Αυτοκινηση

Formula 1 - Άμπου Ντάμπι: Η παρακμή της Δύσης δεν έχει θέση στους αγώνες

Πρώτη η McLaren με τη Ferrari στη δεύτερη και την τρίτη θέση και τον Βερστάπεν έκτο με τη Red Bull

Αντώνης Παγκράτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Formula 1: Όλα όσα έγιναν στο γκραν πρι του Άμπου Ντάμπι

Ο εικοστός τέταρτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός εικοστός τέταρτος (1.124) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 08 Δεκεμβρίου 2024 στην πίστα Yas Marina Circuit, στο εμιράτο Άμπου Ντάμπι. Mε τη νίκη του Λάντο Νόρις η ομάδα της Mclaren εξασφάλισε την πρώτη θέση στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών μετά από 25 χρόνια. Τότε είχε κατακτήσει το πρωτάθλημα οδηγών ο Μίκα Χάκινεν και ο Ντέιβιντ Κούλθαρντ για την αγγλική ομάδα με κινητήρα  Mercedes. Το 2008 ο Λιούις Χάμιλτον με την Mclaren κατακτά την πρώτη θέση της καριέρας του αλλά πρωταθλήτρια ομάδα στον πίνακα των κατασκευαστών ήταν η Ferrari με τους Φελίπε Μάσα και Κίμι Ραϊκόνεν. Ο 21ος αιώνας άρχισε με την κυριαρχία του Μίκαελ Σουμάχερ και της Ferrari, της Red Bull του Άντριαν Νιούι και της Mercedes του Λιούις Χάμιλτον με τις μικρές παρεμβολές της Renault του Φλάβιο Μπριατόρε και την Brown του Ρος Μπρον. Οι δύο μεγάλοι πρωταγωνιστές του αιώνα μας αλλάζουν ομάδα από τον επόμενο χρόνο. Ο αεροδυναμιστής Άντριαν Νιούι, ο πιο επιτυχημένος στην ιστορία της Formula 1, πηγαίνει ως συνιδιοκτήτης στην Aston Martin μετά από 19 χρόνια στην αυστριακή ομάδα του Ντίτριχ Μάτεσιτς. Ο Λιούις Χάμιλτον, μετά από 12 συναπτά έτη στην Mercedes, μεταγράφεται στην πιο σημαντική ομάδα όλων των εποχών για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, την ιταλική Ferrari. Φυσικά και οι δύο βρίσκονται στο τέλος της καριέρας τους, οπότε η παρουσία στις νέες ομάδες τους περισσότερο ικανοποιεί το αίσθημα της συνεχείας στην ανθρώπινη ζωή -αίσθημα απολύτως απαραίτητο για τη συνοχή του χρόνου- παρά την προσδοκία νέων επιτυχιών.

Η τετριμμένη και κοινότοπη φράση «έκλεισε ένας κύκλος» θα μπορούσε εδώ να λάβει τη θέση που της αρμόζει. Από το 2026 με την προσθήκη της Audi και τους αναμενόμενους νέους κανονισμούς με τους ακόμη πιο φιλικούς στο περιβάλλον κινητήρες, φαίνεται ότι οι αγώνες θα μπουν σε ένα νέο κύκλο που θα γεμίσει με τις ιστορίες των πρωταγωνιστών του. Δεν είναι εύκολο να απαντήσει κάποιος στο κυρίαρχο ερώτημα που τίθεται αυτόματα σε κάθε είδους ερμηνεία των γεγονότων και των επιπτώσεων τους. Οι συνθήκες διαμορφώνουν την ανθρώπινη ζωή ή οι εξέχουσες προσωπικότητες οδηγούν τις αλλαγές; Το καλοκαίρι του 1918, στο τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, εκδίδεται το βιβλίο του Όσβαλντ Σπένγκλερ που πραγματεύεται ακριβώς αυτό, τον φορμαλιστικό τρόπο με τον οποίον κινείται η ιστορία. Ο τίτλος του βιβλίου που απέκτησε σημαντική ζωή στο παγκόσμιο πνεύμα είναι «Η παρακμή της Δύσης» και αναλύει τη σημασία των συνθηκών στην ανθρώπινη ιστορία. Εφόσον δεν μπορεί να δώσει μια ικανοποιητική απάντηση στην επιρροή των ανθρώπων στην ιστορία τους καταλήγει με ένα λατινικό απόφθεγμα: «Οι μεταπτώσεις της μοίρας οδηγούν τους θέλοντες και σέρνουν τους μη θέλοντες». Δηλαδή κάποιοι εκμεταλλεύονται τις συνθήκες, ενώ οι υπόλοιποι αφήνονται στη δίνη τους. Κανείς από τους πρωταγωνιστές μας δεν συμφωνεί με μια τέτοια ερμηνεία της ζωής του. Εάν συμφωνούσε δεν θα ενεργούσε προς οιανδήποτε κατεύθυνση. Δεν θα ήταν πρωταγωνιστής. Δεν θα ήταν καν δρών. Ο Άντριαν Νιούι και ο Λιούις Χάμιλτον αρχίζουν μια καινούργια ζωή, υπό μίαν έννοια, γιατί πιστεύουν στις σημαντικές συνέπειες της συμμετοχής τους στην ανθρώπινη προσπάθεια. Η πίστη στο μέλλον και η βεβαιότητα μιας χρονικής συνεχείας οδηγούν τα βήματά τους· όχι η ευπρεπής συνταξιοδότηση ή η καταγραφή ενός νέου ρεκόρ συμμετοχών. Ο Όσβαλντ Σπένγκλερ κατέγραψε με ευφυΐα και αξιοπιστία τους κύκλους που διαγράφουν οι πολιτισμοί προφητεύοντας τη «δύση» της Δύσης ως αναπόδραστη συνέπεια ενός τέλους. Δεν πέτυχε στις προβλέψεις του. Το βιβλίο του Σπένγκλερ παραμένει υπόδειγμα ιστορικής καταγραφής των γεγονότων και του βάθους ενός πολιτισμού αλλά ο φορμαλιστικός τρόπος ερμηνείας αφήνει εκτεθειμένο τον συγγραφέα απέναντι στην ανθρώπινη προσπάθεια για ζωή, δηλαδή στη συνέχεια πέραν του βιολογικού χρόνου. Οι παραδειγματικές ζωές των πρωταγωνιστών μας εμπνέουν όλους εμάς σε ένα βίο που αντιστέκεται σθεναρά στις δίνες της μοίρας μας.

Formula 1: Ο αγώνας στο Άμπου Ντάμπι

Στην εκκίνηση ο Μαξ Φερστάπεν συγκρούεται με τον Όσκαρ Πιάστρι στην προσπάθεια να τον προσπεράσει από την εσωτερική μεριά της πρώτης στροφής. Παρά τις ειρωνικές του διαμαρτυρίες η τιμωρία των δέκα δευτερολέπτων είναι δίκαιη. Το τυχαίο περιστατικό αναπτερώνει τις ελπίδες της Ferrari αφού το ένα εκ των δύο αυτοκινήτων της Mclaren βρίσκεται εκτός διεκδικήσεως των βαθμών. Τελικά ο Πιάστρι θα πάρει έναν βαθμό αφού θα τερματίσει στη δέκατη θέση, χωρίς το γεγονός αυτό να παίξει κάποιο ρόλο στη συγκομιδή βαθμών που θα ήταν σημαντικοί για την πρώτη θέση στον πίνακα των κατασκευαστών. Η νίκη του Νόρις και οι είκοσι πέντε βαθμοί ήταν αρκετοί για την κατάληψη του πρωταθλήματος. Οι δύο Ferrari κατέκτησαν τη δεύτερη και τρίτη θέση, με τον Κάρλος Σάινθ και τον Σαρλ Λεκλέρ, αντίστοιχα. Ο Μονεγάσκος είχε ξεκινήσει από την 19η θέση. Αυτή η απόδοση του προσέφερε τον τίτλο του οδηγού του αγώνα που δίνεται από τους θεατές. Ο Λεκλέρ, ομόσταυλος του οποίου από τη νέα χρονιά θα είναι ο Λιούις Χάμιλτον, είχε μια πολύ καλή χρονιά τηρουμένων των αναλογιών ως προς τις σχετικές δυνατότητες του μονοθεσίου που είχε στη διάθεσή του. Πέτυχε τρείς πρώτες νίκες. Οι δύο από αυτές ήταν οι πιο ενδιαφέρουσες: Του Μονακό και της Μόντζα. Έμειναν αξέχαστες στο αγωνιστικό και τηλεοπτικό κοινό αφού συνδέθηκαν με κάτι που ξεπερνά την υπό στενή έννοια επιτυχημένη προσπάθεια. Και οι δύο νίκες συντονίζονται σε μία συναισθηματική προσδοκία που φαίνεται ότι υπερέβη τις αγωνιστικές συνθήκες. Η αντίστοιχη κοινότοπη φράση είναι «το σύμπαν συνωμότησε» για να συμβεί. Μόνο που εδώ έχουμε μια συνωμοσία επιβεβλημένη από την ακατανίκητη επιθυμία να αποδοθεί επίγεια δικαιοσύνη με υπερβατικό χαρακτήρα. Ο Λεκλέρ άξιζε τις δύο νίκες και έπρεπε να τις πάρει, όχι μόνο λόγω της αδιαμφισβήτητης οδηγικής του ικανότητας αλλά κυρίως για την παραδειγματική συμπεριφορά του. Είναι συνεπής, ευχάριστος, αξιόπιστος. Η ύπαρξη του μας κάνει καλύτερους ανθρώπους.

Ο αγώνας κύλησε με τη σαφή υπεροχή ρυθμού του Νόρις. Δεν απειλήθηκε από κανέναν. Όλες οι στάσεις για αλλαγές ελαστικών έγιναν χωρίς εκπλήξεις. Ήταν συγκινητική η οδηγία του Τότο Βολφ στον Τζώρτζ Ράσελ να δώσει ελεύθερο χώρο στον Λιούις Χάμιλτον για να τερματίσει στην τέταρτη θέση. Ελάχιστη έκφραση ευγνωμοσύνης στον πιο επιτυχημένο οδηγό της Formula 1, των νεότερων χρόνων. Δηλαδή από την εμφάνιση της αεροδυναμικής σχεδίασης, το 1968.

Η νέα χρονιά θα ξεκινήσει από την Αυστραλία στις 16 Μαρτίου 2025 και θα λήξει στα Ηνωμένα Εμιράτα στις 7 Δεκεμβρίου 2025. Περιλαμβάνει 24 αγώνες.