- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
City Lover 302
Πρεσβεία των ΗΠΑ Αν ο Χίτλερ δεν είχε γίνει καγκελάριος στο μεσοπόλεμο, άνθρωποι όπως ο Αϊνστάιν, η Ντίτριχ, ο Ρεμάρκ ή ο Στροχάιμ δεν θα είχαν εκπατριστεί.
![6294-14500.jpg 6294-14500.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2010/05/18/6294-14500_0.jpg)
Πρεσβεία των ΗΠΑ
Αν ο Χίτλερ δεν είχε γίνει καγκελάριος στο μεσοπόλεμο, άνθρωποι όπως ο Αϊνστάιν, η Ντίτριχ, ο Ρεμάρκ ή ο Στροχάιμ δεν θα είχαν εκπατριστεί. Mία τέτοια περίπτωση είναι και ο μεγάλος Γερμανός αρχιτέκτονας Βάλτερ Γκρόπιους, ο εισηγητής της περίφημης σχολής του Μπαουχάουζ, που αναγκάστηκε να φύγει στις ΗΠΑ, όπου έγινε Γουόλτερ και καθηγητής στο Χάρβαρντ. Μείζον έργο του ευαίσθητου αυτού ανθρώπου είναι η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα (φωτογραφία), «εμπνευσμένη από τον Παρθενώνα» (λόγια του ίδιου) και συνάμα κτίριο-δήλωση μοντερνισμού. Δημιουργήθηκε το 1959-1961 από την ομάδα τού Γκρόπιους «Αρχιτεκτονική Κοοπερατίβα» και –μαζί με το «Χίλτον» και το «Μον Παρνές»– σηματοδότησε την ελπίδα κάποιας ανάτασης για μια Αθήνα που ξέφευγε πλέον από το αγωνιώδες κλίμα του ’40 και του ’50. Τα αμυντικά έργα ασφαλείας (φράχτης, τερατώδεις ζαρντινιέρες, παρατηρητήρια κ.λπ.), καθώς και ένα πρόσφατο κτίριο στο πίσω μέρος, δεν αλλοίωσαν και πολύ τις αρμονικές γραμμές του αρχικού κτίσματος, ούτε τη σχέση του με τον περιβάλλοντα χώρο και τον Λυκαβηττό. Περνάμε από μπροστά και ίσως δεν την προσέχουμε, όμως η πρεσβεία των ΗΠΑ είναι σημείο αναφοράς της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής, για όσους φυσικά έχουν μάτια να δουν πέρα από τις (συζητήσιμες) πολιτικές (παρα)σημάνσεις.
Γιατί το λένε Πεδίο του Άρεως
Βασικά από μίμηση, επειδή οι Ρωμαίοι είχαν το “Campus Martius” και οι Γάλλοι το “Champs de Mars”, δηλαδή ένα στρατιωτικό πολυ-χώρο βαφτισμένο με το όνομα του θεού του πολέμου Άρη/Mars. Εδώ το 19ο αιώνα έκανε γυμνάσια ο στρατός. Από το 1887, αν και ο χώρος χαρακτηρίστηκε μη οικοδομήσιμος, δημιουργήθηκαν ωστόσο σταδιακά η Σχολή Ευελπίδων, η Σχολή του Ιππικού και το Νοσοκομείο των Κτηνών (κατεδαφισμένα). Υπάρχουν και σήμερα ο ναός των «στρατιωτικών» Αγίων Ταξιαρχών, η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, οι υπερυψωμένες προτομές στρατιωτικών ηρώων του ’21, ο έφιππος ανδριάντας του «στρατηλάτη» βασιλιά Κωνσταντίνου και το άγαλμα της Αθηνάς Προμάχου. Δεν λείπουν βεβαίως και πολλά μη στρατιωτικά στοιχεία, όπως υπαίθρια θέατρα, ο (κατά καιρούς αυθαίρετα επεκτεινόμενος) «Πανελλήνιος», το «Γκριν παρκ», η «Γαρδένια» κ.λπ. Ως πάρκο το Πεδίο του Άρεως άρχισε να διαμορφώνεται το 1935, οπότε και φυτεύτηκαν τα πρώτα δέντρα. Από τα πολλαπλάσια αρχικά του στρέμματα διασώθηκαν τελικά ως κοινόχρηστος (και εκθεσιακός) χώρος τα 230. Σήμερα το Πεδίο είναι ημίκλειστο, γιατί εκτελούνται (χρονίζοντα) έργα. Ίδωμεν. (Αποφευκτέο το κλασικό σαρδάμ «αιδοίο του Πάρεως»)
«Το χρώμα του χρόνου - Λαύριο - Εικόνες βιομηχανικής μνήμης»
Των εκδόσεων Τόπος, Αθήνα 2009. Από τα πολλά βιβλία που έχουν βγει τελευταία για την Αττική, αυτό το λεύκωμα (φωτογραφίες Γιάννης Ιακωβίδης, κείμενα Γιώργος Δερμάτης, επιμέλεια Άρης Μαραγκόπουλος), όπου ισορροπούν λαμπρά η εικόνα και ο λόγος, ξεχωρίζει αισθητά. Διαιρεμένο σε τρία βασικά μέρη («Αρχαίοι χρόνοι», «Νεότεροι χρόνοι», «Το χρώμα του χρόνου»), το βιβλίο προσφέρει φωτογραφίες ανεξίτηλες για τη μνήμη μας, πολλές φορές υπό απρόβλεπτες γωνίες λήψης. Ενδεικτικά: αρχαίο μεταλλευτικό πλυντήριο, λογότυπα της «Γαλλικής Εταιρείας», σκηνές καμίνευσης, εγκαταλειμμένα πέτρινα κτίρια ή σκουριασμένα εξαρτήματα· κι ούτε θυμάμαι να έχω δει ποτέ μελαγχολικότερες αποτυπώσεις της κοκκινίλας (οξείδια του σιδήρου, θαρρώ). Σύντομες ιστορικές τοποθετήσεις, κοφτές λεζάντες, μαρτυρίες παλιών εργαζομένων κι ένα επίμετρο για τη λέξη «Λαύριο» εφοδιάζουν με πρόσθετη γοητεία το βιβλίο. Ένα μεγάλο «μπράβο» στους συντελεστές.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πόσο αυξήθηκε η θερμοκρασία της Αθήνας τα τελευταία χρόνια; Ποιες είναι οι πιο θερμές περιοχές της πόλης; Πώς θα αντιμετωπιστεί ο καύσωνας;
Λατέρνες, παγκάκια, γλάστρες και κολώνες φωτισμού σε μικρογραφία, στήνονται σε διάφορα σημεία
Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που αγαπούσαν, που αγαπούν, που θα αγαπούν, και το δείχνουν με ένα διήγημα τριών λέξεων γραμμένο σε μια σελίδα από ασβέστη
Χάρης Δούκας: «Δημιουργούμε σύγχρονους, ασφαλείς και ελεύθερους χώρους για τα παιδιά»
Το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος μετατρέπεται σε μοναδικό σημείο συνάντησης
Ποιος δε θα ’θελε να ξεκινήσει από εδώ να κατακτήσει τον κόσμο;
20 ερωτήσεις για να πάρεις «πράσινη κάρτα» για τα ΝουΠου
Η επένδυση των 53 εκ. ευρώ σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Αθηναϊκή Ριβιέρα και τον ελληνικό τουρισμό
Ο μεγαλύτερος αθηναϊκός φόβος μου είναι να μην κολλήσω στην κίνηση και πεινάω
Αθηναίες διηγούνται στην Βικτωρία Γιαννάκη προσωπικές ιστορίες με σκοπό την γυναικεία ενδυνάμωση. Σκέψεις και θέσεις που ίσως αφορούν όλες-ους μας
Ξενάγηση σε ένα από τα μεγαλύτερα ερευνητικά κέντρα της χώρας
Αναλυτικά η διαδικασία αιτήσεων και εγγραφών - Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων
«Ένα πραγματικά συγκινητικό μουσείο το οποίο αγγίζει πολλές πτυχές της ανθρώπινης ζωής και δραστηριότητας στην αρχαιότητα»
Σε όλη την Κυψέλη τα τραπεζοκαθίσματα, σαν έρπης, εξαπλώνονται σε κάθε πεζοδρόμιο
Τι να κάνεις για να νιώσεις περισσότερο το καλοκαίρι στην πόλη ακόμα κι αν σε κυκλώνουν οι πολυκατοικίες
Εικόνες, ήχοι και δροσερά spots χωρίς εισιτήριο στην πόλη που βράζει
Αθηναίες διηγούνται στην Βικτωρία Γιαννάκη προσωπικές ιστορίες με σκοπό την γυναικεία ενδυνάμωση. Σκέψεις και θέσεις που ίσως αφορούν όλες-ους μας
Toυριστικές περιηγήσεις για όλα τα γούστα κάτω από την Ακρόπολη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.