Life in Athens

Το εντυπωσιακό mural του SimpleG για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή

Μια τοιχογραφία μεγάλης κλίμακας για τη μνήμη και την τιμή στον Μικρασιατικό Ελληνισμό

Ευτέρπη Μουζακίτη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο street artist SimpleG μιλάει στην ATHENS VOICE για το mural που δημιούργησε στη Νέα Ιωνία για τα 100 χρόνια απο τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Η εντυπωσιακή τοιχογραφία μεγάλης κλίμακας του νέου καλλιτέχνη SimpleG, που κεντρίζει τα βλέμματα των περαστικών στους δρόμους της Νέας Ιωνίας, επιδιώκει να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη της Μικρασιατικής Καταστροφής, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη μεγαλύτερη τραγωδία που βίωσε ο ελληνισμός.  

Το mural, όπου αποτυπώνει τον πόνο του ξεριζωμού και τις ιστορίες των προσφύγων από την Σμύρνη, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας, ενός αμιγώς προσφυγικού Δήμου που ιδρύθηκε το 1923 από Μικρασιάτες διάφορων περιοχών της Ιωνίας στη Μικρά Ασία. Εντάσσεται στο μέρος των εκδηλώσεων μνήμης και τιμής στον Μικρασιατικό Ελληνισμό, που ξεριζώθηκε βίαια από τις πατρογονικές εστίες το 1922 και διοργανώνουν από κοινού η Μητρόπολη και οι προσφυγικοί Δήμοι Ν. Ιωνίας, Ν. Φιλαδέλφειας, Ν. Χαλκηδόνος και Ηρακλείου.

«Επέλεξα να κάνω μια σύνθεση με την καταστροφή της Σμύρνης και την μετακίνηση των προσφύγων από στεριά και από θάλασσα, γιατί είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι όταν ακούω για αυτήν την περίοδο. Άλλωστε υπάρχουν και ρίζες στην οικογένεια μου και το συναισθήματα πάντα είναι έντονα» αναφέρει ο SimpleG ή αλλιώς Γιώργος Δημουλάς) απόφοιτος της ΑΣΚΤ Αθηνών και καταξιωμένος στον street/urban art αθηναϊκό χώρο, μιας και δραστηριοποιείται τα τελευταία 11 χρόνια στις τοιχογραφίες μεγάλης κλίμακας σε δημόσιους χώρους.

Το ασπρόμαυρό χρώμα στο mural, χαρακτηριστικό στη γενικότερη δουλειά του SimpleG, λειτουργεί προσίδοντας έναν πιο δραματικό τόνο στο τελικό έργο, που έρχεται να υπενθυμίσει τις τραγικές ιστορίες των προσφύγων, και πλαισιώνεται από την φλεγόμενη Σμύρνη.

«Είναι ένα mural που απεικονίζει ένα γεγονός της ιστορίας, που λόγω του μνημειακού μεγέθους του και της τεχνοτροπίας του, απευθύνεται σε όλους, ιδιαίτερα στη νέα γενιά που είναι περισσότερο εξοικιωμένη με αυτού του είδους την τέχνη. Θεωρώ πως τέτοιες θεματικές έχουν κάτι πιο ιδιαίτερο και ειδικό από όσα έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στους δημόσιους χώρους. Η ουσιαστική σημασία της τοιχογραφίας (όπως συναντάμε και στους ναούς) είναι να επικοινωνήσουν και να διηγηθούν κάτι στο κοινό, ασχέτως του μορφωτικού επιπέδου που βρίσκεται ο καθένας» εξηγεί ο SimpleG.

© SimpleG

Πρόκειται για μια τοιχογραφία που ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις 4 ημέρες, υπό δύσκολες συνθήκες, λόγω του ότι ο τοίχος της πολυκατοικίας βρίσκεται σε μια πολυσύχναστη οδό και ήταν απίθανο να παραμείνει κλειστή, ούτως ώστε να τοποθετηθεί ο γερανός. «Η συγκεκριμένη τοιχογραφία είναι ίσως μια από τις δυσκολότερες που έχω αναλάβει έως σήμερα. Καταλήξαμε στο να δουλεύω βράδυ, σε ώρες που η κυκλοφορία ήταν μειωμένη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να μην μπορώ να βλέπω συνολικά το έργο και την σχέση των τόνων μεταξύ τους, καθώς και οι ώρες που δούλευα ήταν κάτι διαφορετικό για εμένα. Ωστόσο υπήρχε καλή διάθεση από όλους, καθώς κάθε βράδυ ερχόταν ο Μητροπολίτης Νέας Ιώνιας κ.κ. Γαβριήλ, η δήμαρχος Δέσποινα Θωμαΐδου και αρκετά αλλά άτομα, που μου κρατούσαν παρέα έως αργά που κατέβαινα από τον τοίχο».