Περιβαλλον

«Ο Ρυπαίνων Πληρώνει»

H ελληνική κυβέρνηση εξετάζει την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης

Βασιλική Γραμματικογιάννη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πολλά χρόνια πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο Dieselgate, το ECOCITY προειδοποιούσε για τα πλασματικά στοιχεία που δίνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων νέας γενιάς. Τελικά το ξέσπασμα του σκανδάλου απέδειξε πόσο δίκιο είχε το ecocity που έλεγε ότι οι μετρήσεις των εκπομπών τους είναι πολύ διαφορετικές και πολύ πιο αυξημένες απ’ αυτές που αναφέρονται στις εργαστηριακές μετρήσεις. Για τους λόγους αυτούς όλα αυτά τα χρόνια είχε εκφράσει σταθερά την αντίθεση του στην παροχή κινήτρων για τα πετρελαιοκίνητα και στην ελεύθερη κυκλοφορία τους στο κέντρο των πόλεων, επισημαίνοντας τεκμηριωμένα τον κίνδυνο των ρύπων για την υγεία.

Σήμερα με την πίεση που ασκούν οι θεσμοί για πρόσθετα μέτρα, η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης. Με το που κυκλοφόρησε η είδηση ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων για τα προβλήματα που θα προκαλέσει μια ενδεχόμενη αύξηση στην αγορά του αυτοκινήτου, μια αγορά που είναι πολλά χρόνια σε ύφεση. Ωστόσο για ακόμα μια φορά γίνεται προσπάθεια αποπροσανατολισμού του κοινού με σκοπό να υπερισχύσει το εμπορικό συμφέρον, σε βάρος του περιβάλλοντος και της υγείας μας.

Η Επιτροπή για την Πετρελαιοκίνηση του ECOCITY παρακολουθεί με προβληματισμό όλη αυτή τη προσπάθεια που γίνεται μέσα από τη δημοσιότητα να επηρεαστεί το πόρισμα της Διϋπουργικής Ομάδας Εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών, που θα κατατεθεί μέχρι το τέλος Απριλίου. «Είναι φανερή η πίεση που ασκείται και εκφράζει αγωνία για τα «κεκτημένα» που προήλθαν από την εμπορική εξυπηρέτηση του παρελθόντος, χωρίς καμία εξέταση του μεγάλου προβλήματος της εκπομπής ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα και του οικονομικού κόστους που έχουν οι επιπτώσεις της ρύπανσης στην υγεία των πολιτών» αναφέρει η Ομάδα Εργασίας του ECOCITY.

Το ecocity βλέπει θετικά την εξέταση της φορολογίας των καυσίμων κίνησης αρκεί να υπάρχει ο προσανατολισμός στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». «Η ομάδα εργασίας του υπουργείου θα πρέπει να μείνει ανεπηρέαστη από τις όποιες «πλάγιες φωνές» και να εξετάσει με πλήρη αντικειμενικότητα το θέμα της φορολογίας του αυτοκινήτου με γνώμονα, εκτός από το οικονομικό σκέλος, τον σεβασμό στην αρχή ο «ρυπαίνων πληρώνει» θα πει η κ. Κλέα Κατσουγιάννη από το ecocity.

Όπως έχει πράξει και στο παρελθόν με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, το ecocity θα ενημερώσει επίσημα την Διϋπουργική Ομάδα για τα συμπεράσματα της Οργάνωσης, που είναι αποτέλεσμα χρόνιου διαλόγου για την πετρελαιοκίνηση. Αναλυτικότερα το ecocity εκτός από τα στοιχεία για την περιβαλλοντική διάσταση και τις επιπτώσεις στην υγεία που προκαλεί η πετρελαιοκίνηση, θα παρουσιάσει και πληροφορίες από το ευρωπαϊκό δίκτυο Transport & Environment για την οικονομική αποτύπωση του θέματος. Αυτή η αποτύπωση αφορά αφενός την κατάσταση της φορολογίας στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και αφετέρου τη σύγκριση των εκπομπών και του κόστους χρήσης των διαφόρων τύπων οχημάτων (πετρελαιοκίνητων, βενζινοκίνητων, υβριδικών και φυσικού αερίου) με τις αντίστοιχες επιπτώσεις στην οικονομία κάθε κράτους, λαμβάνοντας υπόψη και το κόστος από τις επιδράσεις στη δημόσια υγεία.

Επιπλέον το ecocity θα επισημάνει στη Διϋπουργική το γεγονός ότι η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης θα πρέπει να συνδυαστεί και με μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου που μπορούν να φέρουν στο κράτος πάνω από 2 δις ευρώ.