Αυτοκινηση

Formula 1 - Όστιν: Οι κανονισμοί υπερισχύουν του ανταγωνισμού

Η υπαρξιακή κρίση της Red Bull και η ακαταμάχητη παρουσία της Ferrari

Αντώνης Παγκράτης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Formula 1 - Όστιν: Ανάλυση του αγώνα στην πίστα Circuit of The Americas

Ο δέκατος ένατος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός δέκατος ένατος (1.119) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024 στην πίστα Circuit of The Americas, στο Όστιν των Ηνωμένων Πολιτειών. Την ακαταμάχητη παρουσία της Ferrari με την κατάκτηση της πρώτης και δεύτερης θέσης —μετά τη λαμπρή εκκίνηση που πραγματοποίησε ο Σαρλ Λεκλέρ ο οποίος εκτινάχθηκε από την τέταρτη στην πρώτη θέση— επισκίασε η μονομαχία των Λάντο Νόρις και Μαξ Φερστάπεν. «Θέμα» της μονομαχίας ήταν η τρίτη και τέταρτη θέση λόγω της τιμωρίας των πέντε δευτερολέπτων που δέχθηκε ο Νόρις κατά την προσπέραση που διενήργησε «επιτυχώς» επί του αντιπάλου του στον 52ο γύρο στην δωδέκατη στροφή της πίστας. Το επιτυχώς μπήκε εντός εισαγωγικών, ακριβώς γιατί η προσπέραση κρίθηκε παράτυπη και ο οδηγός τιμωρήθηκε. Ο Νόρις παραβίασε τα όρια της πίστας. Κατά την προσπέραση και οι τέσσερις ρόδες του μονοθεσίου ήταν έξω από τη λευκή γραμμή που καθορίζει το πεδίο κινήσεως των αυτοκινήτων. Το ίδιο είχε συμβεί στον Γιούκι Σουνόντα, τον οδηγό της RB, στην ίδια στροφή, η οποία είναι η πλέον ιδανική για προσπέραση αφού έχει προηγηθεί η ευθεία του DRS όπου οι οδηγοί αναπτύσσουν τη μέγιστη ταχύτητά τους. Η Mclaren πήρε την απόφαση να διατηρήσει τη θέση του Νόρις στην πίστα υπό την επήρεια μιας «διεστραμμένης», τουτέστιν ιδιωτικής ερμηνείας των κανονισμών, ακριβώς γιατί ο Φερστάπεν είχε βγει, επίσης, από τα όρια της πίστας. Τελικώς το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. Ο Φερστάπεν έμεινε τρίτος και απομακρύνθηκε τέσσερεις βαθμούς στη γενική κατάταξη από τον αντίπαλό του. Ο Νόρις έμεινε τέταρτος, στη θέση που είχε πέσει στην εκκίνηση όταν πιεζόμενος από τον Φερστάπεν έχανε την πρωτοπορία, για μια ακόμη φορά, στις μεταξύ τους μονομαχίες. Η αποφασιστική κίνηση του τέταρτου στις κατατακτήριες δοκιμές (qualifying) Σαρλ Λεκλέρ έμεινε, υπό μία έννοια, στα αζήτητα κατά τις συζητήσεις μετά τον αγώνα. Όπως και η άνετη επικράτηση της Ferrari, η οποία παρουσίασε σημαντική διαφορά από τους αντιπάλους της και διεκδικεί με αξιώσεις τη δεύτερη θέση στη γενική κατάταξη, από την Red Bull.

Σαρλ Λεκλέρ, Καρλ Σάινθ © EPA/JOHN MABANGLO

Σε πρώτο πλάνο, και όχι άδικα, έρχεται το πνεύμα των ρυθμιστικών κανόνων του αγώνα. Ο περιορισμός της κινήσεως, αυστηρά, εντός των γραμμών της πίστας δίνει πλεονέκτημα στον αμυνόμενο οδηγό. Ειδικά όταν η προσπέραση επιχειρείται από την εξωτερική πλευρά της στροφής. Ο κανονισμός λέει ότι ο άξονας του επιτιθέμενου αυτοκινήτου πρέπει να είναι μπροστά από του αμυνόμενου, έτσι ώστε ο απειλούμενος οδηγός να δώσει χώρο. Σε τόσο κλειστές στροφές, όπως είναι η 12η της αμερικανικής πίστας, μία τέτοια συνθήκη είναι σχεδόν αδύνατη. Ο Νόρις έχει προσπεράσει κατά μισό μήκος την Red Bull πριν μπει στη στροφή. Όμως κάτι τέτοιο δεν είναι αρκετό γιατί αναγκάζεται να φρενάρει πιο νωρίς, ακριβώς γιατί είναι στην εξωτερική πλευρά. Επομένως ο Φερστάπεν, και κάθε οδηγός σ’ αυτή την θέση, κλείνει τον επιτιθέμενο αναγκάζοντάς τον ή να προκαλέσει επαφή ή να βγει εκτός ορίων. Νωρίτερα στον πρώτο γύρο είχε συμβεί ένα παρόμοιο περιστατικό με την επαναφορά του Φερστάπεν εντός της πίστας μετά από προσπέραση που επιχείρησε ο Καρλ Σάινθ. Εκεί δεν είχαμε τιμωρία, γιατί στον πρώτο γύρο, εξαιτίας του συνωστισμού των μονοθεσίων, επιτρέπονται παρατυπίες για να αποφευχθούν τα ατυχήματα. Το πνεύμα των κανονισμών προσαρμόζεται στην αυξανόμενη ευαισθησία του σύγχρονου ανθρώπου για την αποφυγή των κινδύνων. Συντονίζεται στον σταθερό προσανατολισμό του Δυτικού πολιτισμού προς μία ζωή ασφαλείας ακόμα και στις κατεξοχήν δραστηριότητες της σχόλης, του ελεύθερου χρόνου, στις οποίες η κύρια επιδίωξη είναι η διαφυγή από τους αυστηρούς κανόνες της καθημερινότητας. Ως εύρυθμη κοινωνία νοείται εκείνη η οποία περιορίζει σε βαθμό εξαφάνισης τα συναισθήματα, ειδικώς αυτά της βιαιότητας που είναι συνυφασμένα με την ανθρώπινη φύση. Επειδή όμως μία τέτοια ζωή είναι ασφυκτική χρειάζονται οι ασχολίες του ελεύθερου χρόνου. Τα σπορ, το θέατρο, ο κινηματογράφος, οι γιορτές. Οι αγώνες αυτοκινήτων προσφέρουν μία ευχάριστη διέγερση των συναισθημάτων εκτονώσεως. Εντός κανόνων που θα προστατεύουν τους αγωνιζόμενους. Η ισορροπία ανάμεσα στην πλήξη ενός αυστηρά δομημένου κανονισμού και ενός ανεξέλεγκτου ανταγωνισμού προς τέρψιν των θεατών, διαγράφει το επίπεδο του πολιτισμού που θέλουμε να έχουμε.

Formula 1: Ο αγώνας στην πίστα Circuit of The Americas, την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Ο Λεκλέρ εκμεταλλεύτηκε τη μονομαχία του Φερστάπεν με τον Νόρις για την πρώτη θέση, τους προσπέρασε αφήνοντας πίσω τον ομόσταυλό του που είχε εγκλωβιστεί πίσω τους και τερμάτισε χωρίς προβλήματα. Η σωστή τακτική της Ferrari να βάλει τον Σάινθ στα pits, στον 22ο γύρο, απέδωσε τα αναμενόμενα πετυχαίνοντας το undercut πάνω στον Φερστάπεν που μπήκε για αλλαγή σε «σκληρή» γόμα τέσσερεις γύρους αργότερα. Όμως η ιταλική ομάδα ήταν σαφώς καλύτερη σε όλη την διάρκεια του αγώνα. Από τον πρώτο γύρο δόθηκε η δυνατότητα στον Σάινθ να προσπεράσει τον Φερστάπεν αλλά η διφορούμενη φύση των κανονισμών δεν το επέτρεψε.

Η Mclaren φάνηκε πιο αργή. Ίσως το επανασχεδιασμένο φτερό που δεν επιτρέπει την ελαστικότητα του κινητού πίσω φτερού να μην τους δίνει το πλεονέκτημα που φάνηκε ότι είχε ο Όσκαρ Πιάστρι στη μεγάλη ευθεία του Μπακού αρπάζοντας τη νίκη από τον Λεκλέρ. Το ενδιαφέρον του θέματος είναι ότι η FIA κινητοποιήθηκε προς μία ενδελεχή έρευνα της καταστάσεως εξαιτίας ενός «κοινωνικού ντετέκτιβ του διαδικτύου», ονόματι @brakeboosted στο Χ (πρώην Twitter), κατά κόσμον Brandon Becker. Ο 23χρονος Νοτιοαφρικανός οπαδός της Ferrari ανέβασε ένα βίντεο που φαινόταν καθαρά ότι στις μεγάλες ταχύτητες το κινούμενο, για το DRS System, φτερό του μονοθεσίου του Πιάστρι δεν διετηρείτο σταθερό με συνέπεια να προσθέτει μερικά κρίσιμα χιλιόμετρα στη μεγάλη ευθεία καθιστώντας αδύνατη την προσπέραση της Ferrari. Στην πίστα της COTA οι δύο ευθείες του DRS είναι σχετικά μικρές οπότε η όποια αλλαγή δεν θα μπορούσε να φανεί. Πάντως οι Mclaren δεν είχαν την υπεροχή των τριών προηγουμένων Grand Prix. Εξάλλου ο Πιάστρι ξεκίνησε πέμπτος και τερμάτισε πέμπτος σε έναν αγώνα που οι Mercedes ήταν, ουσιαστικά, εκτός αγώνα. Ο Ράσελ τερμάτισε έκτος και ο Χάμιλτον, κάνοντας τη χειρότερη εμφάνιση του, δεν τερμάτισε.

Η Red Bull, μετά την αποχώρηση του αεροδυναμιστή Άντριαν Νιούι μεταξύ άλλων διοικητικών απωλειών που είχε, φαίνεται ότι οδεύει σε υπαρξιακή κρίση. Ο Φερστάπεν διασώζει τη θέση της με τη συνεπή οδήγηση και την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη των οδηγών ενώ, ο Σέρτζιο Πέρεζ, δεν μπορεί να προσφέρει κάτι ουσιαστικό στη συγκομιδή των βαθμών. Τέτοιον ώστε η αυστριακή ομάδα να επανέλθει στην πρώτη θέση στον πίνακα των κατασκευαστών. Απειλείται άμεσα και για αυτή ακόμα τη δεύτερη την οποία διεκδικεί με αξιώσεις η Ferrari, πίσω από την Mclaren.

Οι εμφανίσεις των δύο νεαρών οδηγών, Λίαμ Λώσον της RB και Φράνκο Κολαπίντο της Williams, με την ένατη και δέκατη θέση είναι άξιες αναφοράς. Η Aston Martin διατηρεί την πέμπτη θέση στην βαθμολογία και φαίνεται πως θα τη διατηρήσει μέχρι τέλους.

Από τις 25 έως τις 27 Οκτωβρίου οι αγώνες θα διεξαχθούν στην πίστα Autódromo Hermanos Rodríguez του Μεξικό. Ίσως είναι η τελευταία φορά που βλέπουν οι συμπατριώτες του τον Σέρτζιο Πέρεζ στον αγώνα της πατρίδας του. Η πίστα βρίσκεται σε υψόμετρο 2 χιλιομέτρων. Μια συνθήκη που κόβει την ανάσα των μονοθεσίων.