- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Το μολύβι στην πρίζα
Πόσο ίδιο είναι ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο με ένα συμβατικό; Πώς σχεδιάζεται και πώς οι σχεδιαστικές επιλογές επηρεάζουν καθοριστικά τη λειτουργικότητά του;
Το νέο ηλεκτρικό coupe SUV Cupra Tavascan και κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε τι διαφέρουν σχεδιαστικά από ένα συμβατικό;
Του Πέτρου Δοξαρά
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πλέον μια πραγματικότητα που επηρεάζει δραστικά κάθε τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ένας από αυτούς είναι ο σχεδιασμός του που, όπως θα δούμε, παίζει σημαντικότατο ρόλο σε όλη τη διαδικασία ανάπτυξης και παραγωγής ενός τέτοιου μοντέλου. Πόσο διαφορετικό είναι όμως από ένα συμβατικό (με κινητήρα εσωτερικής καύσης) αυτοκίνητο; Αναζητούμε τις απαντήσεις στον σχεδιασμό του νέου concept αυτοκινήτου, του εντελώς ηλεκτρικού coupe SUV Cupra Tavascan.
Αεροδυναμική
Η αεροδυναμική είναι το κλειδί: Όταν σχεδιάζεται ένα ηλεκτρικό μοντέλο, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η αεροδυναμική του απόδοση. Για να επιτευχθεί αυτό, τα φτερά και τα εξαρτήματα σμιλεύονται σκόπιμα με τέτοιο τρόπο ώστε να δώσουν στο όχημα προσωπικότητα, αλλά ταυτόχρονα να «βοηθούν» το αυτοκίνητο να έχει όσο το δυνατόν μικρότερη αντίσταση από τον αέρα. Η αεροδυναμική είναι ένας βασικός παράγοντας για την επίτευξη μεγαλύτερης εμβέλειας κίνησης του οχήματος, ήτοι η αυτονομία, οπότε τα περιττά στοιχεία, όπως οι μάσκες εξαερισμού, βγαίνουν από την εξίσωση…
Αμάξωμα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν ένα νέο ουσιαστικά στοιχείο για να λειτουργούν. Και αυτό είναι οι μπαταρίες, για τις οποίες οι σχεδιαστές πρέπει να βρουν μια ειδική θέση. Στα περισσότερα οχήματα σήμερα είναι τοποθετημένες στο κάτω μέρος του οχήματος. Λόγω του βάρους των μπαταριών, η ευρεία χρήση από ελαφριά υλικά καθίσταται προτεραιότητα για τους σχεδιαστές. Ολόκληρο το πρωτότυπο αυτοκίνητο κατασκευάζεται με ίνες άνθρακα, καθώς αυτό είναι το υλικό που χρησιμοποιούν οι σχεδιαστές για να αντιπροσωπεύουν στην πράξη την έννοια του «ελαφρού».
Οι τροχοί
Οι τροχοί συνεισφέρουν σε κάτι περισσότερο από καλή εμφάνιση: Η μείωση του βάρους συνδέεται άμεσα με την αύξηση της αυτονομίας, και εδώ οι ρόδες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο. Επιλέγονται συνήθως με διάμετρο 22 ίντσες, με χάλκινα στοιχεία και τάσια επικαλυμμένα με ίνες άνθρακα για να βοηθήσουν στο να διοχετεύσουν τον αέρα και να ψύξουν τα φρένα. Όπως λέει και ο Alberto Torrecillas, σχεδιαστής εξωτερικών χώρων της Cupra, «κατά τον σχεδιασμό ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η πέδηση και η εξοικονόμηση ενέργειας είναι εξαιρετικά σημαντικά και γι’ αυτό οι τροχοί αποτελούν βασικό συστατικό».
Διαφορετικό εμπρός και πίσω
Αν υπάρχει ένα πράγμα που καθορίζει σημαντικά την εμφάνιση των νέων ηλεκτρικών μοντέλων αυτό είναι το εμπρόσθιο άκρο του, καθώς δεν υπάρχει πλέγμα εξαερισμού, που συνήθως βρίσκεται σε όλα τα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Είναι δε σχεδιασμένος με εισόδους αέρα μεγάλου μεγέθους, που διαμορφώνουν το πλάτος του εμπρόσθιου προφυλακτήρα για να διοχετεύουν τον αέρα, ενώ μία χοάνη εξαερισμού οδηγεί και αποβάλλει τον αέρα από το καπό. Το πίσω άκρο χάνει επίσης ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου με ορυκτό καύσιμο, το σωλήνα εξάτμισης! Ένα χαρακτηριστικό που επιτρέπει στους σχεδιαστές να επιτυγχάνουν τέλεια συμμετρία.
Το εσωτερικό
Το εσωτερικό ενός ηλεκτρικού μοντέλου παρουσιάζει επίσης προκλήσεις για τους σχεδιαστές. Οι μπαταρίες καταλαμβάνουν ένα σημαντικό χώρο, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να διατηρούμε την ευρυχωρία και την άνεση στον χώρο των επιβατών. Και εδώ η ευρεία χρήση ανθρακονημάτων βοηθάει στο να διατηρηθεί η ευρυχωρία, μιας και η τεχνολογία αυτή δίνει μεγάλες δυνατότητες για ανατομικά, αλλά και πολύ λεπτά καθίσματα, ενώ τα από ελαφρά υλικά ταμπλό και κονσόλες συνεισφέρουν στην εξοικονόμηση βάρους. Τα χρώματα και τα υλικά βοηθούν επίσης στη δημιουργία μιας αίσθησης ευρυχωρίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Σ’ έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτρικό κόσμο, είναι μια ανακούφιση και μια τζούρα καθαρόαιμης ευδαιμονίας να μπορείς ακόμα να ακούς έναν κινητήρα να αφυπνίζεται
Μια σύντομη αυτοβιογραφική βόλτα, με το αυτοκίνητο να είναι αυτό που ξέρει να είναι: ένα όχημα μνήμης
On the road again: Όλα είναι δρόμος! Και μας περιμένει...
Από τα αμερικανικά muscle cars της δεκαετίας του 1950 στα ευρωπαϊκά roadsters της δεκαετίας του 1960
Όλα όσα χρειάζεστε και ακόμα περισσότερα
Μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια στο ταξίδι, χωρίς να αποσπούν την προσοχή σας από την οδήγηση
Εργάζεται καθημερινά από το 2015 για να μας φέρει κοντά στην ηλεκτρική κινητικότητα, έτσι κάνουν κάθε μέρα της ζωής μας καλύτερη
Βραβεύτηκε με τη μέγιστη βαθμολογία 5 αστέρων στα crash test Euro NCAP
Έξυπνες προτάσεις από ειδικούς που θα κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη
To Ακρόπολις συνεχίζει την εκθετική του πορεία σε επίπεδο διεθνούς προβολής, ως διαχρονικός πρεσβευτής της χώρας μας στο εξωτερικό
Είναι τα πράγματα στον κόσμο του αυτοκινήτου όπως τα παρουσιάζει η σύγχρονη «απλοϊκή» εκδοχή του marketing; Είναι κάτι σαν «λευκή συσκευή», ας πούμε;
Η Audi ξαναθυμίζει τα sedan μοντέλα με τον εντυπωσιακό διάδοχο της οικογένειας Α5
Το Pyrrole Red υπήρξε μια σύγχρονη, φωτεινή κόκκινη χρωστική ουσία
Τουλάχιστον μία φορά ο κάθε οδηγός, στο οδηγικό του βιογραφικό, έχει αντιμετωπίσει τέτοια συνθήκη
Αλλάζοντας τα δεδομένα στην αυτοκίνηση με καινοτόμα σχεδίαση και τεχνολογία
Οι τιμές της γκάμας bZ4X αρχίζουν από τις από 35.990 ευρώ, με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Εκπτώσεις σε όλα τα δημοφιλή μοντέλα της πλούσιας γκάμας
Το πρώτο μοντέλο της νέας σχεδιαστικής γλώσσας (Design Compass)
Ο εμπλεκόμενος τραυματίας θα πρέπει να αναζητήσει την αξιολόγησή του από κλινικό γιατρό
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.