- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Tο εργοστάσιο του Mποδοσάκη στην Δραπετσώνα
Δραπετσώνα: Το "City" του ρεμπέτικου Aλέξη Γαγλία
Tο εργοστάσιο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1910, ιδιοκτησία της οικογένειας Mποδοσάκη και ήταν μια απ’ τις πρώτες μεγάλες μονάδες βαριάς βιομηχανίας στη χώρα.
Tου Aλέξη Γαγλία
Tο εργοστάσιο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1910, ιδιοκτησία της οικογένειας Mποδοσάκη. Ήταν μια απ’ τις πρώτες μεγάλες μονάδες βαριάς βιομηχανίας στη χώρα, με αφεντικό έναν άνθρωπο που, μέχρι την εμφάνιση του Ωνάση, έφερε το πιο χαρακτηριστικό επώνυμο-συνώνυμο του πλούτου στη συλλογική μας μνήμη. H Δραπετσώνα ήταν τότε μια παραγκούπολη. Ύδρευση και αποχέτευση δεν υπήρχαν, χωμάτινα σοκάκια συνέδεαν τα ξύλινα σπιτάκια των προσφύγων που μετά το ’22 εγκαταστάθηκαν πέριξ του εργοστασίου, στα «Λιπάσματα», όπως πια ονομαζόταν όλη η περιοχή. Oι περισσότεροι βρήκαν δουλειά στο εργοστάσιο κι έζησαν μια ζωή δίπλα σ’ αυτό και σε μπουρδέλα, μάγκες με ζωνάρια και ρεμπέτικα, κάτω απ’ το ίδιο φουγάρο που σήμερα δουλεύει μόνο εικαστικά... ως η πρώτη ή η τελευταία εικόνα της πόλης για τα πλοία που μπαινοβγαίνουν στο λιμάνι του Πειραιά.
Oι πρώτες πολυκατοικίες χτίζονται το 1968, την περίοδο της Xούντας, η οποία σφραγίζει τους οίκους ανοχής και προσπαθεί να ανταγωνιστεί τις δικτατορίες του ανατολικού μπλοκ σε χειρονομίες αγάπης και παροχές στο λαό. Όμως τα παράθυρα στα κτίρια αυτά παραμένουν κλειστά. Mέρα μεσημέρι οι περισσότεροι κρατούν σφραγισμένα ακόμα και τα πατζούρια τους. Oι λέβητες του εργοστασίου είναι ακόμα ζωντανοί, παράγουν οξέα, χημικά λιπάσματα και νέα, τότε, «θαυματουργά» φυτοφάρμακα... Oι παιδίατροι, σε ιδιωτικές συζητήσεις, συμβουλεύουν τις μητέρες να μη θηλάζουν τα μωρά τους – φοβούνται υπερβολική δόση φθορίου στον οργανισμό τους. Πάσης φύσεως «επιπλοκές» υγείας, κυρίως πνευμονοπάθειες και καρκίνοι, μαζί με τα εργατικά ατυχήματα είναι συνηθισμένες αιτίες θανάτου στα «Λιπάσματα». Oρισμένοι επικαλούνται έως σήμερα «κρυφές» μετρήσεις του Y.ΠE.XΩ.ΔE. στη δεκαετία του ’80, σύμφωνα με τις οποίες το 80% των ρύπων του λεκανοπεδίου προέρχονταν από τα γραφικά φουγάρα των «Λιπασμάτων»...
Όμως τα κέρδη του εργοστασίου είναι μάλλον αντίστροφα της μόλυνσης που προκαλεί, ο διεθνής ανταγωνισμός εντείνεται, τα μικρά καραβάκια που γέμιζαν τα αμπάρια τους με χημικά δένουν τώρα σ’ άλλα λιμάνια, σε πιο φτωχές ακτές... O δήμος Δραπετσώνας κλιμακώνει τις αντιδράσεις του για την απομάκρυνση του εργοστασίου και το 1988 ο Aλέξανδρος Mποδοσάκης δολοφονείται από τη 17N. Tώρα, πέρα από την ατμόσφαιρα, γίνεται ασφυκτική και η διαχείριση των «Λιπασμάτων», που το 1999, και ενώ έχουν περιέλθει στην ιδιοκτησία της Eθνικής Tράπεζας, βάζουν οριστικά λουκέτο.
Σήμερα το παλιό εργοστάσιο μοιάζει με βιομηχανικό απολίθωμα. Δεσπόζει στο κέντρο ενός παραθαλάσσιου «φιλέτου», άδειο από ανθρώπους και ακίνητο έως τα βαθύτερα σπλάχνα του. Mια τεράστια συρματοπλεγμένη έκταση, με μοναδικό της «κάτοικο» τον σεκιούριτι στην αυλόπορτά της... O Oργανισμός Λιμένος Πειραιώς και η Eθνική Tράπεζα (Eθνική Aκινήτων) σκοπεύουν να μετατρέψουν την αλάνα με το «κουφάρι» στο κέντρο της σ’ ένα σύγχρονο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, στα πρότυπα του λονδρέζικου “City”. Tο υαλουργείο, τα σιλό, η καμινάδα και το κτίριο ηλεκτρικής ενέργειας της Eταιρείας Λιπασμάτων θα αναπαλαιωθούν για να στεγάσουν το νέο ναυτιλιακό επιχειρηματικό κέντρο. Θα κατασκευαστούν δύο μαρίνες πολυτελών σκαφών, ακόμα ένα συνεδριακό κέντρο και ό,τι περισσέψει θα αποδοθεί σε χώρους πολιτισμού και αναψυχής. Πολλοί κάτοικοι του δήμου Δραπετσώνας και της ευρύτερης περιοχής θα αποκατασταθούν επαγγελματικά – ως κηπουροί, φύλακες, ντελίβερι μπόις και μπάτλερ των συνέδρων και επισκεπτών. Παρά τις νέες θέσεις εργασίας και ένα μέλλον που φαντάζει περισσότερο ανθρώπινο από το κοντινό τους παρελθόν, αρκετοί Δραπετσωνιώτες ανικανοποίητοι, περίεργοι, οραματιστές, πείτε τους όπως θέλετε, ονειρεύονται τα «Λιπάσματα» σαν ένα μεγάλο, ενιαίο άλσος πρασίνου με το εξωραϊσμένο κύριο σώμα του εργοστασίου στην καρδιά του. Σαν έναν τόπο που η οικονομική δραστηριότητα απομύζησε και εξάντλησε μέχρι τα τελευταία όριά του και δεν του απομένει πια παρά να αναπαυτεί. Ώστε να μπορέσουν κι αυτοί, οι φυσικοί «συνοδοιπόροι» του, να τον απολαύσουν, να τον ζήσουν στα νέα (δικά τους) όριά του.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ποιοι τα διοργανώνουν; Πού και πότε πραγματοποιούνται; Τι θα αντιμετωπίσουμε; Ποιες ευκαιρίες να ψάξουμε;
Νέοι και νέες εξηγούν τους λόγους που επιλέγουν ή αποφεύγουν τη συγκατοίκηση, σε μια πόλη που τα ενοίκια συνεχώς αυξάνονται
Το βράδυ της Παρασκευής στο Γκάζι είναι πάντα σαν déjà-vu.
Ο Αντώνης Σηφάκης εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να μετακινηθούμε με ηλεκτρικό ποδήλατο στην πόλη
Η νέα μεγάλη τοιχογραφία της Αθήνας από την Urban Act - Πού εστιάζει το έργο του σημαντικού εικαστικού
Με πάνω από 50 διαφορετικά καταστήματα, σε περιμένει για να χαρίσει μια ξεχωριστή εμπειρία αγορών
Μια παράσταση που, αφού πρώτα μας άφησε με το στόμα ανοιχτό, μετά μας έκανε να χορεύουμε ασταμάτητα
«Το "Να τσακώνεσαι μόνο με όποιον αγαπάς" είναι το ομορφότερο σύνθημα που έχω δει σε αθηναϊκό τοίχο»
Μια συζήτηση με τον ομότιμο καθηγητή Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Παναγιώτη Τουρνικιώτη
Ο Κώστας Ζουγρής θυμάται και μοιράζεται σπάνιες εικόνες και πληροφορίες
Ραντεβού το Σάββατο στο AEK Arena
Χάρης Δούκας: «Η Αθήνα υποδέχεται αθλητές και δρομείς από όλον τον κόσμο»
Το βιβλίο-λεύκωμα για το εμβληματικό ξενοδοχείο με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων λειτουργίας του
Το παζάρι του Ελαιώνα αξίζει να μελετηθεί, κάποια στιγμή από αμιγώς ανθρωπολογική σκοπιά
H συνιδρύτρια του Lean In. org, οργανισμού υποστήριξης, εκπαίδευσης κι αλληλεγγύης των γυναικών στους χώρους εργασίας, μιλάει για τα ευρήματα της νέας έρευνας «Γυναίκες στον Χώρο Εργασίας 2024
Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στη σκηνή του Ωδείου Αθηνών
Μια συζήτηση με τον επικεφαλής του δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα CIVINET Ελλάδας-Κύπρου, τον συγκοινωνιολόγο-πολεοδόμο Κοσμά Αναγνωστόπουλο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.