Θεματα

Daphnis and Chloe

Η νέα εταιρεία ταξιδεύει τα ελληνικά αρωματικά φυτά σε όλον τον κόσμο

Νενέλα Γεωργελέ
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Θυμάρι από την Ήπειρο, ρίγανη από τον Ταύγετο, δάφνη από την Κεφαλονιά. Η νέα εταιρεία ταξιδεύει τα ελληνικά αρωματικά φυτά σε όλον τον κόσμο. Η Ευαγγελία Κουτσοβούλου, ο άνθρωπος πίσω από αυτήν μας την συστήνει.

Μεγάλωσα στην Ελλάδα, αλλά ζω στην Ιταλία από το 2001, (ήρθα για σπουδές και έμεινα). Η ιδέα για την Daphnis and Chloe ξεκίνησε πριν από 30 μήνες, όταν ανακάλυψα πως πολλά αρωματικά φυτά της Ελλάδας έχουν ένα ποιοτικό προβάδισμα συγκριτικά με τα αντίστοιχα τις Μεσογείου, όμως όλως περιέργως δεν υπάρχουν εταιρείες που να παίρνουν "στα σοβαρά" τις πιο ιδιαίτερες ποικιλίες που συναντάμε εδώ. Η ρίγανη και το τσάι του βουνού από τα χωριά της Οίτης, όπου πέρασα τα παιδικά μου καλοκαίρια, ταξιδεύουν στη βαλίτσα μου εδώ και χρόνια.

Κάποια στιγμή οι Ιταλοί φίλοι μου άρχισαν να “διεκδικούν μερίδιο” απο τα αρωματικά που χρησιμοποιώ στην κουζίνα μου (μαγειρεύω πολύ, κυρίως για άλλους, όταν είμαι μόνη τη βγάζω με ψωμί, τυρί και λίγη… ρίγανη!). Θυμάμαι το θυμάρι που τους είχα πάει δώρο μετά από διακοπές στα Κύθηρα και έγινε ανάρπαστο – πόλεμος για το ποιός θα πάρει το τελευταίο σακουλάκι! Ρώτησα λοιπόν μια φίλη ερευνήτρια που έχει πάρε-δώσε με το Αριστοτέλειο (εκεί κάνουν πολλές αξιόλογες έρευνες σχετικά με τα αρωματικά της Ελλάδας εδώ και δεκαετίες) για να με κατευθύνει. Λίγο τα email που αντάλλαξα με καθηγητές που ασχολούνται με το αντικείμενο, λίγο οι έρευνες στις οποίες με παρέπεμψαν, κατάλαβα πως τα βότανα της Ελλάδας είναι ΚΑΙ σε επιστημονικό επίπεδο μοναδικά. Ο λόγος είναι το κλίμα μας και η γεωγραφική κατανομή της χώρας. Με τόσες απομονωμένες περιοχές, εδώ αναπτύσσονται εκατοντάδες μοναδικές ποικιλίες. Είπα λοιπόν μέσα μου: να κάτι στο οποίο η Ελλάδα έχει το απόλυτο προβάδισμα. Να ένα business στο οποίο δεν μπορεί να μας μιμηθεί κανείς διότι αυτός ο ήλιος, αυτό το χώμα και οι άνεμοι, υπάρχουν μόνο εδώ! Κι έτσι πήρα τα βουνά και τις θάλασσες. 

n

Φωτό: Βασίλης Καρύδης

Το «στήσιμο» της εταιρείας έγινε μεταξύ Ιταλίας, Ελλάδας και Ισπανίας, με τη βοήθεια πολλών φίλων που ασχολήθηκαν με το δημιουργικό, τον οικονομικό προγραμματισμό κτλ. Είμαι τυχερή διότι λόγω της προηγούμενης εμπειρίας μου (αρθρογραφώ εδώ και χρόνια, παλιότερα και για ελληνικά περιοδικά) έχω πολλούς φίλους στον χώρο. Ο Ομάρ Σόζα που έκανε την εταιρική ταυτότητα, είναι εκδότης ενός πολύ αξιόλογου περιοδικού ντιζάιν, του Apartamento κι έχει κερδίσει ενα yellow pen (είναι κάτι σαν το Όσκαρ της γραφιστικής). Φωτογράφοι, σκιτσογράφοι, όλο το brand το έστησα με φίλους τα Σαββατοκύριακα.

Οι συσκευασίες μας είναι τόσο μεσογειακές όσο δεν πάει άλλο! Δυο είναι τα βασικά στοιχεία που μας οδήγησαν σε αυτό το packaging: Πρώτον θέλαμε το packaging να γίνει στην Ελλάδα κι αυτό αμέσως μας περιόρισε πολύ στις επιλογές. Εδώ υπάρχει μόνο μια εταιρεία που κατασκευάζει γυάλινα βαζάκια κι εκείνες που μπορούν να σου βγάλουν μια αξιόλογη χάρτινη συσκευασία είναι ελάχιστες. Όχι ότι αυτό στάθηκε τρομερό εμπόδιο, ούτως η άλλως την Daphnis and Chloe τη στήσαμε «βάσει αυτών που έχουμε και όχι εκείνων που θα θέλαμε να έχουμε». Κι ύστερα, το πρώτο πράγμα που είπα στον Ομάρ ήτανε πως θέλω μια συσκεασία ελληνική δίχως να είναι folklore. Είναι ωραίο να δουλεύεις με ξένους, που έχουν άλλες παραστάσεις και μεταφράζουν τις «εικονες» σου διαφορετικά. Έτσι βγήκε αυτό που βλέπετε.

n

 Τα τελευταία 2 χρόνια έχω ταξιδέψει λίγο πολύ σε όλη την Ελλάδα. Έχω χαθεί στην Πελοπόννησο κάτω απο τον ήλιο του Ιουλίου κι έχω κάνει το Βόλος – Γρεβενά – Μαργαρίτι Θεσπρωτίας- Λαμία μέσα σε μια μέρα. Βρίσκω τους παραγωγούς, δοκιμάζω τα δείγματα τους κι αν αξίζει τον κόπο, πάω να τους συναντήσω. Τώρα πια τους γνωρίζω όλους προσωπικά, έχω πάει στα σπίτια τους, μου έχουν χαρίσει ελιές κι αιθέρια έλαια από τα χωράφια τους.

Στην Ελλάδα αναπτύσσονται ποικιλίες που είναι άγνωστες στο εξωτερικό, όμως οι ντόπιοι τις χρησιμοποιούν στο μαγείρεμα. Για παράδειγμα η ελληνική ρίγανη. Δεν έχουμε μόνο την "κλασική" ρίγανη, όπως π. χ εκείνη του Ταΰγετου που θεωρείται από τις καλύτερες στον κόσμο. Ας πούμε, στην Κεφαλονιά έχουν το Σάμψυχο, μια ποικιλία μεταξύ ρίγανης και ματζουράνας, ενώ η αμοργιανή ρίγανη (παρόμοιες ποικιλίες συναντάμε κ σε άλλα νησιά) δεν έχει καμία απολύτως σχέση με εκείνη της ηπειρωτικής Ελλάδας. Καμιά φορά όταν πάω να βρω μάγειρες κ πελάτες, τους βάζω να μαντέψουν τι είναι τι. Εκπλήσσονται όταν ανακαλύπτουν πως ρίγανη δεν είναι μόνο μία! Επίσης το ελληνικό φασκόμηλο είναι τοπική ποικιλία (καμία σχέση με την ιταλική salvia officinalis). Γενικά είναι πολλά “τα ιδιαίτερα φυτά μας” όμως εγώ ποντάρω σ’ εκείνα που χρησιμοποιούμε πολύ στην κουζίνα εδώ στη Μεσόγειο. Αυτή τη στιγμή οι βασικές ποικιλίες που εμπορεύομαι είναι ρίγανη από τον Ταΰγετο, Θυμάρι από την Ήπειρο κοντά στις ακτές της Πάργας, Δάφνη από Κεφαλονιά και Φασκόμηλο από το χωριό Φασκομηλιά. Υπάρχουν κι άλλα που έχω σε μικρές ποσότητες και που δίνω σε πολύ συγκεκριμένα καταστήματα και σε chef, που έχουν όρεξη να πειραματιστούν και να τα μάθουν στους πελάτες τους.

n  n

Τα βότανα είναι ευλογία, μπορούν πραγματικά να αλλάξουν το φαγητό σου. Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός για να το καταλάβεις, αρκεί να έχεις όρεξη. Τις προάλλες η ξαδερφή μου Ελένη η οποία με βοηθάει με την εταιρεία εδώ στην Αθήνα μου είπε: έβαλα λίγη από τη Δάφνη σου στις φακές και για πρώτη φορά στη ζωή μου κατάλαβα γιατί βάζουμε δάφνη στις φακές! Οι παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζομαι είναι τρομεροί άνθρωποι, είναι πραγματικά διαφορετικοί. Πολλοί πήγαν να ζήσουν σε αυτές τις απομονωμένες περιοχές μετά από πολλά χρόνια στην πόλη. Αυτό που κάνουν το πονάνε και το κάνουν σωστά. Θέλω πραγματικά να φανεί ο κόπος τους προς τα έξω.

Βασικό κριτήριο για την Daphnis and Chloe είναι ο σεβασμός προς το περιβάλλον και η προώθηση των τοπικών ποικιλιών. Κι ακόμη, κοιτάζω πάντα να είναι σωστοί, να έχουν όλες τις απαραίτητες άδειες κτλ.

Ξεκινάμε τις πωλήσεις αυτό το μήνα από το Λονδίνο, τα πρώτα καταστήματα που αγόρασαν τα προϊόντα μας είναι το La Fromagerie και το Melrose and Morgan του Λονδίνου. Οι "ειδικοί" που τα έχουν δοκιμάσει, έχουν όλοι ενθουσιαστεί. Τον Μάιο θα λανσάρουμε και το e-commerce. Τα κεντρικά γραφεία της Daphnis and Chloe είναι μια μικρή αποθήκη κάτω από την Ακρόπολη που νοίκιασα πριν από τα Χριστούγεννα. Για το βίντεο στο Kickstarter συνεργάστηκα με ένα παιδί από το Λονδίνο, λέγεται Όσκαρ Μπόλτον Γκριν. Εγώ έγραψα το στόρι κι αυτός έκανε το καρτούν. Όλα έχουν γίνει με δικό μου κεφάλαιο και πολλά δεκατετράωρα εργασίας, βοήθησαν πολύ οι φίλοι, σε όλα.

n

Ένας Έλληνας που θα θελήσει να κάνει business στο εξωτερικό θα συναντήσει δυσκολίες κυρίως πρακτικές: οι αποστολές, ο συντονισμός στα φορολογικά κτλ. Νομίζω γενικά πως αντί να "γκρινιάζουμε", είναι καλύτερο να "πιστεύουμε" και να βάζουμε κάτω το μυαλό μας να σκεφτεί λύσεις. Μια καλή ιδέα, πολλή δουλειά, έρευνα, έρευνα, έρευνα και μπόλικη καλή θέληση είναι νομίζω τα βασικά. Α! Και να κρατάς τα μάτια και τ’αυτιά σου ανοιχτά για να μαθαίνεις από αυτούς που τα καταφέρανε.

Με το Kickstarter* προσπαθώ να μαζέψω 10.000 ευρώ για να κατεβάσω τα κόστη παραγωγής και να αρχίσει σιγά-σιγά η εταιρεία να καλύπτει τα έξοδα της απο μόνη της. Είναι πολύ σημαντικό να πετύχει διοτι είναι all or nothing, αν δεν πιάσουμε το στόχο δεν θα πάρουμε δραχμή. Η καμπάνια τελειώνει 7 Μαιου οπότε πρέπει να βιαστούμε!

Σε λίγα χρόνια ονειρεύομαι όλοι όσοι μαγειρεύουν να ξέρουν πως τα καλύτερα αρωματικά φυτά της Μεσογείου θα τα βρούν στην Daphnis and Chloe!

Αν θέλετε να ενισχύσετε την προσπάθεια της Ευαγγελίας Κουτσοβούλου πατήστε εδώ 


*Το Kickstarter είναι μια πλατφόρμα χρηματοδότησης από το πλήθος. Οι χρήστες προσφέρουν ένα μικρό (ή μεγάλο) ποσό με αντάλλαγμα ένα από τα δώρα που έχεις ορίσει, προκειμένου να σε βοηθήσουν να συλλέξεις το απαραίτητο κεφάλαιο για να υλοποιήσεις την ιδέα σου. Το ποσό το ορίζεις εσύ, καθώς και τη χρονική διάρκεια της καμπάνιας. Οι «δωρεές» γίνονται μέσω πιστωτικής κάρτας η οποία χρεώνεται μόνο στην περίπτωση που η καμπάνια έχει επιτυχία, μετά το τέλος αυτής. Αυτό σημαίνει πως απαραίτητη προυπόθεση για να πάρεις τα χρήματα που έχουν προσφέρει οι δωρητές σου είναι να καταφέρεις να συλλέξεις ολόκληρο το ποσό μέσα στο προδηλωμένο χρονικό περιθώριο.