Αυτοκινηση

Ο Επαμεινώνδας Καρανικόλας στο Ράλλυ Ακρόπολις

«Επιδίωξη της ομάδας μας είναι να διακριθούμε μεταξύ των άλλων πέντε της ίδιας κατηγορίας, στα δικίνητα αυτοκίνητα, με κίνηση εμπρός μόνο»

Αντώνης Παγκράτης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Επαμεινώνδας Καρανικόλας: Συναντήσαμε τον 35χρονο οδηγό που συμμετέχει, για πρώτη φορά ως οδηγός, στο Ράλλυ Ακρόπολις με συνοδηγό τον Γιώργο Βασιλάκη.

Το Ράλλυ Ακρόπολις ξεκίνησε το 1951 ως υλοποίηση της ιδέας μιας ομάδας οδηγών και με την βοήθεια της Shell διοργανώθηκε τότε μια διαδρομή 1.923 χιλιομέτρων. Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και περνώντα από την Τρίπολη, τη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, την Καβάλα, τη Θεσσαλονίκη τερμάτιζε στην Αθήνα. Την επόμενη χρονιά (1952) τη διοργάνωση του αγώνα ανέλαβε η ΕΛΠΑ και το 1953 ο αγώνας έγινε διεθνής. Το 1960 ο αγώνας συμπεριλήφθηκε στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος και, από το 1973, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ (World Rally Championship). Επίσης, στα πανελλήνια πρωταθλήματα και κύπελλα κλάσεων, στο κύπελλο της FIA για αυτοκίνητα παραγωγής και στο παγκόσμιο κύπελλο για κατασκευαστές αυτοκινήτων τουρισμού. To 2013 ήταν η τελευταία χρονιά που το ράλλυ Ακρόπολις ήταν μέρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, καθώς λόγω οικονομικών δυσχερειών και μη εξόφλησης των οφειλών προς την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, αποκλείστηκε από το ημερολόγιο των αγώνων του Πρωταθλήματος. Νικητής το 2013 είχε αναδειχθεί ο Φινλανδός Γιάρι-Μάττι Λάτβαλα. Συνέχισε πάντως να καταχωρίζεται ως αγώνας του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Φέτος το Ράλλυ Ακρόπολις αντικαθιστά το ράλλυ της Χιλής το οποίο ακυρώθηκε καθώς η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την πανδημία του ιού sars-cov-2.

Συναντήσαμε με τον πρωτοεμφανιζόμενο –σ’ αυτόν τον αγώνα– οδηγό Επαμεινώνδα Καρανικόλα, ο οποίος συμμετέχει, για πρώτη φορά ως οδηγός, με συνοδηγό τον Γιώργο Βασιλάκη και οδηγώντας Ford Fiesta Rally 4. Οι δύο οδηγοί θα συμμετάσχουν στην τέταρτη κατηγορία, ουσιαστικά την WRC Junior (το φυτώριο για την μεγάλη κατηγορία), όπως την περιγράφει ο κ. Καρανικόλας. Στον αγώνα υπάρχουν πέντε διαβαθμισμένες κατηγορίες.

«Επιδίωξη της ομάδας μας είναι να διακριθούμε μεταξύ των άλλων πέντε της ίδιας κατηγορίας, στα δικίνητα αυτοκίνητα, με κίνηση εμπρός μόνο», δηλώνει ο Έλληνας οδηγός. Υπενθυμίζεται ότι οι συμμετέχοντες ταξινομούνται σε κατηγορίες ανάλογα με τις δυνατότητες του αυτοκινήτου: στην πρώτη κατηγορία βρίσκονται 11 πληρώματα με ένα αυτοκίνητο που κοστίζει σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ· στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν 32 οδηγοί με ένα αγωνιστικό όχημα, κόστους περίπου  200.000 ευρώ· την τρίτη, νεοσύστατη, κατηγορία αποτελούν δύο οδηγοί, ένας άντρας και μία γυναίκα από την Αυστραλία, με τετρακίνητο 220 ίππων. Η πέμπτη κατηγορία δεν έχει συμμετοχές.

«Η σειρά εκκίνησης είναι αντίστοιχη αυτών των κατηγοριών και της παγκόσμιας κατάταξης οδηγών. Είναι σαφές ότι μετά τη διέλευση των δεκαπέντε πρώτων αυτοκινήτων στο χωμάτινο τάπητα της κάθε ειδικής διαδρομής, διαμορφώνονται δύο αυλάκια που βαθαίνουν συνεχώς από τις ρόδες των προπορευομένων, γεγονός που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την οδήγηση», παρατηρεί ο Επαμεινώνδας Καρανικόλας, αν και πρέπει κανείς να επισημάνει ότι είναι μια εύλογη συνέπεια της προοδευτικά μειούμενης δυναμικότητας. Οι συνθήκες είναι πάντα δυσκολότερες για τους φτωχότερους ή τούς ερασιτέχνες.

«Ο σχεδόν συνομήλικός μου, Σεμπαστιάν Οζιέ, έχει κερδίσει εφτά πρωταθλήματα και πάει για το όγδοο. Στις δοκιμές όπου τον συνάντησα ήταν ένας άνθρωπος απλός και προσιτός αλλά όταν ο αγώνας ξεκινάει είναι απολύτως αφοσιωμένος καθ’ όλες τις παραμέτρους. Είναι αυτό που θα λέγαμε  επαγγελματίας. Ξυπνάει το πρωί για να πάει να κάνει την δουλειά του. Είναι αφοσιωμένος στην εξέλιξη του εαυτού του και της διαδικασίας στην οποία συμμετέχει. Δεν υπάρχει θέση σε χαλαρότητα».

Πώς διεξάγεται ο αγώνας;
Ξεκινάς από ένα σημείο και πρέπει να τερματίσεις σε ένα άλλο σημείο. Μεταξύ τους υπάρχει ανοιχτός δρόμος που πρέπει να διανυθεί σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και κλειστός δρόμος στον οποίο πρέπει να πετύχεις τον καλύτερο δυνατό χρόνο. Στις ειδικές διαδρομές –που στην περίπτωσή μας είναι δεκαπέντε με τέσσερις να επαναλαμβάνονται– πρέπει να πετύχεις τον καλύτερο δυνατό χρόνο. Τα πληρώματα έχουν τρεις μέρες στη διάθεσή τους για να κάνουν αναγνώριση των διαδρομών: η καταγραφή των λεπτομερειών γίνεται τόσο σχολαστικά ώστε τα μάτια του οδηγού είναι ο συνοδηγός ο οποίος τον συμβουλεύει με βάση τις αρχικές σημειώσεις και τις διορθώσεις στην περίοδο της αναγνώρισης. Οι Έλληνες οδηγοί έχουμε ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τους ξένους συναδέλφους μας: διαθέτουμε πλουσιότερη εμπειρία σε αυτόν τον τομέα. Με άλλα λόγια, ο συνοδηγός πρέπει να είναι προσηλωμένος και ο οδηγός να αντιλαμβάνεται αμέσως και να εκτελεί με αποφασιστικότητα. Εννοείται πως η φυσική κατάσταση είναι βασική προϋπόθεση και για τους δύο. Δέκα ώρες συνεχούς καταπόνησης εντός εικοσιτετράωρου, σε συνολικό  διάστημα έξι ημερών.

Τι σου προσφέρει αυτή η δραστηριότητα;
Ως θεατής είδα τον πρώτο μου αγώνα με τον πατέρα μου και άλλους 2.000 ανθρώπους που ζητωκραύγαζαν στο πέρασμα του Κόλιν Μακ Ρέι. Ήταν αξέχαστη μέρα για μένα. Ως οδηγός μ’ αρέσει γενικά η γρήγορη οδήγηση. Εκείνη την στιγμή χαλαρώνω, νιώθω καλά, ξεφεύγω από την καθημερινότητα και την πίεση των άλλων προσφέροντας, θέλω να πιστεύω, χαρά και αισιοδοξία σε αυτούς που με βλέπουν. Βρίσκομαι αντιμέτωπος με τον εαυτό μου σε μια γρήγορη απόφαση καθοριστικής σημασίας χωρίς σαφή δεδομένα –ουσιαστικά δεν ξέρεις τι σε περιμένει μετά τη στροφή– διατεθειμένος να εκτεθώ με την ιδιότητα του οδηγού και μόνο.

O Επαμεινώνδας (Νώντας) Καρανικόλας έχει κερδίσει ως τώρα το Kύπελλο Crosscar Open του 2017, το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Crosscar 600 το 2020 και Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ραλλυ Χώματος F2  το 2020.