Αυτοκινηση

Η πρόκληση των συνθετικών καυσίμων

Η ανάγκη μελλοντικής συνύπαρξής τους με τα αντίστοιχα συμβατικά, δείχνει να είναι το πραγματικό μέλλον

Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 788
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η πρόκληση των συνθετικών καυσίμων: Η ανάγκη μελλοντικής συνύπαρξής τους με τα αντίστοιχα συμβατικά, δείχνει να είναι το πραγματικό μέλλον.

Πραγματικά, αναλογιστείτε... Εάν σας ρωτούσαν σήμερα πώς φαντάζεστε την αυτοκίνηση του μέλλοντος σε επίπεδο ενεργειακών μονάδων και πρώτης ύλης για τη λειτουργία τους, οι απαντήσεις θα ήταν συγκεχυμένες.

Τα όσα σας βομβαρδίζουν σχεδόν καθημερινά οι διαφημίσεις στην τηλεόραση, τα όσα «αποκλειστικά» σας μεταφέρουν τα διεθνή και εγχώρια διαδικτυακά μέσα, τα έντυπα ή και τα ραδιόφωνα, σχετικά με το μέλλον της αυτοκίνησης, θα διαπιστώσετε ότι δεν έχουν καμία σχέση με μία ακριβή, δομημένη και το κυριότερο καμία κοινή παράμετρο. Έτσι αν κάποιος θελήσει να δει κάτω από μία γενική προσέγγιση την όλη υπόθεση θα μπορούσε να δει –σχετικά– καθαρά τα εξής.

Το γαλλογερμανικοσουηδικό μέτωπο «δείχνει» την ηλεκτροκίνηση (EV - Electric Vehicle), το ιαπωνικό αντίστοιχα «δείχνει» την υβριδική τεχνολογία και τα εναλλακτικά καύσιμα και το αντίστοιχο κορεατικό ακροβατεί ανάμεσα στις δύο τάσεις καραδοκώντας για την επόμενη κίνησή του. Προφανώς το κάθε μέτωπο, άσχετα από την επιλογή του να διαφημίσει ότι εκπροσωπεί το μέλλον, δεν παύει να παράγει και συμβατικά αφ’ ενός ή αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αφ’ ετέρου με γνώμονα ότι δεν πρέπει να «εγκαταλείψει» ένα μεγάλο αγοραστικό κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο συνεχίζει να επιλέγει τα επόμενα αυτοκίνητά του με συμβατικούς κινητήρες.

Προφανώς, οι λόγοι που ο κάθε κατασκευαστής επιλέγει να προβάλλει τη δική του προσέγγιση ως δυνάμει σωστή, δεν είναι άλλοι από το να διασφαλίσει προς όφελός του την αγοραστική επιλογή του κοινού. Έτσι, «για εμένα» το μέλλον είναι ηλεκτροκίνητο, «για τον δίπλα μου» το μέλλον είναι το υδρογόνο, για τον «παραδίπλα» το μέλλον είναι οι υβριδικές τεχνολογίες, ενώ για τον «παραπέρα» το μέλλον είναι τα συνθετικά καύσιμα. Στις παραπάνω τέσσερις κατηγορίες, ας προσθέσουμε και τις ψύχραιμες φωνές που μιλάνε για συνδυαστική χρήση των ανωτέρω τεχνολογιών, ανάλογα πάντα με τη γεωγραφική, οικονομική αλλά και πολιτισμική ζώνη κάθε αγοράς!

Η αλήθεια για τα καύσιμα του μέλλοντος

Και κάπως έτσι, ιδρύθηκε η eFuel Alliance προκειμένου να δημιουργήσει μια εναλλακτική λύση στην τεχνολογία ηλεκτροδότησης. Η συμμαχία συγκεντρώνει οργανισμούς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη που υποστηρίζουν την καθιέρωση και την προώθηση καυσίμων και υδρογόνου ουδέτερου CO2 ως αξιόπιστων προϊόντων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών. Είναι ένα παράδειγμα ενός οργανισμού που αναζητά άλλες μεθόδους για ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα. Υπάρχουν διάφοροι στόχοι για την απαγόρευση νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) και υβριδικών οχημάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ακόμη και με αυτές τις αλλαγές, όμως, εκατομμύρια παλαιότερα οχήματα θα συνεχίσουν να βρίσκονται στους δρόμους για τις επόμενες δεκαετίες. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα είναι συνθετικά και κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Συνδυάζουν το CO2 και το υδρογόνο καθιστώντας τους μια βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα. Είναι επίσης γνωστά ως καύσιμα «drop-in», καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν με συμβατικές μονάδες ICE (Internal Combustion Engine). Έτσι, αντί αφορισμού, χρειάζεται λοιπόν μια προσέγγιση πολλαπλών λύσεων, επιτρέποντας σε αυτά τα παλαιότερα οχήματα να μειώσουν τη συμβολή τους στις επιβλαβείς εκπομπές. Η καθιέρωση ηλεκτρονικών καυσίμων μηδενικού άνθρακα θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει την αγορά εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου οι κρίσιμες για τον χρόνο παραδόσεις και τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων δεν ταιριάζουν με τις τρέχουσες τεχνολογίες ηλεκτροδότησης. 

Μαζί με τη Συμμαχία eFuel και τα μέλη της, η Mazda, που από την αρχή προσχώρησε σε αυτήν, υποστηρίζει τη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα λαμβάνει υπόψη τη συμβολή των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (1) στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα επιβατικά αυτοκίνητα, και θα συμβάλει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, τη στιγμή που η ΕΕ επανεξετάζει τη νομοθεσία για το κλίμα.

Σχολιάζοντας την απόφαση να γίνει ο πρώτος κατασκευαστής που θα λάβει μέρος σε αυτή τη Συμμαχία, ο Wojciech Halarewicz, Vice President Communications & Public Affairs της Mazda Motor Europe GmbH, δήλωσε: «Ως βιομηχανία πρέπει να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις εκπομπές. Και για να το πετύχουμε αυτό, δεν πρέπει να αγνοήσουμε καμία από τις διαθέσιμες μεθόδους που έχουμε στη διάθεσή μας. Οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και η αλλαγή του κλίματος είναι, από τη φύση τους, ένα παγκόσμιο και περίπλοκο ζήτημα που απαιτεί μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Όλοι οι τομείς και οι βιομηχανίες πρέπει να διαδραματίσουν τον ρόλο τους και, πάνω απ' όλα, πρέπει να έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν οποιεσδήποτε θετικές επιλογές για την επίτευξη των κλιματικών στόχων».

Ο ρόλος της Zero Petroleum

Ο πρώην επικεφαλής ομάδων της Formula 1 Paddy Lowe έχει μία ενδιαφέρουσα τοποθέτηση για τη χρήση των ενεργειακών πηγών στην αυτοκίνηση και στους αγώνες αυτοκινήτου γενικότερα.

Ένας άνθρωπος που καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του πέτυχε με οτιδήποτε ασχολήθηκε στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Από το ότι βοήθησε τον Nigel Mansell να φτάσει στο παγκόσμιο πρωτάθλημά του πριν από 29 χρόνια έως την καθολική επικράτηση του Lewis Hamilton στην κυριαρχία της Mercedes-Benz στην F1 στην υβριδική εποχή της, ο Lowe είναι ειδικός για τη μετατροπή της καινοτομίας και της προοπτικής σκέψης σε νίκη. Τώρα, προτείνει συνθετικά καύσιμα ως μέρος του καθαρότερου μέλλοντος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Lowe ξεκίνησε μια νέα πρόκληση που θα μπορούσε να είναι μετασχηματιστική για το περιβάλλον καθώς και για τις αεροπορικές, μεταφορές, γεωργικές και μηχανοκίνητες αθλητικές βιομηχανίες. Η νέα του επιχείρηση, Zero Petroleum, επικεντρώνεται στη δημιουργία πηγών συνθετικών καυσίμων.

«Η ανάγκη απομάκρυνσης από τα ορυκτά καύσιμα δεν ήταν ποτέ πιο ξεκάθαρη», λέει ο Lowe. «Βρισκόμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι φανταστικά για πολλές περιπτώσεις όπου το βάρος και η αντοχή δεν είναι επιτακτικές επιδόσεις. Ωστόσο, η χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα μπαταριών σε σύγκριση με τα υγρά καύσιμα πετρελαίου (βενζίνη, κηροζίνη, ντίζελ) σημαίνει ότι υπάρχουν πολλές εφαρμογές όπου η ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι επιλογή και δεν θα είναι στο άμεσο μέλλον. Το καύσιμο που θα παράγουμε θα επιτρέψει στα οχήματα να λειτουργούν χωρίς καμία τροποποίηση του κινητήρα, δημιουργώντας μια τέλεια πηγή ενέργειας καθαρού άνθρακα για τις βιομηχανίες μεταφορών, μηχανοκίνητων σπορ και κλασικών αυτοκινήτων. Τα πλεονεκτήματα της Zero Petroleum έγκειται στην ευκολία εφαρμογής τους. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κινητήρες καύσης και υβριδικά plug-in και μπορούν να κάνουν χρήση του υπάρχοντος δικτύου πρατηρίων βενζίνης».

Ο Lowe αναφέρει παραδείγματα όπως τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπου απαιτείται υψηλή ισχύς για αρκετές ώρες και οχήματα μεγάλου βάρους, όπως αγροτικά μηχανήματα και αεροσκάφη μεγάλων αποστάσεων, όπου το βάρος και το μέγεθος των μπαταριών απλά δεν είναι βιώσιμο. Ορισμένα κορυφαία πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού έχουν ήδη συμπεριλάβει βιώσιμα καύσιμα στους μελλοντικούς τους οδικούς χάρτες, όπως η Formula 1, το WRC, και το WTCR - FIA World Touring Car Cup.