Formula 1: Ένας βροχερός και προβλέψιμος αγώνας στο Sao Paulo
Ο εγωκεντρικός Φερστάπεν, δικαίως ψηφίστηκε από το κοινό ως ο καλύτερος οδηγός της ημέρας
Formula 1 - Sao Paulo: Τα γεγονότα του βραζιλιάνικου γκραν πρι και το αποφασιστικό βήμα του Μαξ Φερστάπεν για έναν ακόμα τίτλο
Ο εικοστός πρώτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός εικοστός πρώτος (1.121) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024 στην πίστα Autódromo José Carlos Pace, πιο γνωστή ως Autódromo de Interlagos ή απλώς Interlagos, στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Ο Μαξ Φερστάπεν αύξησε τη διαφορά του από τον Λάντο Νόρις και, πλην δραματικού απροόπτου, θα στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής για τέταρτη συνεχόμενη φορά μετά από τους τρεις εναπομείναντες αγώνες· ίσως και νωρίτερα από τους δύο τελευταίους. Η εμφάνιση που έκανε στη Βραζιλία ίσως ήταν η καλύτερη της καριέρας του, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την οδηγική του ικανότητα· ανεξαρτήτως, δηλαδή, από την κρισιμότητα του αγώνα αφού το αποτέλεσμά του δεν θα ήταν καθοριστικό για τη συνέχεια της μάχης για την πρωτοπορία του πρωταθλήματος. Η διαφορά των 50 βαθμών που διατηρεί εδώ και 13 αγώνες δεν έχει αμφισβητηθεί σοβαρά από τις εμφανίσεις του Λάντο Νόρις και τις επιλογές της ομάδας της Mclaren. Επίσης, η πρώτη θέση που κατέκτησε την Κυριακή στον βροχερό αγώνα στο Σάο Πάολο ήρθε με συνδυασμό τύχης και λαθών —έστω και εκ των υστέρων αναγνωρισμένα εκ μέρους του Νόρις και της βρετανικής ομάδας.
Formula 1: Η συγκλονιστική εμφάνιση του Μαξ Φερστάπεν στο Sao Paulo
Ο Φερστάπεν, δικαίως ψηφίστηκε από το κοινό ως ο καλύτερος οδηγός της ημέρας: τυπικώς ξεκίνησε από την 17η θέση -εξαιτίας του αποκλεισμού του από το Q3 των κατατακτήριων δοκιμών και την ποινή πέντε θέσεων λόγω της μετατροπής στη μονάδα ισχύος του μονοθεσίου- και κατέληξε να νικήσει με διαφορά 19 δευτερολέπτων τον δεύτερο Εστεμπάν Οκόν της Alpine και τα δεκαπέντε μονοθέσια τα οποία τελικώς ολοκλήρωσαν έναν αγώνα που διεξήχθη καθ’ ολοκληρίαν με λάστιχα βροχής. Μπήκε στον 2ο από τους 69 γύρους στην δέκατη θέση αφήνοντας πίσω του πέντε αυτοκίνητα. Ο Αλεξάντερ Άλμπον δεν ξεκίνησε ποτέ γιατί δεν μπόρεσαν οι μηχανικοί να παραδώσουν εγκαίρως το χτυπημένο αυτοκίνητο των κατατακτήριων δοκιμών, σνώ ο Λανς Στρολ αποχαιρέτησε τον αγώνα στον γύρο σχηματισμού. Αλλά δεν ήταν αυτό που τον κάνει σπουδαίο οδηγό. Ούτε η υπομονή του στο «τρενάκι» που είχαν σχηματίσει οι Οκόν και Λεκλέρ πίσω από τον Σουνόντα. Ήταν κυρίως η υπέροχη προσπέραση στη στροφή Ένα (Senna Esses) στη δεύτερη κινούμενη επανεκκίνηση (rolling restart) του 43ου γύρου. Ο ίδιος ο Οκόν εκστασιάστηκε, όπως φαίνεται από τις δηλώσεις του μετά τον αγώνα, σχετικά με το πόσο αργά μπόρεσε να φρενάρει ο Ολλανδός πάνω στην στροφή. Αυτή η σύντομη περίοδος αλληλοεπικάλυψης μεταξύ φρεναρίσματος και στροφής, η κατανομή του βάρους μεταξύ των τεσσάρων ελαστικών, είναι ο πυρήνας που διαχωρίζει τους πολύ καλούς από τους άριστους. Ο Φερστάπεν το καταφέρνει στον μέγιστο βαθμό. Αφότου ετέθη επικεφαλής τα υπόλοιπα ήταν θέμα χρόνου. Παρόλα αυτά, η σχεδόν εξωπραγματική απόδοσή του που βασίζεται σε μια σταθερά λαμπρή οδηγική ικανότητα —έστω συνηγορούμενη από την τύχη και τα λάθη των ανταγωνιστών του καθώς και την συγκυρία των καιρικών συνθηκών—, δεν αντανακλάται σε θεατές και συμμετέχοντες με την αντίστοιχη συμπάθεια στο πρόσωπό του. Κυρίως υπάρχουν παράπονα για την συμπεριφορά του, τις δικαιολογίες των πράξεων του και κατ’ επέκταση την ηθική τους υπόσταση. Φαίνεται ότι όλα γίνονται υπό το πρίσμα μιας παράφορης ιδιοτέλειας που εξαντλείται στην προσωπική επιτυχία, αποκλείοντας τους άλλους. Χρησιμοποιεί την ομάδα για να τον υπηρετεί, τους συναθλητές του για να εξασκείται πάνω τους. Ακόμα και τον μέντορα και πατέρα του Γιός Φερστάπεν, ψυχολογικό αντίγραφο του οποίου είναι ο ίδιος, μάλλον τον ανέχεται ως ατζέντη του παρά τον εκτιμά ως ευεργέτη του. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιος από που προέρχεται αυτή η συναισθηματική αναπηρία του Μαξ Φερστάπεν η οποία προσιδιάζει στο ψυχολογικό προφίλ του δεινού εκτελεστή. Φιγούρας που εμφανίζεται επανειλημμένως στα μοδάτα σίριαλ του NETFLIX και των ομολόγων αυτού συνδρομητικών καναλιών. Ασχολούμεθα με έναν άνθρωπο ο οποίος αντλεί την ταυτότητά του από μία και μοναδική ικανότητα εδραιωμένη σε μία ασκητική και μονομερή ζωή. Στοχοπροσήλωση και προπόνηση αποδίδουν μία εξωπραγματική ικανότητα που προσιδιάζει σε υπερφυσική δύναμη ενώ στερείται οποιασδήποτε σχέσεως με τους συνανθρώπους. Όχι μόνο δεν έχει ανάγκη φίλων αλλά τους αντιμετωπίζει ως εμπόδια περαιτέρω εξελίξεως του. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αντίθετης προσωπικότητας αποτελούν ο Λιούις Χάμιλτον και κυρίως ο Σαρλ Λεκλέρ. Ποιο είναι το αδύναμο σημείο ενός ανθρώπινου τύπου όπως ο Μαξ Φερστάπεν; Εξαντλεί την παρουσία του, την υπόστασή του στα όρια της ικανότητάς του. Παρόλο που αρχικώς είναι δελεαστικός, τελικώς δεν αφορά κανέναν ακριβώς γιατί η μοναδικότητά του δεν μοιράζεται. Αργά ή γρήγορα γίνεται βαρετός. Γι’ αυτό οι τρέχουσες τηλεοπτικές σειρές ή ταινίες υποχρεώνονται να προσπελάσουν τον αρραγή θώρακα του μοναχικού εκτελεστή με την εμφάνιση μιας αδυναμίας, συνήθως σε ένα ερωτικό πρόσωπο που ανατρέπει τις βεβαιότητές του. Στην περίπτωση του δικού μας μοναχικού ήρωα ούτε η σύντροφος του, η κόρη του πάλαι ποτέ παγκοσμίου πρωταθλητή Νέλσον Πικέ, δεν έχει καταφέρει να τον αποσπάσει από την ιδιωτικότητά του. Σύντομα όμως, από την επόμενη χρονιά, η φθίνουσα δύναμη της αυστριακής ομάδας (την εγκαταλείπουν οι καλύτεροι των ανθρώπων της) θα τον φέρει αντιμέτωπο με μία πραγματικότητα που είχε ξεχάσει εδώ και τρία χρόνια. Ότι η ικανότητα ανθεί δημιουργικά μέσα στην δυνατότητα που της δίνει η ανθρώπινη σχέση.
Ο Αγώνας
Ο Αγώνας
Για μία ακόμα φορά ο Λάντο Νόρις δεν μπόρεσε να διατηρήσει το προβάδισμα της πρώτης θέσης που είχε κατακτήσει στις κατατακτήριες δοκιμές λίγες ώρες πριν από την έναρξη του αγώνα. Το Qualifying της προηγουμένης ημέρας είχε αναβληθεί λόγω της βροχής. Το χαρακτηριστικό πλεονέκτημα που φαινόταν ότι είχαν οι Mclaren στις πρακτικές δοκιμές της Παρασκευής χάθηκε άμα τη εμφανίσει της βροχής. Τα πράγματα μπερδεύτηκαν. Ο Ράσελ βρήκε την ευκαιρία να έρθει δεύτερος στις κατατακτήριες και οι Red Bull να ξεκινήσουν από την όγδοη σειρά. Ο Νόρις έχασε την πρώτη θέση στην αρχή του αγώνα και αναγκάστηκε σε ένα σχετικά αργό ρυθμό στο βρεγμένο οδόστρωμα, πίσω από τον Ράσελ. Παρά την εντυπωσιακή άνοδο του Φερστάπεν έξι θέσεις πίσω από τον πρωτοπόρο σε μόλις 25 γύρους, η διαφορά από τον Νόρις ήταν 14 δευτερόλεπτα. Προφανώς δεν μπορούσε να διεκδικήσει κάτι παραπάνω από τη χασούρα δέκα πόντων στον πίνακα των οδηγών. Όμως στον 26ο γύρο, έναν μετά την είσοδο του άτυχου Λεκλέρ στα pits, ο Νίκο Χούλκενμπεργκ βγαίνει εκτός πίστας. Αναπτύσσεται εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας (VSC: Virtual Safety Car). Ο Φερστάπεν και οι δύο Alpine μένουν έξω. Ο Νόρις και ο Ράσελ παίρνουν εντολή να μπουν στα pits. Η απόφαση φαίνεται λογική γιατί πρέπει να γίνει αλλαγή των intermediates («πράσινων») ελαστικών που είχαν αρχίσει να φθείρονται —εξού και η είσοδος του Λεκλέρ στα pits ένα γύρο νωρίτερα— ειδικά στην παρούσα συνθήκη που έδινε ένα κέρδος 9 δευτερολέπτων. Όμως για κακή τους τύχη το VSC αποσύρεται όταν τα δύο αυτοκίνητα έχουν μπει στο pit lane. Μετά από δύο γύρους όχι μόνο βγαίνει αυτοκίνητο ασφαλείας αλλά διακόπτεται ο αγώνας για να μαζέψουν την Haas από την πίστα. Ο Φερστάπεν βγαίνει στην πίστα δεύτερος πίσω από τον Οκόν. Ο Νόρις στην επανεκκίνηση χάνει την πρώτη στροφή και πέφτει στην έβδομη θέση πίσω από τον Όσκαρ Πιάστρι. Τα ελαστικά του Φερστάπεν δεν είναι επαρκώς ζεστά και δεν μπορεί να διεκδικήσει την πρώτη θέση από τον Οκόν ο οποίος παίρνει μία διαφορά 3 δευτερολέπτων. Στον 40/69 γύρους ο Κάρλος Σάινθ φρενάρει άτσαλα πάνω στη λευκή διαγράμμιση και χάνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Η νέα διακοπή φέρνει μία νέα κινητή επανεκκίνηση αλλά αυτή την φορά τα λάστιχα της Red Bull είναι στη σωστή θερμοκρασία και η ικανότητα του Φερστάπεν θα επιβληθεί στην άμυνα του Οκόν. Ο Ολλανδός περνάει πρώτος και θα τερματίσει με άνεση πρώτος. Πίσω του είναι οι δύο Alpine, γεγονός που δίνει στη γαλλική ομάδα την έκτη θέση στον πίνακα των κατασκευαστών και επιπλέον χρηματοδότηση 50 εκατομμυρίων δολαρίων εάν παραμείνουν σ’ αυτήν έως το τέλος του πρωταθλήματος. Ο Νόρις θα τερματίσει έκτος αφού του παραχώρησε μία θέση ο ομόσταυλός του Όσκαρ Πιάστρι που θα τερματίσει όγδοος. Η μονομαχία του Σέρτζιο Πέρεζ με τον Λίαμ Λώσον εξέθεσε τον Μεξικανό και τον απομάκρυνε έτι περισσότερο από τη θέση του στην Red Bull.
Από τις 22 έως τις 24 Νοεμβρίου οι αγώνες θα γίνουν στην πίστα Las Vegas Strip Circuit στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το Λας Βέγκας είχε διοργανώσει προηγουμένως δύο αγώνες Formula 1, υπό το όνομα Caesars Palace Grand Prix, το 1981 και το 1982. Φιλοξένησε το φινάλε της σεζόν και στις δύο περιπτώσεις, με τον οδηγό της Williams Άλαν Τζόουνς να κερδίζει τον αγώνα του 1981 και τον Μίκαελ Αλμπορέτο να παίρνει την παρθενική του νίκη στην F1 για την Tyrrell στην αναμέτρηση του 1982. Εν τω μεταξύ, ο Νέλσον Πικέ και ο Κέκε Ρόσμπεργκ κατέκτησαν τον τίτλο το '81 και το '82 αντίστοιχα με πέμπτες θέσεις.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αξεπέραστη μαγεία του χαρτιού
Το υβριδικό σουπερμίνι της MG βρέθηκε στην πρώτη θέση της κατάταξης και πήρε το μεγαλύτερο ελληνικό βραβείο αυτοκινήτου, βασισμένο κατά κύριο λόγο στο υψηλό value for money που το χαρακτηρίζει
Πρώτη η McLaren με τη Ferrari στη δεύτερη και την τρίτη θέση και τον Βερστάπεν έκτο με τη Red Bull
Από την επόμενη χρονιά ο Λιούις Χάμιλτον θα φοράει τα κόκκινα της Ferrari
Για τη βρετανική ομάδα ήταν ο 9ος τίτλος της ιστορίας της στους κατασκευαστές
Η θρυλική αυτοκινητοβιομηχανία δρομολογεί τη δραστικότερη αλλαγή στην ιστορία της - Τα πρώτα σχόλια
Έχοντας στην κατοχή του ένα καλό αυτοκίνητο, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής γιατί σκέφτεται και ενεργεί με διαφορά δεκάτων του δευτερολέπτου
Όλα όσα έγιναν στην πίστα Las Vegas Strip Circuit, την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
Ο Elfyn Evans κερδίζει το Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Neuville είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρωτάθλημα
Ο Neuville μένει πάνω από 7 λεπτά πίσω μετά από τεχνικό πρόβλημα
Ποιος θα είναι ο φετινός πρωταθλητής;
Σ’ έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτρικό κόσμο, είναι μια ανακούφιση και μια τζούρα καθαρόαιμης ευδαιμονίας να μπορείς ακόμα να ακούς έναν κινητήρα να αφυπνίζεται
Μια σύντομη αυτοβιογραφική βόλτα, με το αυτοκίνητο να είναι αυτό που ξέρει να είναι: ένα όχημα μνήμης
On the road again: Όλα είναι δρόμος! Και μας περιμένει...
Από τα αμερικανικά muscle cars της δεκαετίας του 1950 στα ευρωπαϊκά roadsters της δεκαετίας του 1960
Όλα όσα χρειάζεστε και ακόμα περισσότερα
Μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια στο ταξίδι, χωρίς να αποσπούν την προσοχή σας από την οδήγηση
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.