- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Συντήρηση αυτοκινήτου: Μύθοι και πραγματικότητα
Είναι τα πράγματα στον κόσμο του αυτοκινήτου όπως τα παρουσιάζει η σύγχρονη «απλοϊκή» εκδοχή του marketing; Είναι κάτι σαν «λευκή συσκευή», ας πούμε;
Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για τη συντήρηση του αυτοκινήτου
Η απόκτηση ενός αυτοκινήτου είναι η μισή ιστορία. Η υπόλοιπη μισή είναι εκεί έξω, στους δρόμους. Κι εκεί έξω, το αυτοκίνητό μας πρέπει σε κάθε ένα χιλιόμετρο που διανύει να είναι άρτια συντηρημένο. Σε όλα τα επίπεδα.
Φυσικά πρέπει να το χαιρόμαστε, να κάνουμε καλά ταξίδια και όμορφες βόλτες και να μοιραστούμε μαζί του χαρές μεγάλες, με ακόμα περισσότερες απολαύσεις…
Όμως όλα αυτά προϋποθέτουν και σωστή αντιμετώπιση και φροντίδα, η οποία έρχεται μέσω της συντήρησης.
Για όλα αυτά, που στο τέλος θα διαπιστώσετε ότι είναι απολύτως χρήσιμα, μιλήσαμε με τον κ. Γιώργο Καρανικόλα, εκ των ιδρυτών της Car Center, έναν ιδιαίτερα έμπειρο μηχανικό αυτοκινήτων ο οποίος, έχοντας ζήσει την εξέλιξη των αυτοκινήτων για τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες, μας επισημαίνει ενδιαφέροντα πράγματα.
Μύθοι και πραγματικότητες της συντήρησης αυτοκινήτου
Το σύγχρονο marketing αφήνει να εννοηθεί ότι η συντήρηση του αυτοκινήτου πρέπει να γίνεται κάθε 30.000 χλμ. Είναι έτσι; Δηλαδή μέχρι να φτάσει το αυτοκίνητο τα 100.000 χλμ., θα του έχουμε κάνει service μόνο τρεις φορές;
- Όχι βέβαια… Με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την αγορά του, ανεξάρτητα από τον αριθμό χιλιομέτρων, πρέπει να γίνει service στο αυτοκίνητο. Και να επαναλαμβάνεται μία φορά τον χρόνο, άσχετα αν θα κάνει 10, 30 ή 50.000 χλμ.
Τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα service ρουτίνας; Αλλάζουμε τα πάντα;
- Αλλάζουμε κάθε φορά λάδια, φίλτρο λαδιού, φίλτρο καμπίνας, και ελέγχουμε τα πάντα γύρω από το σύστημα διεύθυνσης, ανάρτησης, διαρροών κ.λπ. Ελέγχουμε, δεν σημαίνει ότι αλλάζουμε. Απλά πρέπει ο μηχανικός μας, τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο, να έχει μια συνολική εποπτεία του αυτοκινήτου μας.
Κάναμε service. Αυτό σημαίνει ότι ξενοιάσαμε; Ότι δεν ξανασχολούμαστε;
- Το αυτοκίνητο δεν είναι τηλεόραση ή ψυγείο. Μία φορά τον μήνα πρέπει να ανοίγουμε το καπό. Να κοιτάμε για τυχόν διαρροές, για καλώδια που εξέχουν, ακόμα και για φύλλα που είναι μαζεμένα στη μετόπη. Να συμπληρώνουμε νερό στους καθαριστήρες και να έχουμε μια γενική εικόνα.
Τα λάστιχα πότε είναι καλύτερα να τα αλλάζουμε; Χειμώνα ή καλοκαίρι;
- Στην Ελλάδα καλό είναι οι αλλαγές ελαστικών να προγραμματίζονται το φθινόπωρο. Δείτε εδώ ένα αξιοπερίεργο: Στη χώρα μας με την κακή ποιότητα ασφάλτου (γυαλίζει…) τα λάστιχα δεν φθείρονται, όπως γίνεται στα οδοστρώματα του εξωτερικού που έχουν αντιολισθητικό τάπητα. Αυτή η γυαλάδα τα κάνει να γλιστράνε τραγικά και συχνά να «καίγονται» από τον ήλιο. Δυστυχώς στα ΚΤΕΟ ελέγχουν το βάθος του πέλματος και όχι την ποιότητά του… Ουσιαστικά τα ελαστικά πρέπει να αλλάζουν, ανεξάρτητα από τη χρήση που τους κάνουμε, κάθε 35-40.000 χλμ. Σε κάθε περίπτωση τα ελαστικά μας πρέπει να αλλάζονται το αργότερο στο όριο των τεσσάρων χρόνων.
Τα σύγχρονα ελαστικά έχουν ανάγκη από συμπλήρωση αέρα;
- Προφανώς και έχουν ανάγκη. Μία φορά την εβδομάδα, όταν πάμε σε ένα πρατήριο για βενζίνη, πρέπει να κοιτάμε και τον αέρα. Τα σύγχρονα ελαστικά μπορεί να έχουν βελτιωθεί σε κρατήματα και επιδόσεις, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν έχουν απώλειες.
Υπάρχουν κατασκευαστές που μιλάνε για αλλαγή λαδιών κάθε 30.000 χλμ. Γιατί να τα αλλάζουμε νωρίτερα;
- Τα λάδια πρέπει να αλλάζουν μία φορά τον χρόνο (με το service) ή το αργότερο στα 20.000 χλμ., γιατί οι φθορές στον κινητήρα μπορεί να συμβούν ανεπάντεχα. Ιδιαίτερα αν τα αυτοκίνητα είναι παλιά, τότε καλό είναι οι αλλαγές λαδιών να γίνονται κάθε 15.000 χλμ. Στα ψιλά γράμματα των κατασκευαστών αναφέρεται η «σκληρή χρήση», οπότε πρέπει να κάνουμε αλλαγές νωρίτερα. Η χρήση στις πόλεις, με το σταμάτα ξεκίνα, δεν είναι σκληρή; Συνήθως δεν το αναφέρουν για να μην περάσει η εντύπωση του ακριβού κόστους συντήρησης.
Ιδιαίτερα για τους πετρελαιοκινητήρες, χρειάζεται επιπλέον προσοχή γιατί στην προσπάθεια να καθαρισθούν τα φίλτρα DPF, επιβαρύνεται η ποιότητα των λαδιών και κατά συνέπεια εγκυμονούν κίνδυνοι για δημιουργία προβλημάτων στον κινητήρα.
Την αλλαγή λαδιών να την κάνουμε μόνοι μας, αν μπορούμε, ή στο συνεργείο;
- Καλύτερα στο συνεργείο. Γιατί το αυτοκίνητο θα σηκωθεί, κάποιος σχετικός θα δει από κάτω αν υπάρχουν διαρροές ή χτυπήματα. Επίσης με την ευκαιρία της αλλαγής λαδιών στο συνεργείο, ο μηχανικός μπορεί να δει, με έναν γρήγορο και χωρίς κόστος έλεγχο, την κατάσταση του συστήματος διεύθυνσης, τα φρένα, τα υγρά φρένων κ.λπ.
Μήπως τελικά έτσι ανεβαίνει το κόστος;
- Όχι. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει. Γιατί όταν προλαμβάνεις τις περισσότερες φορές πληρώνεις ελάχιστα χρήματα, ενώ αν παρουσιαστεί πρόβλημα δεν είναι ότι θα πληρώσεις ασυγκρίτως περισσότερα, αλλά έχεις και πρόβλημα με την ασφάλεια του αυτοκινήτου.
Και με την μπαταρία τι γίνεται; Παίζει ρόλο αν ζούμε στο Νευροκόπι ή στην Ιεράπετρα, λόγω θερμοκρασιών;
- Ο μέσος όρος ζωής των σύγχρονων μπαταριών είναι τα 3-4 χρόνια. Δεν παίζει τόσο ρόλο η περιοχή που μένουμε, όσο η χρήση. Αν ένα αυτοκίνητο μένει σταθμευμένο για όλη την εβδομάδα και κινείται μόνο το Σαββατοκύριακο, τότε η μπαταρία του θα αντέξει λιγότερο από το αντίστοιχο που κινείται καθημερινά. Πάντως σε κάθε περίπτωση, το αυτοκίνητο που κάνει πολλά πολλά χιλιόμετρα έχει την μπαταρία του σε καλύτερη κατάσταση, γιατί γίνεται σωστά ο κύκλος εκφόρτιση-φόρτιση, που πρέπει να είναι συνεχής και με σωστή περιοδικότητα.
Αγοράζουμε αυτοκίνητο. Τι πρέπει να γνωρίζουμε; Είναι τελικά τα σύγχρονα αυτοκίνητα απλά;
- Ένα αυτοκίνητο, όσο σύγχρονο και απλό στη χρήση και να είναι, πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό. Ας μη λησμονούμε ποτέ ότι «κουβαλάμε» έναν τόνο «σίδερα» και αυτός υπόκειται πάντα στους νόμους της φυσικής. Εμείς απλώς πρέπει να τον διαχειριζόμαστε σωστά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε: το αυτοκίνητο δεν είναι τηλεόραση, όπως συχνά πλασάρεται από τις διαφημίσεις… Είναι μηχάνημα και ως εκ τούτου χρειάζεται την απαραίτητη προσοχή. Μία τηλεοπτική εικόνα μπορεί να εναλλάσσεται με ασύλληπτη ταχύτητα, αλλά εμείς είμαστε στην ασφάλεια του καναπέ μας. Ένα αυτοκίνητο που τρέχει με 120 ή 160 χλμ./ώρα μπορεί να είναι επικίνδυνο.
Καλά ακούγονται αυτά, αλλά και να πληρώνουμε κάθε χρόνο δεν είναι και το καλύτερο…
- Λάθος. Κακώς έχει περάσει η εντύπωση στον κόσμο ότι το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου μας είναι μεγάλο. Είναι το μικρότερο κόστος για το αυτοκίνητό μας κάθε χρόνο. Σκεφτείτε ότι σε γενικές γραμμές πληρώνουμε πάνω από 2.000 ευρώ κάθε χρόνο για την απόκτηση του αυτοκινήτου μας, ανεξάρτητα με το πώς το εξοφλούμε. Αν προσθέσουμε το κόστος για την ασφάλεια και τα τέλη, τότε αγγίζουμε τα 2.500-3.000 ευρώ/χρόνο, ανάλογα το αυτοκίνητο. Καταλαβαίνετε λοιπόν γιατί τα 300 ευρώ του service είναι η μικρότερη, αναλογικά, δαπάνη!
Και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας; Εφόσον δεν έχουν κινητήρα, κιβώτιο κ.λπ. χρειάζονται το ίδιο συχνά συντήρηση;
- Ισχύει και εδώ ότι το service χρειάζεται μία φορά τον χρόνο. Μπορεί τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να έχουν λιγότερα σημεία για συντήρηση, αλλά παραμένουν οχήματα που κινούνται στους δρόμους. Να πω εδώ ότι εκτός από τον «κλειστό» ηλεκτροκινητήρα, υπάρχουν και άλλα σημεία που χρειάζονται προσοχή, έλεγχο και συντήρηση, και αυτά είναι μεταξύ άλλων το σύστημα διεύθυνσης, οι αναρτήσεις, τα φίλτρα κ.λπ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έξυπνες προτάσεις από ειδικούς που θα κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη
To Ακρόπολις συνεχίζει την εκθετική του πορεία σε επίπεδο διεθνούς προβολής, ως διαχρονικός πρεσβευτής της χώρας μας στο εξωτερικό
Είναι τα πράγματα στον κόσμο του αυτοκινήτου όπως τα παρουσιάζει η σύγχρονη «απλοϊκή» εκδοχή του marketing; Είναι κάτι σαν «λευκή συσκευή», ας πούμε;
Η Audi ξαναθυμίζει τα sedan μοντέλα με τον εντυπωσιακό διάδοχο της οικογένειας Α5
Το Pyrrole Red υπήρξε μια σύγχρονη, φωτεινή κόκκινη χρωστική ουσία
Τουλάχιστον μία φορά ο κάθε οδηγός, στο οδηγικό του βιογραφικό, έχει αντιμετωπίσει τέτοια συνθήκη
Αλλάζοντας τα δεδομένα στην αυτοκίνηση με καινοτόμα σχεδίαση και τεχνολογία
Οι τιμές της γκάμας bZ4X αρχίζουν από τις από 35.990 ευρώ, με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Εκπτώσεις σε όλα τα δημοφιλή μοντέλα της πλούσιας γκάμας
Το πρώτο μοντέλο της νέας σχεδιαστικής γλώσσας (Design Compass)
Ο εμπλεκόμενος τραυματίας θα πρέπει να αναζητήσει την αξιολόγησή του από κλινικό γιατρό
Εντυπωσιακός είναι ο απολογισμός των δύο πρώτων ετών παρουσίας των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων της BYD στην Ελλάδα
Ο εγωκεντρικός Φερστάπεν, δικαίως ψηφίστηκε από το κοινό ως ο καλύτερος οδηγός της ημέρας
Ένα αποφασιστικό βήμα προς την ηλεκτροκίνηση
Ποινές στον μπλαζέ Φερστάπεν, με Σάινθ, Νόρις και Λεκλέρ να παλεύουν για την πρώτη θέση
Ο Ισπανός οδηγός εγκατέλειψε τον αγώνα στον 15o γύρο
Ο Ισπανός οδηγός θα συμπληρώσει 400 συμμετοχές στο αυριανό Γκραν Πρι
Η υπαρξιακή κρίση της Red Bull και η ακαταμάχητη παρουσία της Ferrari
Το Hyundai i20 FL είναι η ανανεωμένη εκδοχή του δημοφιλούς supermini i20
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.