- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Meet Your Makers: καιρός να γνωρίσεις τους έλληνες παραγωγούς
Έχεις αναρωτηθεί ποτέ ποιος παράγει αυτό που τρως;
Meet Your Makers: Μιλάμε με τον εμπνευστή του Γιώργο Ζαρζώνη, που μας φέρνει σε επαφή με τους Έλληνες παραγωγούς, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής 2021
Οι άνθρωποι των πόλεων (που είναι και η μεγαλύτερη μερίδα κατοίκων στις περισσότερες χώρες) έχουμε πάρει ως δεδομένο ότι η τροφή μας θα βρίσκεται πάντα σε ένα μεγάλο δωμάτιο που το λένε «σουπερμάρκετ». Κάθε εβδομάδα, πηγαίνουμε ως εκεί, αγοράζουμε τρόφιμα και σχεδόν ποτέ δεν μας απασχολεί πώς παράχθηκαν αυτά τα τρόφιμα ή από ποιον. Πράγμα οξύμωρο, αν σκεφτεί κανείς πόσο χρόνο αφιερώνουμε συζητώντας για το φαγητό… Συχνά, σκέφτομαι με τρόμο ότι οι μελλοντικές γενιές θα πιστεύουν ότι το κοτόπουλο γεννήθηκε συσκευασμένο και οι πατάτες φυτρώνουν σε κάποια εξωτικά δέντρα που δεν έχουμε δει ποτέ. Μήπως ήρθε η ώρα να μάθουμε λίγα παραπάνω πράγματα για τα χέρια που παράγουν την τροφή μας;
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής (που έχει καθιερωθεί από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ως η 16η Οκτωβρίου) μιλάμε με τον Γιώργο Ζαρζώνη, φωτογράφο, σοκολατοποιό και εμπνευστή του “Meet Your Makers”*, μια σειρά γευστικών περιηγήσεων στις γωνιές της Ελλάδας που συνδυάζει το ταξίδι με τη δοκιμή τοπικών προϊόντων, αλλά κυρίως φέρνει τον ταξιδευτή σε άμεση επαφή με τους παραγωγούς που βρίσκονται πίσω από τα προϊόντα αυτά. Δεν σταματάμε εδώ. Τους επόμενους μήνες στην ATHENS VOICE θα προβάλλονται κάθε εβδομάδα κάποιοι από αυτούς τους παραγωγούς, μικρές ιστορίες όμορφων ανθρώπων.
Πώς ξεκίνησε το Meet Your Makers;
Τα τελευταία χρόνια κάνω σοκολάτες, οπότε είδα από λίγο πιο κοντά πόσο δύσκολο είναι να βγάλεις το προϊόν σου προς τα έξω. Για εμένα, ήταν λίγο πιο εύκολο γιατί είμαι φωτογράφος και ασχολούμαι με τα social media. Αλλά με τους περισσότερους παραγωγούς δεν συμβαίνει αυτό. Γνωρίζοντας πολλούς από αυτούς, είδα ότι το φωτογραφικό υλικό που είχαν ήταν ελλιπές, τραβηγμένο με κινητό ή με τέτοιο τρόπο που δεν επέτρεπε μια σωστή προβολή του προϊόντος τους. Από την άλλη, βέβαια, δεν είναι και εύκολο κάθε μικρός παραγωγός να καλέσει φωτογράφο και να πληρώσει ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό για να του παρουσιάσει τα προϊόντα. Οπότε η σκέψη μου ήταν αυτή: Να μαζευτούν όλοι αυτοί οι παραγωγοί και να γίνει μια τράπεζα εικόνων που θα αφορά τους μικρούς παραγωγούς. Αυτή ήταν η πρωταρχική σκέψη, η οποία θα υλοποιηθεί και με την υποστήριξη του Σωματείου Διάζωμα.
Αλλά αυτή η πρώτη σκέψη εξελίχθηκε σε κάτι τελείως διαφορετικό…
Τα ωραία πράγματα πάντα εξελίσσονται! Σκέφτηκα ότι για να φτάσω στον παραγωγό χρειάζεται ένα ταξίδι. Οπότε αναρωτήθηκα «γιατί να μην συνδέσω τον παραγωγό με το ταξίδι που κάνεις για να τον φτάσεις;». Σκοπός είναι οι άνθρωποι να δούνε και την πορεία μέχρι τον παραγωγό, τις συνθήκες στις οποίες δουλεύει, αλλά και τον τόπο που παράγεται η τροφή μας. Τι είναι αυτό που βάζουμε στο στομάχι μας; Ποιος το κάνει; Λέμε «ναι, αυτό το προϊόν είναι πάρα πολύ καλό γιατί παράγεται από ένα μικρό παραγωγό». Ποιος, όμως, είναι αυτός; Κανένας δεν έσκυψε να δει τον ίδιο. Μέχρι τώρα όλοι τρέχανε να βγάλουν τα προϊόντα τους «να ένα πολύ ωραίο λάδι, να μια πολύ ωραία ελιά, να ένα πολύ ωραίο τυρί», αλλά… ποιος κρύβεται πίσω από αυτό;
Δεν είναι το θέμα μόνο να τους παρουσιάσω, είναι να πουλήσουν περισσότερο, είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό. Να βοηθήσουμε όλοι ώστε να πηγαίνουν καλύτερα οι παραγωγοί μας. Να σου πω και κάτι που διάβασα και το έχω κρατήσει; Για τη σοκολάτα είναι, αλλά θεωρώ ότι αφορά όλους τους μικρούς παραγωγούς: «το μεγαλύτερο εργαστήριο σοκολάτας είναι το μικρότερο εργαστήριο σοκολάτας». Κάτω από αυτήν την ατάκα κρύβονται όλοι οι μικροί παραγωγοί. Θεωρώ ότι ο θησαυρός της Ελλάδας είναι οι μικροί παραγωγοί και όχι η εκβιομηχάνιση των τροφίμων.
Ποιος πιστεύεις ότι είναι ο ρόλος των μικρών παραγωγών σε αυτό που λέμε διατροφή;
Μα οι παραγωγοί είναι η διατροφή η ίδια. Είναι το συνώνυμο της διατροφής. Η βαριά βιομηχανία του φαγητού δεν έχει τίποτα να προσφέρει διατροφικά στον οργανισμό. Πάντα υπάρχουν κανόνες και εξαιρέσεις, αλλά σε γενικές γραμμές έτσι είναι.
Όλους αυτούς τους παραγωγούς πώς τους βρήκες;
Λοιπόν, στη Δυτική Μακεδονία -θα το πω αυτό γιατί πρέπει να γραφτεί- είχα την αμέριστη βοήθεια από την Περιφέρεια. Μου δώσανε όλους τους παραγωγούς από τους καταλόγους τους και με βοήθησαν με τηλέφωνα, επαφές και επικοινωνία για να τους βρω πιο εύκολα.
Ποιο είναι το μέλλον του Meet the Makers;
Πέρα από τις διαδρομές που θα κάνουμε με πούλμαν σιγά-σιγά, όταν περάσει αυτή η ιστορία με τον covid, θα γίνουν και ποδηλατικές διαδρομές σε συνεργασία με μια ομάδα παιδιών που είναι φοβεροί ποδηλάτες. Θα χαράξουμε διαδρομές στα βουνά, οι οποίες στο τέρμα τους θα συναντούν παραγωγούς. Η ιδέα είναι ότι θα κάνεις μια διαδρομή με ηλεκτρικό ποδήλατο στο βουνό, θα καταλήγεις σε κάποιους παραγωγούς και θα δοκιμάζεις τα προϊόντα τους. Δηλαδή, λίγο πιο διαφορετικές διακοπές από αυτές που έχουμε μάθει να κάνουμε στην Ελλάδα τόσα χρόνια. Αυτό, ανοίγει τα πεδία για off season διακοπές γιατί οι καλύτεροι μήνες για διαδρομές στη Δυτική Μακεδονία -για παράδειγμα- είναι ο Σεπτέμβριος, ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος.
Μπορείς να μας αποκαλύψεις κάποιους από τους παραγωγούς που θα δούμε στη συνέχεια στο site της ATHENS VOICE;
Θα δούμε έναν παραγωγό πιπεριάς που εμένα μου αρέσει πάρα πολύ η δουλειά που κάνει, κάτι παιδιά στα Γρεβενά που έχουν τσάι, μια κυρία που καλλιεργεί έξω από την Κοζάνη αρωματικά φυτά, έναν κύριο που παράγει γάλα γαϊδούρας, θα έχουμε κι έναν μανιταροσυλλέκτη. Κι αυτοί είναι μόνο μερικοί!
*Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Meet Your Makers μπορείτε να στείλετε e-mail στο info@meetyourmakers.gr, να καλέσετε στο τηλ. 6933000021 ή να στείλετε ένα μήνυμα στη σελίδα του στο Instagram (@meetyourmakers.gr)