Health & Fitness

Έρευνα: αυξημένος ο κίνδυνος να καπνίσουν οι έφηβοι εξαιτίας του ηλεκτρονικού τσιγάρου

Ενθαρρύνουν τη χρήση νικοτίνης στις ομάδες «χαμηλού κινδύνου»

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα επεκτείνουν τη συνήθεια του καπνίσματος στη νεολαία, καθώς προσελκύουν εφήβους «χαμηλού κινδύνου», οι οποίοι αλλιώς δεν θα ξεκινούσαν τη βλαβερή συνήθεια. Τη θέση διατυπώνουν αμερικανοί επιστήμονες σε άρθρο που δημοσιεύεται στο Pediatrics. 

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, με επικεφαλής τη Δρ Λορίν Ντάτρα, μελέτησαν στοιχεία για πάνω από 140.000 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου και διαπίστωσαν το κάπνισμα μεταξύ των εφήβων εμφανίζει μια τάση μείωσης μετά το 2004, η οποία όμως δεν επιταχύνθηκε μετά την εμφάνιση των ηλεκτρονικών τσιγάρων μεταξύ 2007-2009. 

Αντιθέτως, η συνδυασμένη χρήση συμβατικών και ηλεκτρονικών τσιγάρων από τους εφήβους μετά το 2014 ήταν μεγαλύτερη από ό,τι το 2009.

«Δεν βρήκαμε καμία ένδειξη ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα μειώνουν το κάπνισμα στους νέους. Μερικά παιδιά καπνίζουν τόσο συμβατικά όσο και ηλεκτρονικά τσιγάρα, ενώ ορισμένα άλλα, που θεωρούνταν χαμηλού κινδύνου να καπνίσουν παραδοσιακό τσιγάρο, αρχίζουν να καπνίζουν εξαιτίας του ηλεκτρονικού τσιγάρου», εξηγεί η Δρ Ντάτρα.

«Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ενθαρρύνουν παρά αποθαρρύνουν τους νέους να καπνίζουν και να καταναλώνουν νικοτίνη, επεκτείνοντας τελικά την αγορά του καπνού», σχολιάζει ο καθηγητής Ιατρικής Στάντον Γκλαντζ. 

Να σημειωθεί ότι και παλαιότερες μελέτες είχαν δείξει ότι οι έφηβοι που έρχονται σε επαφή με το κάπνισμα αρχικά με ηλεκτρονικό τσιγάρο, έχουν αυξημένη πιθανότητα αργότερα στη ζωή τους να συνεχίσουν με καπνίζουν συμβατικά τσιγάρα. 

Πάντως ήδη ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), περιόρισε την αγορά ηλεκτρονικών τσιγάρων σε ενηλίκους άνω των 18 ετών (και στην Καλιφόρνια άνω των 21 ετών). Από τον Αύγουστο του 2018, έχει απαιτήσει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα να φέρουν προειδοποιητική σήμανση σχετικά με την εθιστική χρήση της νικοτίνης. Όμως, προς το παρόν, ο FDA δεν απαγορεύει τη διαφήμιση, ούτε τη χρήση γεύσεων στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.