Αυτοκινηση

Formula 1 - Silverstone: Αγωνιζόμαστε όρθιοι

Η κυριαρχία της Red Bull, για την ακρίβεια του Μαξ Φερστάπεν, είναι ολοκληρωτική

Αντώνης Παγκράτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Formula 1: Η κυριαρχία του Μαξ Φερστάπεν και η νέα νίκη του στην πίστα Silverstone, στο Grand Prix της Βρετανίας

Ο 10ος αγώνας της χρονιάς, ο 1.088ος σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 09 Ιουλίου 2023 στην πίστα του Silverstone, στη Βρετανία. Ως ανεμένετο, κέρδισε ο Μαξ Φερστάπεν. Ήταν η 8η φετινή νίκη του και η 10η στη σειρά, της Red Bull. O Σέρτζιο Πέρεζ έχει δύο νίκες, αλλά στις πέντε τελευταία qualifying (κατατακτήριες δοκιμές) δεν κατάφερε να επιλεγεί στο δεύτερο γύρο. Δηλαδή, έτρεχε από τον 15ο οδηγό. Επίδοση απαράδεκτη για το μονοθέσιο που έχει στα χέρια του. Παρόλο που συγκυρίες και μηχανικές βλάβες συντελούν στο αρνητικό ρεκόρ, αν δεν βελτιωθεί φαίνεται πως θα είναι η τελευταία του συμμετοχή στο πιο φημισμένο πρωτάθλημα της υφηλίου.

Χωρίς υπερβολή μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι η Formula 1 είναι η πιο χαρακτηριστική αθλητική συνάντηση της παγκοσμιώσεως, αφού η συμμετοχή σε αυτή είναι άνευ προϋποθέσεων φυλής, γένους ή φύλου και η τεχνολογία είναι κυριαρχικά παρούσα. Η παγκοσμίωση —ο όρος «παγκοσμιοποίηση» είναι πιο φτωχός: περιγράφει μια τελική κατάσταση παραλείποντας τη ζωντανή της σχέση με την αλλαγή—  ως ενεργή και συνεχής διαδικασία ομοιογενοποίησης επί τη βάσει μιας τεχνολογίας που καταργεί τη χωρική διάσταση της υπάρξεως στον πλανήτη, και κατευθύνεται, χωρίς να είναι ο αρχικός σκοπός της, σε μία ανθρωπινότητα ανεξάρτητη χρώματος και εθνότητος. Μοναδική προϋπόθεση συμμετοχής οδηγών, μηχανικών και σχεδιαστών είναι η ικανότητα. Μοναδική προϋπόθεση ενός καλού αυτοκινήτου είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του μέσω πρωτοποριακών τεχνολογιών αιχμής. Βέβαια δεν μπορεί κάποιος να μην εντοπίσει σ’ αυτή την προσπάθεια την κυρίαρχη θέση των Βρετανών. Γεγονός καθόλου τυχαίο, αφού ο σύγχρονος εξατομικευμένος άνθρωπος ο οποίος τείνει να αυτοαναγνωρίζεται πέραν των ασφυκτικών ορίων της κοινότητας, αντλεί την καταγωγή του από τον αγγλοσαξονικό κόσμο και την προτεσταντική ηθική του. Ο Βρετανός υπό την χορηγία ενός προσωπικού Θεού, τη συνακόλουθη ατομική ευθύνη που καλλιεργεί απέναντί του και τη βικτοριανή κοινωνική μορφοποίησή του, διάγει τον βίο μιας θεϊκής κλήσεως (vocation) που συντρίβει τα εμπόδια στο όνομα της σωτηρίας. Χαρακτηριστικό αυτής της δυναμικής είναι στο ποδόσφαιρο η θέση του σέντερ φορ και μιας νοοτροπίας που επιβάλλει οι παίκτες να στέκονται όρθιοι στον αγωνιστικό χώρο, αποκλειστικά όρθιοι. Ο Βασίλης Μπορμπόκης είναι απολαυστικός στο κανάλι Betarades.gr (YouTube) καθώς εξιστορεί τις εμπειρίες του στο αγγλικό πρωτάθλημα, ειδικά όταν, συνηθισμένος από την ελληνική νοοτροπία και εκπαίδευση, πήρε ένα πέναλτι ξεγελώντας τον διαιτητή. Το γκολ μπήκε αλλά οι Άγγλοι του επισήμαιναν ότι δεν θα ήθελαν να ξανακάνει κάτι ανάλογο, γιατί «εμείς παίζουμε όρθιοι». Και όπως, πολύ σωστά, επισημαίνει ο ίδιος: «Όταν παίζεις όρθιος σού προσδίδει αξιοπρέπεια. Είσαι καλύτερα με τον εαυτό σου». Ο Πήτερ Σίλτον, ο τερματοφύλακας της Εθνικής Αγγλίας, μετά το τέλος του αγώνα με την Αργεντινή το 1986 και το περιβόητο γκολ του Μαραντόνα με το χέρι, αρνήθηκε να σχολιάσει την άδικη πράξη, μιλώντας με απέχθεια για τον άνθρωπο που ενστερνίζεται μια μεταβαλλόμενη ηθική ανάλογα με τις συνθήκες και την ευνοϊκή τους κατάληξη.

F1: Η νέα νίκη του Μαξ Φερστάπεν στο GP της Βρετανίας

Το αγγλικό κοινό υποδέχθηκε θερμά την εξαιρετική συνδυασμένη εκκίνηση των οδηγών της McLaren. Ο Λάντο Νόρις ήταν ταχύτερος από τον Μαξ Φερστάπεν κατά 3/100 του δευτερολέπτου και μπήκε πρώτος στην στροφή 1 ενώ ο Όσκαρ Πιάστρι έκλεισε την εσωτερική του Ολλανδού, αναγκάζοντάς τον να ακολουθήσει τον Βρετανό για τέσσερεις γύρους. Φυσικά, μόλις ζεστάθηκαν τα πρόσθια ελαστικά του και κατά τη φόρτιση του αυτοκινήτου του Νόρις, με μια απαλή κίνηση πήρε την πρωτοπορία την οποία δεν έχασε μέχρι τέλους. Η οφθαλμαπάτη κράτησε λίγο αλλά το αίσθημα της αισιοδοξίας ακολουθεί ακόμα τον αγώνα. Η McLaren τερμάτισε στη δεύτερη και την τέταρτη θέση λόγω της συγκυρίας της εγκατάλειψης από αστοχία της μηχανής Ferrari του Κέβιν Μάγκνουσεν 18 γύρους πριν από το τέλος, και τη συνακόλουθη εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας που ευνόησε τον Χάμιλτον, επιτρέποντάς του ένα πιο γρήγορο, κατά 11 δευτερόλεπτα, pit stop. Ο Πιάστρι είχε ήδη κάνει αλλαγή ελαστικών υπό την πίεση της απειλής ενός undercut από τον Ράσελ. Το αυτοκίνητο ασφαλείας του κόστισε την τρίτη θέση από τον Χάμιλτον, ο οποίος με ένα σετ μαλακών ελαστικών προσπάθησε να προσπεράσει στην επανεκκίνηση τον Νόρις, χωρίς να τα καταφέρει. Η μονομαχία ήταν η δεύτερη και τελευταία καλή στιγμή του αγώνα. Υπερίσχυσε ο Νόρις γιατί εκτός από την οδηγική του ικανότητα είχε ένα μονοθέσιο που αποδίδει πολύ καλά στις γρήγορες στροφές του Silverstone. Μετά την αναβάθμιση στο σασί η McLaren κατάφερε να μπει με αξιώσεις στις μεσαίες ομάδες του grid, χωρίς φυσικά να μπορεί να απειλήσει τους πρωτοπόρους. Στις qualifying του Σαββάτου χωρίς την απροσεξία του Σαρλ Λεκλέρ στην κλειστή δεξιά στροφή Stowe δεν θα είχε δοθεί η δυνατότητα στον Νόρις να στηθεί στη δεύτερη θέση της εκκίνησης στον αγώνα της Κυριακής. Η Ferrari φοβήθηκε τόσο τη φθορά των ελαστικών, που τελικώς αποδείχθηκε πολύ μικρότερη από το αναμενόμενο δίνοντας τη δυνατότητα στις ομάδες ενός αγώνα με ένα pit stop, όσο το να πέσει στην ένατη και δέκατη θέση. Πάντως το μονοθέσιο της McLaren είναι πάντα στα καλύτερα του σε πίστες υψηλής ταχύτητας. Έχει ανταγωνιστική αεροδυναμική απόδοση, με αξιοπρεπή downforce, με σχετικό μικρό κόστος σε υποθέλκουσα. Δεν είναι ακριβώς στα επίπεδα της Red Bull, αλλά είναι καλύτερο της Mercedes και ειδικά της Aston Martin. Η οποία παράγει μεγάλη downforce αλλά με αρκετό κόστος στην αντίσταση. Η «ελαφριά» Williams του Άλεξ Άλμπον ήταν πολύ πιο ανταγωνιστική από τη «βαριά» Aston Martin που όμως έχει καλύτερες επιδόσεις στις περισσότερες πίστες του αγωνιστικού ημερολογίου. Οι αδυναμίες της McLaren είναι πάντα η αργή ισορροπία στις στροφές και η θερμική υποβάθμιση των ελαστικών.

Λεπτομέρειες που δεν φαίνεται να επηρεάζουν τη συνέχεια του πρωταθλήματος. Η κυριαρχία της Red Bull, για την ακρίβεια του Φερστάπεν, είναι ολοκληρωτική. Ο Ολλανδός και οι Βρετανοί του βάθρου, μάλλον άπαντες προτεστάντες, έδωσαν ένα ανοιχτό, ευχάριστο, συναίσθημα στον κόσμο που τους παρακολούθησε, την αύρα μιας αγωνιστικής αξιοπρέπειας όπου οι συμμετέχοντες ανταγωνίζονται όρθιοι.

Η βαθμολογία δεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο επόμενος αγώνας θα γίνει στην πίστα Hungaroring στo Mogyoród της Ουγγαρίας. Η έλλειψη ευθειών την προσομοιάζει με πίστα Kart. Μάλλον είναι εύκολο να μαντέψουμε τον νικητή.