Health & Fitness

Ο ρόλος της Λογοθεραπείας στα δίγλωσσα παιδιά

Οι γονείς δεν πρέπει να πανικοβάλλονται, αλλά ούτε και να εφησυχάζουν, τονίζει ο Δρ. Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 931
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

 Ο Δρ. Αλέξανδρος Αλεξάνδρου εξηγεί πώς η λογοθεραπεία επηρεάζει θετικά τα δίγλωσσα παιδιά

Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς σημαίνει «δίγλωσσο παιδί»; Πόσα είδη δίγλωσσης αγωγής υπάρχουν;
Στη σημερινή εποχή της αυξημένης πληθυσμιακής κινητικότητας και της ολοένα πιο συχνής μετανάστευσης από χώρα σε χώρα, παρατηρείται το έντονο φαινόμενο να μεγαλώνουν πολλά παιδιά, τις περισσότερες φορές ήδη από τη γέννησή τους, με περισσότερα από ένα γλωσσικά ακούσματα. Δηλαδή ένα παιδί σε αυτήν την κατηγορία ξεκινάει να ακούει τη μητρική του γλώσσα στο σπίτι και παράλληλα ή λίγο αργότερα αρχίζει να έρχεται σε επαφή και με μία ακόμη γλώσσα, συνήθως αυτήν της χώρας υποδοχής, ή μία δεύτερη γλώσσα που ομιλείται στο σπίτι, προπάντων σε μεικτούς γάμους. Ο οικογενειακός και ο κοινωνικός περίγυρος, καθώς επίσης τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, οπωσδήποτε ενισχύουν τα ακουστικά ερεθίσματα σε πολλές γλώσσες ήδη από μικρή ηλικία στο παιδί.  

Ποια είναι τα θετικά στοιχεία της διγλωσσίας;
Τα δίγλωσσα παιδιά πρέπει ήδη από τον πρώτο χρόνο της ζωής τους να ακούνε από τους γονείς τους την ομιλία σε αυθεντικό τόνο. Αυτό σημαίνει πως ο κάθε γονέας και γενικά το κάθε πρόσωπο που συναναστρέφεται το παιδί, π.χ. νταντά, οφείλει να μιλάει τη δική του/της μητρική γλώσσα στο παιδί. Ταυτόχρονα το εν λόγω παιδί είναι απαραίτητο να εξοικειώνεται με την επίσημη γλώσσα της χώρας υποδοχής, διότι σε αντίθετη περίπτωση θα παρουσιάσει αργότερα πολλές δυσκολίες μαθησιακές και κοινωνικοποίησης. Παιδιά με σωστή δίγλωσση αγωγή αποκτούν μια μεγαλύτερη ευαισθησία στα γλωσσικά μαθήματα και μια πιο λεπτομερή συναισθηματική και κοινωνική αντίληψη, όπως έχουν καταδείξει πολλές επιστημονικές έρευνες.  

Τι μπορεί να προβληματίσει τους γονείς ως προς την ομιλία ενός τέτοιου παιδιού, ώστε να απευθυνθούν σε έναν λογοθεραπευτή;
Παιδιά που δεν έχουν λάβει σωστά δομημένη δίγλωσση αγωγή εμφανίζουν κατά κανόνα ένα πολύ περιορισμένο λεξιλόγιο τόσο στη μητρική τους γλώσσα όσο και (κυρίως) στη γλώσσα της χώρας υποδοχής. Πολύ συχνά μπερδεύουν τις δύο γλώσσες σε λεξιλόγιο, σε γραμματική και σε εκφράσεις. Αυτό έχει ως συνέπεια πολλές αδυναμίες στην κοινωνικοποίηση και αργότερα στην ομαλή ένταξη στη χώρα υποδοχής, συχνά δε και αποκλίσεις συναισθήματος και συμπεριφοράς. Επομένως, όσο πιο νωρίς ζητήσουν οι ενδιαφερόμενοι γονείς τη γνώμη ενός ειδικού τόσο πιο γοργά και ουσιαστικά θα είναι τα αποτελέσματα, εφόσον βέβαια εκείνος κρίνει ότι το παιδί χρειάζεται λογοθεραπευτική παρέμβαση. Να τονίσουμε πως οι γονείς δεν χρειάζεται ούτε να «πανικοβάλλονται» ούτε να εφησυχάζουν, αλλά να δείχνουν ψυχραιμία, νηφαλιότητα και το συντομότερο δυνατόν να κανονίζουν επίσκεψη στον ειδικό.

Σε τι βοηθάει ένα δίγλωσσο παιδί η Λογοθεραπεία;
Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η ομιλία αποτελεί το βασικό εργαλείο του παιδιού για επικοινωνία, αλληλεπίδραση και αυτοπαρουσίαση, στην κάθε γνωστή του γλώσσα. Συνεπώς, η έγκαιρη έναρξη του κατάλληλου προγράμματος λογοθεραπείας στο δίγλωσσο παιδί που την έχει ανάγκη, θα οδηγήσει στην αποκατάσταση της ομιλίας του, στο διαχωρισμό και στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του, στη βελτίωση της ικανότητάς του για κατανόηση, διάλογο και παιχνίδι, καθώς και στην καλύτερη ψυχολογική του διάθεση. Αυτό αναμφίβολα θα συντελέσει στην πληρέστερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του στα δύο ή και περισσότερα γλωσσικά του συστήματα, στην πιο ομαλή κοινωνικοποίησή του στη χώρα υποδοχής και αργότερα σε μαθησιακή αποκατάσταση. Παραμένει και για τα παιδιά αυτά πάντα επίκαιρη η ρήση «ποτέ δεν είναι αρκετά νωρίς για λογοθεραπεία».

Ο Δρ. Αλέξανδρος Αλεξάνδρου εξηγεί πώς η λογοθεραπεία επηρεάζει θετικά τα δίγλωσσα παιδιά

Info
Αιγίνης 45, Κυψέλη 
2108217831, 6944580940
email: alexandros_1977@hotmail.com