- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Γιώργος Ευγενειάδης: Ένας δάσκαλος μαγειρικής για παιδιά με αναπηρίες
Αναλαμβάνει τάξεις παιδιών ΑμεΑ και τους διδάσκει να φτιάχνουν τα καλύτερα γλυκά και φαγητά
Ένας τεχνολόγος τροφίμων αποφάσισε να μάθει στους μαθητές με αναπηρίες ενός δημόσιου ειδικού σχολείου, τον τρόπο για να φτιάχνουν γλυκά και φαγητά.
Η φοίτηση παιδιών με αναπηρίες σε ειδικά σχολεία τούς παρέχει γνώση κι εξάσκηση σε αρκετά ρεαλιστικές συνθήκες και τη δυνατότητα, ανάλογα με το δυναμικό τους, να μεταφέρουν όσα κατέκτησαν σε ένα προσαρμοσμένο κοινωνικό περιβάλλον. Η ενασχόληση μάλιστα με τη μαγειρική σε εργαστήρια εκπαίδευσης μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο εφόδιο αυτονόμησης ή ημιαυτονόμησης αλλά και επαγγελματικής αποκατάστασης.
Με αφορμή αυτή τη συνειδητοποίηση, ένας τεχνολόγος τροφίμων, ο Γιώργος Ευγενειάδης, αποφάσισε να «αναλάβει» το Εργαστήρι Μαγειρικής και Ζαχαροπλαστικής ενός δημόσιου ειδικού σχολείου. Οι μαθητές του; Παιδιά ηλικίας γυμνασίου με αναπηρίες, που όμως έχουν όλη την όρεξη και διάθεση του κόσμου να μάθουν να φτιάχνουν νόστιμες και απλές συνταγές.
«Η ειδική εκπαίδευση αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και τα ειδικά σχολεία είναι ιδιαίτερα δραστήρια και δημιουργικά. Χρειάζεται όμως συνεχής βελτίωση του συστήματος, ίδρυση νέων σχολικών μονάδων διότι οι ήδη υπάρχουσες δεν επαρκούν και σίγουρα η ίδρυση νέων ειδικοτήτων» μας λέει ο Γιώργος και συμπληρώνει: «Σε δεύτερη φάση πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος μείωσης της γραφειοκρατίας και ενθάρρυνσης των σχολικών δράσεων σύμπραξης, δηλαδή τυπικής με ειδικής εκπαίδευσης».
Ο ίδιος ξεκίνησε ως τεχνολόγος τροφίμων στις Σέρρες, σε περιβάλλον εκπαιδευτικών, χωρίς όμως επαφή και εξοικείωση με παιδιά ΑμεΑ ή τους γονείς τους, ώσπου εγκαταστάθηκε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί σε ειδικό σχολείο. Οπουδήποτε στην Ελλάδα όμως, στην Αθήνα ή στην επαρχία, ο Γιώργος συμφωνεί ότι δεν είναι εύκολο να μεγαλώνει ένα παιδί με αυτισμό. Οι γονείς τους αγχώνονται και αναζητούν διάφορα εξωσχολικά προγράμματα αριστερά-δεξιά προσπαθώντας να βρουν την καλύτερη λύση ενώ πολλές φορές εξαντλούνται από τη γραφειοκρατεία και τις αξιολογήσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που επιθυμούν την εξωστρέφεια του σχολείου και των σχολικών δράσεων, ώστε να αναδειχθούν ορισμένα κρίσιμα ζητήματα σχετικά με το μέλλον των παιδιών τους και να καταρριφθούν ταυτόχρονα τα κοινωνικά στερεότυπα.
Όπως μας εξηγεί ο Γιώργος: «Κάθε παιδί είναι μια μεμονωμένη περίπτωση στην ειδική εκπαίδευση, γι’ αυτό άλλωστε τα τμήματα είναι ολιγομελή με τους κατάλληλους συνδυασμούς. Επίσης δεν δυσκολεύουν όλους τους μαθητές τα ίδια πράγματα, για παράδειγμα η χρήση εργαλείων και συσκευών είναι αυτή που μπορεί να δυσκολεύει πιο πολύ και χρειάζεται προσοχή και επιμονή. Αγαπημένες συνταγές πάντως είναι αυτές που έχουν να κάνουν με σχήματα και ζύμες, όπως τα κουλουράκια».
Ο ίδιος δεν θα ξεχάσει ποτέ ένα περιστατικό, όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος τον πλησίασε μια μαθήτρια που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού: «Ήταν ιδιαίτερα αναστατωμένη. Τότε, μου είπε ευγενικά “κύριε μπορώ να βγω έξω στο διάδρομο να τρέξω για να ηρεμήσω;” φυσικά άνοιξα αμέσως την πόρτα. Αλήθεια, πόσοι από εμάς ξέρουμε πάντα τι θέλουμε να κάνουμε και το ζητάμε ή το πράττουμε χωρίς δεύτερη σκέψη;»
Πώς γίνεται όμως το μάθημα στο εργαστήρι Μαγειρικής του ειδικού σχολείου κατά τη διάρκεια μιας τυπικής μέρας; «Απλοποιούμε μια συνταγή σε βήματα και συνήθως κάνω αναπαράσταση της συνταγής με σκίτσα ώστε να είναι πιο κατανοητή. Χρησιμοποιούμε απλό εξοπλισμό και συνήθως όχι ζυγαριά. Τηρώντας όλους του κανόνες υγιεινής και ασφάλειας και φορώντας μπλε γάντια (όταν έχουμε, μη ξεχνάτε είμαστε δημόσιο σχολείο) μαγειρεύουμε. Στο τέλος τρώμε όλοι μαζί σαν οικογένεια».
«Ουσιαστικά το βιβλίο αποτελεί μια πρόταση των μαθητών, εκφράζοντας παράλληλα την πραγματικότητα της δημόσιας εκπαίδευσης όπως τη βίωνα και ήθελα να την εκφράσω. Ο στόχος είναι να δείξουμε (βάζω και τους μαθητές μου μαζί) μια διαφορετική πλευρά, αυτή της σχολικής πραγματικότητας, της απλότητας, της διαφορετικότητας, της έλλειψης ανταγωνισμού, της συμπερίληψης, της επικοινωνίας και της οικογενειακής συνάθροισης και των σωστών πρότυπων... Ένας μαθητής μου είπε “Κύριε, με αυτό το βιβλίο τα καταφέρνουμε καλυτέρα” και έπειτα χαμόγελο».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έρευνα εξηγεί τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης ροφημάτων και της οστικής πυκνότητας
Προειδοποιήσεις των επιστημόνων για ραγδαία διασπορά λόγω των εορταστικών συναθροίσεων - Τα μέτρα προστασίας
Ποιοι δρόμοι θα παραμείνουν κλειστοί την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου
Το έργο του Σάββα Σαββόπουλου αναδεικνύει τη στενή διαπλοκή τραύματος, μηχανιστικής λειτουργίας και ψυχοσωματικής αποδιοργάνωσης
Γιατί η καθημερινή αλλαγή καλτσών και το σωστό πλύσιμο είναι απαραίτητα για την υγεία των ποδιών
Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις και πιθανότητα επανεμφάνισης
Τι να κάνουμε και τι να αποφύγουμε
Η αλλαγή που δεν ξεκινά την 1η Ιανουαρίου
Μια απλή υπενθύμιση και μερικές πρακτικές συμβουλές γιατί η ισορροπία αρκεί
Επίσης, όπου κρίνεται απαραίτητο, γίνεται παραπομπή σε υπηρεσίες υγείας
Οι προδιαθεσικοί παράγοντες που επηρεάζουν
Γιατί είναι προτιμότερο να παραμένει μια περιστασιακή απόλαυση και όχι καθημερινή συνήθεια
Πριν πλησιάσουμε… ας δούμε τι φταίει και πώς να το αποφύγουμε
Η ψυχική υγεία και η στάση ζωής αποτελούν επίσης κρίσιμους παράγοντες
Περισσότεροι από 75 εργαζόμενοι της εταιρείας συμμετείχαν στην εθελοντική δράση Together Days 2025
Πολλές φορές δεν αρκούν οι καλές προθέσεις των ανθρώπων που μας αγαπούν περισσότερο σε αυτή τη ζωή
Για πρώτη φορά, οι άνθρωποι με βιωμένη εμπειρία είχαν τον χώρο, το βήμα και την υποστήριξη ώστε να ακουστεί η φωνή τους
Τι δείχνουν τα νέα επιστημονικά στοιχεία
Μια νέα εποχή στη μάχη κατά του καρκίνου
Γιατί μια «καλή» εξέταση αίματος δεν είναι αρκετή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.