Αυτοκινηση

Formula 1 - Κατάρ: Ο Μαξ Φερστάπεν απολαμβάνει τον αγώνα

Έχοντας στην κατοχή του ένα καλό αυτοκίνητο, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής γιατί σκέφτεται και ενεργεί με διαφορά δεκάτων του δευτερολέπτου

Αντώνης Παγκράτης
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Formula 1 - Κατάρ: Ο Μαξ Φερστάπεν διατήρησε την πρωτοπορία μέχρι τον τερματισμό, με δεύτερο τον Μονεγάσκο Σαρλ Λεκλέρ

Ο εικοστός τρίτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός εικοστός τρίτος (1.123) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 01 Δεκεμβρίου 2024 στην  Lusail International Circuit, στο εμιράτο του Κατάρ. Η πρώτη θέση στον πίνακα των ομάδων (των κατασκευαστών) θα κριθεί την τελευταία αγωνιστική ημέρα στα Ηνωμένα Εμιράτα. Η Mclaren παρά τη θεωρητική υπεροχή της πριν από τον κυριακάτικο αγώνα, όπου είχε καλύτερες θέσεις στο grid της εκκίνησης από την άμεση αντίπαλό της, τη Ferrari, συγκέντρωσε 26 βαθμούς, εννέα λιγότερους από την ιταλική ομάδα. Φυσικά, εξακολουθεί να προηγείται με 21 βαθμούς στη γενική κατάταξη, οπότε έχει βάσιμες ελπίδες να τερματίσει πρώτη στο τέλος της αγωνιστικής περιόδου. Ποιο ήταν το χαρακτηριστικό του κυριακάτικου αγώνα που οδήγησε σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Η τιμωρία του Λάντο Νόρις με δέκα δευτερόλεπτα ποινής τα οποία έπρεπε να εκτίσει εντός του αγώνα διασχίζοντας το pit lane. Στην πραγματικότητα ο χρόνος που έχασε είναι ανυπολόγιστος διότι αναγκάστηκε να επανέλθει στην πίστα πίσω από δεκατέσσερα αυτοκίνητα σε πυκνή διάταξη αφού μόλις είχε γίνει η επανεκκίνηση του αγώνα λόγω των προβλημάτων που είχε, αρχικώς, δημιουργήσει  ο σπασμένος καθρέπτης  του Αλεξάντερ Άλμπον. Ποιος ήταν ο λόγος που ανάγκασε, δικαίως, τους κριτές σε μια τέτοια τιμωρία; Δεν επιβράδυνε εγκαίρως αφού είχε δει την κίτρινη σημαία, δηλαδή την προειδοποίηση πιθανού προβλήματος εντός της πίστας που υποχρεώνει σε άμεση μείωση της ταχύτητας κατά 40%. Στον 32ο γύρο από τους 57 για την ολοκλήρωσή του. Όντας επικεφαλής, ο Μαξ Φερστάπεν είχε ήδη εντοπίσει το αμάρτημα του κυνηγού του και το επισήμανε στον μηχανικό του. Ο Νόρις από τη 2η θέση βρέθηκε στη 15η για να τερματίσει τελικώς στη 10η, κερδίζοντας έναν βαθμό και χάνοντας δέκα έξι και επιπλέον τη δυνατότητα να διεκδικήσει την πρώτη θέση στον αγώνα. Όμως δεν ήταν ο μοναδικός με τιμωρίες. Ακόμη τέσσερις οδηγοί τιμωρήθηκαν με ποινές αφαίρεσης χρόνου ενώ πέντε δεν τερμάτισαν ποτέ τον αγώνα. Η διαμόρφωση της πίστας με τις μεσαίες και κλειστές γρήγορες στροφές της, προσφέρεται για τέτοια προβλήματα. Αυτό δεν αποτελεί ακριβώς μια δικαιολογία για την έλλειψη συγκέντρωσης από τον πρώην διεκδικητή του τίτλου. Συστήνει μια ένδειξη για το διαφορετικό επίπεδο ποιότητας του πρωταθλητή. Σπάνια κάνει λάθη που επιφέρουν χρονικές ποινές εντός του αγώνα. Και όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, όπως στο Μεξικό για παράδειγμα, είναι προμελετημένο για να ανακόψει τη δυνατότητα του αντιπάλου να διεκδικήσει. Φαίνεται ότι σε κάθε ενέργεια σταθμίζει οφέλη και απώλειες ενεργώντας αναλόγως.

Την Κυριακή ο Λάντο Νόρις τιμωρήθηκε γιατί έχασε την προσοχή του και δεν σήκωσε το πόδι από το γκάζι, όπως επιβάλλεται από τον κανονισμό. Είναι φανερό ότι δεν ελέγχει τον εαυτό του και κατ’ επέκταση τις αντιδράσεις του. Σκέψη και πράξη δεν ταυτίζονται όπως θα έπρεπε σε ένα σπορ που η δράση και η αντίδραση περιορίζονται σε δέκατα του δευτερολέπτου. Ο Μαξ Φερστάπεν, έχοντας φυσικά στην κατοχή του ένα καλό αυτοκίνητο, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής ακριβώς γιατί σκέφτεται και ενεργεί με διαφορά δεκάτων του δευτερολέπτου. Πώς δομείται μια τέτοια ικανότητα; Δεν υπάρχει μία απάντηση: είναι συνδυασμός θέλησης, εκπαίδευσης και νοήματος ζωής που σχετίζεται με την ελπίδα της προοπτικής. Ο Μαξ Φερστάπεν, εξ απαλών ονύχων εκπαιδεύεται από τον πατέρα του για να γίνει πρωταθλητής, μια κατάσταση που πραγματοποιήθηκε στην ενήλικη ζωή του. Τώρα πια και ο ίδιος απολαμβάνει την ικανότητα του να είναι πρωταθλητής, παρόλο που πολλές φορές έχει δηλώσει ότι δεν θα ήθελε να γίνει έρμαιο των στατιστικών συνεχίζοντας να οδηγεί σε μεγάλη ηλικία. Ανεξαρτήτως των μελλοντικών προσδοκιών, ή μάλλον ενδεικτικό των δηλώσεών του γι’ αυτές, είναι η συνειδητή παρουσία του σε κάθε επίπεδο οδηγικής ικανότητας. Από την εξαντλητική προσοχή του στη διάρκεια του αγώνα μέχρι τις λεπτομέρειες των πληροφοριών που δίνει στους μηχανικούς του.

Formula 1: Ο αγώνας στη Lusail International Circuit, στο εμιράτο του Κατάρ

Ο Φερστάπεν πήρε την πρωτοπορία αμέσως μετά την εκκίνηση όταν στην πρώτη στροφή ξεπέρασε τον Τζορτζ Ράσελ ο οποίος έχασε και τη δεύτερη θέση από τον Νόρις. Στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου ο Φερστάπεν είχε καταλάβει την πρώτη θέση την οποία έχασε αργότερα λόγω τιμωρίας για παρεμπόδιση του Ράσελ. Στην εκκίνηση, με υπαιτιότητα του Φράνκο Κολαπίντο, βγήκαν εκτός αγώνα ο Γάλλος Εστεμπάν Οκόν και ο ίδιος. Ενώ ο Γερμανός Νίκο Χούλκενμπεργκ μπήκε στα pits. Ήταν η δέκατη έκτη φορά, φέτος, που η Williams υποφέρει από ατύχημα. Εμφανίστηκε το αυτοκίνητο ασφαλείας το οποίο έμεινε στην πίστα για τους επόμενους 4 γύρους. Στην επανεκκίνηση, ο Φερστάπεν κράτησε την πρώτη θέση ενώ ο Αυστραλός Όσκαρ Πιάστρι πήρε πίσω την τέταρτη θέση που είχε χάσει από τον Μονεγάσκο Σαρλ Λεκλέρ.

Στον 19/52 γύρο ο Νόρις διατηρεί την απόσταση των δύο δευτερολέπτων από τον επικεφαλής Φερστάπεν ενώ ο Ράσελ τρέχει 5/10 του δευτερολέπτου πιο αργά από τους υπόλοιπους πρωτοπόρους. Προβλήματα ρυθμού αντιμετωπίζει και ο Λιούις Χαμιλτον. Ο Λεκλέρ φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει κάποια ανωμαλία που είχε στα ελαστικά του. Στον 24/57 γύρο ο Ράσελ μπαίνει για αλλαγή ελαστικών από medium σε hard. Είναι ο πρώτος από τους οδηγούς που μπαίνει στα pits. Δυστυχώς γι’ αυτόν κολλάει η πίσω δεξιά ρόδα και χάνει 5 κρίσιμα δευτερόλεπτα. Στον 30/57 γύρο εκτοξεύεται ο καθρέπτης του Αλεξάντερ Άλμπον και παραμένει στη μέση της πίστας. Οι κριτές του αγώνα βρίσκονται σε αμφιθυμία. Βγάζουν κίτρινη σημαία και την αποσύρουν. Εν τω μεταξύ ο Νόρις δεν πειθαρχεί και αρχίζουν τα βάσανά του. Στον 34/57 γύρο ο Βάλτερι Μπότας συντρίβει τον καθρέπτη και ο Χάμιλτον παθαίνει διάτρηση του ελαστικού όπως και ο Κάρλος Σάινθ· μάλλον από τα θραύσματα του καθρέπτη. Τελικώς οι κριτές βγάζουν αυτοκίνητο ασφαλείας. Επωφελούνται οι τρεις πρωτοπόροι κατά 15’’. Ο Πιάστρι είχε μπει λίγο νωρίτερα και χάνει το πλεονέκτημα. Στον 39/57 γύρο γίνεται επανεκκίνηση και αμέσως μετά εγκαταλείπει ο Σέρτζιο Πέρεζ με αποτέλεσμα να εξανεμιστούν οι ελάχιστες ελπίδες της Red Bull να διεκδικήσει το πρωτάθλημα των κατασκευαστών. Στην πίστα βγαίνει εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας. Στην τελευταία επανεκκίνηση ο Φερστάπεν διατηρεί την πρωτοπορία έως τον τερματισμό. Δεύτερος τερματίζει ο Λεκλέρ και τρίτος ο Πιάστρι. Ο Νόρις τερμαζίζει στη δέκατη θέση με δύο κερδισμένους βαθμούς αφού ολοκλήρωσε τον ταχύτερο γύρο του αγώνα. 

Από τις 6 έως τις 8 Δεκεμβρίου η Formula 1 θα εμφανιστεί στην πίστα Yas Marina Circuit στο Άμπου Ντάμπι. Θα είναι ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς.