Περιβαλλον

Η δική σου Ευρώπη, η δική σου φωνή

Tο λόγο παίρνουν οι νέοι της Ευρώπης

Βασιλική Γραμματικογιάννη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) είναι μια από τις σημαντικότερες επιτροπές στην Ευρώπη, αφού εκφράζει την κοινωνία, δίνοντας βήμα στους πολίτες ώστε η φωνή τους να φτάσει και να ακουστεί στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την προσφυγική κρίση να έχει φέρει την Ευρώπη στα όρια της και με τους πολιτικούς να αδυνατούν να βρουν λύσεις, το λόγο παίρνουν οι νέοι της Ευρώπης, που πραγματικά αποδεικνύονται πιο ώριμοι και λιγότερο φοβικοί από τους ενήλικες.

Η ΕΟΚΕ προσκάλεσε μαθητές 16 και 17 ετών από όλα τα κράτη μέλη αλλά και από τις υπό ένταξη χώρες στην καθιερωμένη εκδήλωση Your Europe, Your Say (YEYS)για να συζητήσουν μεταξύ τους, να ακούσουν ο ένας τον άλλο και να προτείνουν λύσεις για το προσφυγικό, τη μετανάστευση και την ένταξη. «Είστε το μέλλον της Ευρώπης και αληθινά πιστεύω σε σας» θα πει στους μαθητές ο Αντιπρόεδρος της ΕΟΚΕ Goncalo Lobo Xavier. «Εμείς ως η φωνή της κοινωνίας των πολιτών, είμαστε πρόθυμοι να διασφαλίσουμε ότι μπορούν να εκφραστούν οι απόψεις, οι εμπειρίες και οι ιδέες της νεότερης γενιάς σχετικά με το ζωτικό αυτό θέμα» συνέχισε απευθυνόμενος στους μαθητές ο κ. Xavier.

Μέσα από ευρηματικές και ευχάριστες διαδικασίες τα παιδιά γνωρίστηκαν μεταξύ τους. Εντυπωσιακή ήταν η συμβολική κίνηση της ένωσης των χεριών ώστε να γνωρίσουν τους «γείτονες» τους σε φυσικό επίπεδο στο χώρο. Στη συνέχεια σε χαλαρή ατμόσφαιρα τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες όπου για δυο λεπτά συζητούσαν μεταξύ τους, στη συνέχεια άλλαζαν ομάδες έτσι ώστε όλοι να γνωρίσουν όλους, ενώ η συντονίστρια της εκδήλωσης τους προέτρεπε να ακούν πολύ προσεκτικά τους συνομιλητές τους και να μην σκέφτονται μόνο αυτά που θέλουν να πουν οι ίδιοι.

image

image

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε και το στάδιο όπου οι μαθητές διερεύνησαν τα διάφορα επιμέρους ζητήματα πριν καταλήξουν στις τελικές τους προτάσεις. Ποιος είναι ο ρόλος της Ευρώπης; Μήπως η Ευρώπη των 500 εκατομμυρίων αντιδρά λίγο υπερβολικά για 1 εκατομμύριο πρόσφυγες; Κάποιες χώρες είναι πλούσιες στην ΕΕ και κάποιες φτωχές, σαν την Ελλάδα για παράδειγμα. Μπορούμε να ζητάμε τον ίδιο καταμερισμό προσφύγων; Η πρόσβαση των προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα του κράτους που τους φιλοξενεί δεν είναι ο καλύτερος τρόπος ένταξης τους; Ποιος θα αναλάβει όμως το κόστος της εκπαίδευσης, της διαμονής και της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης; αναρωτήθηκαν κάποιοι μαθητές. «Πιστεύω ότι τα χρήματα δεν είναι το αληθινό πρόβλημα. Αν οι ηγέτες της ΕΕ συνεργαστούν μεταξύ τους τα χρήματα θα βρεθούν» απαντά ο Γιάννης Αθανασόπουλος μαθητής από τη Γερμανική αντιπροσωπεία. Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο Craig Smith από την Ιρλανδία όπου αναφέρει «28 ηγέτες, 28 διαφορετικές γνώμες. Θα πρέπει να βρουν μια κοινή γραμμή με ανοιχτή καρδιά και ανοιχτό μυαλό. Αυτό θα είναι το success story της Ευρώπης».

Οι ώρες περνούν, ο ενθουσιασμός και το πάθος κορυφώνονται. Το απόγευμα οι μαθητές έχουν καταλήξει σε δέκα προτάσεις, τις οποίες παρουσιάζουν, με επισημότητα και σοβαρότητα που θα ζήλευαν και επαγγελματίες πολιτικοί, στα μέλη της ΕΟΚΕ.

«Οι νεαροί πρόσφυγες είναι οι εργαζόμενοι και τα λαμπρά μυαλά του μέλλοντος στην Ευρώπη. Δεν θέλουμε να τους αποθαρρύνουμε. Είναι σημαντικό να ενσωματωθούν στην κοινωνία μας» αναφέρει ο Σλοβάκος μαθητής κατά την παρουσίαση της πρώτης πρότασης. Το ρόλο των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην αποδοχή και στην ενσωμάτωση αφορά η δεύτερη πρόταση. «Τα ΜΜΕ παρουσιάζουν ψεύτικες ιστορίες που δημιουργούν αρνητική άποψη στους ευρωπαίους πολίτες» θα πει ένας Άγγλος μαθητής. Open hearted/ Open minded solutions είναι η τρίτη πρόταση. Ένας συνδυασμός δράσεων ανθρωπιάς και λογικής. Αποτελεσματική μόρφωση για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες περιλαμβάνει η τέταρτη πρόταση που εκφωνεί ο νεαρός Stiven από την υπό ένταξη Αλβανία. Πιο ολοκληρωμένο σχέδιο για την εκπαίδευση αφορά και η πέμπτη πρόταση που παρουσιάζει η Melani από την Κροατία. «Να σταματήσει ο πόλεμος στη Συρία» θα πει ο Μάρτιν από την Ουγγαρία στην παρουσίαση της έκτης πρότασης. Την ένταξη των προσφύγων μέσω των προσκλήσεων σε εκδηλώσεις από τις τοπικές κοινωνίες, αφορά η έβδομη πρόταση. «Αποτελεί ευκαιρία για την κοινωνία να υποδεχτεί τους πρόσφυγες και να τους βοηθήσει να δραστηριοποιηθούν στην τοπική κοινότητα και να ενταχθούν μέσω των ενδιαφερόντων τους» θα πει η Δανέζα έφηβη. Την αναθεώρηση της Συνθήκης του Δουβλίνου προτείνει η Faith από την Μάλτα στην όγδοη πρόταση. «Πρόκειται για κρίση, αντιμετωπίστε τη τώρα» ανέφερε η Μαλτέζα μαθήτρια και πρόσθεσε ότι η Ευρώπη είναι ένωση κρατών και ο καταμερισμός πρέπει να είναι δίκαιος. Εάν η κάθε ευρωπαϊκή πόλη φιλοξενήσει από μια οικογένεια προσφύγων το πρόβλημα έχει λυθεί, αναφέρει η ένατη πρόταση. Η δέκατη και τελευταία πρόταση θίγει το πρόβλημα της αναγνώρισης των διπλωμάτων των προσφύγων και μεταναστών στις χώρες της ΕΕ. «Να αναγνωρίζουμε τη δουλειά που έκαναν οι πρόσφυγες στην πατρίδα τους και όχι ένας γιατρός από το Αφγανιστάν να είναι ταξιτζής στο Βερολίνο» αναφέρει ο νεαρός μαθητής.

image

Την κάθε πρόταση ακολουθούσε πληθώρα ερωτήσεων με σκοπό την αποσαφήνιση αλλά τον εντοπισμό ελλείψεων και παραλείψεων. Η διαδικασία έμοιαζε με αυτές των κοινοβουλίων όταν συζητούνται νομοσχέδια ή προτάσεις. Ωστόσο με μια βασική διαφορά. Όλοι προσπαθούσαν για το καλύτερο και όχι για να κερδίσουν εντυπώσεις ή να αντιπολιτευθούν. Μια εικόνα πολιτισμού που δημιουργεί αισιοδοξία για το μέλλον της Ευρώπης.

Μετά την εξέταση των προτάσεων ήρθε η ώρα της ψηφοφορίας. Οι νέοι ευρωπαίοι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία δεν είχαν κανένα πρόβλημα με την ηλεκτρονική ψηφοφορία και η διαδικασία κύλησε ομαλά. Οι τρεις προτάσεις που οι μαθητές ανέδειξαν ως τις καλύτερες για την ένταξη των μεταναστών και ιδίως των παιδιών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, ήταν πρώτον η μεταρρύθμιση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ώστε να υπάρξει ευαισθητοποίηση των πολιτών και να περιοριστούν οι διακρίσεις. Δεύτερη αναδείχτηκε η αναθεώρηση της συμφωνίας του Δουβλίνου και τρίτη η αναγνώριση της σημασίας της εκπαίδευσης για την ένταξη προσφύγων και μεταναστών.

Τώρα οι προτάσεις αλλά και τα ερωτήματα των μαθητών προς τους ευρωπαίους πολιτικούς θα μεταφερθούν μέσω της ΕΟΚΕ στα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Ήταν πραγματικά μια μοναδική εμπειρία ,όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους δημοσιογράφους (υπήρχαν ακόμη και Ιάπωνες παρατηρητές) αλλά ακόμη και για τα μέλη της ΕΟΚΕ. «Ευχαριστούμε για την καταπληκτική δουλειά σας. Δεν θα μπορούσαμε να τα καταφέρουμε καλύτερα από σας» είπε απευθυνόμενη στους μαθητές η κ. Eve Paarendson, μέλος της ΕΟΚΕ, ενώ όλοι οι παρευρισκόμενοι δήλωσαν εντυπωσιασμένοι από τις προτάσεις των μαθητών.

image

image

image

image

image

image