Αυτοκινηση

Suzuka: Το 6ο πρωτάθλημα κατασκευαστών της Red Bull

Ο 10ος αγώνας της χρονιάς: η Red Bull δίνει λοιπόν φτερά;

Αντώνης Παγκράτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Formula 1: Ο Αγώνας στη Suzuka International Racing Course στην Ιαπωνία, η νίκη του Mαξ Φερστάπεν και το λογότυπο της Red Bull στα αγωνιστικά αυτοκίνητα

Ο δέκατος έκτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός ενενηκοστός τέταρτος (1.094) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023 στη Suzuka International Racing Course στην Ιαπωνία. Η Red Bull, με τον Mαξ Φερστάπεν να κατακτά την πρώτη θέση, εξασφάλισε τον δεύτερο συνεχόμενο τίτλο της και τον έκτο συνολικά. Συμπτωματικά, το εξαιρετικό γεγονός συνέβη στην πίστα της Honda στην 75η επέτειο ιδρύσεως της ιαπωνικής εταιρείας από τον Soichiro Honda.

Φέτος είναι ο 73ος χρόνος διεξαγωγής αγώνων της Formula 1. Επίσης, έχει περάσει ένα έτος από τη μετοίκηση στην αιωνιότητα του ιδρυτή της αυστριακής ομάδας Ντίτριχ Μάτεσιτς, λίγες ημέρες μετά την κατάκτηση του περσινού τίτλου των οδηγών από τον Φερστάπεν. Κατά μέγιστο βαθμό, όλα αυτά οφείλονται στον σπουδαίο αεροδυναμιστή Αντριάν Νιούι, ο οποίος βρίσκεται στην αγωνιστική ομάδα από τη γέννησή της, μετά την εξαγορά της Jaguar Racing, το 2005.

H Red Bull στη Formula 1

Το λογότυπο της Red Bull ως διαφημιστικό μέσον της εταιρείας ποτών εμφανίστηκε στην Formula 1 το 1997 στην ομάδα του παλαίμαχου Σκοτσέζου Jackie Stewart, εντός των πλαισίων της μεθοδευμένης στρατηγικής του Αυστριακού επιχειρηματία να συνδέσει τις αναζωογονητικές δυνάμεις του ταϊλανδέζικου ποτού με τους αθλητές και τα αθλήματα. Αυτή η τακτική είχε άμεσα και θετικά αποτελέσματα στην προώθηση του προϊόντος, σε σημείο που η περιβόητη ρήση «το Red Bull σου δίνει φτερά - giving you wings» να γίνει μετωνυμία της υπεράνθρωπης ενέργειας. Βεβαίως εξ αυτού η εταιρεία επιδικάστηκε να αποζημιώσει έκαστον των καταναλωτών, από το 2002 έως το 2014, με 10 δολάρια σε μετρητά ή 15 δολάρια σε προϊόντα, ανεξαρτήτως εάν υπήρχε απόδειξη αγοράς που να την επιβεβαιώνει. Τελικώς συμβιβάστηκαν ενάγοντες και εναγόμενοι στη συνολική αποζημίωση των 13 εκατομμυρίων δολαρίων και στην ηθική νίκη της κυριολεξίας: «το Red Bull ΔΕΝ σου δίνει φτερά». Τελεσιδίκως, έγινε κατανοητό ότι η προηγούμενη φράση ήταν μια μεταφορά που περιέγραφε τη θαυμαστή συμβολή του ενεργειακού ποτού στη ζωή μας. Όλοι έμειναν ευχαριστημένοι εκτός από τον παιγνιώδη λόγο γενικώς και τους διαφημιστές ειδικώς, οι οποίοι θα αναγκαστούν σε ακόμα μεγαλύτερους περιορισμούς εκφράσεως υπό την δαμόκλειο σπάθη των μηνύσεων επί τη βάσει της ιερής προστασίας των καταναλωτών, κυρίαρχης κοινωνικής ομάδας του μετανεωτερικού κόσμου μας. Εξάλλου, κύριος εκφραστής αυτού υπήρξε ο Ντίτριχ Μάτεσιτς σε όλη του τη ζωή, με τον μηδενισμό και την επανίδρυση ποδοσφαιρικών ομάδων που εξαγόραζε και τις εκτός αγωνιστικής παραδόσεως Red Bull και Alfa Tauri που διατηρούν ακόμα οι κληρονόμοι του. Δηλαδή ένας γιος ημιαγνώστου προελεύσεως, ο Μαρκ Μάτεσιτς, ο οποίος κατατάσσεται 37ος στη λίστα του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, με 34,7 δισεκατομμύρια δολάρια, ή με 15,7 δις σύμφωνα το Bloomberg. Όπως και να έχει, είναι ο πλουσιότερος εργένης της Ευρώπης. Πατέρας και γιος μοιάζουν να έχουν φυτρώσει ή καλύτερα έτσι θα ήθελαν να είναι, κάτι ανάλογο των ανθρώπων της Θήβας που γεννήθηκαν από τα δόντια του δράκοντα που έσπειρε ο βασιλιάς Κάδμος.              

Οι άνθρωποι της Red Bull, δια στόματος Άντριαν Νιούι στο μοναδικό βιβλίο του «How to Βuild a Car» διατείνονται ότι είναι υπερήφανοι που έφτιαξαν την πιο πετυχημένη αγωνιστική ομάδα εκ του μηδενός, παρά τις αρχικές λοιδορίες των παραδοσιακών ανταγωνιστών τους ότι είναι προϊόντα της διαφημίσεως ενός ποτού. Όμως, ο Νιούι ξεχνά, παρόλο που μιλάει συνεχώς στο βιβλίο για την οικογένειά του, ότι ακόμα και ένας γιος χωρίς προέλευση, δηλαδή με μόνη φέρουσα σκευή την εξυπνάδα και το ταλέντο του έχει έναν πατέρα με προέλευση, δηλαδή έναν άνθρωπο αποκύημα μιας κουλτούρας, ενός πολιτισμού που του δίνει το σύνολο των αξιών που τον οδηγούν στην εξυπνάδα και το ταλέντο.

Formula 1: Ο αγώνας στη Suzuka International Racing Course στην Ιαπωνία

Ο αγώνας δεν είχε κάτι αξιοσημείωτο, εκτός ίσως από την προσπάθεια αμφισβήτησης της κυριαρχίας του Μαξ Φερστάπεν από τον Όσκαρ Πιάστρι στην εκκίνηση, που τελικά εξασφάλισε στον νεαρό Αυστραλό —είναι γεννημένος στις 6 Απριλίου 2001— τη δεύτερη θέση, μετά τη γρήγορη και αποφασιστική αντίδραση του ομοσταύλου του Λάντο Νόρις, ο οποίος στη συνέχεια είχε καλύτερο ρυθμό αγώνα όχι κατά πολύ, αλλά αρκετό για να τον δει να ξεφεύγει σταθερά μόλις ο αγώνας ξεκίνησε κανονικά, μετά από ένα αυτοκίνητο ασφαλείας τεσσάρων γύρων που αναπτύχθηκε για να καθαριστούν τα συντρίμμια από τη σύγκρουση του Βάλτερι Μπότας στην αρχή του αγώνα. Στον 13ο γύρο είχε 5 δευτερόλεπτα διαφορά από τον πολλά υποσχόμενο πρωτοεμφανιζόμενο οδηγό, ο οποίος στάθηκε ελαφρώς τυχερός, αφού κλήθηκε από την ομάδα για αλλαγή σε «σκληρή» γόμα σχεδόν ταυτόχρονα με την εμφάνιση εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας, μετά την αδέξια επαφή του Σέρτζιο Πέρεζ στον Κέβιν Μάγκνουσεν της Haas. Παρά το πλεονέκτημα που πήρε από τη «φτηνή», χρονικά, επιβάρυνση της αλλαγής δεν κατάφερε να είναι ταχύτερος του Νόρις ούτε στο δεύτερο stint. Ο Πέρεζ επέστρεψε με σοβαρή ζημιά στα pits και μια ποινή 5 δευτερολέπτων, την οποία εξέτισε αρκετούς γύρους αργότερα όταν ξαναμπήκε στην πίστα γι’ αυτόν τον λόγο και μόνο• ειδάλλως, θα έπρεπε να εκτίσει την ποινή στον επόμενο αγώνα. Η Mercedes επέλεξε την τακτική του ενός pit stop για τον Βρετανό Τζορτζ Ράσελ, παρασυρμένη, ίσως, από την αμετροεπή έκφραση της αισιοδοξίας του Βρετανού για τη χαμηλή υποβάθμιση των ελαστικών του λόγω της σωστής οδήγησης που επιδεικνύει. Συμπεριφορά που πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν ο Τότο Βολφ διότι τείνει να γίνει καθεστώς.  Στον αγώνα της Σιγκαπούρης συνέβη κάτι παρόμοιο, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει τον αγώνα. Ο Χάμιλτον είναι πάντα σοβαρός και συνεπής αλλά το μονοθέσιο είναι αργό, ειδικά στις γρήγορες στροφές όπως αυτές που έχει η εν λόγω πίστα. Ο Λεκλέρ τερμάτισε τέταρτος. Ο Σάινθ τερμάτισε έκτος παραπονούμενος για την τακτική των δύο Mercedes που προσπαθούσαν, κατά τη γνώμη του, να προστατευτούν από την επίθεσή του μέσω του Drag Reduction System• τακτική που είχε εφαρμόσει ο ίδιος στην Σιγκαπούρη και που ίσως πιστεύει ότι πρέπει να του δοθεί δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την πιο κοινότοπη κίνηση προστασίας που εφαρμόζουν τα μονοθέσια. Η τρίτη θέση του Πριάστι είναι το πρώτο βάθρο ενός οδηγού που είχε γίνει στην αρχή της χρονιάς το μήλον της έριδος ανάμεσα στη Mclaren και την Alpine με τελικό νικητή τους Βρετανούς με τη σύμφωνη γνώμη του Όσκαρ. Η συστηματική του βελτίωση έχει καταπλήξει τους ιθύνοντες της ομάδας.

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει σε δύο εβδομάδες στην πίστα Lusail International Circuit στο Κατάρ. Οι μεσαίας και γρήγορης ταχύτητας στροφές, καθώς και η μεγάλη ευθεία προσπεράσεων δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα θεαματικό αγώνα, πιθανότατα με τον γνωστό νικητή.