- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
«Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας»: Η Αθήνα αλλάζει πρόσωπο
Ο πιο όμορφος περίπατος της Ευρώπης φτιάχνεται τώρα στην Αθήνα
Ο Κώστας Μπακογιάννης ανακοίνωσε τον «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας» μήκους 6,8 χλμ., μια από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις στην ιστορία της πρωτεύουσας.
Mερικές φορές τα λόγια μπορεί να έχουν μια δόση υπερβολής, όμως εδώ είναι απολύτως ακριβή: Η Αθήνα αλλάζει πρόσωπο. Στην αρχή της εβδομάδας ανακοινώθηκε το σχέδιο για τη δημιουργία μίας από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην Αθήνα. Το δημοτικό συμβούλιο, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης στην πλατφόρμα Zoom, ενέκρινε το σχέδιο υλοποίησης του «Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας», ενός Περιπάτου 6,8 χλμ., με αποκλεισμό των αυτοκινήτων σε 8 μεγάλους και μικρότερους δρόμους, επέκταση της ενοποίησης του ιστορικού κέντρου και απόδοση 50.000 τ.μ. (!) ελεύθερου δημόσιου χώρου σε κατοίκους και επισκέπτες. Στα πρόθυρα μιας κρίσης που δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε το μέγεθός της, ανακοινώθηκε ένα σχέδιο που μας ξανασυστήνει τη φυσιογνωμία της πρωτεύουσας. Κι ίσως έχει ένα νόημα να θυμηθούμε την Αθήνα της δεκαετίας της κρίσης, μια πόλη σκοτεινή, τραυματισμένη από την παρατεταμένη εγκατάλειψη και τις καταστροφές, πόλο έλξης ενός αντισυστημικού προτάγματος με διαστάσεις παγκοσμίου συμβόλου. Έχει ενδιαφέρον, λοιπόν, που τώρα ετοιμάζεται να επανασυστηθεί σε μία συγκυρία που η Ελλάδα γίνεται υπόδειγμα καλής πρακτικής λόγω της επιτυχημένης αντιμετώπισης της πανδημίας, αν και με τα σενάρια ανοιχτά. Εξάλλου στη ζοφερή προοπτική των ημερών που προηγήθηκαν της απομόνωσης είχαμε την εμπειρία μιας διαφορετικής αίσθησης χρήσης της πόλης, συνειδητοποιώντας ίσως πόσο χώρο καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα. Επομένως η δημιουργία μιας νέας αστικής γεωγραφίας στο αθηναϊκό κέντρο με βασικά χαρακτηριστικά την αύξηση του δημόσιου χώρου, την αποσυμφόρηση των ΜΜΜ, την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου και την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων –σχέδια επί χάρτου δεκαετιών– δημιουργεί προσδοκίες.
Το σύνολο του Περιπάτου, εκτός των ήδη διαμορφωμένων οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, περιλαμβάνει τη διαδρομή Β. Αμαλίας, Β. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Β. Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς, Μητροπόλεως και Ερμού, καθώς και την περιοχή της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου. Η παρέμβαση θα συμπεριλάβει και την Πατησίων, από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Σε επόμενο στάδιο θα υλοποιηθεί και η σύνδεση του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος, ώστε να συμπεριληφθεί ο μοναδικός αυτός αρχαιολογικός χώρος.
Μιλάμε για το σχέδιο μιας παρέμβασης που θα επιφέρει τεράστιες αλλαγές. Συνολικά θα κλείσουν για τα αυτοκίνητα 6,3 χλμ. οδών και λεωφόρων, ενώ θα δημιουργηθούν 1,9 χλμ. νέων λεωφορειολωρίδων. Συγκεκριμένα θα κλείσουν για τα αυτοκίνητα δύο μεγάλα τμήματα του κέντρου, το Εμπορικό Τρίγωνο και η Πλάκα, ενώ η Μητροπόλεως, η Ηρώδου Αττικού, η Ερμού και η Αθηνάς θα γίνουν οδοί ελεύθερες από οχήματα. Η Βασιλίσσης Όλγας θα πεζοδρομηθεί, επιτρέποντας μόνο τη διέλευση των μέσων μεταφοράς, το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό Ολυμπίου Διός, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού. Πρόσβαση θα έχουν μόνο τα οχήματα μόνιμων κατοίκων, τροφοδοσίας καταστημάτων, εξυπηρέτησης οργανισμών κοινής ωφελείας, τα οχήματα που κατευθύνονται σε χώρους στάθμευσης ή εξυπηρετούν ξενοδοχεία και τα ταξί. Στην πλατεία Συντάγματος προβλέπεται διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της Φιλελλήνων, 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για τα οχήματα, 1 νέα λεωφορειολωρίδα, 1 λωρίδα στάσης λεωφορείων. Κομβικό σημείο της ανάπλασης αφορά την πεζοδρόμηση τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας της Πανεπιστημίου, με πρόβλεψη για ποδηλατόδρομο, δύο λωρίδες για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα. Η πορεία των οχημάτων θα πραγματοποιείται αρχικά στη δεξιά πλευρά και μετά τη Βουκουρεστίου θα μεταφέρεται στην αριστερή πλευρά του δρόμου.
Ο συνολικός σχεδιασμός έγινε με βάση αναλυτικά επεξεργασμένες μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στην παρουσίασή τους στο δημοτικό συμβούλιο, ο κ. Γιώργος Γιαννής, διευθυντής του τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, παρουσίασε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις των αλλαγών. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, η επιβράδυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων στον μικρό δακτύλιο θα είναι περιορισμένη και θα αφορά κυρίως 4 οδούς: θα επιβαρυνθούν κατά 15-30% η Πανεπιστημίου, το Σύνταγμα, η Φιλελλήνων και η Σόλωνος, συνολικά όμως στο μικρό δακτύλιο η κυκλοφορία θα επηρεαστεί κατά 1-3%, ενώ στο υπόλοιπο Λεκανοπέδιο η επίδραση θα είναι αμελητέα. Την ίδια στιγμή, εκτιμούν ότι θεαματική θα είναι η αύξηση της ταχύτητας των ΜΜΜ αλλά και η δημιουργία ασφαλέστερων συνθηκών για πεζούς και ποδηλάτες. «Θα δημιουργήσουμε ποδηλατόδρομους σε Πανεπιστημίου, Αθηνάς και Ερμού, ενώ θα επιτρέψουμε το ποδήλατο σε όλους τους δρόμους που κλείνουν για τα Ι.Χ.».
Προβλέπεται πύκνωση της συχνότητας των ΜΜΜ και εκτιμάται πως η αύξηση των μετακινήσεων θα είναι της τάξης 7,5% εντός 6μήνου, ενώ η αύξηση της ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων/τρόλεϊ σε Πανεπιστημίου και Ακαδημίας κατά 45%. Η ελεγχόμενη στάθμευση «τρίτων» στην Πλάκα και στο Εμπορικό Τρίγωνο, καθώς και στους δρόμους που αφορά η επέμβαση, θα καταργηθεί.
Όλα αυτά είναι και μια απάντηση στην κριτική που λέει ότι η απαγόρευση των αυτοκινήτων από τους κεντρικούς άξονες θα δημιουργήσει κυκλοφοριακή συμφόρηση στους γύρω δρόμους, ότι δεν έχουμε αξιόπιστα ΜΜΜ, ότι δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης ώστε όσοι κατεβαίνουν στο κέντρο να μπορούν να αφήνουν το αυτοκίνητό τους και να κινούνται με τα πόδια. Ως προς το τελευταίο ο κ. Γιαννής εκτιμά ότι «σε ποσοστό 72% η κυκλοφορία σήμερα στο κέντρο είναι διαμπερής, δεν έχει προέλευση ή προορισμό το κέντρο. Το ποσοστό αυτό πρέπει να μειωθεί», ενώ ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη δημιουργία αναβαθμισμένων ΜΜΜ και χώρους στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου.
Η εμπειρία της πόλης δείχνει ότι τα αυτοκίνητα, σταθμευμένα ή εν κινήσει, καταλαμβάνουν υπέρμετρο χώρο. Η Αθήνα δεν είναι μια φιλική πόλη σε πεζούς και ποδηλάτες. Ο Μεγάλος Περίπατος θέτει ως ζητούμενο να αλλάξει η αντίληψή μας για τη χρήση του Κέντρου, να μειωθεί ο αριθμός όσων κατεβαίνουν με αυτοκίνητο, να αλλάξουμε διαδρομές και συνήθειες. Η αποσυμφόρηση από το αυτοκίνητο θα αναδείξει το ιστορικό κέντρο, θα διαμορφώσει τη δυνατότητα για μια πολύ διαφορετική εμπειρία σε κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες, χωρίς την οπτική και ηχητική ρύπανση των αυτοκινήτων. Εξάλλου οι αποστάσεις είναι περπατήσιμες – άλλη μία ανακάλυψη του καιρού της καραντίνας.
Για να επιστρέψουμε στην ιδιότυπη περίοδο υγειονομικής κρίσης στην οποία ζούμε, είχε την επίπτωσή της στην υλοποίηση του Μεγάλου Περίπατου. Οι υπεύθυνοι του σχεδιασμού την είδαν σαν ευκαιρία για μια νέα πολιτική κινητικότητας και κυρίως για την ομαλή εφαρμογή των επεμβάσεων. «Ένα μέρος του χώρου που προσωρινά ελευθρώθηκε από τα ΙΧ, λόγω της μείωσης των μετακινήσεων, είναι ευκαιρία να αποδοθεί στις προτεινόμενες παρεμβάσεις, οι οποίες μπορούν να εμφανιστούν άμεσα, ταυτόχρονα με τη σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα» σημείωσε ο κ. Γιαννής. «Την περίοδο αυτή, μια σειρά από πόλεις σε όλο τον πλανήτη, από το Λονδίνο και το Βερολίνο έως την Μπογκοτά, αποφάσισαν, για να αντιμετωπίσουν την πανδημία, να λάβουν μια σειρά από έκτακτα κυκλοφοριακά μέτρα», ανέφερε στο δημοτικό συμβούλιο ο κ. Μπακογιάννης. «Θέλουμε περισσότερο δημόσιο χώρο για να επιτύχουμε την κοινωνική αποστασιοποίηση, να αποσυμφορήσουμε τα μέσα μεταφοράς δίνοντας προτεραιότητα στον πεζό, στο ποδήλατο και στα νέα μέσα μικροκινητικότητας, να διασφαλίσουμε τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, μη επιτρέποντας να πλημμυρίσουν και πάλι οι δρόμοι από τα Ι.Χ. Σήμερα υπάρχει ένα momentum: από τη μια, η βαθιά ανάγκη των δημοτών να ζήσουν σε μια ανθρώπινη, φιλική πόλη. Παράλληλα, ο περιορισμός της κυκλοφορίας δίνει ένα παράθυρο ευκαιρίας, ώστε να γίνει η προσαρμογή ομαλά».
Είναι σίγουρα ένα εξόχως φιλόδοξο σχέδιο που μπορεί να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής στο κέντρο της Αθήνας, να του δώσει προστιθέμενη αξία, να το εκσυχρονίσει, να δημιουργήσει νέες χρήσεις και νέους τόπους συνάντησης. Ευχόμαστε να πετύχει.
Ο Μεγάλος Περίπατος έχει όμως ακόμα μία ιδιαιτερότητα. Θα είναι ένα έργο ανοιχτό, που θα το παρακολουθήσουμε οι πολίτες στην εξέλιξή του. Θα ξεκινήσει πιλοτικά, και σε κάθε στάδιο θα επανεκτιμάται και θα αξιολογείται. Κάθε παρέμβαση, λέει ο Κ. Μπ. είναι ένας ζωντανός πυρήνας διαβούλευσης: «Αυτό το έργο θα το περπατήσουμε όλοι μαζί». Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο των έργων θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούνιο. Μέχρι να εγκριθεί και να προετοιμαστούν οι διαδικασίες για τη διενέργεια των απαραίτητων διαγωνισμών για την υλοποίησή τους, οι παρεμβάσεις θα δοκιμαστούν στην πράξη, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές όπου χρειάζεται. Θα γίνουν νέες διαγραμμίσεις, η κυκλοφορία για τα Ι.Χ. σε σημεία θα περιορίζεται από τη δημοτική αστυνομία, ενώ οι επιπλέον χώροι που θα αποδοθούν σε πεζούς και ποδήλατα θα ξεχωρίσουν με προσωρινά μέσα, όπως ζαρντινιέρες, αστικά έπιπλα κ.λπ. Οι πρώτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα τεθούν σε άμεση εφαρμογή τις επόμενες εβδομάδες, ενώ οι ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις θα ξεκινήσουν πιλοτικά από τέλη Ιουνίου, «συστήνοντας» ξανά το αθηναϊκό κέντρο της πόλης. Ο σχεδιασμός προβλέπει το μεγαλύτερο μέρος της υλοποίησής των έργων να ολοκληρωθεί εντός του 2022.
Αναλυτικά το σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας, όπως ανακοινώθηκε μετά το πέρας της έκτακτης 11ης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου
Το σχέδιο για τη δημιουργία μίας από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην πόλη μας, του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας, εγκρίθηκε (με πλειοψηφία) από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων.
- Ο πιο όμορφος περίπατος της Ευρώπης μήκους 6,8 χλμ.
- Ενοποίηση του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας
- Απόδοση 50.000 m² ελεύθερου δημόσιου χώρου
- Πρωτοποριακός τρόπος υλοποίησης του έργου
Πρόκειται για ένα έργο με διπλή αξία και σημασία για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πρωτεύουσας, καθώς η αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού έχει κάνει επιτακτική την ανάγκη για μια σημαντική αύξηση του δημόσιου χώρου και αποσυμφόρηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς –όπως συμβαίνει αυτή την περίοδο σε πολλές μεγαλουπόλεις στο εξωτερικό– ενώ παράλληλα τα σχέδια πολλών δεκαετιών για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου γίνονται επιτέλους πραγματικότητα.
Η ζωτικής σημασίας παρέμβαση θα ξεκινήσει πιλοτικά από τα τέλη Ιουνίου, με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις να τίθενται σε άμεση εφαρμογή τις επόμενες εβδομάδες, «συστήνοντας» ξανά το αθηναϊκό κέντρο στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης, με βάση αναλυτικά επεξεργασμένες μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που έγιναν όλο το προηγούμενο διάστημα σχετικά με τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις των αλλαγών που θα γίνουν.
«Ήρθε η ώρα να υλοποιηθεί ένα οραματικό έργο, που μας συστήνει την Αθήνα από την αρχή. Γιατί, μετον Μεγάλο Περίπατο, αλλάζει η φυσιογνωμία του κέντρου της πόλης αλλά και η καθημερινότητά μας. Κάνουμε πράξη, βήμα-βήμα, αυτό που υποσχεθήκαμε. Να φέρουμε τα κάτω-πάνω στην πρωτεύουσα. Να δώσουμε αξία στη ζωή μέσα στην πόλη και να αποδείξουμε με αυτό και τα υπόλοιπα έργα ότι είναι σημαντικό να ζεις αυτή την πόλη, όχι απλά να ζεις σε αυτή. Είναι σπουδαίο ότι αυτό το έργο ξεκινά με συναίνεση, με διάλογο και συνεργασία. Έτσι όπως πρέπει σε ένα τόσο σημαντικό για την πόλη έργο. Γιατί είναι μία αλλαγή που έρχεται για όλους μας και μας χρειάζεται όλους για να γίνει», τονίζει ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης για τη σπουδαία αυτή παρέμβαση στην Αθήνα.
«Είναι μια αλλαγή που έρχεται για όλους και μας χρειάζεται όλους για να γίνει» -Κ.Μπ.
Το έργο της αναβίωσης και ενοποιήσης του ιστορικού κέντρου της Αθήνας:
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβίωσης και ενοποίησης του ιστορικού κέντρου, που θα δημιουργήσει έναν Μεγάλο Περίπατο με διαδρομές που θα ενώνουν για πρώτη φορά τις ιστορικές γειτονιές της Αθήνας, τους παγκόσμιας εμβέλειας αρχαιολογικούς θησαυρούς της και θα επιστρέψει την πόλη στην υπηρεσία των κατοίκων και των επισκεπτών της, αλλάζοντας την καθημερινότητά τους προς το καλύτερο.
Η ευρύτατη αυτή παρέμβαση στο κέντρο της πρωτεύουσας, που δεν θα κρύβει τον τεράστιο πολιτιστικό της πλούτο πίσω από γκρίζους δρόμους και τόνους τσιμέντου, ξεχωρίζει ως έργο για δύο βασικούς λόγους. Για το μέγεθος και τη σπουδαιότητα της συνολικής παρέμβασης και των θετικών αλλαγών που φέρνει στην πόλη, αλλά και για τον πρωτόγνωρο τρόπο και το πρωτοποριακό πνεύμα υλοποίησής του.
Το μέγεθος της παρέμβασης
Το ζωτικής σημασίας έργο ξεκινά άμεσα, με το μεγαλύτερο μέρος της υλοποίησής του να ολοκληρώνεται εντός του 2022. Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό υπολογίζεται ότι θα αποδώσουν περίπου 50.000 m2 ελεύθερου δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, δημιουργώντας τον πιο όμορφο περίπατο της Ευρώπης, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα.
Η κατασκευή του Μεγάλου Περιπάτου έρχεται να προσθέσει στη νέα εικόνα του αθηναϊκού κέντρου ένα νέο ποδηλατόδρομο, στην οδό Πανεπιστημίου. Οι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, αλλά και οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ. Οι συνολικές παρεμβάσεις που προγραμματίζονται θα δημιουργήσουν νέες λεωφορειολωρίδες μήκους 1,9 χλμ. και αναπλάσεις οδικών αξόνων μήκους 6,3 χλμ. Παράλληλα, σημαντική θα είναι η αύξηση των μετακινήσεων με ΜΜΜ –εκτίμηση για αύξηση 7,5% εντός 6μήνου–, καθώς και η αύξηση της ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων/τρόλεϊ στις οδούς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας κατά 45%.
Ο πρωτοποριακός τρόπος υλοποίησης
Για πρώτη φορά, ένα έργο τόσο μεγάλης εμβέλειας πραγματοποιείται με τη συμμετοχή των πολιτών, δημιουργώντας μια ξεχωριστή σχέση με τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Σε αντίθεση με άλλα τεχνικά έργα, τα οποία σχεδιάζονται, υλοποιούνται και στη συνέχεια παραδίδονται, ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας θα είναι ορατός και ανοιχτός στους πολίτες από την πρώτη μέρα που ξεκινά να υλοποιείται.
Πρόκειται για μια νέα φιλοσοφία, που μας δίνει τη δυνατότητα να βλέπουμε από την πρώτη κιόλας μέρα τις θετικές αλλαγές που φέρνει και να προσαρμοζόμαστε ήπια και αρμονικά στο νέο τρόπο ζωής της πόλης. Η πιλοτική εφαρμογή του έργου θα γίνει αρχικά με ήπιες διαμορφώσεις οδών μέσω σήμανσης και χρωματισμών του οδοστρώματος, τοποθέτηση φυτών και στοιχείων αστικού εξοπλισμού όπως ζαρντινιέρες, παγκάκια, καλαθάκια. Σε δεύτερη φάση θα ξεκινήσει η υλοποίηση των μόνιμων έργων. Με αυτόν τον τρόπο, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Αθήνας θα μπορούν να δουν τα οφέλη της μεγαλύτερης αστικής παρέμβασηςστην ιστορία της, εξερευνώντας, δοκιμάζοντας και αξιολογώντας καθημερινά τις παρεμβάσεις και τις ρυθμίσεις που θα πραγματοποιηθούν.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το σύνολο του Περιπάτου εκτός των ήδη διαμορφωμένων οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, περιλαμβάνει τη διαδρομή Β. Αμαλίας, Β. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Β. Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς, Μητροπόλεως και Ερμού, καθώς και την περιοχή της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου. Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του Περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Σε επόμενο στάδιο θα υλοποιηθεί και η σύνδεση του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος, ώστε να συμπεριληφθεί στον Περίπατο και ο συγκεκριμένος μοναδικός αυτός αρχαιολογικός χώρος.
Στόχος είναι στην τελική φάση του έργου το ιστορικό κέντρο της Αθήνας να έχει ενοποιηθεί, δημιουργώντας τις πιο όμορφες διαδρομές αστικού τοπίου στην Ευρώπη.
Τα οφέλη
Εκτός από την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της Αθήνας, ο Μεγάλος Περίπατος θα αλλάξει τον τρόπο που «συνομιλούμε» με την πόλη. Παράλληλα, οι παρεμβάσεις κινητικότητας θα συμβάλουν καθοριστικά στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού καθώς ο δημόσιος χώρος θα αυξηθεί σημαντικά. Υπολογίζεται ότι οι παρεμβάσεις θα συμβάλουν στη μείωση των ατυχημάτων, βοηθώντας στην αποσυμφόρηση των νοσοκομείων, ενώ θα υπάρξουν σημαντικά οφέλη και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το Εμπορικό Τρίγωνο απελευθερώνεται από τα ΙΧ οχήματα και γίνεται φιλικότερο προς τον πολίτη και το περιβάλλον με νέες, βιώσιμες πρακτικές κινητικότητας. Οι άνετες, «πράσινες», ασφαλείς μετακινήσεις, η προώθηση της χρήσης ΜΜΜ και της μετακίνησης με τα πόδια και το ποδήλατο δίνουν στο Εμπορικό Τρίγωνο τη χαμένη του αίγλη.
Το τουριστικό προϊόν της Αθήνας αποκτά μεγαλύτερη αξία, καθώς ενισχύεται ο τουριστικός χαρακτήρας της. Η πόλη εκσυγχρονίζεται αποκτώντας μια νέα ταυτότητα που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον της. Το εμπορικό κέντρο γίνεται πιο εύκολα προσβάσιμο, συνδυάζοντας τις αγορές με την αναψυχή και τη διασκέδαση. Παράλληλα διευκολύνεται η περιήγηση στα αξιοθέατα και η μετακίνηση εντός της πόλης.
Αναβαθμίζεται ριζικά η ποιότητα ζωής των κατοίκων και των εργαζομένων με περισσότερο χώρο για όλους. Το ανανεωμένο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού θα προσφέρει, εκτός από αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, περισσότερη ασφάλεια στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας. Ταυτόχρονα, το έργο θα δώσει νέες ευκαιρίες για άθληση, ποδήλατο και περιπάτους στους κατοίκους, τις οικογένειες, τους εργαζομένους και τους ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς.
Αναλυτικά οι παρεμβάσεις:
Ομόνοια
Μέρος του Μεγάλου Περιπάτου είναι και η πλατεία Ομονοίας, η αναβάθμιση της οποίας έχει ήδη ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες ανοίγει για όλους.
Πανεπιστημίου - Πατησίων
Στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα και η αισθητική αναβάθμισή της.
Η ανανεωμένη οδός Πανεπιστημίου θα διαθέτει έναν νέο ποδηλατόδρομο, 2 λωρίδες κυκλοφορίας για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα ίδιας κατεύθυνσης με αυτή των ΙΧ. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000 m2 στον δημόσιο χώρο.
Αναδεικνύεται έτσι η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη - Πανεπιστήμιο - Ακαδημία Αθηνών).
Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Βασιλίσσης Όλγας
Το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό Ολυμπίου Διός, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του Τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500 m², νέου δημόσιου χώρου.
Ηρώδου Αττικού
Η οδός μετατρέπεται σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:
- έκτακτης ανάγκης
- τροφοδοσίας
- απορριμματοφόρα
- εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- εξυπηρέτησης κατοίκων
- υπηρεσιακά αυτοκίνητα
- ταξί μετά από κλήση τους
Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000 m² στον δημόσιο χώρο.
Αθηνάς - Ερμού
Η οδός Ερμού μέχρι την οδό Αγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ., με κυκλοφορία λεωφορείων μόνο σε καθορισμένους άξονες. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:
- έκτακτης ανάγκης
- τροφοδοσίας
- απορριμματοφόρα
- εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
- εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
- ταξί μετά από κλήση τους
Σύνταγμα
Στην πλατεία Συντάγματος το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης.
Πιο συγκεκριμένα η παρέμβαση προβλέπει:
- 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα
- 1 νέα λεωφορειολωρίδα
- 1 λωρίδα στάσεων λεωφορείων
Πλάκα
Η περιοχή της Πλάκας που συνδέει το Μοναστηράκι με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το Θησείο θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:
- έκτακτης ανάγκης
- τροφοδοσίας
- απορριμματοφόρα
- εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
- εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
- ταξί μετά από κλήση τους
Εμπορικό Τρίγωνο
Η περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου, θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:
- έκτακτης ανάγκης
- τροφοδοσίας
- απορριμματοφόρα
- εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
- εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
- ταξί μετά από κλήση τους
Μητροπόλεως
Η οδός Μητροπόλεως θα μετατραπεί σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:
- έκτακτης ανάγκης
- τροφοδοσίας
- απορριμματοφόρα
- εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας
- όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
- εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων
- ταξί μετά από κλήση τους
Πλατεία Θεάτρου - Πλατεία Δικαιοσύνης - Πλατεία Κοραή
Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των γύρω περιοχών.
Κεραμεικός - Ακαδημία Πλάτωνος
Σε δεύτερο χρόνο θα υλοποιηθεί η σύνδεση του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.
Για να μάθετε τα πάντα για τον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας και να πείτε τη γνώμη σας επισκεφτείτε την ηλεκτρονική ιστοσελίδα www.megalosperipatos.cityofathens.gr