

Formula 1: Όλα όσα έγιναν στον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν στην Αυστραλία
Ο πρώτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός εικοστός πέμπτος (1.125) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 16 Μαρτίου 2025 στην πίστα Albert Park Grand Prix Circuit, στη Μελβούρνη της Αυστραλίας. Έξι νεαροί οδηγοί εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στις αγωνιστικές ομάδες σε σταθερή θέση. Ήμουν έτοιμος να γράψω ότι ο Όλιβερ Μπέαρμαν δεν είχε οδηγήσει σαν έφηβος στο περσινό Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας με τη Ferrari, αλλά θα ήταν λάθος. Είχε τερματίσει έβδομος, άρα είχε οδηγήσει «σαν άντρας». Έχουμε φτάσει να περιμένουμε τόσα πολλά από οδηγούς αγώνων που μόλις έχουν ενηλικιωθεί, ώστε το να πρωταγωνιστούν στην κούρσα έχει γίνει σύνηθες. Με το ζόρι ανοιγοκλείνουμε τα μάτια μας στα στατιστικά στοιχεία που λένε ότι ήταν ο τρίτος νεότερος οδηγός της F1 ο οποίος παίρνει εκκίνηση σε Grand Prix, και ο νεαρότερος Βρετανός που το κάνει. Ο Φιτιπάλντι ήταν 25 ετών όταν έγινε ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής το 1972 και «δεν του φαινόταν» καθόλου η ηλικία. Ο Μαξ Φερστάπεν είναι τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής στα 27 του χρόνια.
Ο Damien Smith, διακεκριμένος δημοσιογράφος και συγγραφέας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σε άρθρο του ότι πριν από δώδεκα χρόνια ρώτησε κάποιον του οποίου ο γιος είχε φτάσει στην κορυφή (για λίγο όπως αποδείχθηκε) πόσο στοίχισε η εκπαίδευσή του. Η απάντηση ήταν μεταξύ 6 και 8 εκατομμυρίων λιρών. Στις ημέρες μας το αντίστοιχο ποσό, με συντηρητική διάθεση φτάνει 15 εκατομμύρια λίρες. Φυσικά οι δαπάνες μειώνονται στην περίπτωση που ένα παιδί μπει σε πρόγραμμα οδηγών των μεγάλων ομάδων. Επίσης η συντριπτική πλειοψηφία των φερέλπιδων νέων οδηγών δεν θα σπάσει ποτέ τη γυάλινη οροφή που οδηγεί στους αγώνες της Formula 1. Συνήθως επικεντρώνονται στους αγώνες αντοχής, αλλά και αυτό δεν είναι λίγο. Παιδιά από φτωχογειτονιές δεν έχουν καμία ελπίδα, και καλύτερα να κλωτσάνε μια μπάλα ποδοσφαίρου, επειδή ακόμη και εκείνοι που προέρχονται από τη χρυσοφόρα πλευρά των γραμμών και έχουν πρόσβαση σε μια καλά εφοδιασμένη τράπεζα της μαμάς και του μπαμπά χρειάζονται μεγάλη δόση τύχης για να ξεχωρίσουν σε αυτόν τον κολασμένα άγριο κόσμο. Το ταλέντο δεν αρκεί. Πιθανότατα ποτέ δεν αρκούσε. Μπορούν να το βεβαιώσουν οι γονείς του Σεμπαστιάν Οκόν και ο πατέρας του Λιούις Χάμιλτον· Οι πρώτοι έμεναν σε τροχόσπιτο για να εξοικονομούν χρήματα και ο δεύτερος έκανε τρεις δουλειές για να χρηματοδοτεί την εκπαίδευση του γιού του. Στον αγώνα της Κυριακής, ο Άντονι Χάμιλτον έδειξε μεγάλη κατανόηση παρηγορώντας τον Ιζάκ Χατζάρ ο οποίος δεν κατάφερε να ξεκινήσει αφού έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου στον γύρο σχηματισμού (formation lap). Ο νεαρός Γαλλοαλγερινός θα ξεκινούσε ενδέκατος, έχοντας την καλύτερη θέση στο grid από τους υπολοίπους πέντε, οργανικά ενταγμένους πρωτοεμφανιζόμενους (rookies) οδηγούς. Πάντως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός παραμένει ένα σπορ για την ελίτ.
Κατά τη διάρκεια της σεζόν θα μας δοθεί η ευκαιρία να ασχοληθούμε λεπτομερέστερα με τους νέους οδηγούς και τις επιδόσεις τους αλλά κυρίως με τη σημασία ενός κόσμου, του νεότερου κόσμου μας, όπου η νεότητα κατέχει θέση ηθικού προβαδίσματος.
Formula 1: Ο Αγώνας της Μελβούρνης
Ο Λάντο Νόρις απέδειξε ότι μπορεί να διεκδικήσει την πρώτη θέση του πρωταθλήματος αφού μπόρεσε να ανταπεξέλθει τρείς φορές στην πίεση που δέχτηκε από τον ομόσταυλό του Όσκαρ Πιάστρι, τον βασικό του αντίπαλο Μαξ Φερστάπεν και την απόφαση για την αλλαγή των ελαστικών ενόψει της δυνατής βροχής. Πριν από την σύγκρουση του Φερνάντο Αλόνσο στην στροφή 6, στον 41ο από τους 57 γύρους του αγώνα, ο Νόρις και ο μηχανικός του Γουίλιαμ Τζόζεφ βρίσκονταν στο πιο κοινό δίλημμα των αγώνων. Έπρεπε να μπουν στα pits για αλλαγή ελαστικών υπό την απειλή του Πιάστρι ή όχι. Ήδη ο Αντρέα Στέλα, ο διευθυντής αγώνων της ομάδας, είχε δώσει εντολή στον Αυστραλό οδηγό του να μην προσπαθήσει να προσπεράσει τον Βρετανό, παρόλο που ο ρυθμός του ήταν πιο γρήγορος. Ο Πιάστρι είχε χάσει τη δεύτερη θέση εκκίνησης από τον Φερστάπεν στον πρώτο γύρο αλλά είχε επανέλθει. Στον 17/57 γύρο, εκμεταλλευόμενος ένα λάθος του Ολλανδού στην στροφή 11, προσπερνά και μετά παίρνει ένα προβάδισμα 15 δευτερολέπτων από τον τρίτο, πια, Φερστάπεν και έχει φτάσει σε απόσταση αναπνοής (ενός δευτερολέπτου) από τον ομόσταυλό του. Φυσικά, όπως απαιτεί η λογική ζητά να τον προσπεράσει. Όμως η ομάδα έχει μάθει το μάθημά της από πέρσι που έχασε βαθμούς εγκλωβισμένη στην αναποφασιστικότητα να επιλέξει τον κύριο, τον πρώτο οδηγό της. Φαίνεται πως ο Νόρις θα είναι ο πιλότος που θα διεκδικήσει το πρωτάθλημα των οδηγών. Ακόμα και έτσι ένας πιθανόν λάθος χρόνος επιλογής αλλαγής ελαστικών θα έφερνε τον Πιάστρι στην πρώτη θέση (undercut) και τα πράγματα θα περιπλέκονταν. Η αποτυχία του Αλόνσο να περάσει στη στροφή 6 διόρθωσε την κατάσταση. Βγαίνει το αυτοκίνητο ασφαλείας και τα δεκαέξι μονοθέσια που έχουν μείνει στην πίστα μπαίνουν για την αλλαγή των βρόχινων ελαστικών που είχαν από την αρχή του αγώνα. Όλοι εκτός του Φερστάπεν βάζουν «σκληρά» ελαστικά. Η Red Bull επιλέγει «μεσαία» για να δώσει στον οδηγό της τη δυνατότητα να τα ζεστάνει πιο γρήγορα και να διεκδικήσει την προσπέραση. Ήταν μάλλον μάταιος κόπος γιατί είναι φανερό ότι η Mclaren είναι σαφώς πιο γρήγορη. Αμέσως μετά από την -εν κινήσει- επανεκκίνηση έρχονται προειδοποιήσεις για βροχή εντάσεως 3. Αυτήν τη φορά ο Νόρις φάνηκε αποφασισμένος να μην αφήσει τον Πιάστρι να μπει στη ζώνη DRS και ήταν 2,7 δευτερόλεπτα μπροστά μετά από δύο γύρους. Ο Πιάστρι μόλις είχε αρχίσει να τον πλησιάζει, όταν πέρασαν από τη στροφή 12 στον 44ο γύρο και χτύπησαν στον «τοίχο» της βροχής. Ο Βρετανός γλιτώνει ενώ ο Αυστραλός χάνει τον έλεγχο. Δεν ήταν η πρώτη φορά. Συνέβη νωρίτερα στον 29/57 γύρο όταν του είχαν αρνηθεί την προσπέραση. «Κρατήστε τη θέση σας στη μετάβαση στο στεγνό και απομακρυνθείτε από τους πίσω οδηγούς» ήταν η εντολή. «Εντάξει. Είμαι πιο γρήγορος», ήρθε η απάντηση, επίπεδη, χωρίς συναίσθημα στην εκφορά της, αλλά το μήνυμα ήταν σαφές.
Πέρασαν μπροστά από τα δύο μονοθέσια της Haas - ο Χούλκενμπεργκ έδωσε DRS στον Norris την κρίσιμη στιγμή, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσε να τον είχε πιάσει το DRS του Πιάστρι - και τότε ο Όσκαρ ρώτησε: «Κρατάμε ακόμα τη θέση μας τώρα που ξεφύγαμε από την κίνηση;» «Κρατάμε προς το παρόν», ήταν η απάντηση. «Ενημερώστε μας για τον ρυθμό σας». «Μπορείτε να δείτε τον ρυθμό μου.». Αλλά τότε η στροφή 6 τον πρόδωσε ή τα νεύρα του για την απαγόρευση. Το αριστερό πίσω μέρος μόλις μπήκε στα χαλίκια στον 32ο γύρο, χάνοντας την ορμή του σε όλη τη διαδρομή που ακολούθησε μέχρι τη στροφή 9. Έχασε περίπου 1,5 δευτερόλεπτο - και το DRS. Ο Πιάστρι ήταν αυτός που έκανε το λάθος καθώς προσπάθησε να ασκήσει πίεση. Ο Νόρις άντεξε.
Τώρα στον 44ο γύρο ο Νόρις και ο μηχανικός του έχουν την ετοιμότητα να μπουν στα pits για αλλαγή εκ νέου σε λάστιχα βροχής. Ο Φερστάπεν μένει έξω σε μια δεύτερη απέλπιδα προσπάθεια της Red Bull να δώσει κάποιο πλεονέκτημα στον οδηγό της προσευχόμενη να σταματήσει η βροχή και να τα χάσει όλα η Mclaren. Το ίδιο κάνουν και οι έτεροι απελπισμένοι, οι της Ferrari. Για λιγότερο από ένα γύρο ο Χάμιλτον ήταν πρώτος και ο Λεκλέρ δεύτερος. Είχαν και οι δύο νεύρα σε όλον τον αγώνα. Ο Βρετανός με τον νέο μηχανικό του στη Ferrari τον Ρικάρντο Αντάμι, προηγουμένως μηχανικός αγώνα του Κάρλος Σάινθ και του Σεμπάστιαν Φέτελ), για τις υποδείξεις του και ο Μονεγάσκος για μια διαρροή νερού που είχε στο κάθισμα του. Φυσικά ο λόγος ήταν ότι έχουν στα χέρια τους ένα αυτοκίνητο που υπολείπεται 5/10 του δευτερολέπτου από την Mclaren. Στον 47/57 γύρο ο Λίαμ Λώσον και ο Γκάμπριελ Μπορτολέτο) χάνουν τον έλεγχο και εγκαταλείπουν. Η δεύτερη επανεκκίνηση φέρνει τον Φερστάπεν κοντά στον Νόρις. Στους δύο τελευταίους γύρους τον φτάνει σε απόσταση αναπνοής (DRS) αλλά ο ρυθμός της Mclaren είναι σταθερά πιο αξιόπιστος. Ο Νόρις αντέχει για τρίτη φορά την πίεση και κερδίζει τον αγώνα και την πρώτη θέση στην βαθμολογία. Στους κατασκευαστές, η Mclaren μοιράζεται την πρώτη θέση με τη Mercedes μετά από την πολύ καλή εμφάνιση και την τέταρτη θέση που κατέλαβε ο χαμογελαστός νέος οδηγός της Andrea Kimi Antonelli (Αντονέλι). Την τρίτη θέση πήρε ο ομόσταυλός του Τζορτζ Ράσελ. Και οι δύο μαζί έφεραν στη γερμανική ομάδα 27 βαθμούς, για να ισοφαρίσουν τους 25 βαθμούς του πρωτοπόρου Νόρις και τους 2 βαθμούς του ένατου, τελικώς, Πιάστρι.
Ο Όλιβερ Μπέαρμαν τερμάτισε τελευταίος, δέκατος τέταρτος. Ο αγώνας δεν ήταν ευνοϊκός για τους πρωτοεμφανιζόμενους, με την εξαίρεση του Αντονέλι. Όμως το μέλλον είναι «υποχρεωτικά» δικό τους.
Στις 21-23 Μαρτίου θα γίνει το κινεζικό Grand Prix στην πίστα Shanghai International Circuit. Η ευχάριστη μορφή της πίστας όταν τη βλέπει κανείς από ψηλά - έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μοιάζει με το κινέζικο σύμβολο «shang», που σημαίνει προς τα πάνω - είναι εξίσου ευχάριστη για τους οδηγούς που πατάνε στη γη. Ο γύρος ξεκινά μοναδικά, καθώς οι οδηγοί «πετούν» στις ολοένα και πιο στενές στροφές 1 και 2, πριν περάσουν αριστερά από τις 3 και 4. Οι στροφές 7 και 8 με τη μεγάλη επιτάχυνση είναι από τις αγαπημένες των οδηγών, ενώ η πίστα διαθέτει μία από τις μακρύτερες ευθείες στο ημερολόγιο, το τμήμα μήκους 1,2 χιλιομέτρων που χωρίζει τις στροφές 13-14.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το νέο μοντέλο της Subaru συνδυάζει την παράδοση της εταιρείας με τη σύγχρονη τεχνολογία υβριδικής κίνησης
Ο κινεζικός κολοσσός αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Το όνομά του σημαίνει «οικείο» και «καινοτόμο», τονίζοντας έτσι τις απρόσκοπτες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τη συνδεσιμότητα
Ένα εντελώς νέο μοντέλο στην κατηγορία των compact SUV.
Ένα μοντέλο με προηγμένη τεχνολογία και premium χαρακτηριστικά
Μοιάζει βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας - Υπόσχεται μια νέα εποχή στις μεταφορές
Το 2024 αποτέλεσε μια κομβική χρονιά για τη Citroen
Ο Τακαμότο Κατσούτα χάνει την ευκαιρία να αρπάξει τη νίκη
Με τα εξελιγμένα συστήματά του το Avenger είναι σύμμαχος του οδηγού
O Adrien Fourmaux εκτός συναγωνισμού
Έλφιν Έβανς , Τακαμότο Κατσούτα και Οτ Τάνακ στην πρώτη τριάδα
Κατέρρευσαν τα σχέδια για τη δημιουργία της υπ' αριθμόν 3 αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο
Βασικό του πλεονέκτημα οι μικρές του διαστάσεις και ο πλούσιος εξοπλισμός που συμβάλλει στις άνετες μετακινήσεις
Όλα όσα θα θέλατε να γνωρίζετε για την κρίση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και το πώς φθάσαμε ως εδώ. Γιατί πίσω από όλα, υπάρχουν εξηγήσεις
Mισθώνεις αυτοκίνητο από το κινητό, μόνο για τη διαδρομή σου!
Γιατί φαίνεται να χαλάει το deal
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.