Περιβαλλον

Don’t be a stupid brand

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην κυκλική οικονομία

41535-93522.jpg
Βασιλική Γραμματικογιάννη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
126283-283702.jpg

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να σκέφτονται διαφορετικά και να αντιλαμβάνονται τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην κυκλική οικονομία. Αντιλαμβάνονται τα απόβλητα όχι ως σκουπίδια αλλά ως ένα νέο υλικό. Ένα υλικό από το οποίο μπορούν να δημιουργήσουν καινούργια και ενδιαφέροντα αντικείμενα, αλλά συγχρόνως καινοτόμες και βιώσιμες επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε τέτοιου είδους επιχειρήσεις να κάνουν την εμφάνιση τους και τους δημιουργούς τους να μην ενδιαφέρονται μόνο για τα κέρδη που θα τους αποφέρουν τα παραγόμενα προϊόντα, αλλά πρωτίστως να μείνουν πιστοί στις ηθικές αξίες τους. Αξίες που έχουν να κάνουν με τη βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση, που σέβεται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που έχουν κάνει πράξη την κυκλική οικονομία και έχουν βρει ανταπόκριση από τους καταναλωτές, είναι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μόδας. Η βιομηχανία της μόδας στην Ευρώπη έχει αντιληφθεί την ανταγωνιστικότητα που προσφέρει στις επιχειρήσεις η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση των υλικών αλλά και το ηθικό πλεονέκτημα, αφού είναι γνωστό ότι η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη βιομηχανία παγκόσμια που μολύνει περισσότερο, μετά από τις εξορύξεις ορυκτών καυσίμων, ενώ παράλληλα είναι η βιομηχανία εκείνη που εκμεταλλεύεται την παιδική εργασία στις αναπτυσσόμενες χώρες για να φτάσουν φτηνά τα ρούχα στους καταναλωτές των ανεπτυγμένων χωρών.

Επιπλέον μια άλλη διάσταση που δεν επιτρέπει στη βιομηχανία της μόδας να κωφεύει είναι τα κινήματα που έχουν αναπτυχθεί παγκοσμίως, όπως το fashion revolution, όπου προτρέπουν τους καταναλωτές να απαιτούν να μάθουν ποιος φτιάχνει τα ρούχα τους. Διεγείροντας την «περιέργεια» του καταναλωτή για το ποιος φτιάχνει τα ρούχα του, αποκαλύπτουν την εκμετάλλευση που υπάρχει πίσω από τα λαμπερά φώτα της μόδας. Με λίγα λόγια κάνουν τον καταναλωτή να ενδιαφερθεί για όλη την παραγωγική διαδικασία που έχει ακολουθηθεί μέχρι να φτάσει το τελικό προϊόν στα χέρια του.

image

Στην Ελλάδα παρότι η βιομηχανία της μόδας έχει πληγεί από την κρίση, φαίνεται να μην μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα στη νέα εποχή και να εκμεταλλευτεί τα οφέλη που θα έχει, κάνοντας πράξη την κυκλική οικονομία και εκπαιδεύοντας το κοινό στην ηθική κατανάλωση. Την προηγούμενη εβδομάδα το Fashion Factory σε συνεργασία με την Fair Trade Hellas, το Fashion Revolution και το Ethical Ode διοργάνωσαν το πρώτο work shop για τους επαγγελματίες της μόδας με θέμα «το Ethical Fashion και το Fair Trade στη βιομηχανία της μόδας». Ο σκοπός του σεμιναρίου ήταν «να δώσει τη δυνατότητα στους επαγγελματίες της μόδας να κάνουν το brand τους ethical από την τροφοδοσία των υλικών τους (υφάσματα), την παραγωγή τους και τις καμπάνιες επικοινωνίας» αναφέρει ο διοργανωτής και ιδρυτής του site Fashion Freaks κ. Γιάννης Φουντής.

«Βιώνουμε την κρίση και ήρθε η ώρα να καταλάβουμε τι σημαίνει ethical. Να καταλάβουμε τι δουλειά υπάρχει πίσω από ένα ρούχο, ώστε ως καταναλωτές να επιλέγουμε σωστά αλλά και ως επαγγελματίες να το κάνουμε πράξη» θα πει η κ. Θεοδώρα Προβοπούλου, που εμπνεύστηκε και δημιούργησε το THEIA lab στο Μεταξουργείο, όπου πραγματοποιήθηκε το workshop.

Τις εργασίες του work shop άνοιξε η Νατάσσα Αθανασιάδου, ένα νεαρό κορίτσι όπου για πολλά χρόνια δούλεψε στο Μπαγκλαντές και στην Ινδία και είδε από πρώτο χέρι την εκμετάλλευση και τη μαύρη εργασία. Έτσι αποφάσισε να κάνει τη δική της επιχείρηση στο Λονδίνο και να ασχοληθεί με το ethical fashion. «Αργά ή γρήγορα κάθε επιχείρηση θα πρέπει να εντάξει στη φιλοσοφία της και να κάνει πράξη τον σεβασμό στο περιβάλλον και στον άνθρωπο, εάν θέλει να είναι βιώσιμη» εξηγεί στους επαγγελματίες η Νατάσσα. Αφού κατέθεσε την προσωπική της εμπειρία και πως το προϊόν της, μια οικολογική τσάντα, συνεισφέρει στο περιβάλλον και στην κοινωνία (www.generationgenerous.com), εξήγησε τους τρόπους που μπορεί ένα brand από το design του, την παραγωγή του μέχρι και τη συσκευασία του να είναι ηθικό και συγχρόνως καινοτόμο και κερδοφόρο.

image

Το δεύτερο μέρος του σεμιναρίου είχε να κάνει με τις ethical campaign στη βιομηχανία της μόδας. Το λόγο πήρε ο ιδρυτής και fashion editor του site ETHICAL ODE (www.ethicalode.com) Δημήτρης Γραμματικογιάννης, ένας άνθρωπος με έντονη κοινωνική ευαισθησία που αγωνίζεται τα τελευταία είκοσι χρόνια να κάνει γνωστό το ethical fashion στην Ελλάδα. Ο Δημήτρης μίλησε για τις ethical campaign και τη δύναμη που έχουν να επηρεάσουν. «Η μόδα διαμορφώνει και αντανακλά την κουλτούρα μιας κοινωνίας. Το ethical fashion αποσυνδέει τη μόδα από το υπάρχον πρότυπο της υπερβολικής κατανάλωσης και φιλοδοξεί να τη συνδέσει με τη δημιουργικότητα και τις συλλογικές αξίες. Αυτή την αποσύνδεση από την κατανάλωση( και όχι μόνο) και την επανασύνδεση της μόδας με τις αξίες επιχειρούμε να την πετύχουμε με τις ethical campaigns, αφενός για να ενδυναμώσουμε το brand και αφετέρου για να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο» θα πει ο Δημήτρης, ενώ παρουσιάζει τις ηθικές καμπάνιες του Ethical Ode.

Ξεχωρίσαμε για να σας παρουσιάσουμε ένα από τα τελευταία projects του ethicalode, όπου χρησιμοποιώντας ως εργαλείο τα ρούχα cocoandsilk και σανδάλια της Digaia ο φωτογραφικός φακός του Κώστα Αυγούλη αποδίδει το editorial μόδας Atene Povera. Η φωτογράφηση έγινε στην ταράτσα μιας από τις πιο ιστορικές πολυκατοικίες του Κολωνακίου, στην οδό Κουμπάρη , παρουσιάζοντας όλα αυτά που έχουμε συνηθίσει να κρύβουμε κάτω από το χαλί. Το δώμα της υπηρέτριας με τα χαρακτηριστικά ελενίτ, τα σχοινιά του απλώματος (ω ναι και στο Κολωνάκι απλώνουν), μέχρι και τις κεραίες των τηλεοράσεων που είθισται να σβήνονται, όταν κατά λάθος τις αποτυπώσει ο φωτογραφικός φακός και όλα αυτά κάτω από τον Αττικό ήλιο και ουρανό. Στόχος του η απενοχοποίηση κάθε συμπλέγματος κατωτερότητας λόγω οικονομικής ύφεσης αλλά και να αποτίσει φόρο τιμής στο μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη Γιάννη Κουνέλλη και το έργο του Art Povera. Άλλωστε όπως μας είπε ο Δημήτρης «με έχει κουράσει το γεγονός ότι ενώ λατρεύουμε το δυτικό decadence η ελληνική παρακμή παραμένει taboo». Η Κωνσταντίνα Αλβερατσίδου, επιχειρηματίας της Cocoandsilk, θα πει « ότι ήταν project κατά του Madame Σουσουδισμου, ένα σύνδρομο που κάποτε πρέπει να τελειώνουμε μ’ αυτό».

Τέλος ο Δημήτρης έκλεισε την παρουσίαση του αντιπαραβάλλοντας το τραγούδι της γνωστής τραγουδίστριας Pink «I don’t want to be a stupid girl» καλώντας τους εκπροσώπους των εταιρειών στο motto του Ethical Ode «I don’t want to be a stupid brand».

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.