Αυτοκινηση

Ράλλυ Ακρόπολις: Σοφότεροι σε 20 δευτερόλεπτα

Γινόμαστε πιο σοφοί γνωρίζοντας ότι, μερικές φορές, μικρές ή μεγαλύτερες λεπτομέρειες και γεγονότα δεν δίνουν μόνο το στίγμα της ταυτότητας του Ράλλυ Ακρόπολις, αλλά συχνά καθορίζουν και την εξέλιξή του

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
17.jpg

20 λεπτομέρειες και γεγονότα που πρέπει να ξέρεις για το Ράλλυ Ακρόπολις.

1. Το 1957, ο  Έλληνας αγωνιζόμενος Άλκης Μίχος (Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce, συνοδηγός ο Α. Αντωνίου) έχασε τη νίκη στο Ακρόπολις, όταν του αφαιρέθηκαν 20 πόντοι επειδή στη διαδρομή έχασε προσωρινά τη μία αγωνιστική του πινακίδα. Και μάλιστα καταγγέλθηκε από άλλον Έλληνα αγωνιζόμενο, ο οποίος ωστόσο δεν διεκδικούσε καμία θέση. Άσχετα με την απορία και τον έκδηλο θυμό που προκάλεσε το γεγονός, αυτό αποτέλεσε σημαντικό λόγο για να θεωρηθεί το Ράλλυ Ακρόπολις ένας σοβαρός αγώνας που διοργανωνόταν βάσει δικαίου.

2. Το 1963, τα δύο Saab που προηγούνταν στον αγώνα εγκατέλειψαν στην ίδια Ειδική Διαδρομή τρακάροντας μεταξύ τους.

3. Το 1973, ο Αυστριακός Georg Fisher τερμάτισε 5ος με VW 1303 S. Ήταν και ο καλύτερος τερματισμός του «σκαραβαίου» σε Ράλλυ Ακρόπολις.

4. Το 1966, ο Paddy Hopkirk έχασε τη νίκη στο Ακρόπολις επειδή δέχθηκε τεχνική βοήθεια σε μη επιτρεπόμενο σημείο.

5. Το 1976, η Opel απέσυρε τα αυτοκίνητά της επειδή διαπίστωσε ότι δεν ήταν αξιόπιστα.

6. Το 1976, ο Γάλλος σούπερ σταρ των ράλι Jean Ragnotti συμμετείχε με τη νέα Renault Alpine A310. Στο 1ο Σκέλος του Ακρόπολις έκανε αντιπάλους και θεατές να τρίβουν τα μάτια τους από την επίδοσή του. Δυστυχώς, στην Ε.Δ. του Ζεμενού, η Alpine εγκατέλειψε από σπασμένο ψαλίδι. Τέτοιος ήταν ο εκνευρισμός του Ragnotti, που μαζί με την Α310 τον εγκατέλειψε και η αβρότητά του, μιας και παράτησε το αυτοκίνητο στο μέσον της ειδικής και έφυγε.

7. Τις δεκαετίες ’70 και ’80, σύσσωμος ο ευρωπαϊκός αυτοκινητιστικός Τύπος αφιέρωνε πολυσέλιδες καλύψεις στον μεγάλο μας αγώνα (στη φωτογραφία αφιέρωμα της δίγλωσσης έκδοσης του Auto Sprint του ’79). Μάλιστα, ήταν η εποχή που όχι μόνο εκπρόσωποι του Τύπου, αλλά και διοργανωτές από όλα τα μέρη της γης έρχονταν για να δουν «τον τέλειο αγώνα»!

8. Το 1979, το νικητήριο πλήρωμα του αγώνα Waldegaard - Thorzelius με Ford Escort RS δέχθηκε παράνομη βοήθεια από θεατές στην αφετηρία της Ε.Δ. Καρρούτες (από Αγία Ευθυμία προς Καρούτες) για να ξεκινήσουν τη διαδρομή. Το Escort έσβησε στην αφετηρία και πήρε εμπρός μόνο όταν σπρώχθηκε από θεατές για τουλάχιστον 50 μέτρα, κάτι που λογικά σήμαινε και τον αποκλεισμό τους, γιατί βάσει κανονισμών δεν επιτρέπεται εξωτερική βοήθεια στην περιοχή των control του αγώνα. Έγινε σχετική έκθεση από τους κριτές του σημείου, αλλά απερρίφθη από τους αγωνοδίκες.

9. Το 1979, χρονιά που μεσουρανούσαν τα Escort και η εργοστασιακή Lancia είχε αρχίσει να αποσύρεται. Ο Γάλλος Bernard Darniche  (με συνοδηγό τον Alain Mahe) ήρθε στο Ακρόπολις με την μπλε Lancia Stratos του Γάλλου αντιπροσώπου Chardonnet (φωτ.). Στην Πελοπόννησο, στο τελευταίο σκέλος, ο Γάλλος είναι μόλις 6 δευτερόλεπτα πίσω από τον Waldegaard (Ford Escort) διαφορά αμελητέα για την εποχή. Μια σπασμένη πλήμνη θα του στερήσει τη σχεδόν προσιτή νίκη.

10. Το 1981, τα Audi αποκλείστηκαν από τον αγώνα επειδή, πριν το Σκέλος της Πελοποννήσου, οι αγωνοδίκες διαπίστωσαν ότι υπάρχει παράνομο σύστημα ψύξης του κινητήρα μέσω των εμπρός φαναριών. Οι Γερμανοί μηχανικοί, διαπιστώνοντας ότι o 2-λιτρος 5-κύλινδρος διαμήκως τοποθετημένος κινητήρας των Quattro A1 αντιμετώπιζε πρόβλημα ψύξης σε θερμά κλίματα, αποφάσισαν να δημιουργήσουν οπή πίσω από την υποτιθέμενη θέση προβολέων εμπρός, φυλασσόμενη με ένα κλαπέτο. Όταν αυξανόταν η ταχύτητα, το κλαπέτο άνοιγε και από τις δύο θυρίδες περνούσε αέρας στο διαμέρισμα του κινητήρα. Η Audi είχε κάνει ένσταση αλλά απορρίφθηκε από την FIA λόγω του ότι η συγκεκριμένη τεχνική λύση δεν ήταν δηλωμένη στο Δελτίο Αναγνώρισης (Ηomologation) του αυτοκινήτου.

11. Το 1981, η βρετανική Sutton Motorsports, η ομάδα που «έτρεχε» τα Ford στο πρωτάθλημα ράλι, έγινε η πρώτη ιδιωτική ομάδα στην ιστορία των ράλι που κέρδισε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι Κατασκευαστών.

12 . Ο Hannu Mikkola ήταν ένας από τους πραγματικά άτυχους του Ράλλυ Ακρόπολις, το οποίο, αν και διεκδίκησε πεισματικά, δεν κατάφερε ποτέ να κερδίσει, συμμετέχοντας διαδοχικά με Toyota, Ford και Audi, αλλά η τύχη τού γυρνούσε πάντα την πλάτη. Πιο κοντά από ποτέ έφτασε το 1984 με το «κίτρινο» Audi Quattro Α2, όταν τερμάτισε στη δεύτερη θέση. Το 1983 εγκατέλειψε από σπασμένο τροχό, το 1982 από κινητήρα, όταν το καπό του πορτμπαγκάζ άρχισε να ανοιγοκλείνει και έκοψε τα σωληνάκια του ψυγείου λαδιού, στην Πελοπόννησο, και το 1977 με την Celica από μετάδοση στην Ασπροκκλησιά.

13. Το 1986, η Citroen Competition είχε έρθει με τρία Citroen BX4TC Group B και με προσδοκίες για το Ράλλυ Ακρόπολις. Δυστυχώς, ο αγώνας αποδείχθηκε καταστροφικός για τα γαλλικά hatchback. Άρχισαν κυριολεκτικά να «σκορπούν» από την πρώτη Ειδική στον Υμηττό των 12,40 χλμ. και μέσα στην 2η Ειδική Διαδρομή Διόνυσος εγκατέλειψαν τα δύο αυτοκίνητα των Wambergue - Vieu και Chomat - Breton σε άσχημη κατάσταση, ενώ στην επόμενη Ε.Δ. ένα ατύχημα μάλλον «λύτρωσε» τους Andruet - Peuvergne από τη συνέχεια. Το Ακρόπολις εκείνης της χρονιάς είχε 46 Ε.Δ.

14. Το 1987, στο Ράλλυ Ακρόπολις ήταν η παγκόσμια πρεμιέρα του ελαστικού με αφρό (mousse). Όταν ένα ελαστικό κλατάριζε, ή σχιζόταν, η είσοδος αέρα στο εσωτερικό του ενεργοποιούσε τον αφρό που διογκωνόταν και κάλυπτε όλο το εσωτερικό. Έτσι το αυτοκίνητο μπορούσε να βγει από μια Ειδική Διαδρομή χωρίς να χρειαστεί να αλλάξει το πλήρωμα το ελαστικό.

15. Το 1994, ο Colin McRae αποκλείστηκε από τον αγώνα ενώ ήταν επικεφαλής, επειδή έκλεισε τον δρόμο παρκάροντας στην αφετηρία, εμποδίζοντας τους άλλους αγωνιζόμενους να συνεχίσουν. Ισχυριζόταν ότι οι τεχνικοί έφοροι σε έλεγχο που έκαναν στο Impreza του άφησαν ανοιχτό το καπό, με αποτέλεσμα να σπάσει το παρμπρίζ του, και ήθελε να το αλλάξει επιτόπου.

16. Ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής Οδηγών, ο Φινλανδός Tommi Makkinen, δεν κατάφερε να κερδίσει ποτέ το Ακρόπολις. Είτε γιατί ήταν άτυχος (το 1998 εγκατέλειψε από μετάδοση, το 1999 διεκδικούσε νίκη αλλά «τραυμάτισε» το Lancer και τερμάτισε 3ος) είτε γιατί είχε την κακοδαιμονία να έχει μπροστά του ισχυρούς αντιπάλους, όπως τον αείμνηστο Colin McRae (1996) και τον Carlos Sainz (1997).

17. Το 2000, ο Carlos Sainz δέχθηκε οδηγίες να κόψει ρυθμό για να επιτρέψει στον Colin McRae να κερδίσει τον αγώνα. Οι «εντολές άνωθεν» ήταν και παραμένει ακόμα και σήμερα χαρακτηριστικό στοιχείο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

18. Η συμμετοχή του νυν πιλότου της Alfa Romeo Formula 1 και παλαιότερου πρωταθλητή της Formula με Ferrari, Kimi Raikkonen στο Ακρόπολις του 2011 ήταν η πρώτη εμφάνιση που έκανε στην ιστορία του αγώνα πιλότος της Formula 1. Συνοδηγός του, ο συμπατριώτης του Kaj Lindstrom, για χρόνια συνοδηγός του Tommi Makkinen και σημερινός αγωνιστικός διευθυντής της Toyota Gazoo Racing.

19. Το Ακρόπολις είναι αγαπητό για τις πρωτιές των γυναικών. Τη δεκαετία του ’70 αρχιμηχανικός της συμμετοχής του «Σιρόκο» ήταν η σύζυγός του Μαρία Πεσματζόγλου, που είχε την ευθύνη και τον συντονισμό όλων των τεχνικών ενεργειών. Στη φωτογραφία, «επί το έργον» στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1972 με την Alpine-Renault A110 1600 των «Σιρόκο» - Ανδριόπουλου. Τη δεκαετία του ’80 ήταν ο πρώτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι που είχε γυναίκα αλυτάρχη, την Πέγκυ Τρικάκου. Το δε 1982 η Michelin Mouton ήταν η πρώτη γυναίκα που κέρδισε το Ακρόπολις, αλλά και η μοναδική στον κόσμο που κέρδισε αγώνα Παγκοσμίου Πρωταθλήματος στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αλλά και στις μέρες μας, αλυτάρχης είναι και πάλι γυναίκα, η κυρία Ανίτα Πασαλή.

20. Τα ράλι του παγκόσμιου πρωταθλήματος μπορούν να διαθέτουν ανεξάρτητο αριθμό Ειδικών Διαδρομών, αρκεί το άθροισμά τους να είναι συνολικά μεταξύ 300 και 350 χιλιομέτρων. Επίσης δεν πρέπει τα πληρώματα να κάνουν, μεταξύ δύο service, περισσότερα από 80 χιλιόμετρα Ειδικών Διαδρομών.


Φωτογραφία: Κακολύρης, WRC Teams, ΘΚΕ.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.