- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Περισσότερα παρά ποτέ, παλιά και παραδοσιακά ή νέα και καινοτόμα, τα ελληνικά προϊόντα υπάρχουν σε κάθε σπίτι και νοστιμεύουν την καθημερινότητά μας. Ταξιδεύουν στον κόσμο, τονώνουν την οικονομία μας, κερδίζουν βραβεία και μας κάνουν περήφανους, μεταφέρουν τον πολιτισμό μας. Πίσω τους μια νέα φουρνιά παραγωγών ή/και επιχειρηματιών που ανασυγκροτούνται, και αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες των καιρών με γνώση, πίστη για το προϊόν τους, αγάπη για τον τόπο. Μιλήσαμε μαζί τους και είχαν πολλά και ενδιαφέροντα να μας πουν.
Γεώργιος Πίττας - Μέλι Αττικής
«Το μέλι έχει μεγάλη ιστορία στην οικογένειά μας. Ο παππούς μου, Γιώργος Πίττας κι αυτός, πουλούσε μέλι Υμηττού από το 1896 όπως βλέπουμε και σε διαφήμιση της εποχής στην εφημερίδα Εστία. Στη συνέχεια, οι γονείς μας ίδρυσαν την εταιρεία Αττική το 1928 και προμήθευσαν επώνυμο συσκευασμένο μέλι όλη την Ελλάδα. Ήδη από τότε είχαν αρχίσει και να το εξάγουν. Σήμερα, η εταιρεία μας συνεχίζει να είναι αμιγώς ελληνική και οικογενειακή, αφού διοικείται από εμένα και την αδελφή μου, ενώ στη δουλειά έχουν μπει και οι δυο μας κόρες. Το μέλι μας είναι αγνό, φυσικό προϊόν, έχει μοναδική γεύση και άρωμα, συστήνεται πάντα ανεπιφύλακτα σε όλες τις σύγχρονες δίαιτες.
Εξάγουμε επώνυμα και συστηματικά σε πάνω από 37 χώρες και μας χαροποιεί ιδιαίτερα το γεγονός πως το μέλι μας είναι ο πρεσβευτής του ποιοτικού ελληνικού μελιού στις απαιτητικές αγορές του εξωτερικού. Επενδύουμε σε μακροχρόνιες σχέσεις, στους 2.000 Έλληνες μελισσοκόμους (σεμινάρια, δωρεάν συμβουλές και έρευνες, συνεργασία με Πανεπιστήμια), στις προσπάθειες για συνεχή βελτίωση των διαδικασιών της παραγωγής. Ενθαρρύνουμε με κάθε τρόπο τους νέους μελισσοκόμους και έχουμε ξεκινήσει προγράμματα Συμβολαιακής Γεωργίας ενώ υποστηρίζουμε την αειφορία και τη διάσωση του περιβάλλοντος. Πιστεύω πως ο μελισσοκομικός κλάδος δηλώνει δυναμικό παρόν αλλά και ελπιδοφόρο μέλλον για την ελληνική οικονομία.
Όμως χρειαζόμαστε και την στήριξη της πολιτείας, ζητάμε και ελέγχους κυρίως στο θέμα της παράνομης “ελληνοποίησης”. Όπου βρίσκετε μέλι σε πολύ χαμηλές τιμές να ξέρετε πως δεν είναι ελληνικό. Ναι, έχουμε μακριά παράδοση στα βραβεία και τις διακρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μας δίνουν πάντα πολλή χαρά και υπερηφάνεια, κυρίως όμως μας δίνουν τη δύναμη να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που ξέρουμε καλά: να προσφέρουμε ελληνικό, κορυφαίο μέλι και τα συναφή προϊόντα με μοναδικά χαρακτηριστικά ποιότητας και γεύσης».
Κώστας Λάμπρου - Kumilio Σύκα Κύμης
«Η εταιρεία ξεκίνησε το 2015 με πολύ λίγα μέσα, αλλά –μόλις στη δεύτερη χρονιά μας– έχουμε πολύ μεγάλη ανταπόκριση, παρότι το περιβάλλον είναι εχθρικό λόγω της υψηλής φορολογίας, των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών, τα γνωστά... Υπάρχουν αξιόλογες προσπάθειες στον πρωτογενή τομέα, δυστυχώς τα κρατικά / ευρωπαϊκά προγράμματα επιλέγουν να ενισχύουν επενδύσεις ύψους άνω των 600.000 ευρώ, γεγονός που αποκλείει όλες τις μικρομεσαίες προσπάθειες. Θα συμβούλευα κάποιον που ξεκινάει, να επιλέξει ένα προϊόν για το οποίο έχει πίστη, όραμα και αγάπη. Και να εμπνέεται από την εργασία και τη δημιουργία περισσότερο από ό,τι για το κέρδος.
Το σύκο είναι δύσκολο: καθημερινό ξύπνημα με την ανατολή, και επιστροφή αργά το απόγευμα. Η συλλογή, η αποξήρανση, η επεξεργασία έχουν πολλές απαιτήσεις καθώς το φρέσκο σύκο είναι πολύ ευαίσθητο. Η αγάπη και ο σεβασμός προς τη φύση ήταν βασικός παράγοντας για να ασχοληθούμε με ένα αγροτικό προϊόν. Και ο λόγος που συνεχίζουμε είναι η χαρά και η ενέργεια που αντλούμε από αυτή τη δουλειά.
Το Ρετσέλι Σύκου, ένα νέο μας προϊόν, έχει μικρασιάτικη προέλευση. Η παράδοση περιέχει μια σοφία και ένα μέτρο που δεν μπορείς να αγνοήσεις.
Ωστόσο αναζητούμε βελτιώσεις και κάνουμε συνεχώς πειραματισμούς.
Τα περισσότερα αγροτικά μας προϊόντα είναι κορυφαία! Υπάρχει φοβερός ανταγωνισμός όμως και πρέπει να βρεις τρόπο να τραβήξεις το βλέμμα. Πολλές εταιρείες πια παίρνουν στα σοβαρά και τη συσκευασία, βοηθάει στην αναγνωρισιμότητα του ελληνικού brand στη διεθνή αγορά. Κι εμάς, η πρώτη διάκριση ήταν –από κοινού με το γραφίστα μας, Κώστα Πολάτογλου– πέρσι στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης για το σχεδιασμό των συσκευασιών μας. Από την πρώτη μας χρονιά κάνουμε μικρές εξαγωγές στην κεντρική Ευρώπη, πρόσφατα κλείσαμε συμφωνία και με Αυστραλία.
Εστιάζουμε πια πολύ και στο εξωτερικό. Μου λένε πως είμαι φύσει αισιόδοξος. Δεν ξέρω αν προκυύπτης από την ιδιότητά μου ως αρχιτέκτονας, αλλά πιστεύω ότι για να “χτίσεις” πρέπει πρώτα να εμπνευστείς».
Διονύσης Πολυχρονόπουλος - Σαλάμια Λευκάδας
«Η επιχείρησή μας ξεκίνησε το 1950 από τον προπάππο μας και συνεχίστηκε από τον πατέρα μας. Εμείς σήμερα είμαστε η 3η γενιά παραγωγών που κρατάμε την ίδια παραδοσιακή συνταγή αλλά και το ίδιο μεράκι.
Παρότι η σημερινή εποχή είναι δύσκολη για τις επιχειρήσεις πάντα αξίζει κάποιος να ασχοληθεί με το ελληνικό παραδοσιακό προϊόν γιατί είναι εξαιρετικό και δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει τα ξένα αντίστοιχα προϊόντα.
Η παραγωγή του σαλαμιού μας είναι μια χειροποίητη διαδικασία από την αρχή μέχρι το τέλος. Απαιτεί πολλές ώρες καθημερινής δουλειάς και τη διαρκή μου παρουσία. Όμως είναι κάτι που δεν με κουράζει, αντίθετα με ευχαριστεί να συνεχίζω με χαρά τη δουλειά των προγόνων μου.
Το γνήσιο σαλάμι αέρος Λευκάδας είναι ένα προϊόν φημισμένο και τόσο χαρακτηριστικό για το νησί μας. Είναι χειροποίητο και για την παραγωγή του χρησιμοποιούμε αποκλειστικά ελληνικά κρέατα. Είναι φυσικής ωρίμανσης και εκλεκτό προϊόν. Είναι γνωστό και στο εξωτερικό και άνετα μπορεί να σταθεί στα ράφια ξένων καταστημάτων, αφού συνδυάζει ποιότητα και παράδοση.
Γεμίζω υπερηφάνεια όταν άνθρωποι που συναντώ μου λένε πως έχουν μεγαλώσει με αυτό και τώρα συνεχίζουν δίνοντας και στα παιδιά τους την ίδια, απαράλλαχτη και ποιοτική νοστιμιά. Στα μελλοντικά μου σχέδια είναι να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο και να μπορεί ο κόσμος να το προμηθεύεται και να το απολαμβάνει και εκτός Ελλάδας. Πιστεύω ότι πρέπει να πατάμε στην παράδοση και να την διατηρούμε ζωντανή».
Παρασκευή Κουρέλλα - MIA FETA
«Η επιχείρησή μας ξεκίνησε το 1960 από τον πατέρα μας. Συνεχίζουμε η δεύτερη γενιά, τα δύο μου αδέρφια, δάσκαλος ο ένας, φαρμακοποιός ο δεύτερος, οικονομικές επιστήμες εγώ, μαζί μας και μια πολύ δυνατή ομάδα. Εφαρμόσαμε το πρότυπο της πλήρους καθετοποίησης, δηλαδή, χωράφια, φάρμες, εργοστάσιο ζωοτροφών, τυροκομείο - μεταποίηση, συσκευαστήριο, κατάστημα Mia feta - Feta bar. Βάλαμε στην αγορά παραδοσιακά ΠΟΠ προϊόντα, όπως μπάτζο και ανεβατό. Αναπτύξαμε και νέα όπως στραγγισμένο γιαούρτι, το μοναδικό στον κόσμο με φρέσκα φρούτα και χωρίς κανένα πρόσθετο (συντηρητικά, σταθεροποιητές, ζάχαρη, πηκτίνη, άμυλο, αρώματα, χρώματα). Είμαστε η πρώτη εταιρεία που ξεκίνησε την παραγωγή βιολογικών προϊόντων και τυριών το 1996 και φέτος κλείνουμε 20ετία. Η παγκόσμια αναγνωρισιμότητα και αποδοχή των προϊόντων μας επιβεβαιώνουν τη διαφορετικότητά μας.
Πρόσφατα επιλέχτηκε η εταιρεία μας ως πρότυπη παραγωγική μονάδα πρωτογενούς τομέα και δείγμα συνέπειας στην ανάπτυξη του αγροτικού τομέα. Παράγουμε 60 κωδικούς, κερδίζουμε διεθνή βραβεία με πιο πρόσφατο, το «new product» για το βιολογικό στραγγισμένο γιαούρτι που κέρδισε στα σπουδαία βραβεία τροφίμων Sofi Awards στην Αμερική! Το να επιχειρείς σήμερα στην Ελλάδα με τα οικονομικά της προβλήματα και τις αδυναμίες του τραπεζικού συστήματος και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος σε κάνει να νιώθεις συγκάτοικος του Ταρζάν! Όποιος τώρα ξεκινά πρέπει να ξέρει ότι θα είναι μοναχικός δρομέας και θα πρέπει να βλέπει μόνο το στόχο του.
Η παράδοση είναι βάθρο που πατάς πάνω για να κάνεις το επόμενο βήμα. Η εταιρεία μας αναπτύχθηκε με τις εξαγωγές. Παράγουμε στα Γρεβενά, πουλάμε σε όλο τον κόσμο, Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία, Ασία. Το ελληνικό προϊόν δεν υστερεί σε διεθνές επίπεδο και επιπλέον κουβαλάει πολιτισμό, αρώματα και γεύσεις από το μικροκλίμα της Ελλάδας. Εξάλλου το μότο μας είναι “To be healthy and fit, eat like a Greek”. Και το δικό μου… “πάντα μπροστά, είναι ο καλύτερος προορισμός”».
Μανώλης Κασσάκης - Αλλαντικά
Θυμάμαι από παιδί τον πατέρα μου, που αν και δάσκαλος, τα απογεύματα έφτιαχνε για έξτρα εισόδημα παραδοσιακά αλλαντικά πάνω σε συνταγές των προπάππων μας από το Λασίθι. Εγώ σπούδασα στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στον τομέα των τροφίμων και, γυρνώντας, εγκαταστάθηκα μόνιμα στο χωριό Γαλατά στην ενδοχώρα του νομού Ηρακλείου. Λόγω των σπουδών μου αλλά και του πάθους μου για τα ποιοτικά αλλαντικά πήγαμε μπροστά την αλλαντοποιία μας με καινούργιους κωδικούς. Κάποιοι από αυτούς καινοτόμοι, άλλοι πιο παραδοσιακοί, πάντα όμως με έμφαση στην άριστη πρώτη ύλη.
Όλη η γκάμα παρασκευάζεται από φρέσκο κρέας, είναι χωρίς ενισχυτικά γεύσης, επιπλέον υγρασίες, γλουτένη και χρωστικές. Επίσης υπάρχει μια σειρά χωρίς χημικά πρόσθετα. Εξάγουμε σε Ολλανδία, Κύπρο, Αγγλία, Αυστρία, Πολωνία και βλέπουμε πως τα ελληνικά προϊόντα έχουν ρεύμα! Αρκεί να είσαι ειλικρινής, συνεπής, ακριβής. Σήμερα οι 15 πελάτες του πατέρα μου έχουν αυξηθεί σε 1.200 ενεργούς, και βγάζουμε 14 κωδικούς. Από τα παραδοσιακά μας προϊόντα –ξιδάτο λουκάνικο και απάκι, χοιρινά λουκάνικα με βότανα της κρητικής γης, μέχρι πιο “σύγχρονα” όπως μοσχαρίσια λουκάνικα, παστράμι, λουκάνικο και καπνιστό φιλέτο κοτόπουλο, πορκέτα, σαλάμι με μάραθο, πατέ καπνιστής πανσέτας. Συνέχεια πειραματίζομαι με παλιές και νέες συνταγές! Παίρνω μέρος σε εκθέσεις, μιλάω και συνεργάζομαι στενά με αξιόλογους νέους σεφ, προχτές γύρισα από Τοσκάνη όπου συνάντησα και το διάσημο “χασάπη” Dario Cecchini – ο τύπος δεν παίζεται!
Το επιχειρείν στη χώρα μας είναι πολύ δύσκολο, αλλά όταν είσαι νέος δεν πρέπει να σε κολλάει τίποτα, καλύτερα κάνε λάθος παρά τίποτα!
Το μότο μου είναι “αν δεν μπορείς να περάσεις έναν τοίχο ή πάρε άλλο δρόμο ή στόλισέ τον!”»
Δημήτρης Κρις - Τσάι TUVUNU
«Το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο τσάι Tuvunu με Σιδερίτη (τσάι του βουνού) από τις ορεινές περιοχές της Θράκης. Τα προϊόντα μας είναι αφεψήματα –βράζουμε τις πρώτες ύλες σ’ ένα τεράστιο μπρίκι, ακριβώς όπως και στο σπίτι μας– σε αντίθεση με το σύνολο των άλλων προϊόντων της κατηγορίας RTD (ready to drink) Beverages που είναι ή περιέχουν εκχυλίσματα, αρώματα και χρώματα. Το tuvunu πίνεται κρύο ή ζεστό, ακριβώς επειδή είναι φυσικό – αν κάνεις το ίδιο με τα iced «teas» ή τα αναψυκτικά που κυκλοφορούν, το αποτέλεσμα θα είναι… ανησυχητικό. Δεν χρησιμοποιούμε πλαστικά στις συσκευασίες μας, είναι θέμα αρχής και μας έχει κοστίσει σε πωλήσεις, αλλά επιμένουμε να είναι πλήρως ανακυκλώσιμες οι συσκευασίες μας. Γνωρίζουμε κάθε έναν από τους καλλιεργητές μας προσωπικά και από φέτος το σύνολο σχεδόν της σοδειάς μας θα είναι πιστοποιημένο βιολογικό. Εξάγουμε σε Αμερική και Αυστραλία, Αγγλία, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία, Κύπρο, Βουλγαρία, Σουηδία κ.ά. Το να επιχειρείς σήμερα στην Ελλάδα είναι δύσκολη υπόθεση, καθώς το παμπάλαιο νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο έχει στηθεί ώστε τα πάντα, από τις φορολογικές κλίμακες έως το πώς διαμορφώνονται οι τιμές στα ράφια των SM, να ευνοούν τους πολύ ισχυρούς και να απελπίζονται όλοι οι υπόλοιποι.
Φρένο είναι τα ξένα μόνο-ολιγοπώλια, που μέσω των τοπικών θυγατρικών τους κρατάνε το ελληνικό λιανεμπόριο σε μια ιδιότυπη μορφή “ομηρίας” και ακυρώνουν τον υγιή ανταγωνισμό στην πράξη. Από τις συνήθεις πρακτικές είναι και τα λεγόμενα falseflags: γεμίζουν τα ράφια και τα εστιατόρια με δήθεν «ελληνικά» σήματα, και τελικά καταφέρνουν να κρατούν τις επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων αποκλεισμένες από την εγχώρια λιανική αγορά – δημιουργώντας παράλληλα στον Έλληνα καταναλωτή την ψευδαίσθηση ότι στηρίζει την ελληνική επιχειρηματικότητα με τις επιλογές του. Μιλώντας με όρους “του βουνού”, η Ελλάδα είναι ένα απ’ τα καλύτερα και πιο παραγωγικά χωράφια του κόσμου. Διαφωνώ με την επιλογή της ξενιτιάς, η Ελλάδα μάς χρειάζεται όλους.
Τη ζωή πρέπει να την βλέπουμε σαν μια σειρά από κύκλους, όλοι μαζί συνθέτουν τον πίνακα –το “big picture”– της ζωής του καθενός.
Για μένα ήταν εξίσου σημαντικοί οι “κύκλοι” που έχω ζήσει οδηγώντας ταξί, βάφοντας σπίτια ή δουλεύοντας σε πιτσαρία, με τις στιγμές που έζησα παίζοντας στο θέατρο, σπουδάζοντας στο πανεπιστήμιο ή δημοσιογραφώντας σε εφημερίδες. Και θεωρώ ότι το εγχείρημα της tuvunu είναι πραγματικά μοναδικό ακριβώς γιατί εμπεριέχει μια πλούσια “συγκομιδή” εμπειριών ή “κύκλων ζωής” της ομάδας των ανθρώπων που έκαναν το concept πραγματικότητα. Κι η ομάδα αυτή συνεχίζει να ονειρεύεται και να δημιουργεί νέες σειρές φυσικών ελληνικών αφεψημάτων…»
Γιάννης Μπέκας - Προϊόντα βουβαλινού γάλακτος
«Κατάγομαι από κτηνοτροφική οικογένεια Βλάχων από το Σέλι της Νάουσας. Οι Βλάχοι είχαν νομαδική ζωή, ασχολούνταν με την κτηνοτροφία και το εμπόριο και προμήθευαν με γάλα, τυριά, δέρματα όλο τον Βορρά. Ήταν μέσα στο DNA μου να ασχοληθώ κι εγώ με την κτηνοτροφία. Σπούδασα στην Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή, έχω πτυχία ζωικής παραγωγής, τυροκομίας, γενετικής βελτίωσης μεγάλων ζώων, πήγα στην Αμερική για την πρακτική μου, πήρα όμως κι ένα μεταπτυχιακό στο μάρκετινγκ. Στην αρχή πούλαγα βουβαλινό γάλα στα ζαχαροπλαστεία της Θεσσαλονίκης – το βουβαλινό είναι το πιο νόστιμο, το πιο θρεπτικό και βγάζει υπέροχα γλυκά. Με την κρίση όμως τα ζαχαροπλαστεία σταμάτησαν γιατί είναι και πιο ακριβό. Ξεκινήσαμε σιγά-σιγά να βάζουμε το γάλα σε μπουκάλι.
Και το κοινό αγάπησε τη νοστιμιά του. Σήμερα η Mpekas Family Farm πουλάει συσκευασμένα γάλατα, κεφίρ, αριάνι και γιαούρτι, κρέμες, κεσκιούλ (κρέμα πολίτικη με ξηρούς καρπούς), ρυζόγαλο, καζάν ντιπί (κορυφαίο σε πωλήσεις), καϊμάκι. Και τυριά και βούτυρο και παγωτά. Όλα τους πεντανόστιμα και θρεπτικά. Έχουμε καλή διανομή σε όλη την Ελλάδα –σε μεγάλα SM και deli–, και εξάγουμε σε Αγγλία, Νορβηγία, Γερμανία, Αυστρία, Αμερική. Η βάση μας είναι η παράδοση αλλά δίνουμε βάρος και στο design και στο marketing, παρακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις. Είμαστε ευλογημένη χώρα με πολλά ποιοτικά προϊόντα σε μικρές ποσότητες, δηλαδή είμαστε premium χώρα από μόνοι μας!
Είναι πάθος η κτηνοτροφία, δεν την κάνεις από αγγαρεία. Η δουλειά είναι χαρά, εμείς οι Βλάχοι λέμε πως ζούμε για να δουλεύουμε και όχι το αντίστροφο. Λέμε και κάτι ακόμα που το πιστεύω πολύ. “Τα κάστρα από μέσα πέφτουν”. Δηλαδή, δεν με ενδιαφέρει τι κάνει ο ανταγωνιστής, εγώ πρέπει να είμαι τέλειος για να πάω μπροστά».
Ιωάννα Κανελλοπούλου - My Precious Olive Tree
«Παλιότερα ήμουν δημοσιογράφος και δούλευα στην τηλεόραση, σήμερα δηλώνω αγρότισσα. Εντάξει, δεν κλαδεύω εγώ η ίδια τις ελιές, όμως αυτή είναι η δουλειά μου. Παράγω ελαιόλαδο. Ένα εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, για το οποίο ένιωσα πολύ υπερήφανη λίγο καιρό πριν, όταν κατέκτησε το χρυσό βραβείο γεύσης στον διεθνή διαγωνισμό της Νέας Υόρκης.
Το My Precious Olive Tree έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα, άριστα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, διακριτικά αρώματα και ισορροπία των αισθήσεων πικρού και πικάντικου. Έχει πολλά προβλήματα όποιος προσπαθεί να στήσει επιχείρηση στην Ελλάδα του 2017. Γραφειοκρατία, καθυστερήσεις, έλλειψη πόρων, υψηλή φορολογία, και απολύτως καμία συντονισμένη προσπάθεια από το κράτος ώστε το ελληνικό ελαιόλαδο συνολικά (και όχι μεμονωμένα το ελαιόλαδο κάποιου παραγωγού), να είναι ένα ισχυρό brand name.
Όμως, τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να κατακτήσουν τον κόσμο, για δύο βασικούς λόγους. Πρώτον, γιατί ο τόπος αυτός είναι ευλογημένος και παράγει προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας και γεύσης, και δεύτερον, γιατί οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν πείσμα, ισχυρή θέληση, καλή αισθητική και είναι “εκπαιδευμένοι” στις δυσκολίες. Πάντα λέω πως, ό,τι κάνεις, κάν’ το με πάθος και μη φοβάσαι τα λάθη. Λάθη δεν κάνουν αυτοί που δεν κάνουν τίποτα. Και... τόλμησε!
Εγώ τόλμησα! Δημιούργησα με πολλή αγάπη το My Precious Olive Tree, ένα πρόγραμμα υιοθεσίας ελιάς, γιατί οραματίστηκα να μοιραστώ με ανθρώπους από κάθε γωνιά του πλανήτη το θησαυρό που κληρονόμησα από τον παππού μου, την ελιά και το εξαιρετικό ελαιόλαδο που μας προσφέρει! Και εύχομαι να έρθει η μέρα που θα πω ότι τα κατάφερα!»
Δημήτρης Ρομποτής - Οινοποιείο Λευκαδίτικη Γη
«Η Λευκάδα είναι γνωστή για τις πανέμορφες παραλίες και τα μοναδικά χρώματα του Ιονίου. Είναι όμως και κάτι άλλο. Ένα μεγάλο και γόνιμο νησί με αξιόλογα προϊόντα και ιστορία. Είμαι παιδί της υπαίθρου που μεγάλωσα στα χωράφια βοηθώντας στην καλλιέργεια της ελιάς και του αμπελιού από όπου προέρχονταν και τα μοναδικά εισοδήματα της οικογένειας.
Η περιέργεια για την οινοποίηση και την καλλιέργεια του αμπελιού με οδήγησε σε σπουδές οινολογίας και αφού εργάστηκα σε μικρά και μεγάλα οινοποιεία για μερικά χρόνια γύρισα στη Λευκάδα και ασχολήθηκα με τις τοπικές ποικιλίες Βραδέα και Βερτζαμί. Είμαστε ένα μικρό οινοποιείο με παραγωγή γύρω στις 110.000 φιάλες.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση. Το πρωί συνήθως ξεκινάει με τις δουλειές του αμπελιού. Προσπαθώ να βρω αφορμές για να βρίσκομαι όσες περισσότερες ώρες στον αμπελώνα, αυτό είναι που μου γεμίζει τις μπαταρίες. Το βλέπεις να αλλάζει μέρα με τη μέρα. Μας δίνει αγωνίες και χαρές. Μετά οι δουλειές του οινοποιείου, ο προγραμματισμός των εμφιαλώσεων, η επαφή με τους πελάτες.
Δύσκολη δουλειά αλλά υπέροχη. Έχει τις δυσκολίες όπως όλες οι δουλειές στις μέρες μας, με την υψηλή φορολογία να μας βαραίνει τα πόδια, αλλά έχει και πολλές προκλήσεις και ευκαιρίες. Είναι μια εποχή που η αγορά ψάχνει τη διαφορετικότητα και οι μοναδικές ποικιλίες που έχουμε στο νησί ταιριάζουν γάντι στις σημερινές απαιτήσεις. Αυτή είναι και η δύναμη πολλών άλλων ελληνικών προϊόντων. Είναι το όπλο τους για να μπορέσουν να έχουν μια θέση στη διεθνή αγορά. Το Βερτζαμί μάς δίνει ιδιαίτερα κρασιά με μέτριο σώμα και αρώματα κόκκινων φρούτων κεράσι, βατόμουρο, τριαντάφυλλο. Η Βραδέα δίνει πολύπλοκα κρασιά με γεμάτο σώμα και αρώματα εσπεριδοειδών.
Στόχος μας είναι μια μικρή αύξηση της παραγωγής χωρίς όμως να αλλάξουμε το χαρακτήρα του οινοποιείου και τον τρόπο ζωής μας.
Σεβόμαστε τη φύση και κοιτάζουμε μπροστά».
Θοδωρής Κοντογιάννης - Kontogiannis Family, κρασί, λάδι, σταφίδα, πετιμέζι
«Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, η οικογένειά μας ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με τα αμπέλια, τις σταφίδες και το ελαιόλαδο. Oι σπουδές μου στο χώρο της επιστήμης των τροφίμων προέκυψαν σαν φυσική εξέλιξη. Tο 1999 ξεκινήσαμε τη βιολογική καλλιέργεια, το 2007 αρχίσαμε να εφαρμόζουμε βιοδυναμικές πρακτικές, σήμερα έχουμε καθετοποιήσει την παραγωγή μας σε μεγάλο βαθμό και είμαστε παρόντες από τη στιγμή της γέννησης του σταφυλιού μέχρι να γίνει σταφίδα ή πετιμέζι ή κρασί.
Οι συνάδελφοί μου στο εξωτερικό έχουν άπλετο χρόνο να αφοσιωθούν πραγματικά στο προϊόν τους και πώς θα το κάνουν καλύτερο, ενώ εδώ ο χρόνος σπαταλιέται στην αντιμετώπιση του συνεχώς μεταβαλλόμενου οικονομικού περιβάλλοντος.
Οι παράγοντες που σου κάνουν τη ζωή δύσκολη είναι πολλοί και παντού! Εμείς είμαστε ρομαντικοί και ερμηνεύουμε τα όποια κωλύματα σαν ευκαιρίες για να γίνουμε καλύτεροι. Θα συμβούλευα κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με την παραγωγή τροφίμων, αρχικά να σέβεται και να αγαπά αυτό που κάνει. Να σέβεται και τους ανθρώπους που θα γευτούν το προϊόν του, αλλά και τη φύση που μας δίνει τους καρπούς της.
Η εμπλοκή με την πρωτογενή παραγωγή τροφίμων είναι ευλογία. Κάθε χρονιά νιώθεις δημιουργός βλέποντας τα αποτελέσματα της προσπάθειάς σου και του αγώνα που κάνει το αμπέλι και η ελιά για να σε βγάλουν ασπροπρόσωπο!
Η τεχνολογική εξέλιξη είναι αρκετά δυναμική αλλά και η παράδοση κρύβει σοφία. Η προσέγγισή μας είναι μια διαρκής εξέλιξη, που λαμβάνει ερεθίσματα από την παράδοση.
Η Ελλάδα έχει προϊόντα για τα οποία είναι διάσημη διεθνώς και τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί ακόμη πιο πολύ. Εξάγουμε σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες και νιώθουμε ιδιαίτερα περήφανοι γι’ αυτό! Επίσης μας εντυπωσιάζει το γεγονός ότι οι ξένοι, εάν βρεθούν στην Κόρινθο, θέλουν να έρθουν να μας γνωρίσουν και να μάθουν περισσότερα για τον τόπο που μεγαλώνουν τα προϊόντα που αγαπούν.
Έχει μια έκφραση ο πατέρας μου, που χαρακτηρίζει όμως κι εμένα: “Δεν υπάρχει τίποτε αδύνατο, γι’ αυτόν που θα προσπαθήσει”».
Αλέξανδρος Κουρής - Μπίρα ΝΗΣΟΣ
«Μετά από εμπειρία 25 χρόνια ως διευθυντής, μέτοχος και δημιουργός εταιρειών στο χώρο της Διαφήμισης, του Marketing και της Επικοινωνίας, με σημαντικά έργα στα παραπάνω αντικείμενα σε Ελλάδα, Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, ήθελα ένα νέο νόημα στη ζωή μου, ένα καινούργιο πάθος.
Τότε ήρθε στη ζωή μου η Μάγια και η σχέση μου μαζί της εξελίχθηκε σε σχέση και με το νησί της, την Τήνο, μου μετέδωσε την αγάπη της για τον τόπο. Η ιδέα ήταν να φτιάξουμε μια κορυφαίας ποιότητας νησιώτικη μπίρα που θα συμπληρώνει τη γαστρονομία των ελληνικών νησιών και θα αποτελεί πρότυπο περιφερειακής παραγωγικής επένδυσης σε μια περίοδο σοβαρής οικονομικής δυσπραγίας. Μην ξεχνάμε πως το να έχεις σήμερα στην Ελλάδα επιχείρηση είναι σαν να ζεις σε στίβο μάχης. Όλο και περισσότερα, μεγαλύτερα και συνθετότερα εμπόδια. Η Ελλάδα του 2017 αφαιρεί αξία –ενώ οφείλει να προσθέτει– από κάθε παραγωγική και δημιουργική δραστηριότητα που διεξάγεται στο έδαφός της. Πιστεύω πως οι νέοι σήμερα πρέπει να δουν την έννοια “ελληνικό προϊόν” διασταλτικά, όχι περιοριστικά, και να βοηθήσουν την κοινωνία να ξεφύγει από το λήθαργο της νοσταλγίας του παρελθόντος, της αγκύλωσης στην “παράδοση” και της “λατρείας των προγόνων”. Η παράδοση δεν πρέπει να είναι δέσμευση αλλά πηγή έμπνευσης για μεγαλύτερη διαφοροποίηση και υψηλότερη ποιότητα. Σήμερα τα αξιόλογα προϊόντα έχουν ονοματεπώνυμο, δεν είναι ανώνυμα.
Οι μπίρες ΝΗΣΟΣ είναι μικρής παραγωγής από κορυφαίες πρώτες ύλες, ζυθοποιούνται με αργή, παραδοσιακή, απόλυτα φυσική διαδικασία που διαρκεί ένα μήνα. Έχουν πλούσια γεύση, άρωμα και σώμα, προσφέρονται απαστερίωτες, “ζωντανές” και φρέσκιες, δεν περιέχουν συντηρητικά. Διαθέτουμε τη ΝΗΣΟΣ Pilsner, την πρώτη και μοναδική ελληνική μπίρα που διακρίθηκε ανάμεσα σε 1.613 μπίρες από 42 χώρες με το ασημένιο βραβείο European Beer Star –το μεγαλύτερο διαγωνισμό του είδους–, τη ΝΗΣΟΣ Βιολογική και την 7 Μποφόρ, την πρώτη και μοναδική μαύρη Pilsner στην Ελλάδα με 7% αλκοόλ. Όλες ζυθοποιούνται και εμφιαλώνονται 100% στην Τήνο. Κάνουμε εξαγωγές σε Αυστραλία, Κύπρο, Ηνωμένο Βασίλειο.
Έχω σαν μότο ζωής πως είμαστε ό,τι παράγουμε. (Όχι ό,τι καταναλώνουμε)».
Τα παράδοξα των ελληνικών εισαγωγών και εξαγωγών
Ακούγεται φυσιολογικό που η Ελλάδα το 2016 εισήγαγε καφέ αξίας 62 εκατ. ευρώ από τη Βραζιλία. Όμως, να εισάγουμε και κατεψυγμένα ψάρια €453.199 από το Ομάν; Με αυτά και με άλλα, τον περασμένο χρόνο το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας αυξήθηκε κατά 4,8%, καθώς η αύξηση των εισαγωγών (σε προϊόντα και υπηρεσίες) ήταν μεγαλύτερη από εκείνης των εξαγωγών. Πάμε να δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία δεν αποτελούν ούτε τις μεγαλύτερες ούτε τις χαμηλότερες εισαγωγές εξαγωγές.
Εισαγωγές
Το 2016, μεταξύ άλλων, εισάγαμε κρέατα βοοειδών από τη Γαλλία αξίας 170 εκατ., κρέατα χοιροειδών από τις Κάτω Χώρες 194 εκατ., καθώς και άλλα 84 εκατ. από τη Γερμανία. Επίσης: λαχανικά €414.000 από την ΠΓΔΜ, ζάχαρη €2.188.405 από την Αλγερία, εσπεριδοειδή €3.952.687 από τη Νότια Αφρική, μπίρα βύνης €3.366.164 από το Μεξικό, μπανάνες €2.729.233 από τη Γουατεμάλα, φαγόπυρο €171.139 από το Περού.
Εξαγωγές
Τα κυριότερα αγροτικά προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα είναι το ελαιόλαδο, οι ελιές, η φέτα, τα ροδάκινα (κομπόστες), οι τσιπούρες και τα λαβράκια, τα πορτοκάλια, το σιτάρι, τα σταφύλια και τα ακτινίδια. Εξάγουμε, όμως, και πολλά ακόμα αγαθά, όπως: Μέλι φυσικό στις Κάτω Χώρες αξίας €69.417. Εσπεριδοειδή αξίας €35.591.603 στη Γερμανία. Ρύζι €3.468.874 στην Ιταλία. Ελαιόλαδο αξίας €6.884.322 στη Βρετανία. Γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες €2.528.500 στις ΗΠΑ. -Μήλα, αχλάδια και κυδώνια €25.484 στη Νιγηρία. Σοκολάτα €25.824 στη Μαδαγασκάρη. Παγωτά €272.408 στον Καναδά. Φράουλες €2.362.611 στην Ινδία. Τυριά και πηγμένο γάλα €154.383 στην Κίνα.
Όλα τα στοιχεία αναλυτικά βρίσκονται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (www.statistics.gr)