Περιβαλλον

Η ναυτιλία αποφεύγει να ευθυγραμμιστεί με τη Συμφωνία του Παρισιού

Θετικό είναι ότι αποφασίστηκε ένα παγκόσμια υποχρεωτικό σύστημα συλλογής στοιχείων των θαλάσσιων εκπομπών

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Την ώρα που 175 χώρες υπέγραφαν στη Νέα Υόρκη τη Συμφωνία για το Κλίμα στο Παρίσι, και ο ΓΓ του ΟΗΕ Ban Ki Moon δήλωνε ότι «το επόμενο σημαντικό βήμα είναι να διασφαλίσουμε ότι οι δράσεις για την κλιματική αλλαγή θα αρχίσουν το συντομότερο δυνατό», την ίδια ώρα από το Λονδίνο η απάντηση για τη ναυτιλία ήταν καμία απολύτως δράση.

Δυστυχώς η συνεδρίαση του Διεθνούς Οργανισμού για τη Ναυτιλία (ΙΜΟ) στο Λονδίνο, όπου αναμένονταν να ληφθούν κάποιες αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2 που προέρχονται από τη ναυτιλία, έτσι ώστε ο κλάδος να συνεισφέρει στο κομμάτι που του αναλογεί στην επίτευξη του στόχου για συγκράτηση της θερμοκρασίας κάτω από τους 2°C, κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Δεν κατάφεραν ούτε καν να συμφωνήσουν σε ένα «σχέδιο δράσης» και αυτό αναβλήθηκε για την επόμενη συνεδρίαση του Οκτωβρίου.

Τα περισσότερα εμπόδια έβαλαν οι λεγόμενες χώρες BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα, Ν.Αφρική), παρά τις εκκλήσεις των μικρών νησιωτικών χωρών του Ειρηνικού που πλήττονται από την κλιματική αλλαγή. Αίσθηση προκάλεσε και η αποστασία των Νήσων Cook που ευθυγραμμίστηκαν με την Κίνα, αποκηρύσσοντας την έκκληση για δράση των υπόλοιπων νησιωτικών χωρών. Ο νέος ΓΓ του ΙΜΟ αναγκάστηκε να παρέμβει και να κάνει έκκληση προς τις κυβερνήσεις να μην καταστρέψουν από την αρχή τις συζητήσεις που θα ακολουθήσουν μετά το Παρίσι για το πώς θα εφαρμοστεί η Συμφωνία.

Στη Σύνοδο του ΙΜΟ συμμετείχε και αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιβάλλοντος, εν μέσω των προσπαθειών της Ευρώπης για την αντιμετώπιση της αύξησης των εκπομπών που προέρχονται από τη ναυτιλία. «Καθώς οι εκπομπές της ναυτιλίας θα αντιπροσωπεύουν το 17% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 μέχρι το 2050, είναι ατυχές το γεγονός ότι ο ΙΜΟ δεν κατάφερε σε αυτή τη σύνοδο να συμφωνήσει σ’ ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης για τη θέσπιση στόχου μείωσης των εκπομπών της ναυτιλίας που να είναι σύμφωνο με τη Συμφωνία του Παρισιού» δήλωσε ο ευρωβουλευτής Jytte Guteland και πρόσθεσε την ανάγκη να συμβάλουν όλοι οι τομείς για την μείωση των εκπομπών τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον Υπεύθυνο Ναυτιλιακής Πολιτικής της Transport & Environment που συμμετείχε στη Σύνοδο του IMO μας είπε ότι «μόλις τρεις μήνες μετά τη συμφωνία του Παρισιού για την πλήρη απεξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από το πετρέλαιο και τα υπόλοιπα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2050, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας δεν κατάφερε καν να ξεκινήσει τη συζήτηση για το πώς θα συμβάλει η ναυτιλία στη μετάβαση αυτή. Η καθυστέρηση στη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας, θέτει σε κίνδυνο τόσο την επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων όσο και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Η προσδοκία είναι ότι το κενό αυτό θα καλυφθεί σύντομα με τη λήψη περιφερειακών μέτρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ωστόσο είναι θετικό ότι αποφασίστηκε ένα παγκόσμια υποχρεωτικό σύστημα συλλογής στοιχείων των θαλάσσιων εκπομπών. Πρόκειται για ένα πρώτο βήμα, αλλά για είναι αποτελεσματικό θα πρέπει να είναι αυστηρό και να στηρίζεται στη διαφάνεια.