OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Monaco Energy Boat Challenge 2023, στο Yacht Club de Monaco: Οδηγός ο Αιμίλιος Μόνος, φοιτητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών
Life in Athens

Oceanos NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής

Η ομάδα που εκπροσωπεί το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε διεθνείς διαγωνισμούς ναυπηγικής
62222-137653.jpg
A.V. Team
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τα μέλη της ομάδας OCEANOS NTUA μιλάνε στην ATHENS VOICE για τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών, τον κόσμο της ναυτιλίας και τις προκλήσεις

Των Ελένη Βαρδάκη και Μαρία-Ιωάννα Σιγαλού

Η σχολή έχει γίνει πλέον δεύτερο σπίτι τους και το να ψάχνουν τρόπους για να βελτιωθεί το σκάφος τους είναι η νέα part time δουλειά τους. Η αγάπη για τη θάλασσα τους ενώνει και, όσο έχουν ο ένας τον άλλον, πηγαίνουν από διαγωνισμό σε διαγωνισμό κερδίζοντας βραβεία και πανηγυρίζοντας παρέα. Είναι η ομάδα Oceanos, της σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Η ομάδα των 70 φοιτητών (69 προπτυχιακοί και 1 διδακτορικός) ξεκίνησε το ταξίδι της το 2016 και φέτος ετοιμάζεται για 6η φορά για το Monaco Energy Boat Challenge. Στόχος τους, μια θέση στο βάθρο. 

Oceanos: Γνωρίζοντας την ομάδα

Στο κτίριο ΑΝΥΜ (Αεροδυναμικής, Ναυπηγικής και Υδροδυναμικών Μηχανών) μας ξεναγούν πέντε από τα μέλη της Oceanos, εξηγώντας μας πώς συνεργάζονται, τι σημαίνει τελικά πράσινη ναυτιλία και ποιες προοπτικές υπάρχουν για τις νέες γενιές ναυπηγών. Η Κωνσταντίνα Δελήογλου και ο Διονύσης Ταπίνης έχουν αναλάβει τον ρόλο των team managers, η Μαρία Λεοντιάδου και ο Αιμίλιος Μόνος ανήκουν στην υποομάδα «Hydrodynamics & Propulsion» και ο Λάμπρος Σκυριώτης είναι μέλος της υποομάδας «Design & Structural». Η Oceanos έχει σήμερα απήχηση τόσο στους φοιτητές του ΕΜΠ όσο και του ΟΠΑ, με ισότιμη συμμετοχή αγοριών και κοριτσιών σε έναν φαινομενικά «ανδροκρατούμενο» κλάδο. «Θεωρώ ότι είμαστε η γενιά της ανατροπής. Ήδη από το δικό μου έτος βρισκόμασταν σε μια αναλογία 30-70, αλλά κάθε χρόνο το ποσοστό των γυναικών αυξάνεται και φέτος ίσως αγγίξαμε το 50-50» αναφέρει η Κωνσταντίνα. 

Διακρίσεις και θέσεις

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Monaco Energy Boat Challenge 2023: Οι συμμετέχοντες αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις, αγώνες υψηλής ταχύτητας έως δοκιμές αντοχής, καθεμία σχεδιασμένη να αξιολογεί την ταχύτητα, την ικανότητα ελιγμών και την ενεργειακή απόδοση του σκάφους

Monaco Energy Boat Challenge 2023: Οι συμμετέχοντες αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις, αγώνες υψηλής ταχύτητας έως δοκιμές αντοχής, καθεμία σχεδιασμένη να αξιολογεί την ταχύτητα, την ικανότητα ελιγμών και την ενεργειακή απόδοση του σκάφους

Θυσιάζουν πολλά για να πετύχουν όσα έχουν σκεφτεί και συνήθως ανταμείβονται, όπως το 2022 που τερμάτισαν στην 4η θέση στο Monaco Energy Boat Challenge, ενώ πέρυσι στη 2η. Είναι ένας διαγωνισμός που διοργανώνεται από το Yacht Club de Monaco σε συνεργασία με το Ίδρυμα Πρίγκιπα Αλβέρτου ΙΙ του Μονακό, το Ίδρυμα Hydros και το International Power boating Federation (UIM), και συγκεντρώνει μια νέα γενιά μηχανικών για να παρουσιάσουν και να αγωνιστούν τα ενεργειακά αποδοτικά και πράσινα σκάφη που έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει. Πέρα από το καθαρά αγωνιστικό πλαίσιο, στον συγκεκριμένο διαγωνισμό δίνονται και διάφορα βραβεία, όπως καινοτομίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το πόσο eco friendly είναι η ομάδα (εναλλακτικά καύσιμα, μπαταρία, υδρογόνο) μια και πρόκειται για έναν πράσινο διαγωνισμό, που βασίζεται στην πρωτοπορία. Οι θέσεις κατάταξης βγαίνουν ξεχωριστά από τα βραβεία και καθορίζονται μόνο από την επίδοση στη θάλασσα.

Λίγο πριν τον μεγάλο αγώνα

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Η Μαρία Λεοντιάδου και ο Αιμίλιος Μόνος είναι μέλη της υπό-ομάδας Hydrodynamics & Propulsion: «Ασχολούμαστε με το να βελτιώσουμε τις έλικες, τις προπέλες, την υδροδυναμική, τις αντίστασης, οτιδήποτε μπορεί να κάνει καλύτερο το σκάφος» © Νικήτας Κακάκης

Η Μαρία Λεοντιάδου και ο Αιμίλιος Μόνος είναι μέλη της υπό-ομάδας Hydrodynamics & Propulsion: «Ασχολούμαστε με το να βελτιώσουμε τις έλικες, τις προπέλες, την υδροδυναμική, τις αντίστασης, οτιδήποτε μπορεί να κάνει καλύτερο το σκάφος» © Νικήτας Κακάκης

Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές είναι εκείνη της προετοιμασίας, για αυτό και η ομάδα εστιάζει τόσο στα πειράματα στη στεριά όσο και στα δοκιμαστικά (Sea Trials). «Η διαδικασία των Sea Trials είναι χρονοβόρα και αγχωτική. Πρέπει να βγάλουμε σχετικές άδειες, να πάμε στον Σχοινιά και να γίνει μεταφορά του εξοπλισμού με δικά μας έξοδα. Είναι 3-4 μέρες δύσκολες» λέει ο Αιμίλιος. Πρόκειται για προσομοίωση του κανονικού αγώνα, γι’ αυτό και γίνεται όσο το δυνατόν με περισσότερο επαγγελματισμό. «Δοκιμάζουμε τα πάντα για να δούμε τι προβλήματα μπορεί να συναντήσουμε: ζήτημα με θερμοκρασίες, σπάσιμο της έλικας, λάθος κατανομή βάρους κ.λπ. Τσεκάρουμε τους χρόνους μας, ανάλογα με το κάθε αγώνισμα. Ετοιμαζόμαστε για παν ενδεχόμενο» προσθέτει ο Διονύσης. To δύσκολο είναι ότι μόλις γίνει μια βελτίωση, πρέπει όλα να κάνουν keep up με αυτή.

Δημιουργία σκάφους

Από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική υλοποίηση ενός σκάφους, η Oceanos χρειάζεται περίπου ένα εξάμηνο. Φέτος, η ομάδα θα τρέξει με ένα καινούργιο (πλάτος 2,5 μ. και μήκος 4,99 μ.), πιο ελεγχόμενο σε σχέση με τα κιλά του και πιο αεροδυναμικά σχεδιασμένο. «Είμαστε η μοναδική ναυπηγική φοιτητική ομάδα στην Ελλάδα που φτιάχνει κάτι τέτοιο» αναφέρουν.

Χορηγίες

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
«Η υπό-ομάδα «Fund raising & Marketing» ασχολείται με την προώθηση των δράσεων της ομάδας, ιδίως όσον αφορά στους χορηγούς και πραγματικά κάνει εξαιρετική δουλειά» © Νικήτας Κακάκης

«Η υπό-ομάδα «Fund raising & Marketing» ασχολείται με την προώθηση των δράσεων της ομάδας, ιδίως όσον αφορά στους χορηγούς και πραγματικά κάνει εξαιρετική δουλειά» © Νικήτας Κακάκης

Το φιλόδοξο έργο της Oceanos NTUA στηρίζουν εταιρείες με χρηματικές ή υλικές χορηγίες, από Ελλάδα και εξωτερικό, μεταξύ των οποίων και μεγάλες ναυτιλιακές, όπως η Navios, Νavarone, Sea Pioneer Shipping Corporation και Kyklades Maritime Corporation. «Πέρυσι κάποιες εταιρείες που μας ξεχώρισαν στον διαγωνισμό, αποφάσισαν να μας βοηθήσουν με προϊόντα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί και εντός του σκάφους» λέει ο Λάμπρος. «Έχουμε κάνει πολλές χρήσιμες –και κοστοβόρες– αγορές που δεν θα πραγματοποιούνταν αν δεν είχαμε καλές συνεργασίες». Βοήθεια βέβαια έχουν λάβει και από μεμονωμένα άτομα. «Πέρσι, στον πρώτο αγώνα αντοχής του Racing Weekend, ενώ τρέχαμε και ήμασταν πρώτοι, ξαφνικά έπρεπε να αλλάξουμε αντλία, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί, και δεν είχαμε. Για καλή μας τύχη, βρήκαμε στο Μονακό έναν Έλληνα, βασικά μας βρήκε, και προθυμοποιήθηκε να μας αγοράσει νέα. Πραγματικά, χωρίς τον κύριο Λεωνίδα Καμπάνη δεν θα είχαμε συνεχίσει» λέει ο Διονύσης.

Oceanos και πράσινη δράση

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Η ομάδα Oceanos έχει ξεκινήσει μελέτη για έναν νέο διαγωνισμό στην κατηγορία «Solar», στην οποία θα διαθέτουν μόνο πάνελ και θα τροφοδοτείται όλη η ενέργεια του σκάφους από ηλιακή ενέργεια © Νικήτας Κακάκης

Η ομάδα Oceanos έχει ξεκινήσει μελέτη για έναν νέο διαγωνισμό στην κατηγορία «Solar», στην οποία θα διαθέτουν μόνο πάνελ και θα τροφοδοτείται όλη η ενέργεια του σκάφους από ηλιακή ενέργεια © Νικήτας Κακάκης

«Δεν είμαστε η πιο “καθαρή” ομάδα, αλλά το προσπαθούμε». Γενικότερος στόχος τους είναι να μειώσουν τα αναλώσιμα που χρειάζονται, γι’ αυτό και προμηθεύονται υλικά υψηλής ποιότητας που είναι πιο ανθεκτικά. «Χρησιμοποιούμε αρκετό carbon –είναι αναπόφευκτο–, αλλά προσπαθούμε όσο γίνεται να το μειώσουμε αναφορικά με το βάρος και το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα» λέει ο Λάμπρος, μέλος της υποομάδας Design & Structural.

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Λάμπρος Σκυριώτης: «Η κατασκευή ενός σκάφους εξαρτάται από πολλά πράγματα. Από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική υλοποίηση θέλουμε περίπου ένα εξάμηνο» © Νικήτας Κακάκης

Λάμπρος Σκυριώτης: «Η κατασκευή ενός σκάφους εξαρτάται από πολλά πράγματα. Από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική υλοποίηση θέλουμε περίπου ένα εξάμηνο» © Νικήτας Κακάκης

Ως καύσιμο επιλέγουν την μπαταρία, ωστόσο υπάρχει και το υδρογόνο ως εναλλακτική, το οποίο προωθούν πολύ τα πανεπιστήμια της Ιταλίας. Εκείνοι όμως επιλέγουν να απέχουν, διότι η ενέργεια που παράγεται από μπαταρία είναι πιο ισχυρή και αποδοτική, ενώ ταυτόχρονα δεν παρατηρείται ιδιαίτερη διαφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Να σημειωθεί πως χρησιμοποιούνται υλικά από 3D printer εντός του κυκλώματος της μπαταρίας, αντί του πλαστικού, καθιστώντας την έτσι επαναχρησιμοποιήσιμη. Ωστόσο για ένα πιο «πράσινο» racing, γίνεται μελέτη για έναν νέο διαγωνισμό στην κατηγορία Solar-Class, που θα υπάρχει μόνο πάνελ και θα τροφοδοτείται όλο το σκάφος από ηλιακή ενέργεια.

Συνδυάζοντας σχολή και ομάδα

Το να ανήκεις στη συγκεκριμένη ομάδα συνεπάγεται πολλών ωρών στο κτίριο ΑΝΥΜ, ξενύχτια, πειράματα –άλλοτε επιτυχημένα, άλλοτε όχι τόσο–, πίεση και πολύ πάθος. Παρ’ όλο που ορισμένες φορές είναι δύσκολο το να συνδυαστεί με τις υποχρεώσεις της σχολής, τα μέλη της δεν δέχονται και ούτε θα θέλανε ιδιαίτερη μεταχείριση από τους καθηγητές. «Παίρνουμε πτυχίο ναυπηγού, δεν γίνεται να έχουμε την ομάδα ως ελαφρυντικό» λέει ο Διονύσης. Δεδομένου ότι η σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών εστιάζει ορισμένες φορές περισσότερο στο θεωρητικό παρά στο πρακτικό υπόβαθρο, η ενασχόληση με την Oceanos έχει συμβάλει στο να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα. «Εφαρμόζουμε αρκετές γνώσεις, κυρίως στην υδροδυναμική και στο κατασκευαστικό κομμάτι, βλέποντας πλέον όσα μαθαίναμε μόνο στα βιβλία να παίρνουν κίνηση και μορφή. Οι έννοιες παύουν να είναι τόσο αόριστες» αναφέρει η Μαρία. 


Μετά τη σχολή

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Αιμίλιος Μόνος: «Ευκαιρίες υπάρχουν στην Ελλάδα πολλές. Θα ήθελα να έχω μια εμπειρία τα επόμενα 5 χρόνια» © Νικήτας Κακάκης

Αιμίλιος Μόνος: «Ευκαιρίες υπάρχουν στην Ελλάδα πολλές. Θα ήθελα να έχω μια εμπειρία τα επόμενα 5 χρόνια» © Νικήτας Κακάκης

Αποφοιτώντας από τη σχολή κάποιοι σκέφτονται να παραμείνουν Ελλάδα, ενώ άλλοι έχουν επιλέξει ήδη τον ιδανικό για εκείνους προορισμό στο εξωτερικό, κάνοντας το επόμενο βήμα. Στη χώρα μας φαίνεται να υπάρχουν δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης, δεδομένου ότι ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών είναι μεγάλος. Από την άλλη, τομείς όπως το shipbuilding με το οποίο αρκετοί σπουδαστές επιθυμούν μελλοντικά να ασχοληθούν, δεν εμφανίζεται σε μεγάλη κλίμακα εντός Ελλάδος, ωθώντας τους νέους ναυπηγούς σε προορισμούς όπως Κορέα και Κίνα. «Ευκαιρίες και άνθρωποι που θέλουν να επενδύσουν υπάρχουν. Άνθρωποι όμως που μπορούν να τρέξουν εταιρείες δεν υπάρχουν και όλοι ψάχνουμε» λέει ο Αιμίλιος. 

OCEANOS NTUA: Εξερευνώντας τη θάλασσα με την τέχνη της ναυπηγικής
Στιγμυότυπο από το Monaco Energy Boat Challenge 2023. Κωνσταντίνα Δελήογλου: «Ξέρω ότι θα μου λείψει πολύ από την καθημερινότητά η ομάδα όταν φύγω»

Στιγμυότυπο από το Monaco Energy Boat Challenge 2023. Κωνσταντίνα Δελήογλου: «Ξέρω ότι θα μου λείψει πολύ από την καθημερινότητά η ομάδα όταν φύγω»

Πέρα από κάθε πρακτική δυσκολία, κάθε ξενύχτι και κάθε θυσία, αυτό που μένει στο τέλος είναι το πάθος, το δέσιμο, οι φιλίες. «Το συναίσθημα του να βλέπουμε τον Αιμίλιο (τον οδηγό του σκάφους) να τερματίζει, δεν νομίζω ότι συγκρίνεται εύκολα με άλλο. Το συναίσθημα ότι τελικά όλα αυτά αποδίδουν είναι απερίγραπτο». Και αυτό που κάνει την Oceanos να συνεχίζει είναι η ευχαρίστηση που παίρνουν στο τέλος του αγώνα. Ένα αποτέλεσμα που πάντα τους δικαιώνει. Μια κοινή αφοσίωση (και υπόσχεση) που τους κρατάει για πάντα ομάδα. 

Για περισσότερα επισκεφτείτε τη σελίδα του OCEANOS NTUA στο διαδίκτυο, oceanos-ntua.com

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

Δειτε περισσοτερα