- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Railbiking in Greece: Έχεις κάνει ποδήλατο πάνω σε ράγες τρένου;
Πρωινό, νυχτερινό και αποκλειστικό tour, ό,τι κι αν διαλέξεις, είναι απίστευτη εμπειρία
Railbiking in Greece: Ο Αρτέμιος Φίλατοβ, συνιδρυτής του γραφείου εναλλακτικού τουρισμού, μιλάει για τον ποδηλατοτουρισμό και τα tour ακόμα και για άτομα με αναπηρία
Το νυχτερινό τουρ ξεκινάει λίγο πριν την δύση του ηλίου από το κέντρο των Μεγάρων, πιο πέρα από τον παλιό σταθμό. Η τρίωρη διαδρομή έχει μήκος 7 χιλιόμετρα(με την επιστροφή 14χλμ) και καταλήγει στο βουνό της Κακιάς Σκάλας. Σε κάθε στάση καταλαβαίνεις ότι το τοπίο τριγύρω έχει κάτι ιδιαίτερο και μυστηριώδες. Aυτή η σπάνια συνύπαρξη φυσικής ομορφιάς, ιστορίας, βιομηχανικής κληρονομιάς και μυθολογίας σε βάζει αμέσως στο «παιχνίδι». Kάτω από το φως του φεγγαριού και τα αστέρια στον ουρανό, η ποδηλασία πάνω σε ράγες τρένου με ειδικά διαμορφωμένα ποδήλατα συνδυάζεται με την «παράσταση» που παρέχει ο Αρτέμιος Φίλατοβ κατά τη διάρκεια της περιήγησης, προσθέτοντας μια δόση διασκέδασης. Ο συνιδρυτής του γραφείου εναλλακτικού τουρισμού της πρώτης υπαίθριας δραστηριότητας στην Ελλάδα Railbiking in Greece που σχετίζεται με τον σιδηροδρομικό ποδηλατοτουρισμό είναι 41 ετών, νοσηλευτής, και εφευρέτης της ποδηλατοδρεζίνας Norix.
Railbiking in Greece: Πώς ξεκίνησε ο Αρτέμιος Φίλατοβ
Το ενδιαφέρον του για τη βιομηχανική κληρονομιά και τη δραματικότητα των εγκαταλελειμμένων χώρων τον οδήγησε στην ιδέα να δημιουργήσει τη δική του ποδηλατοδρεζίνα περίπου πριν από 15 χρόνια. Όταν επισκέφτηκε τα πολυβόλεια στην Κακιά Σκάλα και αντιλήφθηκε την δύσκολη πρόσβαση χωρίς τρένο, αμέσως σκέφτηκε να κατασκευάσει ένα αυτοσχέδιο σιδηροδρομικό όχημα που θα κινείται με πετάλια. Ασχολήθηκε με το railbiking στο εξωτερικό μέσω μεγάλης θεωρητικής έρευνας και συνεργάστηκε με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) για να δημιουργήσει ένα πλαίσιο λειτουργίας που να είναι κατάλληλο για τα ελληνικά δεδομένα.
«Οι προηγούμενες εμπειρίες μου στις μεταλλοκατασκευές και γαλβανοδομή ήταν καίριες για την κατασκευή του πρωτότυπου ποδηλάτου. Κατά την έρευνα, μελετήσαμε παραδείγματα Railbiking από χώρες όπως η Γερμανία, η Αμερική, η Νέα Ζηλανδία, τα νησιά Fiji και το Βέλγιο. Η ανάλυση αυτών των παραδειγμάτων μας βοήθησε να διαμορφώσουμε ένα κατάλληλο πλαίσιο για την εφαρμογή του railbiking στην Ελλάδα. Από το 2017 που ξεκινήσαμε την επιχείρησή μας, η ανάπτυξη του railbiking ήταν εντυπωσιακή. Με τη βοήθεια του συνεργάτη μου, Γιώργου, καταφέραμε να μετατρέψουμε αυτή την ιδέα σε πραγματικότητα. Ειδικά τον τελευταίο χρόνο, η ποδηλασία πάνω σε ράγες τρένου έχει γνωρίσει έντονη αύξηση δημοτικότητας και ζήτησης».
Τα tour στο «Railbiking in Greece»
Τα tour διαφέρουν ανάλογα με την εποχή. Υπάρχει το πρωινό, το νυχτερινό και το αποκλειστικό tour, μια ειδική επιλογή σχεδιασμένη για να ικανοποιήσει τις ανάγκες συγκεκριμένων επισκεπτών. Η διαδρομή παραμένει διαρκώς ανανεωμένη και εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με πληροφορίες για τα αξιοθέατα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής. Έχουν συλλέξει πληροφορίες από τους κατοίκους της πόλης των Μεγάρων και τις μεταφέρουν στους επισκέπτες για να εξοικειωθούν με την ιστορία, τα μνημεία και τα σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής.
Το καλοκαίρι πάλι υπάρχουν περισσότερες περιηγήσεις, και τρεις εκδηλώσεις, τις οποίες προσαρμόζουν στη φάση της πανσελήνου. Πρόκειται για την πανσέληνο της φράουλας τον Ιούνιο, του Κόκκινου Ελαφιού τον Ιούλιο και την πανσέληνο του Αυγούστου ενώ το πρόγραμμα για το Σεπτέμβρη και μετά δεν έχει οριστικοποιηθεί.
«Από τότε που ξεκινήσαμε το εγχείρημά μας, έχουμε φιλοξενήσει πάνω από 3.000 ανθρώπους σε διάστημα δύο χρόνων πλήρους λειτουργίας. Στα πρώτα μας βήματα, η πλειοψηφία των επισκεπτών μας ήταν από την Ελλάδα. Φέτος, όμως, η κατάσταση άλλαξε ριζικά και γίναμε γνωστοί σε ολόκληρο τον κόσμο, χάρη στα social media και τη διαδικτυακή παρουσία. Πλέον, έχουμε επισκέπτες από όλη την Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία, την Ασία και πολλές άλλες χώρες. Σκεφτόμαστε επίσης, να προσθέσουμε έναν χάρτη στον χώρο μας, όπου θα σημειώνονται οι χώρες προέλευσης των επισκεπτών μας με μικρές πινέζες, για να γίνει η εμπειρία του Railbiking ακόμα πιο αξέχαστη».
Ένα από τα πιο συναρπαστικά ταξίδια του Αρτέμιου περιλάμβανε μια πρόταση γάμου που είχαν διοργανώσει στο βουνό της Κακιάς Σκάλας. «Ήταν μια ρομαντική εμπειρία, όπου πραγματοποιήθηκε μια πρόταση γάμου πάνω στις ράγες του τρένου, δημιουργώντας μια στιγμή που άλλαξε τη ζωή του ζευγαριού. Υπάρχουν ακόμη, οργανισμοί και επιχειρήσεις που επιθυμούν να διοργανώσουν το αποκλειστικό tour για τους εργαζομένους ή τους πελάτες τους».
Συμπερίληψη και Railbiking in Greece
Το σημαντικό είναι ότι σήμερα διαθέτουν και ένα ειδικό βαγόνι για άτομα με αναπηρία, στο οποίο μπορούν να φιλοξενήσουν ένα άτομο που έχει κινητικά προβλήματα ενώ η δραστηριότητα είναι προσβάσιμη και σε άτομα με προβλήματα όρασης. «Έχουμε ένα ενδιαφέρον project για το μέλλον, θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα ειδικό ποδήλατο για άτομα με αναπηρία. Αυτό το ποδήλατο θα λειτουργεί με τη δύναμη των χεριών, επιτρέποντας σε αυτούς που έχουν προβλήματα με τα πόδια να συμμετάσχουν πλήρως στην δραστηριότητα. Με αυτόν τον τρόπο, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι το Railbiking είναι προσβάσιμο και απολαυστικό για όλους».
Ωστόσο, λόγω της τεράστιας ζήτησης, αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των περιορισμένων θέσεων, και έτσι έπρεπε να αρνείται ορισμένους πελάτες που ενδιαφέρονταν να συμμετάσχουν στην εμπειρία τους. «Είναι ιδιαίτερα συγκινητικό για εμένα να βλέπω τον ενθουσιασμό των ανθρώπων για την ιδέα μας, αλλά ταυτόχρονα είναι και δύσκολο να μην μπορώ να προσφέρω αυτήν την εμπειρία σε κάθε ενδιαφερόμενο. Ελπίζω πως στο μέλλον θα μπορέσουμε να βρούμε λύσεις για να καλύψουμε αυτήν την υψηλή ζήτηση και να μοιραστούμε τη χαρά του railbiking με περισσότερους ανθρώπους. Η έλλειψη επενδύσεων αποτελεί επίσης και έναν από τους βασικούς περιορισμούς που αντιμετωπίζουμε καθώς προσπαθούμε να αναπτύξουμε και να διευρύνουμε το εγχείρημά μας αλλά και, η έλλειψη υποστήριξης από άτομα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση της καινοτομίας μας».
Θεωρείς ότι το δυστύχημα στα Τέμπη επηρέασε την επιλογή μιας τέτοιας δράσης για το κοινό την φετινή χρονιά, τον ρωτάω. «Πιστεύω επηρέασε σε κάποιον βαθμό. Κατανοώ πως αυτό το τραγικό συμβάν δημιουργεί φόβο και ανησυχία σχετικά με τις δραστηριότητες πάνω στις ράγες του τρένου. Ενώ υπήρχαν αρνητικά σχόλια και κακόγουστα αστεία στα social media μετά το δυστύχημα, είδαμε και θετικές αντιδράσεις από κάποιους πελάτες που είχαν επισκεφθεί το Railbiking μας μετά το συμβάν. Αυτοί οι άνθρωποι μας είπαν ότι η εμπειρία του Railbiking τους βοήθησε να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη τους για το τρένο και τον τρόπο ταξιδιού πάνω στις ράγες. Συνεργαζόμαστε με τις αρχές και τηρούμε όλα τα πρότυπα ασφαλείας. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε μια μοναδική και ασφαλή εμπειρία στους επισκέπτες μας και να τους βοηθήσουμε να ξεχάσουν τις ανησυχίες τους και να απολαύσουν τη μαγεία της ποδηλασίας».
Προς το παρόν, το railbiking είναι η μοναδική δραστηριότητα του είδους της στην Ελλάδα. Ωστόσο, έχουν λάβει ενδιαφέρον από άλλες περιοχές της χώρας που επιθυμούν να δημιουργήσουν κάτι παρόμοιο. «Θέλουμε να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο την εμπειρία που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Υπάρχουν αρκετά περιθώρια για να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των διαδρομών και να προσθέσουμε διαφορετικά στοιχεία που θα κάνουν την εμπειρία του railbiking ακόμα πιο μοναδική. Σκοπεύουμε να βελτιώσουμε την κατασκευή και την εργονομία των τρένοποδηλάτων μας, προσφέροντας μια ακόμα πιο άνετη και ευχάριστη εμπειρία στους χρήστες. Επιπλέον, σχεδιάζουμε να επεκταθούμε και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Αναζητούμε και εξετάζουμε πιθανές τοποθεσίες όπου μπορεί να γίνει κάτι παρόμοιο, δημιουργώντας νέες διαδρομές για τους λάτρεις του railbiking. Το railbiking είναι πάνω από όλα ένα ταξίδι, και η έκπληξη και η περιέργεια για να ανακαλύψεις κάθε νέο κομμάτι της διαδρομής είναι αυτό που κρατάει τον κόσμο να επιστρέφει και να ζει την εμπειρία ξανά και ξανά. Ελπίζω να συνεχίσουμε να εξερευνούμε την υπέροχη ελληνική ύπαιθρο με μοναδικό τρόπο μέσα από αυτήν την συναρπαστική δραστηριότητα».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ποιοι τα διοργανώνουν; Πού και πότε πραγματοποιούνται; Τι θα αντιμετωπίσουμε; Ποιες ευκαιρίες να ψάξουμε;
Νέοι και νέες εξηγούν τους λόγους που επιλέγουν ή αποφεύγουν τη συγκατοίκηση, σε μια πόλη που τα ενοίκια συνεχώς αυξάνονται
Το βράδυ της Παρασκευής στο Γκάζι είναι πάντα σαν déjà-vu.
Ο Αντώνης Σηφάκης εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να μετακινηθούμε με ηλεκτρικό ποδήλατο στην πόλη
Η νέα μεγάλη τοιχογραφία της Αθήνας από την Urban Act - Πού εστιάζει το έργο του σημαντικού εικαστικού
Με πάνω από 50 διαφορετικά καταστήματα, σε περιμένει για να χαρίσει μια ξεχωριστή εμπειρία αγορών
Μια παράσταση που, αφού πρώτα μας άφησε με το στόμα ανοιχτό, μετά μας έκανε να χορεύουμε ασταμάτητα
«Το "Να τσακώνεσαι μόνο με όποιον αγαπάς" είναι το ομορφότερο σύνθημα που έχω δει σε αθηναϊκό τοίχο»
Μια συζήτηση με τον ομότιμο καθηγητή Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Παναγιώτη Τουρνικιώτη
Ο Κώστας Ζουγρής θυμάται και μοιράζεται σπάνιες εικόνες και πληροφορίες
Ραντεβού το Σάββατο στο AEK Arena
Χάρης Δούκας: «Η Αθήνα υποδέχεται αθλητές και δρομείς από όλον τον κόσμο»
Το βιβλίο-λεύκωμα για το εμβληματικό ξενοδοχείο με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων λειτουργίας του
Το παζάρι του Ελαιώνα αξίζει να μελετηθεί, κάποια στιγμή από αμιγώς ανθρωπολογική σκοπιά
H συνιδρύτρια του Lean In. org, οργανισμού υποστήριξης, εκπαίδευσης κι αλληλεγγύης των γυναικών στους χώρους εργασίας, μιλάει για τα ευρήματα της νέας έρευνας «Γυναίκες στον Χώρο Εργασίας 2024
Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στη σκηνή του Ωδείου Αθηνών
Μια συζήτηση με τον επικεφαλής του δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα CIVINET Ελλάδας-Κύπρου, τον συγκοινωνιολόγο-πολεοδόμο Κοσμά Αναγνωστόπουλο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.