- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
GM Y-Job: Αυτό ήταν το πρώτο Concept Car στον κόσμο
Φλερτάροντας με το μέλλον, τα πρωτότυπα concept cars έλκουν την εμφάνισή τους από τα τέλη των 30s
GM Y-Job: Η ιστορία του πρώτου Concept Car στον κόσμο – Τι είναι τα ConcepΤ Cars, ποιος αποφασίζει για τη δημιουργία τους και σε τι χρησιμεύουν.
Το τμήμα σχεδιασμού της General Motors, με επικεφαλής τον τότε διάσημο designer HarleyEarl, ανέλαβε στα τέλη της δεκαετίας του 1930 να «φανταστεί» και να δημιουργήσει το αυτοκίνητο του αύριο. Αυτό το αυτοκίνητο, γνωστό ως Buick «Y-Job», προέβλεψε τις σχεδιαστικές τάσεις από τη δεκαετία του 1950 και μετά, και θεωρείται από πολλούς ως το πρώτο Concept Car.
Το Y-Job ήταν ένα μεγάλο δίθυρο κάμπριο, κατασκευασμένο σε πλαίσιο Buick και τροφοδοτούμενο από κινητήρα Buick Series 50, εξοπλισμένο με πειραματικά χαρακτηριστικά. Αλλά ο πραγματικός νεωτερισμός του Y-Job, αυτός που το κατέστησε διάσημο, ήταν ο σχεδιασμός του. Με αυτό το δημιούργημα τόσο ο Harley Earl όσο και η Buick διεύρυναν τα όρια της σχεδίασης αυτοκινήτων και έπαιξαν τεράστιο ιστορικό ρόλο στην κατασκευή του πρώτου Concept Car.
Ο Harley Earl γεννήθηκε στο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια. Πέρασε την πρώιμη καριέρα του κατασκευάζοντας αυτοκίνητα κατά παραγγελία για διασημότητες όπως οι αστέρες του κινηματογράφου Tom Mix και Fatty Arbuckle. Όταν προσλήφθηκε από την GM, κατέκτησε το Ντιτρόιτ, φέρνοντας ως «προίκα» τα φανταχτερά κοστούμια του, τα δίχρωμα παπούτσια και την ασυνήθιστη προσωπικότητά του σε μία από τις πιο συντηρητικές εταιρείες της χώρας. Εργάστηκε για την GM μέχρι τον Δεκέμβριο του 1959. Αποσύρθηκε στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα και πέθανε 10 χρόνια αργότερα μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο.
Το Y-Job, το όνομα είναι εκείνο του project, είναι ένα τεράστιο κάμπριο με ένα ενιαίο κάθισμα-πάγκο και, πίσω από αυτό, ένα τεράστιο πορτμπαγκάζ. Οι προβολείς ήταν αναδιπλούμενοι όπως και η οροφή, η οποία λειτουργούσε ηλεκτρικά και αποθηκεύονταν κάτω από ένα μεταλλικό κάλυμμα. Τα χειριστήρια των παραθύρων ήταν ηλεκτρικά, τα χερούλια των θυρών ήταν κουμπιά, ενώ οι μικροσκοπικές ζάντες 13 ιντσών φαίνονταν χαμένες μέσα στα τεράστια ελαστικά. Αν παρατηρήσει κάποιος θα δει ότι τα φτερά ρέουν στις πόρτες και οι προφυλακτήρες ενσωματώνονται στη σχεδίαση του αμαξώματος.
Κάτω από το καπό του Y-Job βρίσκονταν ένας κινητήρας Buick «straigh teight» 141 ίππων. Το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν αυτόματο. Το Y-Job είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πολυτιμότερα αυτοκίνητα στον κόσμο!
Τι είναι τα ConcepΤ Cars
Ένα Concept Car (επίσης γνωστό ως πρωτότυπο ή εκθεσιακό όχημα) είναι ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο για να επιδείξει ένα κάποιο νέο στιλ ή παράλληλα και μία νέα σειρά τεχνολογιών. Συχνά παρουσιάζονται σε εκθέσεις αυτοκινήτων για να μετρηθεί η αντίδραση των πελατών σε νέα και ριζοσπαστικά σχέδια που μπορεί εν τέλει ή όχι να παράγονται μαζικά.
Τα πρωτότυπα αυτοκίνητα δεν μπαίνουν ποτέ απευθείας στην παραγωγή. Στη σύγχρονη εποχή όλα θα πρέπει να υποστούν πολλές αλλαγές προτού οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός για χάρη της πρακτικότητας, της ασφάλειας, της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και βέβαια του τελικού κόστους.
Με την άνεση ότι μπορεί και να μη βγουν ποτέ σε παραγωγή, οι σχεδιαστές των Concept Cars δημιουργούν αυτά τα πρωτότυπα αυτοκίνητα που είναι συχνά ριζοσπαστικά σε κινητήρα ή σχεδιασμό. Μερικοί χρησιμοποιούν μη παραδοσιακά, εξωτικά ή ακριβά υλικά, που κυμαίνονται από χαρτί έως ανθρακονήματα και εξευγενισμένα κράματα. Η κατάσταση των περισσότερων πρωτότυπων αυτοκινήτων είναι απλά εκθεσιακά προϊόντα και ελάχιστα φέρουν κινητήρια σύνολα κ.λπ. Θα μπορούσαμε χωρίς δισταγμό να τα αποκαλέσουμε «εκθεσιακές μακέτες», οι οποίες κατασκευάζονται συνήθως από πηλό, μέταλλο, υαλοβάμβακα, κερί, πλαστικό ή συνδυασμό αυτών.
Μετά τη λήξη της ωφέλιμης ζωής ενός πρωτότυπου αυτοκινήτου, αυτά συνήθως καταστρέφονται. Μερικά, ωστόσο, επιβιώνουν είτε σε μουσείο μιας εταιρείας είτε κρυμμένα σε αποθήκες.
Ποιος αποφασίζει για τη δημιουργία τους
Η αλήθεια είναι ότι όσους σχεδιαστές και αν ρωτήσει κάποιος, η απάντηση που θα πάρει σχεδόν καθολικά είναι ότι άπαντες απολαμβάνουν να δημιουργούν Concept Cars. Είναι αυτό που ευρέως λέγεται «δώστε στους σχεδιαστές ελευθερία χωρίς περιορισμούς και ζητήστε τους να αφήσουν αχαλίνωτη τη φαντασία τους. Σίγουρα θα το απολαύσουν στο έπακρο». Όμως οι αποφάσεις για τη δημιουργία των Concept Cars έχουν μικτή προέλευση. Σύμφωνα με τον Sandeep Bhambra, Chief Designer Advance Design, Concept Cars, Advance Architecture της Renault, αυτό «μπορεί να συμβεί και με τους δύο τρόπους. Μερικές φορές υπάρχει μια σύντομη ενημέρωση από το τμήμα μάρκετινγκ ή το τμήμα προϊόντων ή από τον διευθύνοντα σύμβουλο, αλλά τις περισσότερες φορές το τμήμα σχεδιασμού έρχεται με δικές του ιδέες τις οποίες προτείνουμε στο διοικητικό σώμα της εταιρείας. Μόλις επικυρωθεί κάποια από αυτές, προχωράμε».
Σε τι χρησιμεύουν
Τα πρωτότυπα αυτοκίνητα πυροδοτούν τη δημιουργικότητα μεταξύ των σχεδιαστών. Συνήθως, δεν υπάρχουν τεχνικοί περιορισμοί στη σχεδίαση και οι σχεδιαστές μπορούν να έρθουν με ένα αυτοκίνητο όπως το φαντάζονται. Τα αυτοκίνητα παραγωγής έχουν περιορισμούς στον σχεδιασμό τους (όπως το ύψος των προβολέων) ώστε να πληρούν ορισμένους κανόνες ασφαλείας. Επίσης, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν πρωτότυπα αυτοκίνητα για να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες που μπορεί τελικά να φτάσουν στα αυτοκίνητα παραγωγής. Τεχνολογίες όπως τα υβριδικά κινητήρια σύνολα παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σε πρωτότυπα αυτοκίνητα που δεν έφτασαν ποτέ στην παραγωγή. Ωστόσο, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν τα Concept Cars για να εισπράξουν αντιδράσεις και σχόλια σχετικά με τη σχεδίαση και τις τεχνολογίες που προτείνουν. Λειτουργεί επίσης ως μέρος της έρευνας αγοράς όταν μια εταιρεία σχεδιάζει να παρουσιάσει ένα νέο προϊόν. Η μέτρηση της αντίδρασης του κοινού σε μεγάλο βαθμό θα δώσει το πράσινο φως για την πορεία ενός Concept Car να μπει στην παραγωγή.
Μία άλλη χρήση, που λίγος κόσμος γνωρίζει, είναι ότι αρκετά Concept Cars χρησιμοποιούνται μερικές φορές και σε ταινίες. Αυτά περιλαμβάνουν την Aston Martin DB10 που χρησιμοποιήθηκε στην ταινία Spectre και το i8 Concept που χρησιμοποιήθηκε στο Mission Impossible. Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, αυτού του είδους η δημοσιότητα είναι φθηνή και για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Λέγεται ότι η Lotus έδωσε τέσσερα αυτοκίνητα για μια ταινία του Τζέιμς Μποντ, ένα από τα οποία μπορούσε να λειτουργήσει ως υποβρύχιο. Η Lotus δεν πληρώθηκε ποτέ για αυτό, αλλά λέγεται ότι ήταν φθηνότερο από το να δαπανούσε χρήματα για μια κεντρική διαφήμιση στους Times.