Περιβαλλον

Ανάβει το «πράσινο» για φθηνότερη οδήγηση

Η αντικατάσταση της βενζίνης από φυσικό αέριο επιλέγεται ολοένα και συχνότερα από τους πολίτες των ευρωπαϊκών κρατών.

4781-128427.jpg
Κατερίνα Παναγοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 392
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
22229-49706.jpg

Η αντικατάσταση της βενζίνης από φυσικό αέριο επιλέγεται ολοένα και συχνότερα από τους πολίτες των ευρωπαϊκών κρατών, δεδομένης μάλιστα της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας αλλά και της παράλληλης αύξησης στις τιμές των καυσίμων, όχι μόνο εξαιτίας της υψηλής φορολόγησής τους –όπως συμβαίνει στη χώρα μας– αλλά κυρίως λόγω της διατήρησης των τιμών του αργού σε υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του αρμόδιου Οργανισμού NGVA Europe που παρακολουθεί τα θέματα της αεριοκίνησης στην Ευρώπη, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων πωλείται στην Ελλάδα σε υπερδιπλάσια τιμή σε σχέση με το φυσικό αέριο. Πέραν όμως των χρημάτων που δίνουμε στο πρατήριο, το φυσικό αέριο ως καύσιμο στο αυτοκίνητο είναι και πιο αποδοτικό. Η χρήση του προσφέρει εξοικονόμηση τουλάχιστον 40% στο χιλιομετρικό κόστος.

H ευρωπαϊκή χώρα που κρατάει τα πρωτεία στη χρήση της αεριοκίνησης είναι η Ιταλία. Αυτή τη στιγμή στους δρόμους της γειτονικής χώρας κυκλοφορούν σχεδόν 1 εκατομμύριο οχήματα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, ενώ και η Γερμανία εφαρμόζει εκτεταμένο πρόγραμμα δημιουργίας πρατηρίων, ώστε να επεκταθεί περαιτέρω η χρήση του. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις, τα αυτοκίνητα που κινούνται παγκοσμίως με φυσικό αέριο φτάνουν τα 11,5 εκατομμύρια.

Στη χώρα μας, πρωτοπόρος στη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών είναι η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, η οποία τροφοδοτεί πάνω από 600 λεωφορεία ΟΣΥ και περισσότερα από 100 απορριμματοφόρα των δήμων. Όπως μαθαίνουμε όμως αυτό είναι μόνο η αρχή. Σύντομα, 12 πρατήρια υγρών καυσίμων θα διαθέτουν και αντλία φυσικού αερίου, για την τροφοδοσία οχημάτων. Μετά από 2 χρόνια, που λειτουργεί το πρατήριο της ΔΕΠΑ στην Ανθούσα Αττικής, η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου προχωράει στο επόμενο βήμα που είναι η δημιουργία ενός αρχικού δικτύου που θα καλύπτει τα αστικά κέντρα της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και τις μεγάλες πόλεις κατά μήκος του οδικού άξονα  Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, βρίσκεται σε προχωρημένες  συζητήσεις με εταιρεία πετρελαιοειδών, στα πρατήρια της οποίας θα  προσθέσει και αντλίες φυσικού αερίου για οχήματα.

Ήδη από τα υπάρχοντα πρατήρια τροφοδοτούνται αρκετές εκατοντάδες ιδιωτικών οχημάτων, επιβατικών και επαγγελματικών, ενώ η προοπτική δημιουργίας δικτύου πρατηρίων για φυσικό αέριο αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των αυτοκινήτων διπλού καυσίμου (βενζίνη και φυσικό αέριο) που θα τεθούν σε κυκλοφορία. Άλλωστε, τα περισσότερα νέα μοντέλα που λανσάρουν στην αγορά οι κατασκευαστές είναι διπλού καυσίμου.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση μάλιστα προωθεί και προσφέρει κίνητρα για τη διάδοση της κίνησης με φυσικό αέριο, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση των κρατών - μελών από τα υγρά καύσιμα και παράλληλα να μειωθεί η μόλυνση της ατμόσφαιρας. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα η ΔΕΠΑ ξεκίνησε ένα πρόγραμμα για τη  διείσδυση της αεριοκίνησης στους στόλους επαγγελματικών  αυτοκινήτων που διατηρούν οι επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτού του  πιλοτικού  προγράμματος, η Δημόσια Επιχείρηση αναλαμβάνει  το  κόστος μετατροπής 2-4 οχημάτων για κάθε εταιρεία σε οχήματα διπλού  καυσίμου. 

Φιλικό προς το περιβάλλον 

Mε περιβαλλοντικούς όρους το φυσικό αέριο είναι μακράν η πιο συμφέρουσα επιλογή. Οι αριθμοί, άλλωστε, μιλούν από μόνοι τους. Μείωση των εκπομπών οξειδίου του άνθρακα περισσότερο από 90% και διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 20%, μείωση των εκπομπών οξειδίου του αζώτου μέχρι και 85%, μείωση του σχηματισμού νέφους όζοντος κατά 80-90%, ελαχιστοποίηση μέχρι μηδενισμού των εκπομπών καρκινογόνων αρωματικών και πολυκυκλικών υδρογονανθράκων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τους ειδικούς, αν για παράδειγμα το φυσικό αέριο καλύψει το 10% των αναγκών σε καύσιμο των οχημάτων στην Ελλάδα, ανά έτος, οι ρύποι του CO2 θα περιοριστούν κατά περίπου 750.000 τόνους, το CO2  θα μειωθεί περίπου κατά 145 τόνους και τα οξείδια του αζώτου κατά περίπου 10 τόνους.

Παράλληλα, ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα του φυσικού αερίου, ειδικά για το αστικό περιβάλλον, είναι πως τα οχήματα που το χρησιμοποιούν είναι λιγότερο θορυβώδη από τα ντιζελοκίνητα – όπως τα λεωφορεία και απορριμματοφόρα που λειτουργούν σε κατοικημένες περιοχές. Ας ελπίσουμε, λοιπόν, ότι σύντομα και στη χώρα μας όλο και περισσότεροι θα ανάψουν… πράσινο για μια πιο ανθρώπινη πόλη.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η ναυτιλία χρειάζεται περισσότερο αέρα στα πανιά της ώστε να μειώσει τις εκπομπές της
Η ναυτιλία χρειάζεται περισσότερο αέρα στα πανιά της ώστε να μειώσει τις εκπομπές της

Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές φαίνεται περιορισμένος και είναι μάλλον απίθανο να επηρεάσουν αισθητά τη συμπεριφορά του κλάδου.

Aγγελική Κοσμοπούλου
Αγγελική Κοσμοπούλου, νοιάζονται οι Έλληνες για το περιβάλλον;

Η ιδρύτρια του Storymentor απαντά σε 6 ερωτήματα σχετικά με το πόσο ενδιαφέρονται οι Έλληνες για το περιβάλλον, προτείνοντας λύσεις ευαισθητοποίησης απέναντι στην περιβαλλοντική απαξίωση

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.