για έργο που φαίνεται ότι είναι οικονομικά ασύμφορο και επομένως οι χρηματοδοτήσεις των ευρωπαίων φορολογούμενων θα καταλήξουν στους ιδιοκτήτες της εταιρείας του TAP, η οποία έχει έδρα την Ελβετία όπου δεν έχει ισχύ το ευρωπαϊκό δίκαιο» συμπληρώνει ο κ. Τρεμόπουλος.
Ένα άλλο θέμα που αναδεικνύει το ΑΝΤΙ-TAP κίνημα είναι και η αναντιστοιχία με την παγκόσμια ατζέντα για το κλίμα. «Για τα ορυκτά καύσιμα η συμφωνία του Παρισιού προβλέπει ότι στα μέσα του 2ου μισού του αιώνα θα περάσουμε σε εποχή carbon neutrality. Σε 10-20 χρόνια μπορεί η ανθρωπότητα να πάρει και πιο αυστηρά μέτρα και αυτές οι επενδύσεις θα μετατραπούν σαφώς σε ζημιογόνες. Ποια είναι η ελληνική αναπτυξιακή πολιτική; Να σπέρνει αγωγούς και να εισπράττει τέλη διέλευσης; Μας δεσμεύουν σε ένα δυσοίωνο ενεργειακό μέλλον, τη στιγμή που η χώρα μας είναι προνομιακή για την αξιοποίηση των ΑΠΕ» καταλήγει ο κ. Τρεμόπουλος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή κατά την οποία η Κλιματική Κρίση θα αμφισβητηθεί δεόντως
θα παρθεί κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της;
Τα βήματα προς τα μπροστά δε σταματούν για τη ΔΩΔΩΝΗ όσο ο κόσμος αλλάζει
Στρατηγικός στόχος να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030
Οι υψηλοί στόχοι της επόμενης τριετίας
Ένα σημαντικό έργο για όλη την Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί αναμφισβήτητα μια κορυφαία πρόκληση για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα
Ο πρωτοπόρος ενεργειακός Όμιλος φέρνει πιο κοντά το αύριο της έξυπνης ενέργειας
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Ισότητα, καινοτομία και ανάπτυξη, το τρίπτυχο της αειφορίας
Τι υποστηρίζεται σε νέα ανάλυση - Κάλεσμα για φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων
Από το Prius, στην ηλεκτροκίνηση και πέρα
Η Κλιματική Κρίση ξαναγράφει τον χάρτη των χιονοδρομικών κέντρων
Είναι τόσο μεγάλο που φαίνεται από το διάστημα
Ερευνά το περιστατικό η εισαγγελία Έδεσσας - Η ανακοίνωση της Καλλιστώ
Το μεγαλύτερο ταξίδι είναι γεγονός για έναν αυτοκρατορικό πιγκουίνο
Ανησυχητικά στοιχεία του Copernicus - Άνθρωποι και οικοσυστήματα στα όρια της επιβίωσης
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ είναι γνωστός σκεπτικιστής της δράσης για το περιβάλλον
Κάθε όγκος μαρμάρου που εξορύσσεται είναι ένα κομμάτι της κληρονομιάς μας που συνδέει το παρελθόν με ένα μέλλον βιώσιμο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.